2007-02-22, 09:58
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomen
Jag tror en del av förklaringen är fler pass. Har i Dietmars program kör man ju 3 marklyftspass i veckan, dock inte alla tungt. Tror många är rädda för att köra marklyft för ofta, pga det här pratet om marklyft MAX en gång i veckan, om ens det. Har tränat en del med Jens Flood på sistone och han var ju sveriges bästa marklyftare på poäng förra året (330kg i 90an). Han kör alltid mark 2 dagar i veckan och i uppbyggnadsperioder upp till 3 dagar i veckan, dock bara ett pass tungt. Men han lägger upp det (i mitt tycke) väldigt smart. Han tränar sitt tunga böjpass och tunga markpass på samma pass, sen lägger han sitt lätta böjpass och lätta markpass på samma pass. På så vis får han den tunga träningen för dessa muskler en dag i veckan och den explosiva träningen för dess muskler än annan dag i veckan och på så vis klarar återhämtningen av det. Han får alltså träning för dessa muskler 2 ggr i veckan, jämför detta med många som kör exempelvis tung böj på måndag, tung mark på onsdag och lätt böj på fredag, dem sistnämda kör egentligen mer, men hinner bara få tränat marken en gång i veckan. Men deras mark/böjmuskler får ju faktiskt träning hela 3 ggr i veckan, smartare då i mitt tycke att slå ihop böj och markpassen och spara på återhämtningen. Det sistnämda alternativet tror jag nämligen inte skulle orkat med 2 markpass i veckan, för då skulle ju dessa muskler få träning 4 ggr i veckan, hänger ni med på vad jag menar? Just av dessa anledningar tror jag Dietmars program gör sig bra i mark, han lägger upp det på ett smart sätt.
|
Dietmars program fungerar bra för marklyftet, det råder det ingen tvekan om. Jag håller också med dig till stor del i det du skriver. Det bör dock poängteras att det alltid finns flera vägar att gå, som alla kan leda fram till samma slutmål. Man får aldrig tro att "nu har jag hittat världens bästa träningsprogram", för träningsprogram må vara hur bra som helst, men de fungerar bara för en viss tid, sedan måste man byta ut dem mot ett annat.
Under de 19 år jag har tränat har jag flera gånger lämnat ett bra program för att jag tröttnat på det, och gått över till en annan typ av träning som jag vet är sämre, men trots detta har jag börjat öka igen med det sämre programmet bara pga att träningen blir rolig igen.
Sent i höst ska jag överge Norgeprogrammet och gå tillbaka till en variant av det program jag följde säsongen 1997-98. Det är det absolut bästa program jag någonsin kört. Jag ökade 60kg sammanlagt i 110an, från 842,5kg till 902,5kg, på lite mindre än 6 månader. Det programmet innehöll mycket tung träning, och excentrisk träning, och regelbunden användning av tävlingsutrustning. Med ett sådant upplägg tror jag att jag börjar göra rätt i knäböjen igen. Just nu krävs det mycket tur för att jag ska få en endaste knäböj godkänd, eftersom jag är så otroligt feg när jag ska sätta mig ner med en tung vikt.
|
|
|
2007-02-22, 09:59
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av rikke_B
Hej,
Har sett en massa Öjebyare på LTU, men kan inte riktigt placera er
Sämmer det?
|
Jo vi är nog några stycken där just nu. Jag är den tjockaste av dem
|
|
|
2007-02-22, 10:17
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
God morgon
var på tok för trött igår, körde slut mig helt så somnade direkt när jag kom hem. Men jag skickar filmerna ikväll vid 8-9?
|
|
|
2007-02-22, 10:26
|
|
|
Bananslukerskan.
Reg.datum: Sep 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen
Tråkigt med förkylningen. Vi får hoppas du tillfrisknar snart. Och om jag kan göra dig glad bara genom att skrika efter ett marklyft så skulle du skratta häcken av dig om du tränade hos oss. En klubbkompis, Daniel, brukar skrika av glädje redan på 50kg i marklyft när han är på det humöret. Han är en sjuk man, men rolig 
|
Tack, jag är redan bättre! Verkar som jag kom lindrigt undan den här gången! Jag skulle älska att träna hos er det är jag helt övertygad om! Jag tränar alltid ensam (ibland ihop med min sambo Johan) och visst saknar jag känslan av att ha klubbkamrater att köra ihop med! Visst laddar man lite extra när man har folk som skriker och peppar! Förra fredagen var jag i Norrköping och maxade i OL tillsammans med tyngdlyftarna där, jag lyfte väldigt mycket mer än vad jag skulle ha gjort här hemma under ett ensamt pass....det är skitkul att träna ihop med andra....men för min del väger fördelarna med min "hemmaträning" upp nackdelarna så jag får väl fortsätta att träna själv (det är helt enkelt för långt att åka, närmsta SL-klubb är Jönköping dit det är 15 mil enkel resa och närmsat OL-klubb är Norrköping dit är det 13 mil enkel resa. Ibland kan man ju åka men det blir ju som sagt var bara ibland)
|
2007-02-22, 11:17
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av KRILLE!
