2010-08-05, 17:37
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av CpÅke
i en idiots perspektiv ja
|
Nu säger du emot dig själv.
|
2010-08-05, 17:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av BillyButt
Ja det vore önskvärt. Det skulle dock inte förvåna mig om det stämmer, regeringen jobbar som bekant hårt för att förvandla det här landet till en soptipp för kriminellt slödder från världens alla hörn.
|
Det börjar kanske bli ont om Afrikanska och Jugoslaviska krigsförbrytare så att man helt enkelt får nöja sig med det lilla?
|
|
|
2010-08-05, 18:03
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Nivån är hög. Även om cpÅke räknas bort pga trollmisstankar så håller en stor del av diskusssionen bäbisnivå.
Angående SD´s politik. Det enda som nämns när just det partiet kommer på tal är deras inställning till invandrare. Av båda läger. Ingen nämner något om hur de står i övriga samhällsfrågor. Varför? Jo för att SD har invandrarfrågan som i särklass största dragplåster. Fixar de det övriga? Kan de vid ett eventuellt inträde i riksdagen tillföra något utöver att "stänga gränserna"?
Även om det finns poänger i att inte hejdlöst plocka in folk i Sverige, främst då för att integrationspolitiken inte visat sig fungera, så är det alltför mycket i deras retorik och framtoning som ger det hela en skrämmande ton. Därav kommer verkligen inte min röstsedel peka åt deras håll.
Att som nybliven 18-åring, om ens det, sitta på ett internetforum och göra uttryck för sina åsikter är helt ok. Om personen ifråga har en viss koll på vad han/hon faktiskt pratar om. Annars kan det där citatet av Twain användas om och om och om igen.
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2010-08-05, 19:14
|
|
Softpr0n 4 Life
Reg.datum: Apr 2003
|
Jag kan inget annat än att gråta när jag läser sånt här skit, det är ju det mest hemska som en familj kan gå igenom och att mördaren kan fortsätta sitt liv på annan ort om -3år är ju åt helvete.
Familjen fick inte bara livstid som pappan säger, de förlorade ett liv, betyder visst ingenting i Sverge idag.
Politkerna själva verkar ju veta om det men läs här:
http://www.dn.se/debatt/ny-straffska...gelse-1.560424
Där säger de:
Det allra grövsta våldsbrott man kan göra sig skyldig till är att beröva en annan människa livet. Detta måste tydligt komma till uttryck i straffen för mord. Så är dock inte alltid fallet i dag.
Men som alla vet är ekonomisk brottslighet grövre i Sverige än om man mördar. Jag skiter i ålder på mördaren, ursprung o skit, det här är fel.
Ni läste om gamlingen som sattes i fängelse i två månader??? står på Aftonbladet, han har bjöla o skit.
2 månader??!!!!
Sedan så tycker att dettta 3 års straff ger mig en signal att jag kan mörda vem jag vill och HUR jag vill, kan vara värsta slakten från värsta filmen, BARA JAG ÄR UNG!!!!! För då är det lindrigt och man kommer undan och hela livet står ändå framför.
Har jag fel? Jag som förälder hade inte kunnat hantera detta straff, det är fel, det är synd om familjen för helvete.
|
|
|
2010-08-05, 19:23
|
|
14 Tum slak.
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gabber
Jag kan inget annat än att gråta när jag läser sånt här skit, det är ju det mest hemska som en familj kan gå igenom och att mördaren kan fortsätta sitt liv på annan ort om -3år är ju åt helvete.
Familjen fick inte bara livstid som pappan säger, de förlorade ett liv, betyder visst ingenting i Sverge idag.
Politkerna själva verkar ju veta om det men läs här:
http://www.dn.se/debatt/ny-straffska...gelse-1.560424
Där säger de:
Det allra grövsta våldsbrott man kan göra sig skyldig till är att beröva en annan människa livet. Detta måste tydligt komma till uttryck i straffen för mord. Så är dock inte alltid fallet i dag.
Men som alla vet är ekonomisk brottslighet grövre i Sverige än om man mördar. Jag skiter i ålder på mördaren, ursprung o skit, det här är fel.
Ni läste om gamlingen som sattes i fängelse i två månader??? står på Aftonbladet, han har bjöla o skit.
2 månader??!!!!
Sedan så tycker att dettta 3 års straff ger mig en signal att jag kan mörda vem jag vill och HUR jag vill, kan vara värsta slakten från värsta filmen, BARA JAG ÄR UNG!!!!! För då är det lindrigt och man kommer undan och hela livet står ändå framför.
