Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-19, 09:50   #11341
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Om man äger olika indexfonder genom ovan sagda bank, överlever det bankens konkurs? Då äger man ju värdepapper från andra institut, så kapitalet man äger har inte så mycket med banken att göra egentligen tänker jag.

Till skillnad från att ligga likvid med pengarna på bankkontot.
Ja det stämmer, dina pengar hos fonden är separerade ifrån banken. Däremot i historien har det ju uppstått sjuka situationer där banken (eller snarare mindre institut) brutit mot lagen och nallat av sådana och andra pengar för att rädda sig själv. Men det var längesen och högst otroligt att så kommer ske, folk skulle åka i fängelse om man har gjort det.

Så ja, pengarna är mer safe i en fond än på bankkontot. Däremot så finns det ju inte direkt någon fond som håller allt i Cash, så du får ju lite marknadsrisk istället.

Strukturerade produkter är dock en helt annan grej, då kan du förlora allt. Det är en obligation utgiven av banken. Detta hände många svenskar som placerat till "låg risk" när Kaupthing/Lehman konkade.

Senast redigerad av The_RobRoy den 2018-09-19 klockan 09:52.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 10:03   #11342
Tobbey
Do you even PB?

Tobbeys avatar

Reg.datum: Dec 2012
Stängde leovegas positionen idag på 62. 8% profit. Skalat av hälften av Catena Media på 88.

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 10:54   #11343
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!

Fredszkys avatar

Reg.datum: Aug 2001
Så, om jag skulle vara investerad i fyra olika indexfonder genom nordnet, eller investerad i samma indexfonder men uppdelat på avanza och nordnet så blir risken densamma? Eftersom jag äger andelar i fonder istället och inte som pengar i banken.

Om det inte går att logga in på nordnet en morgon, kan jag få ut mina pengar genom att kontakta fondbolagen och be dom sälja mina andelar och föra över pengarna till någon annan bank?

Hur menar du med att jag får marknadsrisk? Att bolaget som håller fonden går i konkurs?
Gammal 2018-09-19, 11:56   #11344
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE

ARMSTARKs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Finns det några tider på dagen man kan föra över pengar snabbare till sitt Avanza konto eller håller de på pengarna lika länge oavsett?
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 12:01   #11345
Livet
Registered User

Reg.datum: Apr 2016
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Finns det några tider på dagen man kan föra över pengar snabbare till sitt Avanza konto eller håller de på pengarna lika länge oavsett?
Det går väl att göra en direktinsättning så du får pengarna på en gång?
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 12:05   #11346
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE

ARMSTARKs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Det går väl att göra en direktinsättning så du får pengarna på en gång?
Dåligt insatt i sånt, hur gör man då?
Edit, kollade runt lite på Avanzas hemsida och det var inte svårt. # skäms
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol

Senast redigerad av ARMSTARK den 2018-09-19 klockan 12:08.
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 12:09   #11347
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!

Fredszkys avatar

Citat:
Från SEB ska man lägga in överföringen en bankdag innan 13.45, då kommer de fram samma dag (tog ett par timmar att komma fram sist). Är nog liknande på andra banker.
Gammal 2018-09-19, 12:12   #11348
pepplez
Registered User

pepplezs avatar

Reg.datum: Jan 2013
Citat:
Dåligt insatt i sånt, hur gör man då?

Edit, kollade runt lite på Avanzas hemsida och det var inte svårt. # skäms

Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Från SEB ska man lägga in överföringen en bankdag innan 13.45, då kommer de fram samma dag (tog ett par timmar att komma fram sist). Är nog liknande på andra banker.

?

Går att sätta in pengar från SEB till Avanza när som helst, pengarna är på kontot inom 1 minut. Även på helger.

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 12:15   #11349
Starke75an
Mulkku of Sweden

Starke75ans avatar

Reg.datum: Jan 2015
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
?

Går att sätta in pengar från SEB till Avanza när som helst, pengarna är på kontot inom 1 minut. Även på helger.
Samma Nordea
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 12:18   #11350
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!

Fredszkys avatar

Jag skickade från SEB till Nordea för ett par dagar sen, men det handlade om större belopp, kanske är olika tider då.
Gammal 2018-09-19, 12:42   #11351
PerLedin
Registered User

Reg.datum: Dec 2014
Utan att sätta mig in i det är det nog fråga om att avanza typ krediterar ditt avanzakonto utan att pengarna rent faktiskt förts över från den andra banken via de ordinarie clearingtidpunkterna.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 12:49   #11352
pepplez
Registered User

pepplezs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 14:01   #11353
UppviglarUno
Registered User

UppviglarUnos avatar

Åsikter om Tilray inc? Övervärderad eller ska man hålla i den tills Kanadensiska marknaden öppnar 17 okt och eventuellt avtal med alkholföretag annonseras.
Försökte köpa in mig på 27 USD och kände mig riktigt bitter när jag först kom in på 44 USD men det har ju lönat sig.

Vad tror folket om Oasmia på fre inför EMA beslutet, jag var tyvärr tungt investerad senaste vändan och jag vet inte om mitt hjärta klarar ytterliggare ett fall.
UppviglarUno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 14:37   #11354
Livet
Registered User

Reg.datum: Apr 2016
Är det någon här som håller på och handlar med optioner? Jag har börjat bli lite nyfiken på att handla med (europeiska) köpoptioner på främst aktieindex men vill gärna invänta en sättning eller större nedgång på världens marknader innan jag sätter igång.

Anledningen till att jag tänker främst på köpoptioner är för att jag inbillar mig att det är lättare att sia om börsuppgångar än nedgångar men kan ju förstås vara helt ute och cykla här (hade det stämt hade kanske alla varit rik vid det här laget). Sen varför jag inriktar mig på aktieindex är för att jag tänker att det är större riskspridning i den underliggande (å andra sidan ska väl högre volatilitet höja en options värde. Köpoption iaf.) samt enklare att förutse hur ett helt index går under en period på 1-3 år jämfört med ett enskilt företag.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 15:44   #11355
Snobbe
Registered User

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Ursprungligen postat av UppviglarUno Visa inlägg
Åsikter om Tilray inc? Övervärderad eller ska man hålla i den tills Kanadensiska marknaden öppnar 17 okt och eventuellt avtal med alkholföretag annonseras.
Försökte köpa in mig på 27 USD och kände mig riktigt bitter när jag först kom in på 44 USD men det har ju lönat sig.

Vad tror folket om Oasmia på fre inför EMA beslutet, jag var tyvärr tungt investerad senaste vändan och jag vet inte om mitt hjärta klarar ytterliggare ett fall.
Kan inte svara på om Tilray är något företag som kommer hålla i längden. Men jag har svårt att se att dessa uppgångar fortsätter utan ett stort dyk snart... Ökat 600% på en månad och dom är värderade över det största bolaget i Kanada med cannabis just nu (canopy). Jag vågar inte köpa in mig nu iaf, men om den kraschar en hel del så kanske det blir intressant.

Jag äger Aphria, Cronos, Aurora och Canopy och alla dessa har ju också ökat mycket senaste månaden men inte i närheten av Tilray. Skulle bli förvånad om dessa inte backar en del också nu innan legaliseringen faktiskt blir av.

Mina första ganska små köp av Aphria och Canopy har ökat bra iaf...
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:19.