Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-23, 11:25   #1141
cam
Registered User

cams avatar

Reg.datum: Mar 2004
Semiramis: I know!!!

camilla: Visst är det en utmaning. Jag ser denna satsning som ett sätt att utvecklas som person och utmana mig själv i första hand. Sen vet jag att tävlingsinstinkten kommer att vakna längre fram, haha
Tänk att Leksandsknäcke kan vara så lockande Antar att man dreglar över vad som helst i november...

Pga envisa förkylningskänslor har jag nu gjort ett kryddigt avkok på ingefära (en kur som aldrig misslyckas) och svettas som en gnu efter en rykande mugg av detta. Dessutom äter jag till lunch just nu tonfiskbiffar samt en gigantisk vitkålswok med diverse kryddor och cayennepeppar. Svettigt värre Men rekommenderas varmt (hahahaha) mot förkylning!
cam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-23, 12:20   #1142
Eldhroka
Kinky Member

Eldhrokas avatar

Reg.datum: Feb 2006
Psyket spelar en spratt många gånger.

Jag vill tipsa om Maria Anderssons blogg,
hon är jätteduktig på det där med mental träning.

Eldhroka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-24, 20:04   #1143
cam
Registered User

cams avatar

Torsdag 23/8, rygg och spinning

eldhroka: Jag läser den redan, men tack ändå Jajamensan, riktigt duktig är hon!

Fick till ett riktigt bra träningspass igår. Var aptrött och lite sur och gnällig när jag gick dit och nästan inställd på att skippa spinningen, men inte då. Man orkar alltid mer än man tror!
Som alltid numera gick ryggpasset ut på kontakt och att inte snedbelasta utan få ryggen på rätt köl.
Latsdrag
45 kg: 10
55 kg: 6, 6
Chins
5x5
Stångrodd
50 kg: 11, 9, 9
Med underhandsgrepp
30 kg: 12
35 kg: 11
40 kg: 8, 8 och ev PB (så längesen jag körde med detta grepp så jag minns inte )
Denna nyper fint i ryggen, tänker köra den ett tag nu!
Sittande rodd
45 kg: 8, 7, 7
Enarms för vänster sida
15 kg: 9, 9, 8, 8
Vad man än tycker om att båda sidor ska köras lika mycket, det finns inget som rätar upp min rygg som att köra enarms i rodden och då enbart vänster. Jag har ju en väldigt dominant och välutvecklad högersida av ryggen, men har ändå inte kört så mycket för enbart vänster sida. Men jag får ut enormt mycket av det och det känns skillnad direkt efter passet. Då vänstersidan fått jobba lite kan den annars konstant spända högersidan slappna av
Ryggresningar
4 set
Sidoresningar för vänster sida
4 set
Spinning
50 min
Samt stretch
Vanligtvis brukar jag ha problem med ryggen under spinningpassen och hela tiden försöka parera och inte sitta spänt eller snett, vilket stjäl en massa energi från själva spinningen. Efter ryggpasset denna gång hade jag lyckats få allt på rätt köl och plötsligt hade jag enormt mycket att ge själva cyklingen. Tänkte "oj, är det så här det ska kännas", det var jättekul! Trots en kvav hetta och forsande svett var det en underbar känsla

Var på ett strålande humör när jag gick hem till det stundande kvällsmålet!
Gammal 2007-08-24, 20:37   #1144
cam
Registered User

cams avatar

Fredag 24/8, lunchcardio, axlar och mage

Gav mig själv sovmorgon i morse som vanligt på fredagar och körde lite förbränning på lunchen istället. Idag tog jag med mig en lunch som jag kunde börja knapra på redan i omklädningsrummet efteråt (rågbröd med köttfärslimpa), för att få loss lite mer tid till cardion och inte behöva stressa tillbaka till jobbet.
Det blev 10 min intervaller (1+1 min) på roddmaskin samt 1 min nedvarvning, därefter 10 min på Rotexen då jag gav järnet helt enkelt. Sammanlagt 21 min alltså, jag förbränner kanske inte några jättemängder på den tiden men all cardio är bra och toksvettig blev jag! Rotexen är fortfarande en ovan rörelse och jeeeesus vad den tar på lår och rumpa, jag fick ta det lugnt nedför trappan sen för att inte ramla eftersom benen var helt stumma

