Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-24, 19:29   #106
Hobbes
En Svensk Tiger.

Hobbess avatar

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen Visa inlägg
Diskussionen är löjlig då det måste till ett helt nytt regelverk från grunden. Det är helt ok att komma hem efter jobbet och stjälpa i sig massa alkoholhaltigda drycker vilket är en av dem största anledningarna till att folk sjukskriver sig, men samtiigt olagligt att ta ett kosttillskott som är lägst klassat på dopingskalan vilket inte alls har samma negativa effekter på arbetsmoralen som alkohol har. Dessutom finns det många droger man röker som är betydligt lindrigare än alkohol, men varför är då alkohol tillåtet. Det måste förbjudas.

Vad ska vi sedan förbjuda, koffein kanske, det är blodtryckshöjande och bidrar till ökad stress hos många anställda. Det borde också förbjudas, det kan ju som sagt ge en kick och sen när den är övergående tar man sig en ny kopp för att spä på effekten ytterligare. När vissa har mycket att göra lever dem på kaffe vilket sen leder till sömnsvårigheter etc etc.

Företag ska inte lägga sig i vad anställda håller/har hållit på med på sin fritid. Har man en gång åkt dit för något, tagit sitt straff genom böter/fängelse whatever så är man beredd att få en ny chans, så enkelt är det bara. Om du suttit inne x antal år så är det något som verkställts av domstol vilket ska betyda att när man sedan kommer ut är man ren. Det är den synen som måste finnas annars finns det ingen anledning att någonsin förlåta människor för vad de gjort.

Jag förstår inte hur man kan acceptera att börja arbeta på en arbetsplats där de har krav på drogtest/dopingtest whatever, det betyder bara att företaget ifråga inte litar på sina anställda och ett sånt jobb skulle jag aldrig ta. Ett företag som kräver dopingtest av mig är helt enkelt inte värda mig, dock har jag aldrig råkat ut för att något företag heller velat tagit drog/dopingprov.

Det är seriöst helt oförtående, det finns människor som har begått brott som aldrig har uppdagats som kan få anställning före den vanligt hederliga människan utan några grövre brott på papperet men som likväl åker dit för en skitsak.
Så du tycker inte att all kollektivtrafik personal borde testas då? Du sätter dig gladligen i vilket fordon/flyg/bil/buss/spårvagn som helst och utgår från att företaget/organisationen "litar" på sina anställda!

Sen vet du kanske om att kaffe varit förbjudet i Sverige redan?

Nu tror du väl inte på att vi skall legalisera vissa rökprodukter för att de kan vara mildare emot kroppen jämfört med alkohol?
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 19:57   #107
kavalen
Registered User

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Så du tycker inte att all kollektivtrafik personal borde testas då? Du sätter dig gladligen i vilket fordon/flyg/bil/buss/spårvagn som helst och utgår från att företaget/organisationen "litar" på sina anställda!

Sen vet du kanske om att kaffe varit förbjudet i Sverige redan?

Nu tror du väl inte på att vi skall legalisera vissa rökprodukter för att de kan vara mildare emot kroppen jämfört med alkohol?
Det hjälper inte med tester då dessa måste ske regelbundet (varje dag isåfall) Om jag sätter mig i en buss på morgonen kan jag inte veta om busschauffören är alkoholpåverkad. Testar dem varje chaufför på morgonen om denne har tagi någon form av droger eller alkohol, för i annat fall är det bara meningslöst.

En person som vet att denne ska på anställningsintervju oc hsen göra drogtest/dopingtest om låt säga 2 veckor och väldigt gärna vill ha jobbet behöver bara hålla upp veckorna innan intervju (beroende på hur länge drogerna ifråga sitter kvar i kroppen).

