Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-09-04, 15:23   #91
Bolio
Förhudsuppviglare

Bolios avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
JA, om du säger: Vanliga män dricker vatten så kan jag inte annat än hålla med. Det är hyffsat vanligt

Om du säger: Vanliga män dricker tomatjuice så blir det svårare för mig att hålla med dig.
Kan jag säga "Jag är en vanlig man"?
Gammal 2006-09-04, 15:25   #92
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Bolio
Kan jag säga "Jag är en vanlig man"?
Om du vill? Om det är sant eller inte beror ju på vad du gör. Är du vanlig Bolio?
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-04, 15:29   #93
Bolio
Förhudsuppviglare

Bolios avatar

Citat:
Om du vill? Om det är sant eller inte beror ju på vad du gör. Är du vanlig Bolio?
Jag gör ju många saker. Om jag är vanlig eller inte är tyvärr omöjligt att svara på. Så är det med alla människor. Det är bara en fråga om perception. En del kanske upplever mig som vanlig, några andra gör inte det. Man skulle förvisso kunna ge ett objektivt svar, men det skulle kräva att man var Gud. Man skulle kunna göra en studie på ifall var och en av ens handlingar var norm eller inte. Därefter skulle man kunna jämföra med alla andra människor i hela världen för att se hur många som utför/begår handlingar som är norm eller inte. Mot detta skulle man kunna ställa Bolio. Utför han generellt fler handlingar som är norm än vad normen gör eller färre? Kanske är jag normal, kanske inte. Oavsett vilket finns det nog många normala män som våldtar kvinnor.
Gammal 2006-09-04, 15:32   #94
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Jag gör ju många saker. Om jag är vanlig eller inte är tyvärr omöjligt att svara på. Så är det med alla människor. Det är bara en fråga om perception. En del kanske upplever mig som vanlig, några andra gör inte det. Man skulle förvisso kunna ge ett objektivt svar, men det skulle kräva att man var Gud. Man skulle kunna göra en studie på ifall var och en av ens handlingar var norm eller inte. Därefter skulle man kunna jämföra med alla andra människor i hela världen för att se hur många som utför/begår handlingar som är norm eller inte. Mot detta skulle man kunna ställa Bolio. Utför han generellt fler handlingar som är norm än vad normen gör eller färre? Kanske är jag normal, kanske inte. Oavsett vilket finns det nog många normala män som våldtar kvinnor.
Nej. Eftersom det är ovanligt för en man att våldta så är mannen som gör det... ovanlig. En ovanlig man är inte en vanlig man, det ligger i definitionen av ovanlig som komplement till vanlig.
Gammal 2006-09-04, 15:36   #95
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Däremot så är det väl onödigt att använda orden eftersom det används och uppfattas "fel" hela tiden.
Där håller jag helt med dig, alldeles utan att du behöver ta till motsvarande om feminister som exempel, och jag försvarar inte att man gör det, trots att jag inte känner något oemotståndligt behov av att dra hat-agitationen till sin spets om jag råkar stöta på något klantarsle som gjort det.
Oftast tror jag dock inte att det är ett så stort problem, eftersom ett sådant påstående som regel kommer i ett sammanhang (det gör ju de flesta påståenden) och inte ensamt.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-04, 15:38   #96
Misha
Registered User

Reg.datum: Jun 2006
Det finns väl ingen som vet hur vanligt det är att män våldtar? Det är ju inget man direkt snackar om i killarnas omklädningsrum liksom..

Eftersom så få anmäler finns det ingen vettig statistik att gå efter heller..

Många kvinnor blir våldtagna, det vet jag av egen erfarenhet (obehagligt många här på forumet dessutom) Hur många män, och framförallt VILKA män, som våldtar har jag ingen aning om.

Det tycks inte direkt vara ovanligt att tjejer blir våldtagna. Är det ändå ovanligt att män våldtar? Kan en vanlig man begå en onormal handling? Hur definieras egentligen en normal handling? (strikt följa lagboken?) När blir en normal man onormal?

Själfallet så tror jag att det är ytterst få män som begår dessa brott. Men det är fortfarande skillnad på tro och veta..
Misha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-04, 15:41   #97
Misha
Registered User

Reg.datum: Jun 2006
oj..nu gjorde jag mig själv förvirrad.. vanlig (man)-ovanlig(handling), normal(handling)-onormal(man)..
Misha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-04, 15:42   #98
Bolio
Förhudsuppviglare

Bolios avatar

Citat:
Nej. Eftersom det är ovanligt för en man att våldta så är mannen som gör det... ovanlig. En ovanlig man är inte en vanlig man, det ligger i definitionen av ovanlig som komplement till vanlig.
Men egenskapen "vanlig" klistras på objektet man, helt oberoende av predikatet "våldta".
Gammal 2006-09-04, 15:47   #99
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Men egenskapen "vanlig" klistras på objektet man, helt oberoende av predikatet "våldta".
Ja. För att beskriva en mängd, inte för att beskriva en man. Det är inte som att säga: svart man eller lång man.
Gammal 2006-09-04, 15:49   #100
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
En styrkelyftare är således inte en vanlig man?
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-04, 15:51   #101
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ja. För att beskriva en mängd, inte för att beskriva en man. Det är inte som att säga: svart man eller lång man.
Det är nog där vi inte är överens.
Gammal 2006-09-04, 15:52   #102
trasan
Banned

trasans avatar

Reg.datum: Feb 2005
lol
trasan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-04, 16:00   #103
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
En styrkelyftare är ett könsneutralt ord så det blir svårt att driva den tesen.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-04, 16:00   #104
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mini
Det är nog där vi inte är överens.
Vad är då en ovanlig man mini?
Gammal 2006-09-04, 16:01   #105
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Nej. Det är ovanligt att män pysslar med just styrkelyft, du håller inte med?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:06.