2013-10-11, 18:43
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av spoon
Jag tycker att folk har fel inställning när dom kallar arbetslösa för snyltare. Dom flesta vill ha ett jobb då det ger egenvärde till personen. Finns det inga jobb så blir det svårt att skaffa sig jobb.
|
+1 Finns för mycket som påverkar folks liv för att dra alla över en kam.
|
|
|
2013-10-11, 18:54
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av mangemani
blev mörkrädd när handledaren berättade det, frågade även om man inte kunde få gå in på deras hemsida hemifrån, men nej, man SKA bara ner dit och visa att man sitter där.
så jag vet inte jag, det är väl bara att bita i det sura äpplet och palla sig ned dit, ryggvärk eller ej.
men förstår inte riktigt varför man inte kan göra det hemifrån, går ju lika bra då alla jobb finns där och om nu allt ska redovisas, vad spelar det då för roll=/, då räcker det väl om man åker dit i slutet på månaden och visar upp.
|
Du ska meddela af vilka jobb du sökt och om du har varit på något möte eller liknande. Det ska göras mellan den 1-14 varje månad och görs via deras hemsida.
Så är det åtminstone för mig och bekanta som är arbetssökande.
|
|
|
2013-10-11, 19:13
|
|
|
Gubbe
Reg.datum: Feb 2007
|
Det är inget som är enkelt i detta. Men vem påstår att det är det? Eller för den delen att det ska vara det. Men man gör olika val och dem får man ju ta ansvar för.
Jag har själv flyttat efter jobben och det ledde mig igenom precis hela landet och det kanske jag får göra igen. Det jag vet säkert är att jag inte kommer att sitta och böla och be er om pengar för att jag inte vill anstränga mig.
80% a-kassa får man om man har inkomstförsäkring via facket.
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
|
|
|
|
2013-10-11, 19:13
|
|
|
Amiga forever
Reg.datum: Feb 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Undrar
Du ska meddela af vilka jobb du sökt och om du har varit på något möte eller liknande. Det ska göras mellan den 1-14 varje månad och görs via deras hemsida.
Så är det åtminstone för mig och bekanta som är arbetssökande.
|
lät ju humanare och bekvämligare, men så är det inte här(iaf inte i mitt fall tydligen)
|
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"
Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
|
|
|
2013-10-11, 20:18
|
|
|
Lyfter tunga pixlar
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk
Tänk dig att du skulle vara uppväxt i en bruksort på 90-talet. Rätt sak att göra är att utbilda sig på ortens gymnasium som alla andra till att börja jobba på ortens pappersbruk, precis som din far, din farfar och din gammelfarfar, i 4-5 generationer har man gjort det. Orten blomstrar, alla har jobb, alla har pengar, alla känner alla, och alla jobbar på det där pappersbruket.
Så vips en dag finns inte pappersbruket mer, stan dör, kvar bor bara ett par pensionärer, hus och fabrik ligger öde, för ingen ids ens riva skiten. Butiker, vårdcentral etc. bommar igen en efter en. Hela ditt liv skulle gå som på räls, du skulle få jobb direkt efter sommarlovet på gymnasiet, du skulle gifta dig och kunna skaffa barn och hus, allt skulle vara tryggt, säkert och gå som på räls. Nu sitter du där, arbetslös, utbildning och erfarenhet av pappersbruk som inte är värd ett skit.
Just det där är verklighet för en hel drös folk. Tror fasen de blir bittra och anser att samhället är skyldigt dem något, hela tillvaron bara släcktes ut av en redan superrik girigbuk som tjänar ytterligare löjligt mycket mer pengar någon annan stans. Hade jag vart i den sitsen hade jag hatat hela världen, och när sedan någon soussebourgare skäller på mig, kallar mig lat och tycker att jag skall flytta till Stockholm för att få ett korttidsvikariat som servitör på en salladsbar hade jag fått mord i sinnet.
|
Jag tycker att du skall lägga till att personen har köpt ett hus och sitter med ett tillräckligt stort lån för att kunna sätta personen i konkurs ifall man inte kan betala lånet. Huset går dessutom inte att sälja eftersom alla vill flytta ifrån byn sedan bruket lade ner och banken skulle inte acceptera att du sålde huset med så stor förlust. Dagspendla är uteslutet eftersom ingen ort i närheten har några jobb de heller. Veckopendla går inte heller eftersom du inte har råd med dubbelbosättning. Och de få jobb som dyker upp i byn med omnejd har 500 ansökningar per plats. A-kassan räcker inte för att kunna betala alla kostnader och dina personliga besparingar krymper för varje månad.
