Inledning: Jag hade ju lovat mig själv att ha vilodag idag. Men när det erbjöds att träna med 2 av bröderna efter julklappsutdelningen så var det ju bara att smita iväg och köra! Vi drog iväg till lillbrorsans gym som är den lokala Atletklubben.
Rygg
Marklyft
Uppvärmning: 50kgx6
Set1: 70kgx6
Set2: 85kgx6 (PB!+5kg)
Set3: 85kgx4 (FILM)
Set4: 85kgx3
Kommentar: Ja det kände återigen bättre i tekniken. Men ligger på vikter nu som verkligen är på gränsen till vad jag klarar av. Hoppas få in allt rätt här snart.
Pulldowns
4set
Kommentar: Alltid lika svårt att känna något när man tränar lats. Men men. Bara att nöta på så ska det väl komma. Ingen idé att skriva vikter eftersom det var ny maskin.
Hantelrodd
Set1: 30kgx8
Set2: 30kgx7
Set3: 30kgx6
Set4: 30kgx5
Kommentar: Så jäkla svårt att köra med det här gymmets hantlar. De är extra breda i jämförelse med de jag är van vid och fick hålla greppet annorlunda. Greppet som f.ö. tog slut med kraft vilket var riktigt distraherande.
Latsmaskin
4 set
Fick lassa på mer vikter efter varje set. Mina händer fortsatte att mördas. Inte enbart med mjölksyra. Allting på detta gym var som rivjärn att håll i.
Backextensions
Set1: 10kgx14
Set2: 10kgx10
Set3: 10kgx7
Kommentar: Märktes i tappet här att marklyften idag gjorde sitt. Man börjar komma igång nu med ryggpassen på allvar!
Le me och mina julgymmande bröder
Le me doin Marklyft@85kg. Medveten om mitt stora problem. Det är i tillbakarörelsen ner till marken. Vet att så gott som alla bara låter stången falla i marken. Men känns som jag vill lära mig att kunna göra en kontrollerad nedsättning. Än så länge har jag lite problem med hur jag ska lyckas snyggt. Men det kommer
Vilodag!
Proppat i mig massor med julmat. Jag är helt uppsvullen men det ska nog i lite mer laxmackor snart och en liten shake.
F.ö. har det här varit det mest frustrerande dagen på länge. Vill träna men borde vila.
Blir cockteasad av 5 fulla främlingar på tunnelbanan hem plus cocktease-mms rammlar in på mobilen men ingen polare som är sugen på att dra in och parta. För fan vad sugen jag blev på att klubba lite.
Inledning: Efter världens längsta vilodag var det dags för ännu ett axelpass. Handleden kändes mycket bättre idag så det skulle bli intressant hur det här skulle gå.
Axlar
Militärpress Stående
uppvärmning: 32kgx8
Set1: 42kgx8 (PB!+1rep)
Set2: 44.5kgx6 (PB!+2.5kg)
Set3: 44.5kgx4
Set4: 44.5kgx2
Kommentar: Kändes som man hade bra press idag! Var bara att nöta på.
Cabel Side Lateral Rise
Set1: 14kgx14 (PB!+2rep)
Set2: 18kgx7 (PB!+4kg)
Set3: 18kgx6
Set4: 14kgx10
Kommentar: Ok ska aldrig mer satsa på att repa normalt här. Började göra ont när jag höjde till 18kg. Högrep it is.
Frontlyft kabel
Set1: 14kgx10 (PB!+2rep)
Set2: 14kgx12 (PB!+2rep)
Set3: 14kgx10
Kommentar: Gjorde ju ont här nu också i högra axeln. :/. Men men. Bra ökning och fan vad man började få pump i axlarna nu. Körde inget 4e set pga känningarna.
Drag till Hakan med Rak Stång
Set1: 32kgx8 (PB!+5kg) oO
Set2: 32kgx7
Set3: 32kgx6
Set4: 32kgx5
Kommentar: Var tänkt att jag skulle höja 2.5kg men räknade lite fel som vanligt. Så efter ett set märkte jag att jag lassat på 5kg mer än sist.
