Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-05, 11:41   #91
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Progzilla
Men nu får ni väl lugna ner er... Efter decennier av forskning som visat att aspartam är ofarligt för människors hälsa i normala doser kommer en forskning som tvivelaktig påstår att aspartam är farligt för honmöss i stora mängder. AspartamPaniken är i full gång.

Rapportens slutsats att 20 mg/kg är farligt är... intressant. Hos hanmöss uppstod tumörer oftare i kontrollgruppen än hos de möss som fått 500mg/kg aspartam, och överlag hade aspartam inte någon inverkan på hanmössen. Hos honmössen är visserligen tumörerna vanligare i 20mg/kg gruppen (46,7%) än kontrollgruppen (36,7%), men intressant är ju att 500mg/kg gruppen uppvisade färre tumörer (40,0%) är 20mg/kg gruppen.

Nyheten är ju intressant (tack för den King Grub) men det är för tidigt att dra några slutsatser. Det visar bara att det krävs mera undersökningar, för att kunna ifrågasätta all den forskning som tidigare visat att aspartam är ofraligt.

Nästan allt vi äter är cancerframkallande i stora mängder och vi proppar i oss en massa saker i små mängder som är starkt carginogena och radioaktiva. Det betyder inte att vi får minsta besvär av dom. Men om ni är nojiga ska ni sluta dricka kranvatten. För mycket aspartam är väl inte bra, men jag tror ni känner när gränsen kommer emot, eftersom aspartam även har en laxerande effekt...

Och som sagt, ni som är hanråttor har ju ingenting att oroa er för!
Visst är det klokt att inte drabbas av panik och bedriva ytterligare forskning, men samtidigt så kan du inte rakt av jämföra forskning idag med den gjord igår. Förhoppningsvis har den tidigare forskningen lärt oss något som ger anledning att tro mer på dagens resultat än gårdagens.

Det sägs att Newton sa följande angående sina framsteg
"If I have seen further, it is by standing on the shoulders of giants"
Gammal 2006-03-05, 11:41   #92
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Tvivelaktig?

Och formaldehyd är väl inte särskilt nyttigt, frågan är bara vid vilka nivåer man borde oroa sig.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 11:46   #93
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
På senare år har det ju kommit studier som visar att aspartam är toxiskt på flera sätt än bara cancerframkallande, något som tidigare helt förnekats av aspartamtillverkarna.

http://toxsci.oxfordjournals.org/cgi...tract/90/1/178

http://www.sciencedirect.com/science...dfced48bb47497

http://www.sciencedirect.com/science...df164ee8fc4b70

http://www.sciencedirect.com/science...c6c27399f743d6

http://bmj.bmjjournals.com/cgi/conte...330/7486/309-a

Även om doserna för akut effekt kan vara höga, är det ju som tidigare påpekats ett tidsperspektiv med i bilden.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 11:53   #94
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Jag håller med Progzilla. Jag är av hankön och tänker nog fortsätta ta en Pepsi max med jämna mellanrum.

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 12:02   #95
Progzilla
Slarti Clan

Progzillas avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn
Förhoppningsvis har den tidigare forskningen lärt oss något som ger anledning att tro mer på dagens resultat än gårdagens.
Absolut, men även ny foskning måste prövas och upprepas innan man kan lita på den. Apropå "gammal" forskning så har säkert aspartamindustrin haft sina klor djupt inne där, men jag väljer ändå att tillsvidare tro på FDA och EU rekommendationer. Och vem vet, sukralosindustrin sätter antagligen en hyfsad summa pengar på cancerforskning om aspartam...
och druckit vatten på."
Progzilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 12:08   #96
Progzilla
Slarti Clan

Progzillas avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
På senare år har det ju kommit studier som visar att aspartam är toxiskt på flera sätt än bara cancerframkallande, något som tidigare helt förnekats av aspartamtillverkarna.
Som sagt, det mesta är cancerframkallande och/eller giftigt, men att tro att man dör av lite aspartampulver eller pepsi max är ju ändå lite tragiskt. Akrylamidpaniken var ju lite samma stil.
och druckit vatten på."
Progzilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 12:10   #97
Bönne
Lamer

Bönnes avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
inget?
Precis.

Då är det inget att hetsa upp sig om.
Bönne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 12:13   #98
Zera
Registered User

Zeras avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Avesta
Någon som har smakat naturell? Kan man få ner den 3 gånger per dag?
Har bara köpt naturell senaste halvåret.
Den smakar inte alls illa, tvärtom nästan. Lite som välling kanske. Går absolut att dricka med både vatten och mjölk.
Zera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 12:15   #99
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Zera
Har bara köpt naturell senaste halvåret.
Den smakar inte alls illa, tvärtom nästan. Lite som välling kanske. Går absolut att dricka med både vatten och mjölk.
Sen går det ju allra bäst att hålla för näsan och svepa.

Varför måste allting smakas på??

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 13:02   #100
Snakeyes
Registered User

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub

http://toxsci.oxfordjournals.org/cgi...tract/90/1/178

http://www.sciencedirect.com/science...dfced48bb47497

http://www.sciencedirect.com/science...df164ee8fc4b70

http://www.sciencedirect.com/science...c6c27399f743d6

http://bmj.bmjjournals.com/cgi/conte...330/7486/309-a

Även om doserna för akut effekt kan vara höga, är det ju som tidigare påpekats ett tidsperspektiv med i bilden.
Som du säkert vet kan man inte bara ta in vitro studier på människoceller och in vivo studier på möss och översätta resultatet av dessa till människor. Man måste se det hela bl a i kontexten av hur aspartam omsätts i människor och vilken känd effekt aspartams metaboliter har i människor och primater.

