Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-12, 23:30   #11851
Vivaldi
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Macbook air eller Macbook pro? Air uppdaterades ju nu precis till nya haswell-processorn och en batteritid på 12 timmar (13"). Macbook pron är inte uppdaterad på länge.

http://buyersguide.macrumors.com/
Syftade främst på Macbook Air, vet dock att jag skall plugga först nästa år och har en duglig stationär just nu så funderar på att lägga undan 12 papp och vänta till nästa sommar med inköp ...
Vivaldi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 23:33   #11852
Alvis
Registered User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Vivaldi Visa inlägg
Så vad säger alla datornördar här inne om nya macbook air, macbook pro, har en stor budget i nuläget och skall studera till nästa höst, spara slantarna till nästa gen eller verkar denna "duglig" ?
Finns nog knappt någon riktig datornörd som skulle se en Mac öht som duglig.
Alvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-13, 01:05   #11853
sandstorm
1/2 eller 2/3?

sandstorms avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Alvis Visa inlägg
Jag gillar inte att ge mig in i den eviga pajkastningen men det dar ar bara helt uppat vaggarna, och det tror jag du inser sjalv. Vad grundar du det pa?
Gammal 2013-06-13, 01:08   #11854
Alvis
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av sandstorm Visa inlägg
Jag gillar inte att ge mig in i den eviga pajkastningen men det dar ar bara helt uppat vaggarna, och det tror jag du inser sjalv. Vad grundar du det pa?
Faktumet att man kan fixa ihop en dator med samma prestanda fast MYCKET billigare.
Det är såklart inte den enda anledningen även om det är den största(beror på vad man ska använda den till) men bara den anledningen borde vara tillräckligt för många.
Jag grundar mitt tidigare påstående om datornördar på att jag känner/har träffat många datornördar, och inte en enda skulle rekommendera en mac, de flesta tycker rent ut att det är skit.

Senast redigerad av Alvis den 2013-06-13 klockan 01:10.
Gammal 2013-06-13, 01:34   #11855
sandstorm
1/2 eller 2/3?

sandstorms avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Faktumet att man kan fixa ihop en dator med samma prestanda fast MYCKET billigare.
Det är såklart inte den enda anledningen även om det är den största(beror på vad man ska använda den till) men bara den anledningen borde vara tillräckligt för många.
Jag grundar mitt tidigare påstående om datornördar på att jag känner/har träffat många datornördar, och inte en enda skulle rekommendera en mac, de flesta tycker rent ut att det är skit.
Alright. Jag haller med om att man kan mecka ihop en PC med likvarding prestanda billigare, men ren rakraft ar inte allt for manga. Det blir givetvis en smaksak. Pluggade pa ett av de mest "datornordiga" universiteten i varlden ett tag, och dar plockade Apple en marknadsandel pa minst 90% nar det gallde laptops bland programmerare och hackers. Om man likstaller "datornord" med "gamer" haller jag med, dar ar det PC all the way utan tvekan.

OnT: Har alltid agt PC, men har varit sugen pa en Mac ett bra tag. Avvaktar tills nasta variant av MBP kommer.
Gammal 2013-06-13, 01:39   #11856
Alvis
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av sandstorm Visa inlägg
Alright. Jag haller med om att man kan mecka ihop en PC med likvarding prestanda billigare, men ren rakraft ar inte allt for manga. Det blir givetvis en smaksak. Pluggade pa ett av de mest "datornordiga" universiteten i varlden ett tag, och dar plockade Apple en marknadsandel pa minst 90% nar det gallde laptops bland programmerare och hackers. Om man likstaller "datornord" med "gamer" haller jag med, dar ar det PC all the way utan tvekan.

OnT: Har alltid agt PC, men har varit sugen pa en Mac ett bra tag. Avvaktar tills nasta variant av MBP kommer.
Jo jag är själv spelnörd och känner därav många spelnördar så kan vara lite därför jag och många jag känner är emot Mac : p(samt att Apple är känt för att ha dyra produkter), Men Mac kan väl funka för en del, jag förstår dock inte varför man vill ha Mac istället för PC. Hittar fler anledningar att använda PC istället för Mac.
Så många som t.ex köper en iPhone for 6000 kr, men inte alls behöver den prestandan egentligen.. så skulle de kunna köpt en telefon för ca 2000 kr och fortfarande göra det de faktiskt använder telefonen till utan någon märkbar skillnad. Misstänker att liknande ofta sker med inköp av Mac istället för en billig laptop.

