Okej, nu inser jag att den här tråden mer handlar om huruvida det skulle vara trevligt med en eller flera partners, MEN, jag hamnade i en intressant diskussion med mina kollegor för nån månad sen i samband med Centerns utspel om att tillåta månggifte i sverige. De var minst sagt upprörda över tanken och menade bestämt att något sånt skulle aldrig kunna inträffa i Sverige.
Personligen tycker jag det är intressant. För ett par år sen skrevs äktenskapsbalken om på det sätt att det inte längre stipulerade att "äktenskap kan ingås av en kvinna och en man" utan att äktenskap kan ingås mellan två personer oavsett kön. Nu är ju Sverige sen länge ett kristet land och det här med äktenskap vill jag påstå är en religös konstruktion som utvecklats till en social sådan. Men vad har staten med det att göra? Varför ska det ens finnas en äktenskapsbalk? Jag kanske väljer att leva i ett heterosexuellt monogamt förhållande, men jag anser att det är upp till var och en att bestämma vem
eller vilka man väljer att leva med och under vilka förhållanden (obs, så länge det är av fri vilja från alla parter typ). Och nu menar jag inte att äktenskapbalken skulle skrivas om till att omfatta alla typer av tänkbara förhållanden, utan att den inte borde behövas alls. Om jag skulle vilja gifta mig kan jag ju göra det i kyrkan (inför gud och blablabla) som den religösa konstruktion det är. Men om Muhammad vill leva ihop med sin sina 8 fruar så gör han ju det, även om han bara kan vara formellt gift med en av dem. Men då gör ju lagen särskiljning på den frun och de andra 7 fruarna.
Äktenskapsbalken