Här är en studie på människor:

Aspartame: neuropsychologic and neurophysiologic evaluation of acute and chronic effects
Paul A Spiers, LuAnn Sabounjjan, Allison Reiner, Diane K Myers, Judith Wurtman, and Donlad L Schomer
Abstract

Background: Neurobehavioral symptoms have been reported anecdotally with aspartame.

Objective: This study sought to determine whether aspartame can disrupt cognitive, neuropsychologic, or behavioral functioning in normal individuals.

Design: Forty-eight healthy volunteers completed a randomized, double-blind, placebo-controlled, crossover study. The first month was aspartame free. Subjects then consumed sodas and capsules with placebo, aspartame, or sucrose for 20 d each. Order was randomized and subjects were assigned to either a high- (45 mg/kg body wt –1 d–1) or low- (15 mg/kg body wt –1 d–1) dose aspartame group. Neuropsychologic and laboratory testing was done on day 10 of each treatment period to determine possible acute effects and on day 20 for possible chronic effects.

Results: Plasma phenylalanine concentrations increased significantly during aspartame treatment. Neuropsychologic results; adverse experiences; amino acid, insulin, and glucose values; and electroencephalograms were compared by sex and by treatment. No significant differences were found for any dependent measure.

Conclusion: Large daily doses of aspartame had no effect on neuropsychologic, neurophysiologic, or behavioral functioning in healthy young adults.
Am J Clin Nutr 1998;68:531-7.
Snakeyes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 13:44   #101
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Grub: Om det nu är så att formaldehyd ackumuleras i kroppen finns det något sätt att "avgifta" den? Jag vet ju bara att det är giftigt och används för att konservera grejer, men jag har ingen aning om vad det gör eller vad man kan göra åt det.
Gammal 2006-03-05, 13:45   #102
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Snakeyes
Conclusion: Large daily doses of aspartame had no effect on neuropsychologic, neurophysiologic, or behavioral functioning in healthy young adults.
Am J Clin Nutr 1998;68:531-7.
Effekten mätt över en 20-dagarsperiod är rätt, nej, fullständigt, intetsägande.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 13:53   #103
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

http://sv.wikipedia.org/wiki/Metanol

Rätt läskig. Än mer läskigt eftersom jag personligen tycker att mitt korttidsminne och syn är sämre, och då redan innan detta postades. Tror inte synen var så mycket sämre när jag kollade hos optikern, men jag tycker mest det är "närsynen" som har försämrats, om det nu betyder något. Men jag har ju synfel från början så det är inte säkert, värre med korttidsminnet isf

Å andra sidan fick jag väldigt bra poäng på uhm, "arbetsminne"(?) i ett wise-test.
Men där kanske det beror på att jag konstruerade system för att lättare hålla koll på vad testledaren sade.

Men som sagt, det är ju sådana pyttemängder metanol, och jag äter ju en del frukt o grönsaker o så, finns det ingen etanol i dem som kan "rädda" situationen med? Hur fungerar etanolen som motgift mot metanolen, förhindrar den omvandlingen till formaldehyd eller VARFÖR fungerar det?

En bekant till pappa är helt inne på naturläkemedel och kosttillskott och helt emot den vanliga medicinen (han ser den som gift), och han hade talat om aspartam med sin syster en gång i tiden och hon skulle bevisa att han hade fel genom att konsumera mängder. Lite senare skulle hon ha ring upp honom och sagt att hon hade blivit blind och han hade tipsat om alkohol. Jag tog det hela med en nypa salt (det kan ju tom vara så att hon bara skojade med honom.) men vem vet.
Gammal 2006-03-05, 13:54   #104
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Grub: Om det nu är så att formaldehyd ackumuleras i kroppen finns det något sätt att "avgifta" den? Jag vet ju bara att det är giftigt och används för att konservera grejer, men jag har ingen aning om vad det gör eller vad man kan göra åt det.
Formaldehyden ombildas/oxideras till myrsyra. Myrsyra utsöndras i urinen.

Det är faktiskt myrsyran som förstör ögonen och gör en blind när man drukigt metanol. Det gäller att hela tiden hålla ned ombildandet av metanol till formaldehyd och sist myrsyra. Den klassiska metoden är att ge personer som drukigt metanol en rejäl mängd sprit ( etanol ) för att hålla levern fullt upptatagen med spriten och bara pytsa ut små mängder formaldehyd och myrsyra i blodet.

Du hittade en sida själv aliquis
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 13:56   #105
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Formaldehyden ombildas/oxideras till myrsyra. Myrsyra utsöndras i urinen.

Det är faktiskt myrsyran som förstör ögonen och gör en blind när man drukigt metanol. Det gäller att hela tiden hålla ned ombildandet av metanol till formaldehyd och sist myrsyra. Den klassiska metoden är att ge personer som drukigt metanol en rejäl mängd sprit ( etanol ) för att hålla levern fullt upptatagen med spriten och bara pytsa ut små mängder formaldehyd och myrsyra i blodet.
Oki, så om man inte konsumerar någon ny metanol så borde kroppen avgifta sig själv med tiden? Formaldehyden "fastnar" inte i vävnaden då så som jag uppfattade en av grubs postade studier?

Vore ju även intressant om det kan ge några nya skador efter att det har lämnat organismen, och om enzymerna i hjärnan(?) och minnet återställs.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:18.