Det finns hur många fall som helst där onyktra busschaufförer kört av vägen, krockat etc men det bekymrar mig inte, det händer alltid att någon chaufför drabbas och att denne drar med sig ett antal offer vilket kan vara en själv. Men ska man oroa sig för allt är det lika bra att lägga ner allt som har med livet att göra för det kan likväl som det är en busschaufför vara en alkoholpåverkad förare i privatfordon som kör på mig, eller varför inte att nån träffar mig i huvudet med en golfboll.

Ok men kaffe är ju inte förbjudet nu och finns det något som hinkas på arbetsplatserna så är det ju kaffe. Om något ska förbjudas måste det väl vara kaffe, maken till irriterade och trötta människor finns inte om vissa inte har fått rätt dos koffein under dagen.

Jag säger inte att vi ska legalisera rökprodukter bara att det finns en dubbelmoral där man tror att alkohol är så mycket bättre än rökprodukter, när det absolut inte är så. Hur ska man ha det, att ta ett par bloss marijuana är betydligt lindrigare än att hälla i sig några glas vin efter jobbet. Gör man det ena dvs, förbjuder det ena och det andra måste man också se över vilka andra droger som är likvärdiga och även förbjuda dessa.
kavalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 20:05   #108
Hobbes
En Svensk Tiger.

Hobbess avatar

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen Visa inlägg
Det hjälper inte med tester då dessa måste ske regelbundet (varje dag isåfall) Om jag sätter mig i en buss på morgonen kan jag inte veta om busschauffören är alkoholpåverkad. Testar dem varje chaufför på morgonen om denne har tagi någon form av droger eller alkohol, för i annat fall är det bara meningslöst.

En person som vet att denne ska på anställningsintervju oc hsen göra drogtest/dopingtest om låt säga 2 veckor och väldigt gärna vill ha jobbet behöver bara hålla upp veckorna innan intervju (beroende på hur länge drogerna ifråga sitter kvar i kroppen).

Det finns hur många fall som helst där onyktra busschaufförer kört av vägen, krockat etc men det bekymrar mig inte, det händer alltid att någon chaufför drabbas och att denne drar med sig ett antal offer vilket kan vara en själv. Men ska man oroa sig för allt är det lika bra att lägga ner allt som har med livet att göra för det kan likväl som det är en busschaufför vara en alkoholpåverkad förare i privatfordon som kör på mig, eller varför inte att nån träffar mig i huvudet med en golfboll.

Ok men kaffe är ju inte förbjudet nu och finns det något som hinkas på arbetsplatserna så är det ju kaffe. Om något ska förbjudas måste det väl vara kaffe, maken till irriterade och trötta människor finns inte om vissa inte har fått rätt dos koffein under dagen.

Jag säger inte att vi ska legalisera rökprodukter bara att det finns en dubbelmoral där man tror att alkohol är så mycket bättre än rökprodukter, när det absolut inte är så. Hur ska man ha det, att ta ett par bloss marijuana är betydligt lindrigare än att hälla i sig några glas vin efter jobbet. Gör man det ena dvs, förbjuder det ena och det andra måste man också se över vilka andra droger som är likvärdiga och även förbjuda dessa.
De flesta om inte alla seriösa bussföretag/taxi företag har alkolås på bilarna - så, ja, de är testade varje dag.

Jag har bott och jobbat i Kanada i omgångar och sett hur deras alkohol/marijuana kultur ser ut. Jag har jobbat inom sjukvården med MS patienter som forskningsassistent där flera patienter använde den aktiva delen av just marijuana i sin behandling - även sett studier som visar på det du skriver att alkohol är skadligare på lång sikt. Förvisso har jag sett studier som visar vice versa, kontentan är att alkohol är godkänt och vi behöver bara en kultur som hanterar det nu när vår alkoholpolitik inte klarar av det.

Kaffe - kom igen nu, nu skämtar du!

Men alkohol är ett problem, men det ligger oxå i organisationens ansvar att hjälpa till vid problem/missbruk.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 20:54   #109
kavalen
Registered User

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
De flesta om inte alla seriösa bussföretag/taxi företag har alkolås på bilarna - så, ja, de är testade varje dag.

