2011-02-21, 11:43
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2010
|
"Konstiga" rätter såsom fiskbullar och chili con carne
|
|
|
2011-02-21, 15:49
|
|
Midnight toker
Reg.datum: Apr 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp79
"Konstiga" rätter såsom fiskbullar och chili con carne 
|
Ja? Tror du att alla barnfamiljer i Sverige äter chili con carne och nasi goreng en gång i veckan? I såna fall får du nog tänka om. Det är väl väldigt sällan folk dissar skolmaten rakt av, tex kommer jag ihåg att alla åt skolmaten när det var hamburgare. Varför? Det var inte pga att kvaliteten på just hamburgarna var nåt att hurra för, de var ganska mycket sämre än vad iaf jag var van vid hemifrån och när jag åt ute. Ändå åt precis alla det. De satte tom upp en gräns för hur många man fick ta för att så många åt de dagarna.
Jag tror till 100% att det beror på att folk är väldigt vana vid hamburgare, det är mat de känner igen, och mat de har ätit många ggr tidigare. Hade det varit pizza hade säkert varenda en ätit också. Vad jag tyckte mig märka är att de maträtterna som folk sällan åt hemma själva var sånt som folk inte åt också. Så var det definitivt för mig iaf. Jag fick aldrig nasi goreng eller fiskbullar hemma, och det ville jag heller inte äta i skolan. Däremot när det blev nåt jag kände igen, typ lasagne, så åt jag gladeligen, även om det inte smakade precis som hemma. Det här var dock inte nåt jag reflekterade över då, men nu i efterhand så ser jag ett ganska tydligt mönster. De mer ovanliga maträtterna rörde folk mycket mer sällan än de vanligare. Jag tror att skolan hade tjänat mycket på att ändra maträtterna, faktiskt
|
Senast redigerad av Zoidy den 2011-02-21 klockan 15:51.
|
|
|
2011-02-21, 16:04
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zoidy
Jag fick aldrig nasi goreng eller fiskbullar hemma, och det ville jag heller inte äta i skolan.
|
Tur att du inte smakade på maten. Du skulle ha blivit förgiftad!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2011-02-21, 16:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2010
|
Du är för petig.
Skolmaten är för det mesta vettigt, pressa i dig massor. Bry dig inte om smaken, se till att det är nyttigt med vettigt blanding från salladsbordet.
|
|
|
2011-02-21, 16:28
|
|
Midnight toker
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Tur att du inte smakade på maten. Du skulle ha blivit förgiftad!
|
Vem sa att jag inte smakade på maten? Gillar skarpt att du hängde upp dig på en liten smågrej istället för att lyssna på vad jag hade att säga
|
|
|
|
2011-02-21, 16:40
|
|
Dat dere celltech
Reg.datum: Nov 2009
|
Citat:
De mer ovanliga maträtterna rörde folk mycket mer sällan än de vanligare. Jag tror att skolan hade tjänat mycket på att ändra maträtterna, faktiskt
|
THIS! <3 Klart som fan att ungdomar skulle äta på skolan om det var köttbullar och makaroner jämförelsevis med minestronesoppa?
|
|
|
2011-02-21, 16:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Minnena av fascistkärringar som tvingade en att äta upp den sista iskalla halvkokta potatisen gör fortfarande att det vänder sig i magen på mig. Förvisso var detta före gymnasiet, men detta har påverkat min inställning till mat lång efter jag gått ut skolan.
Slipper jag sätta foten i en skolmatsal igen så är jag en lycklig man.
|
|
|
2011-02-21, 17:18
|
|
Gammelsmalfetsvag
Reg.datum: Sep 2009
|
Nu är jag förvisso en sån där 70-talist, så jag kanske är för gammal (eller för ung?) för att yttra mig, men min generella bild av skolmaten var väldigt positiv. Visst fanns det dagar då man tyckte den var mindre god, men det beror ju mer på min egna preferenser än att maten var dålig.
|
|
|
2011-02-21, 17:20
|
|
Midnight toker
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doggeh
THIS! <3 Klart som fan att ungdomar skulle äta på skolan om det var köttbullar och makaroner jämförelsevis med minestronesoppa?
|
Precis det här jag menar. Är det hamburgare, köttbullar och makaroner, lasagne osv, saker folk faktiskt äter när de är hemma eller ute, så är chansen långt större att de äter det även i skolan. Kom också att tänka på det förut att vissa soppor skolan serverade var det fan inte många som ville röra. Skolan borde verkligen se över maträtterna de serverar. Det behöver naturligtvis inte vara hamburgare varje dag, men skolan tenderar att servera saker som många aldrig ens hört talas om innan, och då blir det mer avigt än om det är nåt de känner igen. Vi pratar inte bara om gymnasieelever här, 7-8 åringar fungerar ännu mer så att det som är invant och känns vant och tryggt är det de vill ha, att då säga åt dem att de ska äta minestronesoppa kanske inte alltid går hem
|
|
|
|
2011-02-21, 17:23
|
|
Midnight toker
|
Citat:
Ursprungligen postat av thenut
Visst fanns det dagar då man tyckte den var mindre god, men det beror ju mer på min egna preferenser än att maten var dålig.
