Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-10-05, 20:46   #1096
eleni
Kissemiss

elenis avatar

Reg.datum: May 2006
Heja heja! Härligt pass!

Har du kollat upp din axel? Va e det som krånglar?
eleni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-05, 20:46   #1097
cam
Registered User

cams avatar

Reg.datum: Mar 2004
Vill inte vara tråkig...men borde du verkligen kötta bröstet sådär när axeln inte är bra? Den får väl inte en chans att läka då?
cam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-05, 21:05   #1098
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av eleni
Heja heja! Härligt pass!

Har du kollat upp din axel? Va e det som krånglar?
Har kört för tungt i bänkpressen och troligtvis i kombination med tunga flies. Dessutom har jag kört extremt djupa bänkpressar förut, stången verkligen ner till bröstet, vilket påfrestar axelleden enormt i bottenläget. Gjorde ett för tungt lyft i våras och det var väl det som blev utlösande faktorn.

Sedan har jag ökat som en raket i styrka i år, så jag har verkligen lastat på vikt på vikt på vikt och kroppen har väl inte hängt med riktigt i mitt viktkåta tempo.

Axeln är ur balans och är lite framåt och aningen uppåt roterad, så det knakar o sprakar o har sig i den då jag rör den o rotatorcuff försöker få den på plats... ska köra rehab bara jag tar mig in till Växjö o en sjukgymnast nu.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-05, 21:06   #1099
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av cam
Vill inte vara tråkig...men borde du verkligen kötta bröstet sådär när axeln inte är bra? Den får väl inte en chans att läka då?
Läka o läka, jag måste träna axeln på plats, stärka rotatorcuff så att axeln trycks tillbaka. Men det är nog inte så bra o belasta axeln för mkt nej, försöker dock vara "snäll" mot axeln och inte köra så djup bänk - jag vänder 1dm ovanför bröstet nu istället för att gå hela vägen ner t.ex.

Journalen
Gammal 2006-10-05, 21:46   #1100
Caixa**
Registered User

Caixa**s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Läka o läka, jag måste träna axeln på plats, stärka rotatorcuff så att axeln trycks tillbaka. Men det är nog inte så bra o belasta axeln för mkt nej, försöker dock vara "snäll" mot axeln och inte köra så djup bänk - jag vänder 1dm ovanför bröstet nu istället för att gå hela vägen ner t.ex.
Mmm..du gör klokt i att ta det ruskigt försiktigt.. Skynda långsamt! som en instruktör sa till mig på gymmet idag när jag ville öka lite väl fort.. Alla leder och skit måste också hinna med..inte bara musklerna..
Caixa** är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-05, 22:32   #1101
eleni
Kissemiss

elenis avatar

Citat:
Har kört för tungt i bänkpressen och troligtvis i kombination med tunga flies. Dessutom har jag kört extremt djupa bänkpressar förut, stången verkligen ner till bröstet, vilket påfrestar axelleden enormt i bottenläget. Gjorde ett för tungt lyft i våras och det var väl det som blev utlösande faktorn.

Sedan har jag ökat som en raket i styrka i år, så jag har verkligen lastat på vikt på vikt på vikt och kroppen har väl inte hängt med riktigt i mitt viktkåta tempo.

Axeln är ur balans och är lite framåt och aningen uppåt roterad, så det knakar o sprakar o har sig i den då jag rör den o rotatorcuff försöker få den på plats... ska köra rehab bara jag tar mig in till Växjö o en sjukgymnast nu.
Aj aj aj, ta det lugnt. Axlarna är bland det sista du vill paja i unga år. Att kontakta sjukgymnast och börja rehabträna låter som en otroligt vettig och klok idé. Seså, vad väntar du på?
Gammal 2006-10-05, 22:45   #1102
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av eleni
Aj aj aj, ta det lugnt. Axlarna är bland det sista du vill paja i unga år. Att kontakta sjukgymnast och börja rehabträna låter som en otroligt vettig och klok idé. Seså, vad väntar du på?
Japps, jag har redan varit i kontakt med läkare o sjukgymnast, ska dit igen för att få mitt program... men har 16 mil o köra tur o retur för besöket och måste ta ledigt från jobbet, vilket är totalförbjudet nu en månad framöver... så äh, den hänger ihop ett tag till.. =)

Journalen
Gammal 2006-10-06, 05:17   #1103
Laesk
Registered User

Reg.datum: Jul 2006
Axelproblem... inge kul!

