Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-21, 17:31   #91
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Pinglan
Grattis till ett lysande böjpass
Tack för det. Jag är lättad och glad över att det gick så bra.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 21:58   #92
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Bänkpress tungt

Onsdag 20060322: Bänkpress plant med stopp på bröstet varje reps. 1*5/160kg, 1*5/175kg, 1*4/185kg.

Förbannat vad tråkigt. Nu har jag fått tillbaka en gammal skada igen. Får fruktansvärt ont i armvecken av tunga knäböj, och måndagens pass har gjort de senaste dygnen olidliga. Smärtan är så svår att det märktes i bänkpress redan på 160kg. Jag vågade inte ta ner stången med fart utan bromsade på nedvägen. På 175kg gjorde jag likadant, men det gick ändå lätt. På 185kg märktes det dock att jag inte kunde lyfta som vanligt, jag kunde ex inte stanna på bröstet utan vände direkt. Stången bromsades ner och på tredje repset gjorde det så ont att jag nästan slutade trycka på uppåt. Formen var det nog inte något större fel på, inte om jag ser till hur lite bänkpressträning det blivit sedan förra våren. Jag har förvisso fortfarande en bit att vandra innan jag är tillbaka där jag var i mars 2005, men rent muskulärt är jag inte mer än 10-15kg sämre. Jag hoppas nu hitta en lösning på problemet, men lätt blir det inte. Fortsätter det såhär kommer jag att bli beroende av Voltarensalva…

Så till något positivare. Idag kändes axeln bra igen. Jag kände inte någon smärta alls på något av seten. Rotationsövningarna har verkligen gjort susen.

Mage, chrunches i maskin, 3*8 med hela viktmagasinet.
Gammal 2006-03-22, 22:28   #93
Daniel Mattusch
Registered User

Daniel Mattuschs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Har samma problem eller vill inte kalla det skada så antagligen inte samma problem.

Spänner greppet för mycket på tunga böjvikter, (armvecken) gör därefter skitont(känns passet efter, ingen smärta på direkten). Vet inte direkt vad de beror på, brukade inte stretcha armar osv efter böjpassen men efter jag har börjat göra det har det slutat. Glömde de dock senaste passet. Kunde inte köra bänk som tänkt i tisdags. Stretchade då bröstmuskelaturen genom att ligga på rygg på en bänk och ha vikter i händerna. Känner då riktigt hur allt stramar emot (mer än vanligt). Hela armen drar konstigt.

Allafall strectha överkroppen och huvudsakligen armar brukar hjälp för mig.
Daniel Mattusch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 22:28   #94
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Hmmm. Ska kolla en sak i mina gamla anteckningar. Kommer ihåg att det var en lyftare som pratade om att han och hans klubbkompisar alltid fick ont på samma sätt som du beskriver i de tunga perioderna. Ska se om han hade nåt förslag till lösning.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-23, 00:49   #95
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Reg.datum: Jan 2004
Läste något häromdan (kan inte hitta länken dock) om att problem med armbåge kan vara för mycket träning med pronerat grepp. Någonting med muskelobalans runt armbågsleden? Är inte så haj på muskelfysiologi, men artikelförfattaren påstod att rörelser med supinerat grepp borde användas för att få bukt med problemet, t.ex stångrodd med underhandsgrepp.
Minns inte om han sa att man också skall inkludera pressträning med supinerat grepp också. Reversegrip bänk kanske inte är den mest naturliga övningen för de flesta.
Gammal 2006-03-23, 00:57   #96
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Hittade artikeln:
http://www.elitefts.com/documents/back_your_bench.htm
Gammal 2006-03-23, 07:37   #97
Pinglan
Bananslukerskan.

Pinglans avatar

Reg.datum: Sep 2002
Gaaahhhhh, vad trist med armveckssmärtan! Hoppas du hittar ett sätt att komma åt problematiken. Håller tummarna
Gammal 2006-03-24, 17:09   #98
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Såhär ligger det till

Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Tusen tack för artikeln, den var intressant, men det här är nog lösningen.