|
Det har väldigt mycket att göra vad olika personers preferenser är, jag tycker inte heller maten är direkt dålig. Eddie Vedder som kan mycket om skolmat säger ju också att rent näringsmässigt är det inget fel på skolmaten. Det är väl mer att skolan inte direkt gör sitt yttersta för att servera mat som är del av folks preferenser
|
|
|
|
2011-02-21, 17:49
|
|
Tim Salijva
Reg.datum: Sep 2009
|
Man kan inte jämt ge folk vad dom vill ha här i livet, det fungerar inte riktigt så.
Själv åt jag runt 3 gånger varje dag i skolmatsalen, har gått på 4 olika skolor och alla serverade bra, vettig mat.
|
|
|
2011-02-21, 18:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Eddie Vedder som kan mycket om skolmat säger ju också att rent näringsmässigt är det inget fel på skolmaten. Det är väl mer att skolan inte direkt gör sitt yttersta för att servera mat som är del av folks preferenser
|
Jag menar mer att problemet, i den mån som ett problem existerar, är att den just är taskigt sammansatt rent näringsmässigt men att skitmat är gott.
Vem gillar inte korv och färdigköttbullar liksom? När jag jobbade som lägerkock i somras gjorde vi toppenmat varenda dag. Vi slet arslet av oss för att fixa lasagne från grunden, köttförsås, grillspett, till och med helt egen rödbetssallad från färska betor.
Maten var oerhört uppskattad alla dagar men det blev ändå något av ett antiklimax då vi sista dagen typ bara serverade helfabrikat och rester.
|
|
|
2011-02-21, 18:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker
Jag har inte sagt något annat. Det var när han drog alla skolelever över en kam, jag blev sur på. Visst finns säkert tusentals bortskämda barn också.
|
Citat:
+1. Blev också irriterad över alla stereotyperna som florerade. Många härinne verkar ha helt skeva bilder av gymnasieelever
|
Det är min erfarenhet. Se poängen och haka inte upp er på ord.
|
|
|
2011-02-21, 18:45
|
|
Corporis Majestatis
Reg.datum: Dec 2007
|
Citat:
Ja? Tror du att alla barnfamiljer i Sverige äter chili con carne och nasi goreng en gång i veckan? I såna fall får du nog tänka om. Det är väl väldigt sällan folk dissar skolmaten rakt av, tex kommer jag ihåg att alla åt skolmaten när det var hamburgare. Varför? Det var inte pga att kvaliteten på just hamburgarna var nåt att hurra för, de var ganska mycket sämre än vad iaf jag var van vid hemifrån och när jag åt ute. Ändå åt precis alla det. De satte tom upp en gräns för hur många man fick ta för att så många åt de dagarna.
Jag tror till 100% att det beror på att folk är väldigt vana vid hamburgare, det är mat de känner igen, och mat de har ätit många ggr tidigare. Hade det varit pizza hade säkert varenda en ätit också. Vad jag tyckte mig märka är att de maträtterna som folk sällan åt hemma själva var sånt som folk inte åt också. Så var det definitivt för mig iaf. Jag fick aldrig nasi goreng eller fiskbullar hemma, och det ville jag heller inte äta i skolan. Däremot när det blev nåt jag kände igen, typ lasagne, så åt jag gladeligen, även om det inte smakade precis som hemma. Det här var dock inte nåt jag reflekterade över då, men nu i efterhand så ser jag ett ganska tydligt mönster. De mer ovanliga maträtterna rörde folk mycket mer sällan än de vanligare. Jag tror att skolan hade tjänat mycket på att ändra maträtterna, faktiskt
|
Nu är det strax över ett decennium sedan jag gick i gymnasiet men min åsikt är raka motsatsen. Jag gillade att det var variation på maten i skolan, om jag hade fått samma saker som jag nyss ätit hemma hade jag tröttnat och tyckt att det var trist. Självklart utgår jag från min personliga smak här och jag har visserligen aldrig varit kräsen när det gäller mat, det skall erkännas.
Sen tycker jag inte att chili con carne, nasi goreng eller fiskbullar kan räknas till "konstig mat", det är ju ganska vanligt förekommande rätter. Jag säger inte att det är fel att ogilla det, givetvis är det upp till var och en, men om du ser de rätterna som konstiga så kanske du inte är någon vidare bra måttstock? En person som aldrig har ätit annat än potatis och köttbullar tycker säkert att spagetti och köttfärssås är jättekonstigt.
