2009-03-14, 14:59
|
|
|
Absolutist
Reg.datum: Jun 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
Förlåt men det är väl typ obligatoriskt att skriva i såna här trådar när man är full?
Förlåt Degpekka, min nykteristkarriär sträckte sig inte längre än knappa halvåret :P I'm weak man. Nä men alla studentpolare liksom, håller inte.
|
Haha, du är förlåten steve!
|
|
|
2009-03-14, 15:15
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sixty
Hur vet vi att föräldrar som enligt lämplighetstestet är lämpade inte behandlar sina barn illa? Skall dessa barn också få lida för vår frihet? Varför?
|
Ett lämplighetstest skulle först och främst sortera ut de uppenbart olämpliga föräldrarna och inte fungera som en 100% garanti för bra föräldraskap.
Vi talar inte om en utopisk lösning utan ett fullständigt realistiskt tillvägagångssätt för att ge barn en tryggare uppväxt.
|
|
|
2009-03-14, 15:33
|
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av m0lle
Varför ska inte alkoholister ha samma rätt att skaffa barn som alla andra?
|
Har du överhuvudtaget någon aning om hur barn till alkoholister mår?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-03-14, 15:47
|
|
|
Absolutist
Reg.datum: Jun 2006
|
Folk behöver inte vara alkoholister för att deras barn ska lida av deras alkoholbruk.
|
|
|
2009-03-14, 15:49
|
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pqman
Ett lämplighetstest skulle först och främst sortera ut de uppenbart olämpliga föräldrarna och inte fungera som en 100% garanti för bra föräldraskap.
Vi talar inte om en utopisk lösning utan ett fullständigt realistiskt tillvägagångssätt för att ge barn en tryggare uppväxt.
|
Just i alkoholfrågan är det en utopisk lösning du föreslår. Det är oerhört svårt att tolka data om alkoholkonsumtion eftersom felrapporteringen (medveten och omedveten) är enorm.
|
|
|
2009-03-14, 16:58
|
|
|
Banned
Reg.datum: Jun 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Har du överhuvudtaget någon aning om hur barn till alkoholister mår?
|
Min pappa är alkoholist. Hans pappa och farfar var också alkoholister. Han har gått i beroendeterapi och dragit ner på konsumtionen de senaste åren, men han dricker fortfarande ohälsosamt mycket. Visst har det varit mycket jobbigt i perioder, men jag anser ändå att det vore rent människovidrigt att inte tillåta människor att skaffa barn på grund av gendefekter (alkoholism är en blandning av gener och miljö).
|
|
|
2009-03-14, 17:02
|
|
|
Banned
|
Citat:
|
Hur skulle det här lämplighetstestet vara utformat? Vilken utbildning skulle personerna som genomför testet ha?
|
|
|
2009-03-14, 17:15
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
men jag anser ändå att det vore rent människovidrigt att inte tillåta människor att skaffa barn på grund av gendefekter (alkoholism är en blandning av gener och miljö).
|
Jorden är redan överbefolkad, och det är barnet som skall komma i första hand.
Epic fail på bägge för en alkoholiserad förälder. Ta det inte personligt.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-03-14, 17:20
|
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Jorden är redan överbefolkad, och det är barnet som skall komma i första hand.
|
Det är väl iofs ingen omöjlighet (eller ens ovanligt) att bli alkoholiserad efter att barnen väl är satta till världen, heller. Kvarstår dessutom problemet att det inte finns en "objektiv" diagnosmetod för alkoholism, endast sådana som bygger på missbrukarens uppgifter.
|
|
|
2009-03-14, 17:21
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
|
Problemet med ditt resonemang är att det inte är konsekvent. Det finns miljoner olika skäl till varför en förälder kan vara dålig. Ett sådant skäl är fattigdom. Vill du också förbjuda riktigt fattiga från att skaffa barn? Deras barn lider ju extremt mycket, och man kan mycket enkelt ta reda på vilka som är fattiga. En annan grupp är människor med olika fobier, t.ex. social fobi. Skulle du vilja ha en mor som inte vågade prata med dina lärare i skolan? Ett annat exempel är föräldrar med vrickade åsikter, t.ex. rasister och kommunister. Får sådana inte heller skaffa barn, trots att deras barn ofta råkar mycket illa ut p.g.a. föräldrarnas farliga åsikter? Hur långt vill du gå, och på vad grundar du den gräns som du vill sätta?