Jag har analyserat skadan och konstaterat några saker som troligtvis ligger till grund för smärtan. Mina problem började för flera år sedan, eller mera exakt för ca 17 år sedan. Då fick jag svår värk i någon av de muskler som utövar kraft över armbågsleden. Värken kunde härledas till knäböjmomentet.

Muskler som verkar över armbågsleden är följande: M. brachialis, som har sitt ursprung på överarmsbenet och fäster på tuberositas ulnae, ledkapseln och processus coronoideus.

Biceps brachi, som har två ursprung. Det ena ursprunget kommer från tuberculum supraglenoidale och labrum glenoidale, det andra från processus coracoideus. Dessa ursprung sammanlöper till en muskel som ovanför armbågsleden delar upp sig och fäster på båda underarmsbenen (ulna och radius).

Den sista muskeln, m. brachioradialis, har sitt ursprung på överarmsbenets nedre del och fäster på radius.

Då tittar vi lite på musklernas funktion: Eftersom m. brachialis huvudsakligen fäster på ulna är dess primära funktion att flektera (böja) armen.

Biceps brachi fäster på både ulna och radius. Den kan därför både flektera och supinera (rotera underarmen så att handflatan pekar uppåt mot ansiktet) armen.

M. brachioradialis har genom sitt ursprung och fäste två uppgifter. Den ena funktionen är att flektera armen, den andra är att ställa armen mitt emellan pronation och supination, alltså samma läge som när man spikar med en hammare.

När man greppar stången i knäböj är överarmsbenet utåtroterat, och underarmen befinner sig i samma läge som när man spikar med hammare. Överarmens utåtroterade läge gör att m. biceps brachis långa ursprung inte ligger i optimalt läge för att kontraheras, muskelursprunget är (delvis) aktivt insufficient.

Det korta ursprunget sträcks dock ut och hamnar i ett bra läge för att arbeta, men detta utövar sin kraft, precis som m. brachialis, främst på ulna (delvis pga att radius är något utåtroterat). Sammantaget gör under- och överarmens anatomiska positioner att biceps inte utan mycket våld kan överbelastas i detta läge. Den enda muskel som återstår och som utan extremt våld kan överbelastas i detta läge är m. brachioradialis.

Varför har då smärtan accelererat i takt med att jag har blivit starkare? Jo pga att styrkelyftare lägger stången en bit ner på ryggen där stången vill glida ner mot golvet, och ju starkare jag blir desto större blir den kraft som armarna skall motverka för att få stången att ligga kvar. Dessutom blir ryggmuskulaturen tjockare när jag genom åren har gått upp i vikt, och detta ställer större krav på god rörlighet i axlar och bröstmuskler för att kunna lägga stången i SL-läge. Då jag dessutom har slarvat å det grövsta med stretchningen de senaste åren blir våldet på brachioradialis stort redan när jag försöker lägga stången på plats på ryggen.

Medicinen blir följaktligen rehabträning för brachioradialis i syfte att dämpa den inflammation som orsakar smärtan. Dessutom krävs rejält med stretchning av bröst och axlar så att stången kan läggas på ryggen utan stort brytvåld i armbågarna. En annan fördel med stretchningen är att jag genom att bli smidigare kan greppa lite smalare om stången, vilket ger mer kött att lägga stången på. Och om stången ligger stadigare på ryggen vill den inte glida av lika lätt. Nu gäller det bara att ta tag i detta så att jag slipper värk och annat elände som kan följa med skadan.
Gammal 2006-03-24, 17:10   #99
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pinglan
Gaaahhhhh, vad trist med armveckssmärtan! Hoppas du hittar ett sätt att komma åt problematiken. Håller tummarna
Tror just att jag har löst problemet...
Gammal 2006-03-24, 17:26   #100
-AG-
Registered User