Som skolmaten är nu så finns det elever som gnäller över att de får konstig mat ibland, om de ändrade menyn för att tillfredsställa de eleverna så skulle kanske i stället andra elever börja gnälla över att maten är för enformig. De kanske skulle låta eleverna rangordna sina fem favoriträtter och utforma menyn efter detta?
|
Citat:
Ursprungligen postat av orsor
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså 
|
"Små delikata rörelser..."
|
|
|
2011-02-21, 21:17
|
|
Midnight toker
|
Citat:
Ursprungligen postat av nmanradnävna
Man kan inte jämt ge folk vad dom vill ha här i livet, det fungerar inte riktigt så.
Själv åt jag runt 3 gånger varje dag i skolmatsalen, har gått på 4 olika skolor och alla serverade bra, vettig mat.
|
Tre ggr/dag? Gick du på nån specialskola när du fick äta så mycket eller?
Och nej, självklart kan inte alla alltid få det de vill ha, men du måste ju ändå inse problemet av att en väldigt stor del elever inte äter någon mat på ca 9 timmar varje dag, samtidigt som de ska jobba och koncentrera sig?
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Jag menar mer att problemet, i den mån som ett problem existerar, är att den just är taskigt sammansatt rent näringsmässigt men att skitmat är gott.
Vem gillar inte korv och färdigköttbullar liksom? När jag jobbade som lägerkock i somras gjorde vi toppenmat varenda dag. Vi slet arslet av oss för att fixa lasagne från grunden, köttförsås, grillspett, till och med helt egen rödbetssallad från färska betor.
Maten var oerhört uppskattad alla dagar men det blev ändå något av ett antiklimax då vi sista dagen typ bara serverade helfabrikat och rester. 
|
Det låter jäkligt ambitiöst. Låter väldigt gott också!  Hade inte tackat nej till egengjord lasagne + grillspett osv. Kan tänka mig att du är en ganska duktig kock också med tanke på att du är intresserad av kost
Men ok, verkar som att jag missförstod dig lite granna förut, trodde du menade att skolmaten innehöll helt ok med näring och att man därför borde äta den
Citat:
Ursprungligen postat av cero
Det är min erfarenhet. Se poängen och haka inte upp er på ord.
|
Men det är ju flera härinne som inte har den erfarenheten också? Varken jag eller Crocker tycker ju att det stämmer in. Och jag hade nog inte hakat upp mig på ord om det bara var en som hade kommit med liknande saker, men när man i flera sidor ser skolmaten jämföras med restaurangmat och att alla ungdomar nuförtiden bara är kräsna och bortskämda är det väl klart nån måste säga något om det? Tycker det är väldigt mycket snack om att alla ungdomar är lata nuförtiden även i media, och så enkel är inte verkligheten, självklart är det enorma skillnader mellan olika ungdomar idag, precis som det har varit tidigare. Det ger inte ett direkt intelligent intryck heller när folk pratar i stereotyper in absurdum
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa
Nu är det strax över ett decennium sedan jag gick i gymnasiet men min åsikt är raka motsatsen. Jag gillade att det var variation på maten i skolan, om jag hade fått samma saker som jag nyss ätit hemma hade jag tröttnat och tyckt att det var trist. Självklart utgår jag från min personliga smak här och jag har visserligen aldrig varit kräsen när det gäller mat, det skall erkännas.
Sen tycker jag inte att chili con carne, nasi goreng eller fiskbullar kan räknas till "konstig mat", det är ju ganska vanligt förekommande rätter. Jag säger inte att det är fel att ogilla det, givetvis är det upp till var och en, men om du ser de rätterna som konstiga så kanske du inte är någon vidare bra måttstock? En person som aldrig har ätit annat än potatis och köttbullar tycker säkert att spagetti och köttfärssås är jättekonstigt.
Som skolmaten är nu så finns det elever som gnäller över att de får konstig mat ibland, om de ändrade menyn för att tillfredsställa de eleverna så skulle kanske i stället andra elever börja gnälla över att maten är för enformig. De kanske skulle låta eleverna rangordna sina fem favoriträtter och utforma menyn efter detta?
|
Nu tycker jag nog du överdriver det jag sa lite grann. Jag menar självklart inte att man ska få samma 5 vanliga maträtter om och om igen, år in och år ut. Men du måste ju ändå se vikten av att ha maträtter som det stora flertalet tycker om och äter av? Som jag sa förut, blev det hamburgare åt precis alla av maten, detsamma hände inte då de serverade fiskbullar. Du måste ju se nån slags kausalitet här? Och jag tror just det beror på att fler är vana vid hamburgare och har ätit det innan. Det är nog ganska basic psykologi att man hellre äter sånt man känner igen.
Sen säger jag inte att fiskbullar eller chili con carne är "konstiga" maträtter, men nog är de konstiga för de personerna som inte ätit det utanför skolan?
Men visst, jag kan köpa att vissa tycker att skolmaten är helt ok och kan äta av den, min poäng var väl mest att jag tror att fler hade ätit om man gav lite mer mainstreamalternativ
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:58.
|

|