Framåtlutande med hantlar, Baksida Axlar
Set1: 12.5kgx6
Set2: 10kgx8
Set3: 10kgx7
Set4: 10kgx6
Set5: 10kgx5
Kommentar: 12.5kg är PB-vikter men så fult utförande som jag hade så räknas det inte. Men idag kände man verkligen muskelgrupp det är man tränar här. God Damn
Summering: Fan vad högeraxel värkte. Men jäklar vilken kontakt jag börjar få på axelpass. Mina axlar som bara var en benkota större delen av mitt liv. Kände aldrig något när jag tränade dem förut. Nu var jag lika svettig som efter ett benpass. Dagens lol var att jag fick pump i mina traps. Kanske lite för mycket stöt i mina övningar? Men ja jag stöter ju inte från knäna isf. Men det kanske ökar skaderisken? Hur som jag kände mig tjock i spegeln idag efter gymmet vilket gjorde mig glad faktiskt. Känt mig frustrerat undernärd i snart 2 veckor. Blev nästan deppig.
Inledning: Finns inte så mycket att säga faktiskt förutom att jag har nästan inga problem alls längre i min vänstra handled. Man kände av den lite i hammercurlsen men man glömde bort den lika snabbt igen. Var bara att ta sin slappa röv till gymmet och rycka lite vikter.
Biceps
EZ-Curles Fri Stång
Uppvärmning 30kgx8
Set1: 40kgx7
Set2: 40kgx6
Set3: 40kgx5
Set4: 40kgx4
Kommentar: Nu är jag uppe på identiska reps som jag gjort förut innan jag började med ett uppvärmningsset.
Hammercurls Rep Kabel
Set1: 59kgx8 (PB!+1rep)
Set2: 59kgx5
Set3: 55kgx6
Set4: 55kgx7
Kommentar: Förväntar mig inte så stora ökningar i biceps. Känns som de ligger lite före resten av min kropp.
Sittandes bredbent Koncentrerade Curles
Set1: 12.5kgx10 (PB!+3rep)
Set2: 15kgx5 (PB!+2.5kg)
Set3: 12.5kgx7
Set4: 12.5kgx6
Kommentar: .. Det går bra i den här.
Mage
*Crunch-maskin
*Situps 'til you drop!
Kommentar: Gör ruskigt stora ökningar i magmaskinen. Ökat både i plattor och reps på samma gång 2 magpass på raken nu.
Summering: Det är sällan man taffsar mer på sig själv än efter ett bicepspass/mage-pass. Det kändes riktigt bra idag igen. Inga konstiga trösklar eller andra hinder som ville sabba mitt pass idag. Det var bara att kriga på.
Summering: Ja det kändes inte som man hade det där lilla extra krutet i benen idag. För lite explosivitet. Men benen har gått väldigt bra och jag gjorde ju framsteg idag med även om de var små. Så rätt gött. Passade även på att filma rekordsetet i böjen eftersom min förra film var lite snål med bra vinkel
Summering: Fan vad högeraxel värkte. Men jäklar vilken kontakt jag börjar få på axelpass. Mina axlar som bara var en benkota större delen av mitt liv. Kände aldrig något när jag tränade dem förut. Nu var jag lika svettig som efter ett benpass. Dagens lol var att jag fick pump i mina traps. Kanske lite för mycket stöt i mina övningar? Men ja jag stöter ju inte från knäna isf. Men det kanske ökar skaderisken? Hur som jag kände mig tjock i spegeln idag efter gymmet vilket gjorde mig glad faktiskt. Känt mig frustrerat undernärd i snart 2 veckor. Blev nästan deppig.