Rotatorcuffsövningar å stretching är de bästa! De har hjälpt mig som satan iaf!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=79769

http://www.youtube.com/watch?v=Whc9diYAhpk

Gör stretchövningarna före å efter varje axel + bröstpass, å ryggpasset skadar ju inte heller! Sen innan läggdags varannan kväll iaf!

Lycka till!
Laesk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-06, 07:13   #1104
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Förstår att du vill öka i bänken men du kanske ska lära dig av historien och ta det lite lugnt?
Det gör väl inget om du ligger och pressar å 70-75 ett tag?
Låt det ta tid och låt kroppen anpassa sig till vikterna så den hänger med.

Jag håller med Cam där. Gör inget dumt
Gammal 2006-10-06, 16:53   #1105
Diana
Källargymdelägare

Dianas avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Bara jag och tjejer på gymet, och ingen av dem "tränade" i mina ögon utan mer bara viftade och vickade på apparater o silverhantlar.

Skönt att komma igång med axel rehaben snart nu kan det bara gå framåt!
Diana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-06, 17:30   #1106
prime^
Registered User

prime^s avatar

Reg.datum: Jan 2005
E d bara jag som inbillar mig eller har du ökat en hel del i bänkpress sen sist vi prata om d shadow? Ser grymt bra ut nu iaf! Tråkigt med axeln iaf
prime^ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 11:47   #1107
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Laesk: tackar för länkarna, det är väl ungefär sådär jag kommer få hålla på nu ett tag, särskilt rotation som snubben gjorde i smithen.

Cilia: jooo, jag vet, jag kanske är en idiot som jobbar på, men det är fan inte lätt o hålla sig tillbaka. Har jag ett mål mot något i livet, så måste jag dit. Det går inte o stoppa mig, bryter jag benen så kryper jag eller i värsta fall ålar - men fram ska jag. Jag undviker djupa bänkar t.ex. och försöker koppla ur axeln så mycket jag kan. Samma sak med flies så har jag struntat helt i dem och istället kört cc-over och hela tiden känt att jag pressar maximalt med bröstet och minimalt med axlarna. Vi får se om det är djärvhet eller dumdristighet, det ena behöver iofs inte utesluta det andra.

Diana: framåt ska det alltid gå, det sista man kan kalla mig är bakåtsträvare i varje fall. Utveckling är det jag lever för..

prime^: låg ju och gjorde några rep på 85 innan sommaren, så jag är inte i form ännu. Vet inte om jag kommer bli heller med tanke på axeln, men helt riktigt så provade jag att lasta på lite mer nu sist och det kändes rätt OK, men inte optimalt. Eventuellt kommer jag enbart köra högrep-pass i bänken framöver, får se....

Journalen
Gammal 2006-10-08, 11:58   #1108
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Vilodagar.
Ja, det blev så, inte riktigt planerat dock.
I fredags var jag så slut efter jobb osv att jag inte pallade att ladda om inför gymet som stängde 19:00. Dessutom gillar jag inte att träna på fredagar, det är alltid mkt folk som ska panikträna och nu var det ryggpasset som hägrade vilket innebär att jag knappt hade fått plats o släpa fram stång o vikter för marklyft...

Igår var jag iväg och kikade på lägenheter och idag är jag allmänt seg efter en sen natt med alldeles för lite sömn.

Axeln kändes precis helfrisk igår av någon anledning, jag försökte rotera o forcera fram smärta i den, men hur jag än gjorde så kändes det bra. Inatt har jag dock legat med armen under kudden i högt läge och nu har jag känningar igen. Tolkar det dock som positivt att axeln ibland ligger i normalläge.

Nåja, laddar om för en ny hård träningsvecka nu, tycker det känns som om jag har lagt på mig lite massa efter semestern nu iaf, särskilt ben, armar och bröst.

Journalen
Gammal 2006-10-08, 12:23   #1109
eleni
Kissemiss

elenis avatar

Härligt med vilodagar även om du nu är ofrivilliga Lovar dig att du kommer känna dig sjukt mycket starkare nu i veckan! Kör hårt!
Gammal 2006-10-08, 14:31   #1110
Rock'nRoll
Kolo-Brolle

Rock'nRolls avatar

Reg.datum: May 2005
Ser framemot lite brutala pass nu i veckan!
Rock'nRoll är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:43.