I runda slängar är du helt körd hur du än gör.
|
|
|
2013-10-11, 20:29
|
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner
Jag tycker att du skall lägga till att personen har köpt ett hus och sitter med ett tillräckligt stort lån för att kunna sätta personen i konkurs ifall man inte kan betala lånet. Huset går dessutom inte att sälja eftersom alla vill flytta ifrån byn sedan bruket lade ner och banken skulle inte acceptera att du sålde huset med så stor förlust. Dagspendla är uteslutet eftersom ingen ort i närheten har några jobb de heller. Veckopendla går inte heller eftersom du inte har råd med dubbelbosättning. Och de få jobb som dyker upp i byn med omnejd har 500 ansökningar per plats. A-kassan räcker inte för att kunna betala alla kostnader och dina personliga besparingar krymper för varje månad.
I runda slängar är du helt körd hur du än gör.
|
Enda sättet jag kan tänka mig (som skulle göra de med bourgar-åsikter nöjda) är helt enkelt att alla bosätter sig i små, billiga hyresrätter i storstäder och låter bli att skaffa barn och familj för att öka sin 'rörlighet på arbetsmarknaden'. Det gäller ju att vara förutseende och se till att man absolut inte belastar de välfärdssystem som finns. Eller så får man bli framgångsrik entreprenör. Eller hemlös.
|
|
|
|
2013-10-11, 22:35
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Jag bor själv i en liten, billig, hyresrätt en bit utanför storstan samtidigt som jag arbetar och pluggar heltid. Menar du att jag ska anstränga mig för andra bara för att de inte tycker det livet är värt nåt och är för bekväma att göra vad som krävs?
|
|
|
2013-10-11, 22:39
|
|
|
mjau
|
Nej. Det var en intressant tolkning.
Det var mest ett försök att påvisa att Ni inte har ensamrätt på svartvita uppmålade scenarier.
|
|
|
|
2013-10-11, 22:53
|
|
|
Banned User
|
Så, vad är det du säger... Är det rimligt att flytta till en liten lägenhet i förorten om det saknas jobb i Arvidsjaur eller duger inte det livet?
|
|
|
2013-10-11, 22:54
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72
Det är inget som är enkelt i detta. Men vem påstår att det är det? Eller för den delen att det ska vara det. Men man gör olika val och dem får man ju ta ansvar för.
Jag har själv flyttat efter jobben och det ledde mig igenom precis hela landet och det kanske jag får göra igen. Det jag vet säkert är att jag inte kommer att sitta och böla och be er om pengar för att jag inte vill anstränga mig.
80% a-kassa får man om man har inkomstförsäkring via facket.
|
Jag är helt på det, men jag har ändå en viss empati för våra småstadsmedborgare som verkligen fått mattan bortdragen ifrån under fötterna. Jag hade med vart besviken om jag satt i samma sits. Sen hade jag ju givetvis med flyttat för att kunna försörja min familj, men jag hade inte vart glad åt det.
Min syn i frågan är att jag lackar lite på det där hatet en del uppvisar mot våra egna medborgare bara för att de klagar.
|
|
|
2013-10-11, 22:56
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Så, vad är det du säger... Är det rimligt att flytta till en liten lägenhet i förorten om det saknas jobb i Arvidsjaur eller duger inte det livet?
|
Är det rimligt att dra ner sin lön till 25% och jobba dubbelt så många timmar, eller duger inte det livet?
|
|
|
2013-10-11, 22:59
|
|
|
mjau
|
Citat:
|
Sluta att förenkla problemet för att försöka framföra billiga, självklara poänger.
|
|
|
|
2013-10-11, 23:07
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk
Är det rimligt att dra ner sin lön till 25% och jobba dubbelt så många timmar, eller duger inte det livet?
|
Om det är det bästa man kan prestera får man finna sig i det. Sedan kan det frågas varför det skulle behövas, samtidigt som jag vill erinra dig om att vi talar om människor som inte har någon lön.
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh
Sluta att förenkla problemet för att försöka framföra billiga, självklara poänger.
|
Blev det jobbigt att gå till kärnan av det hela?
|
|
|
2013-10-11, 23:16
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Om det är det bästa man kan prestera får man finna sig i det. Sedan kan det frågas varför det skulle behövas, samtidigt som jag vill erinra dig om att vi talar om människor som inte har någon lön.
|
Du ser inte ett samband med att mer och mer verksamhet utförs av billig inhyrd arbetskraft utan avtal och att jaga arbetslösa med blåslampa? Du ser inte att det här kommer du sannolikt stå på tur för i framtiden? Att du kanske måste prestera mer och mer, längre tid, för mindre och mindre betalt, utan trygghet?
|
|
|
2013-10-11, 23:17
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Jag har varit arbetslös i långa perioder, jag har tjänat bra i långa perioder, jag har stämplat i långa perioder.
Det spelar ingen roll vad politikerna gör. Det kommer alltid finnas en fläck som inte har jobb. Att sedan utförsäkra folk som inte är redo att börja jobba så dom blir desperata efter pengar är bara osmart.
Jag bryr mig inte ett dugg att någon stämplar och får ut max 11 000 i ett par månader.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:24.
|

|