Eftersvettades som en gnu på jobbet efteråt men var ganska nöjd. Efter jobbet var det dags att glida in på gymmet igen för ett axel- och magpass:
Framåtlutat hantellyft
2x5 kg: 13
2x7 kg: 7, 5
2x6 kg: 8, 8
Rear delt row Körde enarms
7 plattor: 9, 8, 8, 7/sida
Hantellyft åt sidan
2x6 kg: 8, 7, 7, 6
Stående press bakom nacken
20 kg: 10, 8, 8
Drag till hakan, rakt handtag i kabel
35 kg: 7, 6, 6
Lateral raise maskin Körde enarms
4 plattor: 10/sida
5 plattor: 7, 7/sida
Alternerande hantellyft framåt
2x5 kg: 10, 9, 8/sida
Sittande magmaskin
9 plattor: 4 set
Knästående crunches i kabel
50 kg: 4 set

Det är så enormt kul att träna just nu!

Denna vecka har jag legat högre på kolhydrater, men på samma kalorimängd. Av den enkla orsaken att fett drar upp kalorimängden så mycket att man får äta mindre än när man äter kolhydrater. Förut har jag alltid sagt att kolisar inte är bra för mig osv, men nu när jag ska dieta och jobba inkl pendla samtidigt så mår jag bättre med större andel sådana. Har varit piggare den här veckan och fått äta lite mer i volym Fördelningen har nu varit ca 40 protein/40 kolhydrater/20 fett, med små variationer förstås. Kolhydratkällorna är i första hand potatis, dinkelris, fiberhavregryn, frukt, grönsaker, knäckebröd eller riktigt grovt surdegsbröd.

De morgnar jag äter frukost på tåget har jag ju t ex mina egenkomponerade "risifrutti" med en bas på dinkelris, naturell lättyoghurt samt minikeso och/eller proteinpulver. Sen lägger jag till valfria bär eller frukt samt lite frön eller nötter. Gott Nästa vecka ska jag variera dinkelriset med helt bovete.

En annan skillnad jag märkt denna vecka är att jag har lite mer tryck i musklerna, inte konstigt med en gnutta mer glykogen kanske. Samtidigt känns det som jag blivit en gnutta hårdare också. Kläderna börjar sitta allt lösare till exempel. Det händer grejer
Gammal 2007-08-24, 20:53   #1145
cam
Registered User

cams avatar

Skulle ta en snabb bild med mobilen för att framhäva mina nytränade axlar och det blev en...tja, suddig liten bild med dåligt ljus
Lägger ut denna så länge tills jag tagit en bättre där ådran på min vänsteraxel syns också
Nu är jag trööött och måste nanna...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Axlar 0824.jpg (34.1 KB, 148 visningar)
Gammal 2007-08-25, 05:07   #1146
no1fitness
no1bootybuilder

Reg.datum: Mar 2003
Den här journalen blir mer och mer underhållande !
Du kämpar på så jäkla bra och det där med maxningarna i chins och dips...Här har du en till som blir jättenervös.
Men då gör man det till precis som på tävling och jag tror personligen inte att det är så negativt.
Genom att simulera tävling så ofta man kan och tänka tävling gör att man blir "van" och när själva tävlingen kommer så blir man förhoppningsvis inte så himla nervös för allt.
Visst det händer alltid oförutsedda saker, varje gång man tävlar, men det är tjusningen med att tävla.

