Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-29, 21:22   #11176
MtotheM
Vilar på gymmet

MtotheMs avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av drakfelt Visa inlägg
Bakgrund: Jag har två skärmar varav skärm 1 är min primära (no shit) samt 2 min sekundära. Jag brukar ha en serie/dokumentär igång på skärm 1 samtidigt som t.ex Kolo är uppe på skärm 2.

Problem: Jag kan bara ha MPC i maximerat läge, inte i "fullskärm" som man önskar, för när jag använder musen på skärm 2 går MPC ur fullskärmsläge. Vad kan jag göra?
Du kan prova gå till view->options->tweaks och klicka i "Prevent from MINIMIZE when Fullscreen on non default monitor", dock så fungerar kanske detta endast om du "vänder" på din uppsättning. Annars så brukar jag klicka uppe på fältet där minimize osv är eller en tab på firefox och då brukar den inte stänga av fullscreen när jag kör som dig. (Dock så poppar aktivitetsfältet upp). Kommer du på en bättre lösning så får du gärna skriva hur du löste det
Gammal 2012-10-29, 22:04   #11177
ninjafinne
Paskaa syövä koiranraiskaaja

ninjafinnes avatar

Reg.datum: Jul 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas W Visa inlägg
Har en acer laptop (aspire 5742) och fick för någon dag sedan en varningstext att jag borde byta batteri ("Du har problem med batteriet, vilket kan göra att datorn plötsligt stängs av.") har även fått ett rött kryss på batteriet nere till höger.

Finns det någon möjlighet att få det på garantin eller det är bara o köpa ett nytt batteri?

Datorn är typ 13 månader gammal.
Kolla vad det står i villkoren för ditt köp (Alt. ring återförsäljaren). Kan vara att batterirelaterade fel har lägre garanti än resten av datorn. Lösa batterier brukar vara långt ifrån gratis.
ninjafinne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-29, 22:06   #11178
ninjafinne
Paskaa syövä koiranraiskaaja

ninjafinnes avatar

Reg.datum: Jul 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Loccii Visa inlägg
kommer min dator att klara spelet om ja har :
CPU:intel core i3-2350m
grafikkort: intel hd graphics 3000
rham :6 gb

kraven :
CPU: Intel Core2 Duo E8200 2.66 GHz or AMD Phenom X3 8750 2.4 GHz
Memory: 2GB for 32-bit OS or 4GB for 64-bit OS
Video Card: Nvidia GeForce 8800GT 512 MB or ATI Radeon HD 3870 512 MB

??
Intel HD graphics 3000 är integrerat med CPU och kommer nog ha väldigt svårt att driva annat än kontorsverksamhet och film. Du bör nog kolla på en bärbar med antingen ett ATI Radeon eller Nvidia för grafik.
ninjafinne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-29, 22:07   #11179
Tomas W
Nambla-SYD

Tomas Ws avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av ninjafinne Visa inlägg
Kolla vad det står i villkoren för ditt köp (Alt. ring återförsäljaren). Kan vara att batterirelaterade fel har lägre garanti än resten av datorn. Lösa batterier brukar vara långt ifrån gratis.
Okej, ska ringa och dubbelkolla imorgon. Tack.
Tomas W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-29, 22:19   #11180
Supermicke
Registered User

Reg.datum: Jun 2009
om man ska köpa ny dator är det läge att göra det typ den här årstiden eller vänta till mellandagarna kanske? ;o
Supermicke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-29, 22:37   #11181
drakfelt
Guest

Reg.datum: Jul 2008
Citat:
Ursprungligen postat av MtotheM Visa inlägg
Du kan prova gå till view->options->tweaks och klicka i "Prevent from MINIMIZE when Fullscreen on non default monitor", dock så fungerar kanske detta endast om du "vänder" på din uppsättning. Annars så brukar jag klicka uppe på fältet där minimize osv är eller en tab på firefox och då brukar den inte stänga av fullscreen när jag kör som dig. (Dock så poppar aktivitetsfältet upp). Kommer du på en bättre lösning så får du gärna skriva hur du löste det
Lyckades med en fuling. Det slutade dock fungera nu precis, vet inte varför.

