|
Visa resultat för omröstning: Kan man bli underlig av ensamhet?
|
|
Ja, absolut
|

|
147 |
78.61% |
|
Nej, underlig blir man bara av psykisk ohälsa
|

|
14 |
7.49% |
|
Äh, det är bara att sätta in en kontaktannons
|

|
5 |
2.67% |
|
Jag fattar ingenting av vad som menas med frågan
|

|
21 |
11.23% |
2006-03-05, 02:01
|
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av High1ander
Tack, hoppas du ställer dig mellan mig och jwzrd nu när han kanske vill slå mig. 
|
Det är lugnt, han vill redan slå mig så jag har inget att förlora ...
(se "Gud-tråden" - eller vid närmare eftertanke kanske inte, för då gör ni väl gemensam sak och slår mig båda två).
|
|
|
2006-03-05, 02:13
|
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Tolkia
No, no, no ...
KOLERIKER:
UTTAL: k?leriker, äv. kol- l. kå-
GENUS: m.||ig.;
BÖJNING: best. -n: pl. ==; l. (numera bl. ngn gg i pl.) KOLERIKUS
ORDKLASS: m.||ig;
BETYDELSE: person med koleriskt temperament; hetsig l. häftig person; jwzrd, Kolozzeumprofil känd ffa. för sina marklyft.
(www.saob.se)
|
Hahahaha! Det roligaste sättet någon gort narr av mig på kolozzeum någonsin?
|
|
|
2006-03-05, 02:27
|
|
|
Mycket Irriterande
Reg.datum: May 2004
|
Citat:
|
Det är lugnt, han vill redan slå mig så jag har inget att förlora ...
(se "Gud-tråden" - eller vid närmare eftertanke kanske inte, för då gör ni väl gemensam sak och slår mig båda två).
|
Rör han mig ropar jag på mamma.
Citat:
|
Ursprungligen postat av jwzrd
Går helt på den linjen? Hur menar du då, att dina studier visar att jag (och dom andra i tråden som trivs själva) har fel? Det kanske kommer som en nyhet för dig men alla är inte stöpta i samma form. Vissa av oss kräver större frihet och ensamhet, andra blir ängsliga på toaletten för att dom måste kissa ensamma.
|
Tror ni är på lite olika banor, JackSatan menar antagligen längre tid. Du verkar anta att det är bara en dag om ens det.
Som sagt, var själv i 1 år, utan kontakt med omvärlden, och du kommer kanske vara normal om du själv valt det.
Men om man osjälvmant (ofrivilligt) blivit själv ett år så knäcks man nog.
Läste nyligen om ett exempel i en av USA:s marinkårer, där en soldat blev utfryst av hela kåren, han klara utbildningen, eftersom han bara hade ett halvår kvar (han tjalla på någon, och blev efter det utfryst). Men han sa just att det var enormt påfrestande att inte prata med någon under den tiden.
Sen som sagt, är det en läääängre period som säg ett par år, så kommer man även om det är frivilligt att bli smått knäpp, eller finurlig (enligt samhällets normer), och de har att göra med att man behöver andra människor för att jämföra sig med, för att få deras syn på en själv, osv... Det finns ju alltid undantag, men folk blir med stor sannorlikhet knäppa.
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
|
|
|
|
2006-03-05, 10:31
|
|
|
Turist i tillvaron
Reg.datum: Jun 2005
|
Citat:
|
Läste nyligen om ett exempel i en av USA:s marinkårer, där en soldat blev utfryst av hela kåren, han klara utbildningen, eftersom han bara hade ett halvår kvar (han tjalla på någon, och blev efter det utfryst). Men han sa just att det var enormt påfrestande att inte prata med någon under den tiden.
|
Ett bra exempel!
|
|
|
2006-03-05, 10:41
|
|
|
Turist i tillvaron
|
Citat:
|
No, no, no ...
KOLERIKER:
UTTAL: kωleriker, äv. kol- l. kå-
GENUS: m.||ig.;
BÖJNING: best. -n: pl. ==; l. (numera bl. ngn gg i pl.) KOLERIKUS
ORDKLASS: m.||ig;
BETYDELSE: person med koleriskt temperament; hetsig l. häftig person; jwzrd, Kolozzeumprofil känd ffa. för sina marklyft.
(www.saob.se)
|
Hahahahaaaaaaaa
|
|
|
2006-03-05, 10:46
|
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
|
Men om man osjälvmant (ofrivilligt) blivit själv ett år så knäcks man nog.
Sen som sagt, är det en läääängre period som säg ett par år, så kommer man även om det är frivilligt att bli smått knäpp, eller finurlig (enligt samhällets normer), och de har att göra med att man behöver andra människor för att jämföra sig med, för att få deras syn på en själv, osv... Det finns ju alltid undantag, men folk blir med stor sannorlikhet knäppa.
|
Det finns ju folk som har suttit i isoleringscell orimligt länge och inte blivit mer knäppa än innan.
|
|
|
2006-03-05, 10:57
|
|
|
Turist i tillvaron
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Nitrometan
Det finns ju folk som har suttit i isoleringscell orimligt länge och inte blivit mer knäppa än innan.
|
Också ett intressant faktum tycker jag. Kommer att tänka på en läkare jag lyssnade på under en föreläsning om PTSD. Han var själv från Iran, där han suttit fängslad, blivit torterad, tvingat bevittna hur vakter skar en tvåårig pojke i halsen, tvingats bevittna sin frus avrättning, blivit av med precis alla tillgångar, blivit torterad av en man han gått i samma skola som och som vuxit upp i samma kvarter, betalat med alla besparingar för att smugglas ur landet, blivit lovad att komma till Canada med hamnat i Sverige där han blivit otrevligt bemött av myndighetspersoner som inte kunnat uttala hans namn.
Han hade trots allt detta inte drabbats av poststraumatiskt stressyndrom, men jobbar nu med människor som drabbats av det och som varit med om liknanade upplevelser som han själv. Lite OT, men appropå hur olika vi människor drabbas.
