Kompisrelationsfrustration!

Hon är lite energitjuv, men ibland glimmar hon till och vi har kul.
Kortversion: Kompis spelar på samvetet, ynklighet och massa fina ord och jag fixar och trixar kompisaktigt, men känner mig dörrmattad. När jag försöker förklara hur det känns framstår jag som millimeterrättvis och hon superlativar mig och vår relation och att vi självklart ska ställa upp
för varandra.. Men jag behöver inte kompisar, på samma sätt som hon
behöver att jag ställer upp. Problem: jag har svårt för att be om hjälp, hon har svårt att låta bli = jag blir toffel.
Veckolång version:
Hon har gjort illa sig, jag hör av mig med ett "krya på dig". Hon säger att hon saknar mig, att vi aldrig ses - jag har haft väldigt lite luckor på senare och förklarar det.. Att träningen är enda gångerna jag hinner se folk typ (sant).
Onsdag: jag ska iväg och träna m en kompis, hon ringer: "nämen är du leeedig..? Saknar ju dig..

" Förklarar att jag har en träningslucka och försöker att inte få dåligt samvete. Vi pratar hela vägen 45 min, hon frågar om jag inte kan komma förbi men men kommer inte hinna. Föreslår att hon kan ringa när hon vill, ringer upp om jag inte kan svara. Vi bokar lunch på stan fredag.
Torsdag: jag sms:ar på kvällen att jag hoppas hon mår bättre, och att de ska bli kul att ses (sant). Ca kl 01 ringer hon (jag sover, ska lämna på dagis tidigt och jobba 11 timmar vilket hon vet), förklarar att jag sover men att det är lugnt att prata en kortis. Efter 45 min säger jag att jag är hemskt ledsen, men behöver sova, att jag ev kan ringa på lunchen men vi bestämmer att vi får prata när vi ses fredag.
Fredag: Läkarbesök, träning, vi ska ses 11.30. När jag byter om ringer hon och säger att hon tagit på sig att vara hundvakt, så om jag kan köpa med lunch istället vore det toppen. Jag frågar om det finns något ställe på vägen dit (vet ungefär vart hunden bor, stan ligger åt andra hållet). Hon säger att hon är sååå sugen på sallad från ett visst ställe i stan, "snälllaaaa....?" Jag säger ok. Har ont (infektion, läkarbesök=penicillin) och när jag ser skyfallet och inser att min trekvartstop och byxor kommer dränkas i det, ringer jag och förklarar läget. Att jag är ledsen men att det kommer ta en evighet för mig att gå till stan, sen tillbaks å vidare -
att jag inte pallar helt enkelt, mår inte bra + att vi knappt kommer hinna ses. "Men jag har ju läängtat efter dig.. är så hungrig också.. Plutten vill ju träffa dig också? (hundfan) De har paraply på butiken intill". Föreslår att ses till kvällen? Hon har inga planer men är hungrig nuuu.. pretty please? Låter mig övertalas, köper salladen (89 spänn, fan - min 500:ing jag hade med då jag inte ville ha kortet med på morgonen, har efter läkarbesök + penicillin har krympt = köper en burk keso + frukt på butiken intill (som inte har paraply

). Köper en smsbussbiljett för att inse att den inte går på 25 min.. å jag som ska hämta på dagis!
Småjoggar i ösgregn till kompisen, som visserligen får lite dåligt samvete när hon ser mig och fixar te.. Men så när jag förklarar ang pengarna (självklart har hon inga kontanter) och föreslår att vi delar salladen (stor) + frukt m keso till efterätt - återigen hundögon, hon har ju knappt kunnat äta pga mått så dåligt.. "ok, men då äter vi nu!" tycker jag lite irriterat och letar på en sked. Då ska hundjäveln ut, och hon "du är ju redan blöt.. jag vet inte?" *hint om att jag ska gå ut med hunden* men skrattar bort det när hon inser att hon pushar det. Äter min keso, när hon kommer tillbaks är det dags för mig att gå.
Nu vill jag tagga ner vår relation, den måste bli kul om den ska hålla. Vill inte få dåligt samvete när jag gör annat, träffar andra.. Det är lite återkommande, tex om hon varit sjuk har jag handlat åt henne (toapapper, mjölk, halstabletter typ, nån piggelin för att pigga upp) och har aldrig tänkt på att kräva tillbaks. Men det som förut kändes som sånt man bara gör utan att tänka på det - känns numer toffligt el produkt av dåligt samvete..
Jag behöver inte hjälp på det sättet. Inte bara tjänster utan även pengar skevar nu rätt friskt. Och jag har typ alltid dåligt samvete för att jag inte hör av mig, får ofta sms att hon saknar mig.
Har försökt ta upp ibland, men hokuspokus så slutar samtalet med att jag har dåligt samvete.. hur gör man för att sluta toffla? 
Det urholkar min självkänsla, men jag står inte ut när hon är ledsen, jäkla dumt.
Något konkret råd?