Sänk ned skulderbladen. Överutvecklade traps gentemot axlar (främre, mitt) tyder på för höga vikter och ostrikta övningar. Översträck inte axelleden vid hantellyft åt sidan, då trapsen tar över mestadels av arbetet. Bra att du får bättre kontakt. Undvik stötar. Har du några problem med axlarna isig? Du ser nämligen ut att ha framåtroterade axlar, kan vara relaterat till trapsen.
Sänk ned skulderbladen. Överutvecklade traps gentemot axlar (främre, mitt) tyder på för höga vikter och ostrikta övningar. Översträck inte axelleden vid hantellyft åt sidan, då trapsen tar över mestadels av arbetet. Bra att du får bättre kontakt. Undvik stötar. Har du några problem med axlarna isig? Du ser nämligen ut att ha framåtroterade axlar, kan vara relaterat till trapsen.
Alltid tyckt axlarna pekar framåt ja. Ja jag hade en hel del ont i axlarna förut. Att lederna knakade till för mycket när man med raka armar gjorde cirkelrörelser framåt och bakåt. Oftast relaterat till överansträngningar. Har knappt märkt av något sådant senaste åren dock. Men ja som du säger. I Lateral raise och frontlyft i kabelmaskinen så får jag nog sikta på låg vikt och högreppat tror jag.
Inte tänkt på om skulderbladen är sänkta. Troligtvis inte. Man sänker dem genom att sänka axlarna antar jag?
Hmm ok googlade lite nu på framåtroterade axlar. Om händerna pekar snett när man står med bra hållning så skulle man ha det. Mina pekade lite snett faktiskt.
Sidans rehabträning innehöll träning för baksida axlar (check), hantelrodd (check) sen även Prone Cobra som de tyckte var ett måste. De vill hellre att man tränar diagonallyft än framåtlyft också. hmm Borde jag alltså ta bort Framåt och sätta in Diagonal?
Massa blåa PB på varje pass ju!
Är det julmaten som gjort det kanske!
Tackar! Det går framåt iaf.
Ja jag tror julmaten inte varit ivägen . Jag hoppas den utvidgade magsäcken lite nu på köpet så man kan lassa i massa mer mat! Vikten går sakta men säkert upp också.
Idag blir det f.ö. en skön vilodag. Så hoppas jag på ett bra bröstpass efter det. Pattarna har ju valt att börja trotsa lite de 2 senaste passen
Det har blivit lite vila men så får det vara. Tror kroppen bara mår bra av det efter min chockstart för 1-2 månader sen så diverse leder och skit får rehaba plus att började ana att vissa delar blev övertränade ändå. På måndag är det back on track igen så ska jag äta riktigt gott idag. Jag kanske hinner med ett träningspass idag innan firandet börjar. Vi får se.
Annars kan jag bara säga Gott nytt och drick lagom
. I Lateral raise och frontlyft i kabelmaskinen så får jag nog sikta på låg vikt och högreppat tror jag.
Inte tänkt på om skulderbladen är sänkta. Troligtvis inte. Man sänker dem genom att sänka axlarna antar jag?
Bara att sänka hela axelpartiet, precis som vid latsdrag. När jag tränar sid-delts prioriterar jag kontakt framför vikt. Vid axelpress/militär så ska skiten bara upp
Citat:
De vill hellre att man tränar diagonallyft än framåtlyft också. hmm Borde jag alltså ta bort Framåt och sätta in Diagonal?
Jag kör aldrig hantellyft framåt, blir onödig stor påfrestning på axelleden(har ej 100% koll nu, men när armen är inåtroterad som den är vid den övningen; blir stressen högre på någon slemsäck som kan bli inflammerad. Du kan söka mer om ämnet om du är intresserad.). Dessutom är den generella uppfattningen att framsida axlar tränas ordentligt i andra övningar så att de behöver ingen specialträning´. Olika pressövningar räcker oftast.
Gott nytt.