|
|
|
2006-03-05, 11:12
|
|
|
Mycket Irriterande
Reg.datum: May 2004
|
Citat:
|
|
Och varför har de hamnat i isolering?
På isolering så får du ändå mat av någon, kontakt, hur liten den än må vara. Men finns ju som sagt undantag.
Men återigen, inte fan hamnar man i isolering utan vidare?
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
|
|
|
|
2006-03-05, 11:18
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2002
|
Citat:
|
|
Frågan är ju vilken ensamhet som är tyngst psykiskt, isolerad mitt bland en massa människor eller tvignad att vara isolerad från människor.
|
|
|
|
2006-03-05, 11:20
|
|
|
Mannen, myten, legenden!
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Grahn
Frågan är ju vilken ensamhet som är tyngst psykiskt, isolerad mitt bland en massa människor eller tvignad att vara isolerad från människor.
|
Utan fysisk och mental stimulans är man förr eller senare rökt, att sitta i isoleringcell tex är nog ingen lek.
Likaså TROR jag det utfördes väldigt inhumana projekt om det under 2a världskriget and spädbarn/barn.....sjukt
|
|
|
2006-03-05, 11:24
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2002
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Piranha
Utan fysisk och mental stimulans är man förr eller senare rökt, att sitta i isoleringcell tex är nog ingen lek.
|
Absolut, men frågan är ju om det inte tar hårdare att känna sig totalt isolerad mitt ibland folk. Det borde gå djupare eftersom det kommer att leda till tvivel på ens egen person medans en fånge i isolering kan se det som separat från hans självbild.
om du förstår hur jag menar, känns som om jag beskrev det dåligt.
|
|
|
|
2006-03-05, 11:45
|
|
|
Fetförbrännarn
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
|
Absolut, men frågan är ju om det inte tar hårdare att känna sig totalt isolerad mitt ibland folk. Det borde gå djupare eftersom det kommer att leda till tvivel på ens egen person medans en fånge i isolering kan se det som separat från hans självbild.
|
Jag förstod så det är nog lugnt..
|
|
|
2006-03-05, 12:52
|
|
|
Källargymdelägare
Reg.datum: Jan 2003
|
bra point Grahn.
Tanken på/kring ensamheten lär ju va det som tär mest, en vuxen människa med utvecklad självbild osv är ju inte i lika stort behov av att helatiden umgås och reflektera, jämföra sej med andra mm.(som nån nämnde tidigare i tråden) som en yngre människa är, så jag tror att en ung människa rätt lätt kan bli underlig av ensamhet--> deppig och därmed sluta sysselsätta sej med saker som stimulerar hjärnan och då bli ännu deppigare, underlig -nedåtspiral. En vuxen människa däremot, är jag övertygad, växer av ensamhet.
Citat:
|
I feel you. Men att begå självmord löser inte situationen. Det minskar ditt lidande men mötena kommer att fortsätta och att upprepas igen och igen. Men om du mördar de glappkäftade idioterna så upphör mötet verkligen. Och de syndarna kan inte upprepa mötet. Alltså bidrar du till att minska lidandet för många i samma situation. 
|
|
|
|
2006-03-07, 19:44
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av H.Emanuel
Beskrivning av en förödande ensamhet, passar bra i tråden tycker jag. Just sättet att tänka och se på sig själv i sammanhangen, suga in det man ser på teve nästan så det blir ens verklighet, häftiga "coola" ensamvargar som man kan identifiera sig med. Jag får en känsla av att du var rätt ung denna period?
|
Ja det stämmer. Men det har gjort mig till en starkare människa idag, som jag skrev om i en annan tråd har jag lärt mig bemästra ensamheten, medan många verkar rädda för att vara ensamma på samma vis som de är rädda för det okända.
Citat:
|
Ursprungligen postat av H.Emanuel
Om du hade fått möjlighet, tror du att du kunde ha förändrat något denna period, alltså hos dig själv? Framförallt sättet att tänka och se på dig själv, kunde det ha "vridits" i en annan riktning? För man kan ju jobba med sig själv exempelvis i kogntiv beteendeterapi, få i uppgift att regsitrera sk automatiska tankar osv. Men då måste man ju förstås se sig om efter den sortens hjälp.
Bra att skriva ned det, bra sätt att bearbeta på och kanske göra konst av?
|
Självklart, jag började studera kognitiv beteendeterapi på egen hand, läste böcker och insåg att världen inte är så invecklad som man vill göra den. Man styr över det mesta själv faktiskt, så tillvida att man har viljan. Något jag skulle gjort tidigare. Jag hoppas någon annan som kanske är i samma situation kan lära sig något av mig och reda upp sitt liv, det låter klyschigt - men 90 år är fan inte länge, man ska inte kasta bort den tiden på saker som inte ger något...
Citat:
|
Ursprungligen postat av fonzie
Det är som om du har skrivit om mig.
Om jag ändå vore så verbalt begåvad.
|
Sätt igång och gör något då! Det är inte så läskigt som det låter, det ska kännas pirrande men bra. Ungefär som när man frågar en man vet tycker om en om hon vill följa med och fika.  Då vet man att något positivt är på väg. Tack för komplimangen! Läs böcker så blir du verbalt begåvad.
|
|
|
2006-03-07, 19:48
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
|
|
Jag förstår väldigt väl vad du menar och jag tycker du ha väldigt rätt!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:11.
|

|