I alla fall, jag använde AutoHotKey så att jag snabbt kunde dölja/visa aktivitetsfältet. På så vis är det bara att dölja det så fort man kollar film.

Ett nytt problem dök upp - nu när jag klickar en gång i firefox på display 2 går MPC helt ur fullskärm till maximerat, tidigare gjorde den som för dig, dvs poppade upp aktivitetsfältet. Har inte ändrat någonting.

EDIT: Förstår inte, den gör olika från gång till annan.. Ibland går den ur helskärm och ibland poppar aktivitetsfältet upp. Jag tror inte jag gör något annorlunda för att få dessa resultat.

EDIT 2: Fixat. MPC always on top gjorde susen. Nu är allt löst.

Senast redigerad av drakfelt den 2012-10-29 klockan 22:40.
drakfelt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-31, 08:14   #11182
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Reg.datum: Jan 2005
En undran:

Jag har ett "modem" som kopplas in i väggen hemma med inbyggd router som jag fått från comhem. När jag gör stora (massa Gb över ftp) överföringar via wireless så får den hicka efter 20 minuter och överföringen avbryts. Kopplar jag in datorn via sladd direkt till routern så fungerar det dock felfritt. Alltså borde jag kunna konstatera att routern inte hanterar stora snabba wirelessöverföringar utan att bli överhettad eller allmänt sur eller vad som nu kan hända.

Så till frågan. Kan jag köpa en egen router och koppla till comhemroutern/modemet via sladd, och sen låta min egna router dela ut wifi i hemmet istället?

Ett alternativ är att prata med comhem och se om man kan få en ny router/modem, men tror jag provade det en gång tidigare. Det var ett jäkla meck.. Sen har min bindningstid gått ut, så jag antar att de vill att jag ska binda om mig för att få en ny router/modem, och det är jag inte pepp på.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-31, 08:28   #11183
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
En undran:

Jag har ett "modem" som kopplas in i väggen hemma med inbyggd router som jag fått från comhem. När jag gör stora (massa Gb över ftp) överföringar via wireless så får den hicka efter 20 minuter och överföringen avbryts. Kopplar jag in datorn via sladd direkt till routern så fungerar det dock felfritt. Alltså borde jag kunna konstatera att routern inte hanterar stora snabba wirelessöverföringar utan att bli överhettad eller allmänt sur eller vad som nu kan hända.

Så till frågan. Kan jag köpa en egen router och koppla till comhemroutern/modemet via sladd, och sen låta min egna router dela ut wifi i hemmet istället?

Ett alternativ är att prata med comhem och se om man kan få en ny router/modem, men tror jag provade det en gång tidigare. Det var ett jäkla meck.. Sen har min bindningstid gått ut, så jag antar att de vill att jag ska binda om mig för att få en ny router/modem, och det är jag inte pepp på.
Ja, det borde fungera, men då hoppas jag att du är lite händig med nätverkskonfigurationer. För DHCP adresserandet blir meckigt om du har mer än 1 dator.

Med en router så håller den koll på den externa IP:n och vilket anrop/port som hör till vilket internt IP. 192.168.1.2... osv.

Googla på router behind a router.
Gammal 2012-10-31, 08:29   #11184
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Ja, det borde fungera, men då hoppas jag att du är lite händig med nätverkskonfigurationer. För DHCP adresserandet blir meckigt om du har mer än 1 dator.

Med en router så håller den koll på den externa IP:n och vilket anrop/port som hör till vilket internt IP. 192.168.1.2... osv.

Googla på router behind a router.
OK, tack, ska kolla upp det. Har ju ett antal nätvärksanslutna prylar i hemmet.
Gammal 2012-10-31, 08:30   #11185
hahavaffan
tuff shit

hahavaffans avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
En undran:

Jupp, det är inga problem. Det funkar på två sätt. Antingen kopplar du din nya router mot vilken av ethernet-portarna som helst på Comhemskiten (gissar på Netgear CG3100?), och sen bara kopplar upp dig mot den nya routern. Se dock till att de inte har samma IP-adress för då kan det bli problem. Så innan du kopplar in den nya kan du ju starta upp den och konfigurera allt. Ta ett helt annat subnät för att slippa problem, så välj 10.0.0.1 med submask 255.255.255.0 på din nya router exempelvis. På detta sättet kommer dock CG3100 fortfarande att ha sin routerfunktion igång, vilket inte är önskvärt om man vill maxa 100-200Mbit utan problem. Därför finns alternativ två:

