Lär dig att alltid göra en kraftfull utandning på vägen upp. Nu när böjen saktade ned fastnade du. Med korrekt andningsteknik har du lätt 115!
__________________ Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj! Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Lär dig att alltid göra en kraftfull utandning på vägen upp. Nu när böjen saktade ned fastnade du. Med korrekt andningsteknik har du lätt 115!
Jadå, det + lite annat... som sagt, knappt kört böj på ett år, så det är ovant fortfarande... hade jag lyft blicken en aning och rätat liiiite på ryggen så hade jag också fått in drivet i höften.. nu fick jag aldrig igång hipdrive utan fastnade med anspänningen kvar på låren... därför ser det lite lustigt ut också då jag inte failade i bottenläget, utan på väg upp och det ser ju ut som om det ska bli en rep som lyckas, fast seg .....
Men som sagt, det kommer, jag är sjukt nöjd med att ha pressat upp 50 kg på så pass kort tid och muskelminne + teknikvana ska nog ta mig tillbaka till PB't snabbt. Framför allt kommer jag att nå mitt augustimål, weeee.
lol, tänk vad härligt o få träna som man själv känner för, inte som andra känner för
Lite pinsamma lowweightfilmer. Funderar på om jag ska försöka ge mig på att öva OL-greppet på frontböjarna igen. Korsade armbågar är så jävla svårt på tyngre frontböj, minsta lilla ryggtipp framåt så får jag jobba satan för att orka hålla upp stången på axlarna.... o jag som har rörlighet som en torktumlare har sjukt svårt att låsa fast stången. Nackdelen är att OL-greppet är ren smärta för mina handleder... hmm... jag VILL köra frontisar. Kanske kan man knyta fast stången runt strupen, errr.. .. syns på 80 kg i frontböjen hur jag är på väg att tappa stången å samma på sista rep på 70 ... jag bränner nog förbaskat mkt onödig energi på att bara hålla upp bålen o kvar stången
Att öva OL-greppet rekommenderas, det gör ont i början men sedan får man en helt annan stabilitet, och det känns cool också
mm, ska ge det ett försök... stretcha, stretcha, stretcha...
Morgonvikt idag, 77,1 kg... hirr hirr... har gått upp 4kg på en vecka, haha... men mkt är vatten och glykogen efter magsjukan där jag tappade 3kg på ett dygn...
Siktar på att spräcka 80 kg innan sista september, vilket ger en viktuppgång på sisådär 0,5 kg/vecka i snitt... någon vecka mer, någon vecka mindre, who cares... så länge vågen rör sig uppåt i lagom takt så får jag ett kvitto på att jag ligger på kcalplus. Vid sidan om det kommer styrkan att öka med.
Är det verkligen lämpligt i frontböj, tycker mig tappa en del stabilitet om jag råkar andas ut. Postat via en mobil enhet
Det vet jag inte. Jag pratade om bakböjfailen på 115.
__________________ Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj! Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Tappar man inte buktrycket i bakböj också? Tror fan jag håller andan genom hela repetitionen.
Nej, precis tvärtom.
Du skall andas ut, kraftfullt, när du kommit till den punkten där det börjar gå segt, vilket är en bit ovanför parallellt djup.
mm, ska ge det ett försök... stretcha, stretcha, stretcha...
Morgonvikt idag, 77,1 kg... hirr hirr... har gått upp 4kg på en vecka, haha... men mkt är vatten och glykogen efter magsjukan där jag tappade 3kg på ett dygn...
Siktar på att spräcka 80 kg innan sista september, vilket ger en viktuppgång på sisådär 0,5 kg/vecka i snitt... någon vecka mer, någon vecka mindre, who cares... så länge vågen rör sig uppåt i lagom takt så får jag ett kvitto på att jag ligger på kcalplus. Vid sidan om det kommer styrkan att öka med.
Hur lägger sig kilona då? Själv la sig fan allt på magen som en jäkla ring... gubbring? Jag bröt min gain bara efter 1 månad då jag gick upp 7 kg och såg lönnfet ut. Var svårt att äta rätt med.. blev mest skitmat och godis.
Det vet jag inte. Jag pratade om bakböjfailen på 115.
Böjabstinensen börjar strula med min hjärna.
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Nej, precis tvärtom.
Du skall andas ut, kraftfullt, när du kommit till den punkten där det börjar gå segt, vilket är en bit ovanför parallellt djup.
Hmm, har nog aldrig testat frivilligt. Låter lite motsägelsefullt att det skulle bli bättre. Borde man inte säcka ihop av att bröstkorgen sjunker ihop?
Hmm, har nog aldrig testat frivilligt. Låter lite motsägelsefullt att det skulle bli bättre. Borde man inte säcka ihop av att bröstkorgen sjunker ihop?
Det ger snarare mer tryck när du andas ut och är till för att räta upp dig själv när du börjar få ryggfällning.
Jag förstår inte helt varför, men det fungerar. Kanske har med att man inte kan räta ut sig själv helt perfekt med massa luft i lungorna?
Kan bara konstatera att hade jag tränat ben som jag gjorde igår, 1 ggn i veckan varje vecka, under mina första fem års träning.. (inkl skött kosten som jag gör just nu)... så hade jag inte bara haft sjukt grova lår, utan en enorm benstyrka med...
Att det gör ont i handlederna när man böjer fram beror ju mest på den jävla bänkpressen.
Det finns ju så otroligt många muskler som är inblandade där. Men två snabba stretchar som kan göra underverk här:
Armarna rakt bakom dig, ta tag i något och sänk dig ner tills det töjer i axlar, bröst och biceps.
Lägg stången på nacken, greppa med samma bredd som du gör när du böjer fram, pressa sedan armbågarna försiktigt uppåt.
Sedan är det lättare att få upp armbågarna med en smalare fattning.