|
|
|
2009-03-14, 17:22
|
|
|
Banned
|
Citat:
Jorden är redan överbefolkad
|
Det där är väl ändå ett ganska ohållbart och omoget resonemang? En mordåtalad skulle kunna hävda precis samma sak.
Citat:
|
Hur skulle jag kunna låta bli?
|
|
|
2009-03-14, 17:38
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Just i alkoholfrågan är det en utopisk lösning du föreslår. Det är oerhört svårt att tolka data om alkoholkonsumtion eftersom felrapporteringen (medveten och omedveten) är enorm.
|
Bra poäng. Dokumentering av dryckesvanor kan ske med hjälp av systembolaget sedan får man kolla efter symtom på missbruk i betéendet. Jag tror en a-lagare skulle ha ganska svårt att dölja sitt beroende.
Citat:
Visst har det varit mycket jobbigt i perioder, men jag anser ändå att det vore rent människovidrigt att inte tillåta människor att skaffa barn på grund av gendefekter (alkoholism är en blandning av gener och miljö).
|
Är du inte kapabel att uppfostra ett barn skall du inte heller ha rätt att göra det oavsett orsak.
Citat:
Hur skulle det här lämplighetstestet vara utformat? Vilken utbildning skulle personerna som genomför testet ha?
|
Exempelvis via intervjuer och hälsoundersökningar. Man bör ta reda på vilka ekonomiska, psykiska och fysiska förutsättningar personen har för att klara av ansvaret av att vara förälder.
Även bakgrund bör utvärderas med först och främst brottsregistret i åtanke.
Drogtest bör även ingå.
|
|
|
2009-03-14, 17:44
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sixty
Problemet med ditt resonemang är att det inte är konsekvent. Det finns miljoner olika skäl till varför en förälder kan vara dålig. Ett sådant skäl är fattigdom. Vill du också förbjuda riktigt fattiga från att skaffa barn? Deras barn lider ju extremt mycket, och man kan mycket enkelt ta reda på vilka som är fattiga. En annan grupp är människor med olika fobier, t.ex. social fobi. Skulle du vilja ha en mor som inte vågade prata med dina lärare i skolan? Ett annat exempel är föräldrar med vrickade åsikter, t.ex. rasister och kommunister. Får sådana inte heller skaffa barn, trots att deras barn ofta råkar mycket illa ut p.g.a. föräldrarnas farliga åsikter? Hur långt vill du gå, och på vad grundar du den gräns som du vill sätta?
|
Det är inte en utopisk vision av ett samhälle med 100% goda föräldrar vi diskuterar här.
Syftet med den här sortens reglering är att sålla bort de allra värst lämpade föräldrarna.
Det är lite skillnad på föräldrar med social fobi och föräldrar som är grovt kriminella och alkoholiserade. Tycker du inte?
|
|
|
2009-03-14, 17:51
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Det där är väl ändå ett ganska ohållbart och omoget resonemang? En mordåtalad skulle kunna hävda precis samma sak.
|
Min utgångspunkt är att det är ett privilegium att skaffa barn.
Citat:
|
Hur skulle jag kunna låta bli?
|
Genom att inte tro att jag önskar dig ur världen, utan sagt som ett generellt uttalande (se ovan).
|
|
|
2009-03-14, 17:53
|
|
|
Banned
|
Citat:
Man bör ta reda på vilka ekonomiska, psykiska och fysiska förutsättningar personen har
|
Det borde innebära att en man med en ADHD-diagnos som sitter i rullstol grund av en arbetsplatsolycka har en snöbolls chans i helvetet? Han borde dessutom vara ganska fattig i och med att han lever på Försäkringskassan.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:53.
|

|