Surfa upp 192.168.0.1 (eller vad CG3100 har för IP från början), och stäng av NAT. Då kommer routerfunktionen bli inaktiverad, och den övergår till att bara agera modem. Då kommer även IP-adressen att ändras till 192.168.100.1, för att inte riskera att krocka med en eventuell ny router. Så koppla in din nya router på ethernetport 1 eller 4 (spelar nog ingen roll, min sitter i 4), och surfa upp den för att konfigurera den och kontrollera så allt fungerar som det ska. Så här kör jag, och då är det aldrig några problem med hastigheten, vare sig det är via trådat eller trådlöst. Dock kommer inte eventuella digitalboxar från Comhem med playfunktioner som kräver internet att fungera, för dessa kräver att "rätt" MAC-adress kopplar upp dom mot internet, vilket inte längre sker med CG3100s routerfunktioner avstängda.

Senast redigerad av hahavaffan den 2012-10-31 klockan 08:32.
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-31, 08:39   #11186
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Grymt Hahavafan, nu slapp jag googla

Ja, CG3100...

Nästa fråga: Vilken router?
Gammal 2012-11-03, 00:12   #11187
Tuniz
Registered User

Tunizs avatar

Reg.datum: Oct 2006
har ett litet irriterande problem...

något program eller skit måste ha installerats på min dator när jag surfat på... lite barnförbjudna sidor eller liknande och jag vill ha bort skiten!

när jag surfar på hemsidor så markeras vissa random ord så man kan klicka på dom för att komma till en hemsida (direktlänk) och den hemsidan är någon "easy cash formula" för hur man "tjänar massa pengar på 15 minuter!".

Jag har kollat bland programmen i kontrolpanelen och hittar inget där som ser suspekt ut, någon som kan hjälpa mig?

En annan sak, samtidigt installerades "Ask toolbar" och "ask toolbar updater" men kan inte få bort skiten heller när jag försöker avinstallera dom. Ett meddelande kommer upp som säger "Error 1316A network error occured while attempting to read from the file C:/Windows/installer/ask toolbar.msi"

Pågående bulk
Tuniz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-03, 18:35   #11188
astrodog
Sup, registered user?

astrodogs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Tuniz Visa inlägg
har ett litet irriterande problem...

något program eller skit måste ha installerats på min dator när jag surfat på... lite barnförbjudna sidor eller liknande och jag vill ha bort skiten!

när jag surfar på hemsidor så markeras vissa random ord så man kan klicka på dom för att komma till en hemsida (direktlänk) och den hemsidan är någon "easy cash formula" för hur man "tjänar massa pengar på 15 minuter!".

Jag har kollat bland programmen i kontrolpanelen och hittar inget där som ser suspekt ut, någon som kan hjälpa mig?

En annan sak, samtidigt installerades "Ask toolbar" och "ask toolbar updater" men kan inte få bort skiten heller när jag försöker avinstallera dom. Ett meddelande kommer upp som säger "Error 1316A network error occured while attempting to read from the file C:/Windows/installer/ask toolbar.msi"
Java assed me about ask idag...
Gammal 2012-11-03, 21:04   #11189
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Supermicke Visa inlägg
om man ska köpa ny dator är det läge att göra det typ den här årstiden eller vänta till mellandagarna kanske? ;o
Det är aldrig "läge" att köpa en dator. Behöver du en dator nu och har råd, köp. Annars vänta. Du får mer för pengarna ju mer du väntar. De datorer som kommer vara "billiga" i mellandagarna kommer vara ännu billigare i februari. O.s.v.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-05, 10:56   #11190
kaer
Gillar just DIG!

Reg.datum: May 2005
Lite oklart om det är rätt tråd.
Jag köpte ett grafikkort ifrån komplett för drygt ett år sen, nu verkar det som det inte fungerar riktigt som det ska, oklart när det blev fel eller om det varit så hela tiden. Hur står det till med bytesrätt osv? Är det helt kört?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:31.