Har jag fel? Jag som förälder hade inte kunnat hantera detta straff, det är fel, det är synd om familjen för helvete.
|
+1
Vilken "gamling" pratar du om?
|
|
|
2010-08-05, 20:01
|
|
Ser bra ut!!1 gNnn!
Reg.datum: Oct 2008
|
helt sjukt.. Borde fått 15-20 år istället.
|
|
|
2010-08-05, 20:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rockhard
Ja, ingen hade fått den stackars flickan att inse riskerna med att ligga med en kille från en sådan kultur.
|
Om man läser tråden så verkar det vara precis allas fel, utom mördarens. Han är för ung för att förväntas avstå ifrån att stampa ihjäl sin flickvän och det är samhällets fel att han gjorde det.
Den mest lämpliga påföljden verkar vara en 3 månaders lyxkryssning och skadestånd för att han har varit frihetsberövad, samt givetvis uppehållstillstånd till hela familjen då.
När man som sagt får längre fängelsestraff för att smuggla Cannabis i stora mängder (som, ironiskt nog, är en skonsammare drog än den som Staten med glädje själva säljer) än för att bränna ihjäl 63st människor och skada ytterliggare ett tresiffrigt antal så är det direkt äcklande att höra folk som försvarar dom patetiska straffen för vissa mord/dråp/albatross.
|
Senast redigerad av tp_88 den 2010-08-05 klockan 20:09.
|
|
|
2010-08-05, 20:05
|
|
-
Reg.datum: Nov 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist
Brukar du resonera på det sättet om demokrati i allmänhet? Att man inte kan anpassa politiken efter vad folk vill eftersom det inte är säkert att de blir nöjda ändå utan bara vill ha mer?
|
Det är knappast något unikt över kriminalpolitiken i det avseendet att man från politiskt håll inte följer folkets minsta vink. Folk i allmänhet vill en massa saker som politikerna och de experter som är involverade i lagstiftningsprocessen tycker är orimliga. Det är ju därför vi har en representativ demokrati och inte folkomröstar om allt. Men just i fallet med hårdare straff så kan man kolla på i stort sett vilket land som helst och se att en stor andel av befolkningen vill ha hårdare straff, och det alltså oavsett hur hårda straffen redan är i relation till de vi har i Sverige.
Angående bekvämligheten i svenska fängelser: Det är själva frihetsberövandet som är straffet. Det är väldigt få som sitter i fängelse som tycker det är bekvämt. Men visst kan man ifrågasätta varför de ska ha tillgång till tv-spel. Även om det bara brukar röra sig om några få konsoler på en hel avdelning (ca 20 pers).
För övrigt har jag svårt att förstå er som skriver saker som att det vore värt det att gå ut och döda någon eftersom man kommer så billigt undan. Förhoppningsvis är det andra saker än eventuella påföljder som hindrar folk från att döda.
When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteorite hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed no matter what you wish for. Unless it's death by meteor.
Senast redigerad av Hades den 2010-08-05 klockan 20:08.
|
|
|
2010-08-05, 20:09
|
|
treehugger
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78
Angående SD´s politik. Det enda som nämns när just det partiet kommer på tal är deras inställning till invandrare. Av båda läger. Ingen nämner något om hur de står i övriga samhällsfrågor. Varför? Jo för att SD har invandrarfrågan som i särklass största dragplåster. Fixar de det övriga? Kan de vid ett eventuellt inträde i riksdagen tillföra något utöver att "stänga gränserna"?
|
Struntar fullständigt i deras politik i övrigt. Jag vill inte att Jimmie Åkesson ska leda landet. Min röst går till SD för att visa övriga partier att det inte är ok att ignorera de här problemen längre.
|
|
|
2010-08-05, 20:14
|
|
Softpr0n 4 Life
Reg.datum: Apr 2003
|
Alltså om man berättar detta för någon i utlandet, typ i mitt hemland eller Iran typ så kommer de ju skratta ihjäl sig.
Om de får reda på att folk mördar för att sedan få bättre mat än deras invånare samt spela xbox så vette fan hur dem kommer reagera.
Vi daltar med alla, vi prioriterar fel, vi lägger pengarna på fel grejor helt enkelt.