Bara att sänka hela axelpartiet, precis som vid latsdrag. När jag tränar sid-delts prioriterar jag kontakt framför vikt. Vid axelpress/militär så ska skiten bara upp
Jag kör aldrig hantellyft framåt, blir onödig stor påfrestning på axelleden(har ej 100% koll nu, men när armen är inåtroterad som den är vid den övningen; blir stressen högre på någon slemsäck som kan bli inflammerad. Du kan söka mer om ämnet om du är intresserad.). Dessutom är den generella uppfattningen att framsida axlar tränas ordentligt i andra övningar så att de behöver ingen specialträning´. Olika pressövningar räcker oftast.
Gott nytt.
Allright. Jag kanske ska utesluta den helt då så får vi se hur det resulterar. Samtidigt fokusera på axelposition i lateral raises...
Tack för tipsen!
Inledning: Ja det vart en rejäl fylla tyvärr på nyårsafton. Jag tänkte att jag skulle bara köra på mina 6 öl hela kvällen. Men sen när de tog slut och man borde ha gått hem så lyckades jag få tag på någons baginbox som någon bjöd mig på. Bad idea! Ovanpå det får jag någon dramafjortis över mig sista halvtimmen som vägrar släppa ämnet och ska skriktjaffsa. Suck. Aja skönt att det där är bakom en kvällen var bra innan vinet dök upp. Man kände fortfarande att kroppen var lite rubbad av alkoholen så här 2 dagar efter. Men det var bara att dra till gymmet och göra sin plikt. Redan vilat i 2-3 dagar.
Lutande Hantelpress
Set1: 27.5kgx6
Set2: 27.5kgx5
Set3: 27.5kgx4
Set4: 27.5kgx5
Kommentar: Ja det enda som har hänt är att återhämtningen var sämre än sist.
Cable Crossover
Set1: 32kgx8
Set2: 32kgx5
Set3: 32kgx5
Set4: 32kgx4
Kommentar: Inte nöjd med mitt utförande längre i denna övning. Det blir alldeles för mycket vikt som drar mig bakåt vilket gör att min hållning blir helt F'd up. Ska köra högreppat här i fortsättningen alternativt byta ut den mot hantel flyes.
Triceps
Skull Crushers
Set1: 37.5kgx6 (PB+2.5kg)
Set2: 37.5kgx4
Set3: 35kgx4
Set4: 35kgx4
Kommentar: Kändes bra. Lite dålig återhämtning men det får vara så idag.
Kabel Overhead med Rep
Set1: 50kgx5
Set2: 50kgx4
Set3: 45kgx5
Set4: 45kgx4
Kommentar: Blev inte helt oväntat inget PB. Kände mig helt slut i tricarna Pushdowns
Set1: 64kgx7
Set2: 64kgx5
Set3: 64kgx5
Set4: 64kgx6
Kommentar: Jag var nöjd över att musklerna började återhämta sig igen. Det räckte så.
Summering: Ja jag hade inte haft en karatefylla på 6 månader och nu vill jag slå det rekordet igen med ännu fler månader. Fyfan vad ovärt att dricka så mycket. Speciellt eftersom jag kan ha lika roligt utan att dricka som en 14åring. Jag blir tokig på mina bröst även om det här kanske är fel dag att bli det. Men jag kommer ta bort CC och sätta in flyes där istället. Jag känner aldrig att tuttarna får superkontakt. Funderar även på att göra hantelpressarna platt, utan lutning. Men det kanske inte blir så snyggt byggande då. Hmm nä förresten lutande får vara kvar.
Bara att proppa i sig mat och hoppa på bättre fortsättning. Det är ett nytt år och nu kan man börja om brösttänket på nytt! Starta från noll! Nu kör vi!
Blev ju ett bra pass fast du inte kände dig riktigt bra i kroppen !
Jo kanske. Men jag känner mig så osäker kring bröst ändå. Jag borde kunna få mer kontakt. Men jag ska köra cableflyes istället för crossovers. Då lär det bli opti!
Mina mål är att öka minst 20 kg i de 3 stora under året. Gör jag inte det blir jag riktigt besviken. Jag får hoppas brösten vaknar till liv nu bara.