Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-22, 20:41   #106
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Reg.datum: Jul 2013
:P

Tjing kolla här. Min PT Skickade mail där det stod såhär: Jag skulle säga att du ska eftersträva att ha lite högre vikter istället för att köra 3 x 12 då det blir mer uthållighetsträning än träning för maximal muskeltillväxt om du kör så varje set. Bestäm inte innan hur många reps du ska köra utan välj en vikt som du tror ä lagom och ge sedan allt, se hur många du klarar. Klarar du fler än 12 så höj vikten. Färre än 8 så sänk, ligger du mellan 8-12 så är det bara att köra på samma vikt. Vila 2-3 minuter mellan seten då du vill bygga muskler. Kortare vila använder man sig av när man vill ha viktnedgång.

Om det blir såhär: 12, 8, 8 ska jag fortsätta tills jag klarar 3 x 12 då eller ta en ny vikt så det blir kanske 8,6,5 och köra tills jag klarar 3 x 8-10 ?
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-22, 21:02   #107
Vanish
Registered User

Vanishs avatar

Reg.datum: Aug 2009
Det h*n menar är att du kör tex 3x12, när du har klarat det höjer du med 2.5kg (brukar vara det vanliga minsta man kan höja med). Men då kommer det ju bli tungt så du kanske bara klarar 11, 9, 8. Men då stannar du kvar på den vikten tills du återigen klarar 3x12, då är det dags att höja igen!

Att man däremot skulle ha kortare vila vid viktnedgång skulle jag påstå är broscience...
Vanish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-22, 21:08   #108
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

okej, men det blir inte uthållighet om jag kör 12, 12 , 11 typ?

Om det blir som ovanstående ska jag fortsätta då eller höja även om jag bara klarat 11 på sista settet?

Ska lägga till ett utmatningsset också då jag bara kör till fail. :-)
Gammal 2013-09-22, 21:09   #109
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Vanish Visa inlägg
Det h*n menar är att du kör tex 3x12, när du har klarat det höjer du med 2.5kg (brukar vara det vanliga minsta man kan höja med). Men då kommer det ju bli tungt så du kanske bara klarar 11, 9, 8. Men då stannar du kvar på den vikten tills du återigen klarar 3x12, då är det dags att höja igen!

Att man däremot skulle ha kortare vila vid viktnedgång skulle jag påstå är broscience...
tack
Gammal 2013-09-22, 21:10   #110
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Då kanske du kan besvara detta också?

Jag hade tänk att köra 4 x 6-8 på knäböj och 4 x 8 - 10 på benpress. Mer reps behöver jag inte köra på dem övningarna va? det är ju svårt ju tyngre det blir.
Gammal 2013-09-23, 07:09   #111
speedy83
Registered User

speedy83s avatar

Reg.datum: Dec 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Då kanske du kan besvara detta också?

Jag hade tänk att köra 4 x 6-8 på knäböj och 4 x 8 - 10 på benpress. Mer reps behöver jag inte köra på dem övningarna va? det är ju svårt ju tyngre det blir.
Det ser ganska standard ut så blir fint
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 07:35   #112
Vanish
Registered User

Vanishs avatar

Reg.datum: Aug 2009
Ser standard ut ja, och verkar bra. Klarar du bara 11 på sista setet så ska du alltså inte höja, utan då kör du ett nytt försök nästa gång och förhoppningsvis kan du då klämma ur en repp till
Vanish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-24, 12:53   #113
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Grymt. Har dragit ner på träningen enormt. Tagit bortnötningen och kondition. Fått kostschema från min PT nu också. Funderar på att visa er det. Tycker själv att det är väldigt mycket protein som jag kanske skulle kunna lägga på kolhydrater istället, men jag följer det så gott jag kan. Tycker dock inte det är så rimligt att äta 250g kvarg typ 3-4 gånger om dagen. Får äta mer lagar kött tror jag
Gammal 2013-09-24, 13:00   #114
martikainen
Lever på gamla meriter

martikainens avatar

Reg.datum: May 2008
Om du nu inte är nöjd med upplägget din PT gett dig, varför tar du inte detta med h*n? Om du vill äta mindre kvarg och mer kött, ta det med din PT!

Varför betala för något som du sen inte tänker följa och gå din egna väg?
Gammal 2013-09-24, 14:26   #115
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

Reg.datum: Mar 2010
Ett kilo kvarg per dag? Personligen skulle även jag lägga dessa kalorier på något godare men det beror på att jag inte gillar kvarg. Du verkar ju inte heller vara överförtjust i det?
Gammal 2013-09-24, 14:27   #116
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
PT:n verkar lite random som rekommenderar uppåt 1 kg kvarg om dagen.

Till en 15-åring dessutom.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-24, 14:30   #117
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Är det inte öht lite märkligt att man som 15åring har en PT som lägger upp kostschema? Vem betalar det, föräldrarna som vet att sonen har en ätstörning (vilket jag antar eftersom TS har skrivit att han varit inlagd).?
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-24, 14:36   #118
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Ungefär, det står olika alternativ. Men varje måltid ska ha en proteinkälla.

Tex: Frukost:

Protein: 250g kvarg / 250g keso / 130g magert kött etc går att mixa också

kolhydrater: 2 DL havregryn, Müsli etc

Fett: 1 matsked jordnötssmör, 1 tesked kokosolja, ost i något specifikt gram kommer inte irktigt ihåg allt.

Lunch/middag: 150g tillagat kött och 3 dl korn, kokt i någon sort eller 350g potatis

Mellanmål eftermiddag: Samma som frukost

Mellanmål kväll: lite mindre. ungefär hälften av mellanålet på eftermiddagen

Frukt och grönt är fritt under dagen

Anpassar det såklart efter mina behov. Så tilelxempel idag så åt jag 150g 4 % keso och 100g kvar till frukosten, äter yoghurt med müsli på eftermiddagen och fick inte alla proteiner och fetter på lunchen så då lägger jag extra krut på middagen.

Blir runt 220-250g protein 250g-300g kolhydrater och runt 20-25 % av behovet i fett

Räknat lite smått på mängden bara så jag har ett ungefärligt värde. Men väger och mäter inte om det inte behövs

Träningsdagar äter jag ett post workout mellanmål på 1 - 1.5 skopa one whey och 1-2 bananer
Gammal 2013-09-24, 14:38   #119
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Är det inte öht lite märkligt att man som 15åring har en PT som lägger upp kostschema? Vem betalar det, föräldrarna som vet att sonen har en ätstörning (vilket jag antar eftersom TS har skrivit att han varit inlagd).?
Kan tyvärr inte ge all information. Men det är klartgjort med vård här på gotland etc så det är ingen fara.

Min ätstörning är inte på långa vägar lika svåra som innan. Det har verkat som det mesta men jag har bara stressat upp mig i onödan för att jag varit osäker. Med hjälp av er och PT:n har jag blivit så mycket lugnare och förstår hur mycket man måste anpassa utöver en själv.
Gammal 2013-09-24, 16:11   #120
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Vad väger du?

Det är en jäkla massa protein.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:29.