Senast redigerad av Alvis den 2013-06-13 klockan 01:46.
Gammal 2013-06-13, 07:07   #11857
hahavaffan
tuff shit

hahavaffans avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Syftade främst på Macbook Air, vet dock att jag skall plugga först nästa år och har en duglig stationär just nu så funderar på att lägga undan 12 papp och vänta till nästa sommar med inköp ...
Lägg undan! Du får antagligen mer för pengarna om du väntar tills du faktiskt behöver den. Kan varmt rekommendera MBA till studier.

Citat:
lol
Gammal 2013-06-13, 07:41   #11858
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ja, har du ingen användning för den än, så kanske det är en idé att lägga undan pengarna och köpa den när du behöver den. Har kanske kommit någon uppdatering tills dess.

Men å andra sidan kan du köpa en air idag också. Den kommer hålla många år framöver för dig.

Senast redigerad av PowPow den 2013-06-13 klockan 07:45.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-13, 09:22   #11859
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
De borde ha uppdaterat skärmen på MBA. Om man ska gnälla på något. Annars är det säkert en grym ultrabook med windows installerat.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-13, 09:26   #11860
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
De borde ha uppdaterat skärmen på MBA. Om man ska gnälla på något. Annars är det säkert en grym ultrabook med windows installerat.
Retina-skärm på en air med 12 timmars batteritid. Will not happen, I think. Som jag skrev i mac-tråden: vill man ha en air fast med mer tröck och retina så är det en pro man bör köpa istället.
Gammal 2013-06-13, 09:38   #11861
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Citat:
Retina-skärm på en air med 12 timmars batteritid. Will not happen, I think. Som jag skrev i mac-tråden: vill man ha en air fast med mer tröck och retina så är det en pro man bör köpa istället.
Retina och retina.. Acer har ju t.ex kört 1920x1080 på sina S7-modeller i en generation redan. Det hade varit passande.
Gammal 2013-06-13, 10:01   #11862
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Citat:
Retina och retina.. Acer har ju t.ex kört 1920x1080 på sina S7-modeller i en generation redan. Det hade varit passande.
Japp, med en (iaf påstådd) batteritid på hälften av nya airen. Som apple marknadsför sin air så tror jag inte att det är en väg de kommer att gå. Inte än i alla fall. Framför allt inte när det finns en 13" pro som har blivit jäkligt liten också.

Senast redigerad av PowPow den 2013-06-13 klockan 10:02.
Gammal 2013-06-13, 10:14   #11863
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Citat:
Japp, med en (iaf påstådd) batteritid på hälften av nya airen. Som apple marknadsför sin air så tror jag inte att det är en väg de kommer att gå. Inte än i alla fall. Framför allt inte när det finns en 13" pro som har blivit jäkligt liten också.
Vilket i verkligheten visade sig vara strax över 4 timmar bara, enligt engadget..
Gammal 2013-06-13, 10:16   #11864
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Fast det kan du ju inte skylla på enbart högre upplösning på skärmen, även om det är en faktor som spelar roll.
Gammal 2013-06-13, 12:00   #11865
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Citat:
Fast det kan du ju inte skylla på enbart högre upplösning på skärmen, även om det är en faktor som spelar roll.
Nej, såklart inte. Men med den prioritering de verkar lägga på airen så tror jag det kommer dröja innan de drar upp upplösningen nämnvärt.

Tror ni det hade gått att göra en air med samma prestanda (inte i siffror, utan i verkligheten - så prestandan hade irl behövt vara högre än nuvarande air om den ska driva en mer högupplöst skärm), som den nya airen, och fortfarande ha samma batteritid med en betydligt högre upplösning? Det är en fråga alltså, inte en dryg kommentar

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:02.