Nu svamlar jag igen efter ett dygn av vakenhet...
Vill bara gratuelra dig till din framgång hittills och att det är jättespännande att följa dig mot scenen.
Gammal 2007-08-25, 06:46   #1147
cam
Registered User

cams avatar

no1fitness: Vad kul att du tycker det!!!
Gällande maxningarna så är det knäppa att jag vet att jag ev kan göra PB på tävling för jag funkar så. Har tävlat i dips en gång i en ytterst liten lokal tävling och jag förvandlades till en annan människa . Sånt fokus och sån vilja har jag aldrig haft vare sig förr eller senare. Jag behöver tydligen publik
Och det är den känslan jag borde försöka få in även när jag ska maxa i gymmet. Som det är nu så kommer de negativa jobbighetstankarna över mig efter ca 10 reps och det är ju inte optimalt...
Får kanske se till att samla några st som tittar på när jag ska maxa, haha

Tack för övrigt och kan bara säga detsamma
Gammal 2007-08-25, 06:53   #1148
cam
Registered User

cams avatar

Eftersom jag har en liten kalorihöjardag idag så bjussar jag på en bild från semestern där jag svullar glass på Rosendals trädgårdscafé. Kan varmt rekommendera deras morotskaka, ekologiska glass, latte, ja allt
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Rosendal.jpg (11.6 KB, 145 visningar)
Gammal 2007-08-25, 08:21   #1149
cam
Registered User

cams avatar

Lördag 25/8, morgonpromenad

Japp, en 45-minutersrunda blev det. Joggade i en liten uppförsbacke, annars var det rask promenad som gällde. Det kändes segt och motigt idag och jag längtade till gröten och morgonnyheterna framför teven, trots det fina vädret. Nåja, man kan inte vara på topp jämt.

Har just avnjutit fiberhavregrynsgröt med massa blåbär, blåbär/vaniljprotein samt skivad nektarin och frön. Glömde nämna en av mina viktigaste kolhydratskällor igår, nämligen baljväxter. Det slank ned ett gäng kikärter i gröten också

Nu väntar benpass och sen kolhydratsladdning. Planerat är att fika någon god macka ute på stan (byn), massa frukt och till middag fläskkotlett med massa ugnsbakade rotfrukter. Få se vad jag hittar på till efterrätt
Ingen svullardag, utan njuta och äta med förnuft
Gammal 2007-08-25, 08:48   #1150
Kung Bruno
Banned

Reg.datum: Aug 2007
Lycka till med benpasset
Kung Bruno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-26, 09:37   #1151
cam
Registered User

cams avatar

Söndag 26/8. morgonpromenad

45 min promenad idag med. Sista dagen med fint väder på ett tag, verkar det som
En sak som är jobbig med att bo här är att folk är ovilliga att använda koppel på sina hundar. Höll på att skita på mig idag när jag stannat för att ta på mig jackan och, med musiken dånandes i öronen så jag var lätt omedveten om omvärlden, en stor svart lös hund springer upp vid min sida. Jag hoppade högt och ägaren som kom en bit bakom flinade. Idiot

Gissa vem som var ordentligt proppmätt igår? "Äta med förnuft" skrev jag igår, jo tjena. Visserligen bestod det mesta av hetsätandet av ugnsstekta rotsaker, men ändå. Sen ville jag ha efterrätt och svängde ihop en hyfsat nyttig äppelpaj, men satte ugnen på snabbstart och missade att byta så pajen blev ganska svart. Så efter middagen när magen stod i fyra hörn tog vi en omväg till Ica på ca 20 min, för att maten skulle få sjunka lite. Det blev Lavazzo-glass till efterrätt istället .
Nåja, gott och njutbart var det iaf. Även om jag egentligen helst vill basera mina ätardagar på bra grejer. Känns som jag äter för ätandets skull lite grann.