God morgon
var på tok för trött igår, körde slut mig helt så somnade direkt när jag kom hem. Men jag skickar filmerna ikväll vid 8-9?
|
Det blir bra snuttegubben. Puss i jumsken så länge
|
|
|
2007-02-22, 11:25
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pinglan
Tack, jag är redan bättre! Verkar som jag kom lindrigt undan den här gången! Jag skulle älska att träna hos er det är jag helt övertygad om! Jag tränar alltid ensam (ibland ihop med min sambo Johan) och visst saknar jag känslan av att ha klubbkamrater att köra ihop med! Visst laddar man lite extra när man har folk som skriker och peppar! Förra fredagen var jag i Norrköping och maxade i OL tillsammans med tyngdlyftarna där, jag lyfte väldigt mycket mer än vad jag skulle ha gjort här hemma under ett ensamt pass....det är skitkul att träna ihop med andra....men för min del väger fördelarna med min "hemmaträning" upp nackdelarna så jag får väl fortsätta att träna själv (det är helt enkelt för långt att åka, närmsta SL-klubb är Jönköping dit det är 15 mil enkel resa och närmsat OL-klubb är Norrköping dit är det 13 mil enkel resa. Ibland kan man ju åka men det blir ju som sagt var bara ibland)
|
Roligt att du är på bättringsvägen. Du och din sambo verkar bo lite avsides  Själv skulle jag ibland vilja flytta rakt ut i skogen, utan telefon, TV och annat som man inte behöver. Här uppe finns så mycket skog att man säkert skulle kunna leva hela livet i skogen utan att träffa en endaste person om man bara sökte sig inåt landet. Nu på morgonen berättade en kvinna för mig att om folktätheten i Stockholm skulle överensstämma med folktätheten i Arvidsjaurs kommun så skulle det bo 50 personer i hela huvudstaden. Sånt gillar jag
|
|
|
2007-02-22, 11:31
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Citat:
|
Ähh, inte är du tjock inte.
Du är bara något kort för din vikt, som så många andra matglada gossar!
|
|
|
2007-02-22, 16:20
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben
Ähh, inte är du tjock inte.
Du är bara något kort för din vikt, som så många andra matglada gossar! 
|
Precis. Så kan man ju också se på det:-)
|
|
|
2007-02-23, 11:44
|
|
|
Tränande akademiker
Reg.datum: Aug 2006
|
Citat:
|
Jo men då är nog du en av dem jag har sett  Trevligt med lite lyftare på skolan!
|
|
|
2007-02-23, 12:29
|
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
|
Du som är sån smal fitnesspojke nu?
Då måste de andra vara som piprensare?
|
|
|
2007-02-23, 21:54
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Du som är sån smal fitnesspojke nu?
Då måste de andra vara som piprensare?
|
Japp, dom är så smala att det är obehagligt att titta på dem. Man kan genomlysa dem med en ficklampa  En stackare väger bara 110kg
|
|
|
2007-02-23, 21:59
|
|
|
Registered User
|
Knäböj, bänkpress och marklyft
Fredag 20070223: Styrkelyftsböj med bälte: 160kg/5, 190kg/5, 205kg/2*3, 220kg/3*3.
Smal bänkpress: 100kg/5, 120kg/5, 135kg/4, 142,5kg/3, 150kg/2*2.
Djupa marklyft: 140kg/4, 160kg/4, 172,5kg/2*3, 185kg/2*3.
Militärpress med skivstång: 67,5kg/5, 77,5kg/4, 85kg/3, 90kg/2*2.
Ett rakt igenom lätt pass, men oj vad lite laddad jag var. Periodvis kändes det som att jag skulle somna. Skönt med helgledigt nu så att man får tillbaka gnistan igen.
|
|
|
2007-02-26, 21:48
|
|
|
Registered User
|
Knäböj, bänkpress och marklyft
Måndag 20070226: Styrkelyftsböj med bälte: 190kg/4, 225kg/4, 245kg/3, 265kg/2*3, 280kg/2, 300kg/1.
Bänkpress med stopp: 120kg/4, 140kg/4, 150kg/3, 160kg/3, 170kg/3.
Djupa raka marklyft: 80kg/5, 92,5kg/5, 100kg/4, 105kg/3.
Idag kände jag mig ganska sliten. Redan på uppvärmningen blev det tydligt att formen inte var den bästa. Valde trots detta att gå upp och känna på lite vikt eftersom programmet snart är slut. Jag böjde bra upp till och med 245kg, där jag hade bra fart och djup. På 265kg tappade jag självförtroendet och fegade lite med farten i båda seten, vilket gjorde att jag var ca 2cm grund på ettan, parallell på tvåan och djup på trean.
På 280kg gick det riktigt segt och jag var 2-3cm grund på båda lyften. På 300kg var jag så nervös att jag trodde att jag skulle göra på mig. Det är mer än ett halvår sedan jag senast böjde på den vikten med bara bälte, och självförtroendet saknades. Lyftet blev ganska segt, och ca 2-3cm grund. För ett ögonblick tänkte jag göra en tvåa eftersom jag kände att jag var grund på ettan, men jag vågade inte då jag var osäker om jag skulle orka upp med ett reps till. Film på lyften kommer senare, förhoppningsvis i kväll.
|
|
|
2007-02-27, 08:10
|
|
|
Negativa Blöje
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Måndag 20070226: Styrkelyftsböj med bälte: 190kg/4, 225kg/4, 245kg/3, 265kg/2*3, 280kg/2, 300kg/1.
|
Ni bjuder upp till kamp du och Olof iallafall! Intressant att se film senare. Inte undra på att det känns lite nervöst då det var ett bra tag sedan vikterna var såpass höga.
Ursprungligen postat av Gute
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
|
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
|
|
|
2007-02-27, 13:22
|
|
|
Tonsillen
Reg.datum: Sep 2006
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:39.
|

|