Jag har bott och jobbat i Kanada i omgångar och sett hur deras alkohol/marijuana kultur ser ut. Jag har jobbat inom sjukvården med MS patienter som forskningsassistent där flera patienter använde den aktiva delen av just marijuana i sin behandling - även sett studier som visar på det du skriver att alkohol är skadligare på lång sikt. Förvisso har jag sett studier som visar vice versa, kontentan är att alkohol är godkänt och vi behöver bara en kultur som hanterar det nu när vår alkoholpolitik inte klarar av det.

Kaffe - kom igen nu, nu skämtar du!

Men alkohol är ett problem, men det ligger oxå i organisationens ansvar att hjälpa till vid problem/missbruk.

Jo men frågan är effektiviteten av dem, man kan vara trött och allmänt bakfull på morgonen äen om alkoholen gått ur kroppen och ändå blåsa grönt. Många gånger har jag själv kört bil i sådant tillstånd och kan säga att det är värre än att köra påverkad. Dessutom är det ju inte drogkontroller varje morgonen så något annat otillåtet kan personen ändå ha tagit.

Doping ger inga som helst utslag på någon mätare, ger heller inte koncentrationssvårigheter och liknande därmed ser jag ingen anledning till varför arbetsgivare har så mycket emot det. Vissa typer av doping kan bidra till aggressivitet och andra negativa biverkningar men det är i princip för ett företag att leta efter en nål i en höstack. Hur många ska man testa innan man hittar någon som är potentiellt farlig, så pass små doser som finns i vissa kosttillskott är inte ens märkbara för individen själv. Herregud företag som håller på med dessa tester ska anmälas för det är inte ens försvarbart på dem premisserna.

Det finns skäl att testa anställda tycker även jag men då ska det också finnas tydliga tecken på att personen ifråga inte sköter sitt arbete kommer sent på mornarnar, verkar allmänt hängig osv. Likväl som att akohol är ett problem borde väl organisationens ansvar även innebära att hjälpa de som är beroende av droger, men varför inte, nä för de flesta andra droger är ju enligt lag förbjudnda.

Sen kan vilken person som helt ta en sväng ner på stureplan fredagar - lördagar, så kommer ni se att det finns en hel del chefer och liknande som inte fått allt sitt rus av den lagliga drogen alkohol. Är det inte dessa man i första hand ska kolla, de har ju ändå ansvar för hela företaget i stort. Hur kul är de när VD;n sitter med kollegor, på strippklubb i Moskva, hög som ett jävla hus och bestämmer sig för att det kanske vore bäst att vi sparkar 1000 pers på golvet och utökar arbetstiderna för resterande litegrann. Det är dem med bäst ekonomi som knarkar mest och kan dölja missbruket, de andra går förr eller senare under ganska snabbt och många får sparken just av andra anledningar, exempelvis att de är trött inte kommer till jobbet, det blir uppsägning pågrund av platsbrist etc.
kavalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 04:03   #110
Beepfaaarp
Registered User

Beepfaaarps avatar

Reg.datum: Feb 2007
Varför ska någon sjuk behöva redovisa sin sjukdomshistorik för en arbetsgivare bara för att ta sig ur knarkar fällan?

Om du fastnar i kontrollen med amfetamin i blodet som du fått utskrivet av din läkare för behandling av ADHD. Vad är det då som hindrar arbetsgivaren från att inte anställa dig om denne inte vill ha "jobbiga dampbarn" i leden?
För att inte tala om alla som lagligt tuggar opioider eller bensodiazepiner eller vafan som helst som kan missbrukas.

Högriskyrken bör självklart ha drogtester. På samma sätt som dagispersonal och väktare bör ha kontroller av belastningsregistret, men att drogtesta någon för ett jävla kontorsjobb?
Beepfaaarp är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:22.