Nej jag har ingen lösning men som någon sa så betalar även jag mer för att hålla svinen inlåst livstid.
|
|
|
2010-08-05, 20:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av bb X
HAHAHA! Skrattar ihjäl mig åt dessa patetiska SD medlemmar som försöker ragga medlemmar i denna tråd. Först säger ni "vi är inte rasister, utan vi bryr oss om invandrings politik" vad fan gör ni då här? Gräv ner er djupt och kasta bort spadarna säger jag.
|
Ja, rasister vet jag inte. Men man vill, som SD-anhängare, inte ha in folk med klankulturvärderingar. Eller man vill åtminstone att de assimileras och blir en del av vår Väst/Nordeuropeiska kultur. Den här killen och hans familj har uppenbarligen en rätt snedvriden syn på omvärlden och i detta fall svenskar. Det skulle bli kalabalik om han kom hem med en gravid [insert icke-irakisk(kurd, shiit, sunnit) etnicitet]-tjej. Det här är ett väldigt tydligt exempel på värderingar som SD och dess anhängare inte vill se i Sverige. Deras politik är väsentlig i tråden, och trådstartaren Billy_butt är själv anhängare.
edit: de är irakiska kurder.
Citat:
Ursprungligen postat av CpÅke
man ska fan få sota för det man gör.sånna här gånger önskar jag att man bodde i ryssland då får dom vad dom förkänar.
|
Detta resonemang är lite ironiskt. I länder som (delar av) Ryssland är tilltron till myndigheter lägre och därför blir det fler vigilantes/klaner/grupperingar som skipar rättvisa. Hade detta t ex hänt i familjens hemland, Irak eller varför inte Tjetjenien som praktiskt nog ligger i just Ryssland, så kan du ge dig fan på att det hade blivit vedergällning efter mordet. Eller ett rätt stort skadestånd från familjen som begick mordet. Det är just detta man inte vill ha i Sverige. Det eftersträvas snarare ett centraliserat styre som ska bedöma medborgarna individuellt och lika. Att ha ett rättsväsende som behandlar folk lika och inte styrs av olika grupperingar är en av grunderna i vårt samhälle. Med det sagt så håller jag med dig om att straffet är löjligt lågt satt. Hade som sagt hellre sett 12-15 år.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
Senast redigerad av stevebc den 2010-08-05 klockan 20:24.
|
|
|
2010-08-05, 20:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av bb X
Tre år betyder tre år stod det i artikeln. En vuxen brukar oftast få 2/3 av sitt straff avtjänat och villkorlig frigivning (eller vafan det heter) resten av tiden.
Tre år för en sexton åring och tre år för en som är 25 och mördat något är inte direkt samma sak imo.
|
2/3 av 18 år är fortfarande bättre än 3 år i det här fallet.
hypokondri + internet = win
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
vill du maximera fettförbränningen skall du sluta äta helt
|
"Wikipedia är INTE en pålitlig källa"
|
|
|
2010-08-05, 20:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
Det är synd om honom som mördat någon innan han är 18
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.
|
|
|
|
2010-08-05, 20:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Hades
Jag har lite bråttom, men jag vill ge några synpunkter för att förhoppningsvis nyansera diskussionen lite.
*Att en majoritet vill ha hårdare straff är egentligen inte ett jättebra argument för att införa hårdare straff, eftersom det inte på något sätt är säkert att man tillfredsställer majoriteten genom detta. Tvärtom kommer majoriteten då vilja ha ännu hårdare straff för de grövsta brotten av den anledningen att det inte egentligen finns något humant straff som i tillräckligt hög grad motsvarar kränkningen av brottet. Vi kan inte ha öga för öga, tand för tand - det passar inte in i ett civiliserat samhälle. Vidare finns det inget straff som är tillräckligt hårt för att ge anhöriga upprättelse, så det är inte heller en bra utgångspunkt. En annan anledning till att vara försiktig är att det inte går att "backa", eftersom det är politiskt självmord.
|
Att en majoritet vill ha längre straff innebär att en majoritet vill slippa brottslingar under längre tid hellre än kortare tid. Jag ser inte problemet. Om detta är vad majoriteten tycker, och man som kriminell inte gillar det nya läget med hårdare straff (vilket man självklart inte gör) är det väl bara att flytta till ett land med mjukare straff. Ungefär som icke-kriminell arbetskraft resonerar kring minimilöner o dyl.
Varför skulle det inte gå att som politiker backa tillbaka till mjukare straff? Hur har strafflängden sett ut historiskt i Sverige, säg, från mitten av 1800-talet fram till idag? Har det gradvis blivit hårdare, eller mjukare? Har det skiftat med tiden?
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
Senast redigerad av stevebc den 2010-08-05 klockan 20:32.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:06.
|

|