Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-01-12, 00:46   #106
Arne Persson
BodyPumpens grundare.

Arne Perssons avatar

Reg.datum: Nov 2001
Citat:
Originally posted by YTS

För att styrkan i t.e.x. biceps är i världsklass, Arne nämde nåt om en enhands preachercurl på närmare 50 kg, vore Arne då någorlunda symmetriskt byggd, vore ju minst 200 kg i bänkpress rimligt, med tanke på att Arne är en bit över 190 cm.

YNGVE
Jag är och förblir en usel bänkpressare!
Gammal 2004-01-12, 00:49   #107
Jense
Jensefisken

Jenses avatar

Reg.datum: Oct 2003
Välkommna mig till din "är kass på bänkpress"-klubb , arne.

=)
Jense är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-12, 01:41   #108
Karl_alfred
*Mysplutten*

Karl_alfreds avatar

Reg.datum: Dec 2002
är det just armarna du är otroligt stark i Arne?

Anna säger:
j känner bara thailändare
Anna säger:
o de är fina
Anna säger:
har fin benstomme

209 Westman says:
min po0lare han den trackasserade typen
209 Westman says:
blev attackerad av en bäver
209 Westman says:
när han sket i skogen

Anna says:
kvinnor kan inget de är en myt
Karl_alfred är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-12, 08:37   #109
Arne Persson
BodyPumpens grundare.

Arne Perssons avatar

Citat:
Originally posted by Karl_alfred
är det just armarna du är otroligt stark i Arne?
Vaddå, otroligt stark?
Hyfsat snarare.
Gammal 2004-01-12, 08:51   #110
Zaglyon
Registered User

Zaglyons avatar

Reg.datum: Nov 2003
det är du på bilden eller? :P
Zaglyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-12, 08:55   #111
Arne Persson
BodyPumpens grundare.

Arne Perssons avatar

Jo
Gammal 2004-01-12, 08:55   #112
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
YTS skrev:
"Apropå det här med att träna efter veckans 7 dagar.
Innan den industriella revolutionen var det mycket vanligt med tungt kroppsarbete. Det slog mig att man kanske bestämmde en vecka till 7 dagar, för att man behövde vila efter just 6 dagars hårt kroppsarbete. Om det inte var så, varför var man förr alltid ledig söndagar och inte fick kroppsarbeta då. Man kunde ju lika gärna varit ledig var tionde dag, så hade arbetsgivarna nyttjat arbetskraften effektivare."

Skippat lektionerna i religionshistoria?
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-12, 08:56   #113
Arne Persson
BodyPumpens grundare.

Arne Perssons avatar

Kommunistkräken införde väl under en tid 10 dagarsvecka i Sovjet?
Gammal 2004-01-12, 09:15   #114
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Att skylla på gener är tyvärr allt för vanligt idag. Definitivt är det för vanligt bland HIT-förspråkare. Men det är trots allt ett faktum att träningen i sig är en negativ stressfaktor, och därmed något som kroppens fysiologi har en begränsad förmåga att hantera. Har man detta konkreta faktum med i tanken när man utformar träningsprogrammet är risken större att man träffar rätt.

Jag måste ta hänsyn till min genetiska förmåga att hantera den stress solens UV-strålar ustätter min hud för. Eftersom jag är en blek skandinav tål jag, pga av mina genetiska förutsättningar, mindre mängd UV-strålning än mina bröder i Afrika. Skulle jag leva som en bushman på savannen utan några skydd skulle den negativa stress UV-strålningen belastar min hud med ta livet av mig. Därför måste jag vara klok och anpassa den volym strålning och frekvensen jag utsätter min bleka hud för. Träning är, liksom UV-strålning, också en nedbrytande negativ stress. Det är ju den effekt man önskar att få, eftersom kroppen reagerar med superkompensation och därmed starkare muskler. Allt för att stå beredd för nästa eventuella attack mot musklerna.

En klok, målmedveten person vars intresse är att växa och bli så stark som möjligt har bara att vinna på att fundera över vilken träningsfrekvens som passar hans förutsättningar bäst. Att bara träna på, utan att utnyttja hjärnan, och lämna eventuella resultat åt slumpen är inte lika effektivt.

Alla kan öka i styrka från en "normalnivå". De flesta ligger långt under sin potential. Att gnälla på att man inte får resultat på grund av att man inte är genetiskt "begåvad" är i princip i alla fall oberättigad. Men här kommer det viktigaste...Man kan däremot träna på ett sätt som är för hårt för kroppens förmåga att hantera. En justering av programmet ger ofta förbättringar.