Dagens mentala läge är lite i gränslandet. Motivationen är inte tokhög, men jag känner att den kan finnas där om jag anstränger mig för att plocka fram den. Så det blir att peppa mig idag. Självförtroendet är inte heller på topp och jag känner att gamla tankemönster, som jag har bestämt numera är förlegade, finns där i bakgrunden hela tiden.
Dock har jag "tillverkat" en ny bild av mig själv som jag hela tiden försöker hålla fram för min inre syn. Det gäller ju att ha ett konkret alternativ till det gamla
Gammal 2007-08-26, 19:09   #1152
cam
Registered User

cams avatar

Söndag 26/8, dips, armar, promenad mm

Vad den här helgen har gått fort!!! Hann knappt komma hem i fredags så var det plötsligt söndag kväll. Stressigt värre. Men i morgon blev det minsann plötslig sovmorgon, då jag ska åka bil med en kollega och vi ska hämta lite grejer till företaget här och var. Härligt! Jag får sova ända till 6

Dagens träning:
Rotatorcuff, som uppvärmning inför dips
4 kg-hantlar: 3 set vardera inåt och utåt
Hantelshrugs
2x18,5 kg: 16
2x21 kg: 12
Dips
10x5
Pushdown med vinklat handtag
32 kg: 8
36 kg: 5, 5
Enarms med underhandsfattning
10,25 kg: 7, 5, 5/arm
9 kg: 8/arm
Enarms hantelextension bakom huvudet
6 kg: 3, 3, 2/arm
Orka byta hantel bara för att det är tungt...
Kabelcurl
Var så trångt vid fria vikterna annars hade jag kört med stång
28 kg: 9
36 kg: 5, 5, 4
Stående alternerande hammercurl
Lyckades klämma in mig i ett hörn framför speglarna
11 kg: 6, 5, 5, 5/arm
Scottcurl med hantel
10 kg: 5, 5, 4/arm
Sidoryggresningar
4 set
Plankan
3x40-60 sek
Armhävningar
21, 14, 10

Sedan hade jag tänkt köra intervaller på trappmaskin, men det var så fint väder och man vill ju utnyttja solen så länge den lyser så det blev en rask promenad på ca 30 min hem istället.

Kommande veckan blir det faktiskt 2 dagar utan styrketräning. Jag vilar ju helst på måndagar plus att det blir umgänge med familjen på lördag så jag hinner inte mer än morgonpromenaden då. Ska fundera på hur jag ska lägga upp veckans split.

Är på bättre humör nu och motivationen är det för stunden inget fel på!
Gammal 2007-08-27, 18:56   #1153
cam
Registered User

cams avatar

Måndag 27/8, morgoncardio

Idag hade jag sovmorgon ända till 6, vaknade 5.47... Tänkte då att "vad bra, då hinner jag promenera/jogga och slipper den dödstråkiga cykeln". Så jag trotsade regnet och gav mig ut på den längre rundan som tar 45-50 min om jag promenerar den. Idag hade jag bråttom och joggade/sprang vissa bitar för att hinna runt, så jag tror att det tog ca 35 min Härligt att ta en varm dusch efteråt!

För övrigt ingen styrketräning idag. Eftersom jag har andra planer för lördagen så måste jag stuva om och köra hela benen i morgon, så det blir lite chins och sedan fram- och baksida lår så mycket jag hinner innan tåget går. Baksida axlar som jag annars kör extra på tisdagar får vänta till ordinarie axelpass på fredag.

På lunchen tog jag dock min lunchlåda och flydde till gymmet. Vill tacka vårt svenska byggarproffs Klaudia (ytterligare en grym brud från Dalarna ) för en välbehövlig pratstund om diet och åter diet (det enda som kretsar i våra skallar, haha). Sååå skönt att få sällskap av någon som inte glor i ens matlåda och undrar vad man äter, samt att få känna sig normal för en gångs skull.

Nu har jag vägt och packat 2 dagars matlådor för frukost, lunch och mellanmål. Snart sängdags
Gammal 2007-08-27, 19:21   #1154
Nimille
Registered User

Nimilles avatar

Reg.datum: Mar 2007
Strongt att börja dagen med morgonpromenader såpass tidigt varje dag (?)

Klaudia är sjukt grov
Nimille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-27, 19:29   #1155
cam
Registered User

cams avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nimille Visa inlägg
Strongt att börja dagen med morgonpromenader såpass tidigt varje dag (?)

Klaudia är sjukt grov
I morgon ska jag kliva upp 5 tänkte jag Sen får vi se vad jag orkar på onsdag, tar en dag i taget...

Japp, hon är biff

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:18.