Ett belysande exempel: Om samtliga seriösa forummedlemmar skulle fördubbla träningsmängden tror jag att de flesta skulle få sämre resultat än om man halverade träningsmängden. Varför? Väldigt få skulle, genetiskt, kunna hantera den mängden stress.
Gammal 2004-01-12, 09:19   #115
Nils
Registered User

Nilss avatar

Reg.datum: Nov 2002
Citat:
Originally posted by MasterChief

Ett belysande exempel: Om samtliga seriösa forummedlemmar skulle fördubbla träningsmängden tror jag att de flesta skulle få sämre resultat än om man halverade träningsmängden. Varför? Väldigt få skulle, genetiskt, kunna hantera den mängden stress.
Med vilket tidsperspektiv?
På ett halv eller års sikt är det givetvis rätt då de flesta kommer att bli övertränade eller skadade.
Men om man ökar långsamt under fem år så kommer du få andra resultat då många fler kommer att få bra resultat.
Nils
Nils är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-12, 09:37   #116
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Nils: Självklart var mitt exempel generellt för att belysa situationen. Men låt oss då säga att efter fem år, när man fördubblat träningsmängden, vad är effektivast, att fördubbla den igen eller halvera?
Någon gång måste man nå taket vad som är möjligt. För de flesta är det defintivt inte möjligt att köra 100 set per muskel och få bra resultat. Jag vill hävda genom mitt resonemang att man måste våga titta åt båda hållen...tränar jag för mycket eller tränar jag för lite!?
Gammal 2004-01-12, 09:49   #117
Venom
Guest

Citat:
YTS skrev:
"Apropå det här med att träna efter veckans 7 dagar.
Innan den industriella revolutionen var det mycket vanligt med tungt kroppsarbete. Det slog mig att man kanske bestämmde en vecka till 7 dagar, för att man behövde vila efter just 6 dagars hårt kroppsarbete. Om det inte var så, varför var man förr alltid ledig söndagar och inte fick kroppsarbeta då. Man kunde ju lika gärna varit ledig var tionde dag, så hade arbetsgivarna nyttjat arbetskraften effektivare."

Skippat lektionerna i religionshistoria?
Varifrån tror du reglerna kommer? Från Gud? Antagligen hade man redan kommit på att man behövde vila typ var 7:e dag. Sen tog man med det i religionen för att göra det till en regel.
  Svara med citat
Gammal 2004-01-12, 09:51   #118
Nils
Registered User

Nilss avatar

Reg.datum: Nov 2002
Citat:
Nils: Självklart var mitt exempel generellt för att belysa situationen. Men låt oss då säga att efter fem år, när man fördubblat träningsmängden, vad är effektivast, att fördubbla den igen eller halvera?
Någon gång måste man nå taket vad som är möjligt. För de flesta är det defintivt inte möjligt att köra 100 set per muskel och få bra resultat. Jag vill hävda genom mitt resonemang att man måste våga titta åt båda hållen...tränar jag för mycket eller tränar jag för lite!?
Självklart. Bara man inte tror att "oops nu övertränade jag mig, då måste jag dra ner och sedan aldrig komma över denna nivå igen" som verkar mycket vanligt att folk gör som aldrig sett idrottare utvecklas.
Nils
Nils är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-12, 10:00   #119
AndersHermansson
Doktor Anders

AndersHermanssons avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by Allan

Suck! Läs vad Langster skrev.

Dvs att på elitnivå kan kanske generna vara skillnaden mellan vinnare och förlorare.

allan
Oops
AndersHermansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-12, 10:28   #120
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

off-topic:
venom: Nej, söndagen kom inte till för att kroppsarbetarna hade slitit klart efter 6 dagar med tufft arbete. Att vara ledig på söndagen är en tradition som kom till av främst politiska/religiösa skäl. Det var ett sätt att bland annat hedra solens gudinna "sunna" samt att försöka förena hedningar och kristna. Anledningen till att det främst blev söndag var att man inte ville beblanda sig med judarnas sabbat på lördagen. Sen att den julianska och sen vidare den gregorianska kalendern byggde på 365 dagar och sju veckodagar har ju mest med planeternas och solens rörelser att göra.

*Jag är bara en nyfiken ateist, ingen förvirrad kristen*

Senast redigerad av MasterChief den 2004-01-12 klockan 12:38.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:58.