-AG-s avatar

Reg.datum: Aug 2002
Du kan även till att börja med värma upp med lite lätta hantelcurls innan knäböjen. Är du varm i muskulaturen tror jag att risken att slita upp det varje gång du kör böj minskar. Jag har haft liknande problem som iof sig inte var relaterat till knäböj, men som försvunnit med lätt bicepsträning. Numer försöker jag köra biceps kontinuerligt och då upplever jag inte att jag får problem med biceps i andra övningar.
-AG- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-24, 21:50   #101
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av -AG-
Du kan även till att börja med värma upp med lite lätta hantelcurls innan knäböjen. Är du varm i muskulaturen tror jag att risken att slita upp det varje gång du kör böj minskar. Jag har haft liknande problem som iof sig inte var relaterat till knäböj, men som försvunnit med lätt bicepsträning. Numer försöker jag köra biceps kontinuerligt och då upplever jag inte att jag får problem med biceps i andra övningar.
Jo jag hade tänkt det. Att köra lite lätta hammercurl med ett terraband innan böjen minskar säkert risken för skador och värk. Hantlar får jag allt vänta med till värken lindrats.
Gammal 2006-03-24, 22:32   #102
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Marklyft tungt och tung smal bänkpress

Fredag 20060324: Marklyft smalt med bälte1*5/180kg, 1*3/220kg och 1*1/260kg.

Marklyft smalt med bälte och dragremmar. 1*5/280kg.

Marklyft kändes ganska lätt på uppvärmningen. 220kg var explosivt och 260kg var inte direkt tungt. Drog sedan på mig dragremmar för att se vad ryggen orkar med. Klarade en femma på 280kg, vilket var nytt personbästa. Ettan till och med fyran gick ganska lätt, men femman var absolut max. Plötsligt kom mjölksyran och det blev det tyngsta marklyft jag någonsin dragit, men oj vad skönt det var att äntligen få träna sig trött i ryggen istället för att bara tappa greppet.

Det känns som att detta är vad jag behöver. Att någon gång då och då få ta i riktigt ordentligt i marklyft kanske kan göra mig stark i ryggen. Och om jag blir starkare i ryggen kommer jag att kunna dra alla vikter snabbare, vilket underlättar för händerna då de inte behöver hålla i den tunga vikten så länge. Jag tror också att detta pers kan komma att höjas inom en snar framtid. Var nämligen ordentligt trött i både rygg och ben ändå fram till onsdag, och det är självklart ingen bra uppladdning inför tunga marklyft. Jag tror att det kommer att gå bättre när kroppen vänjer sig vid den tyngre benträningen.

Greppträning: OL-stång och symetriskt grepp, 220kg 7 sekunder (pers), 220kg 7 sekunder en gång till.

Greppträning: OL-stång med vänster hand. 80kg 7 sekunder, 80kg 7 sekunder.

Körde inte latsdrag idag eftersom jag har haft så fruktansvärt ont i armvecken.

Smal bänkpress, tungt. 1*3/130kg, 1*3/150kg, 1*3/ 170kg, och avslutningsvis 1*1/190kg (miss).

Var ordentligt försiktig i smalbänk idag då jag förväntade mig massor av smärta i armarna. Jag smög ner stången på bröstet varje lyft och tror att detta var förklaringen till att jag missade 190kg. Trots att jag bromsade ner stången på bröstet var jag faktiskt ganska nära att trycka upp vikten. Det gjorde ont på alla lyft över 150kg, men inte så fruktansvärt ont som jag trodde att det skulle göra.

Körde avslutningsvis rehabilitering för axeln. Rotationsövningar, 3*40 utåtrotation.
Gammal 2006-03-25, 12:19   #103
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Jag hittade anteckningarna. I deras fall hittade de två saker. Dels M. Brachioradialis som du själv säger. Dels upptäckte det att kommpressionen i bröstryggen åstadkom en klämning nån av de nerver som går ut i armen, vilket gav smärta och så småningom ett inflammationsliknande tillstånd.

Den bot de hittade var att sträcka ut bröstryggen. Detta gjorde de genom att hänga i ett chinsräcke, med dragremmar eftersom de fick hänga en stund. De började med att bara hänga tills de spänd musklerna i bröstryggen började bli trötta och kunde slappna av, eller tills de hittade möjligheten att slappna av dem själva. Sen gick de till steg två. Fortsatte hänga men lutade huvudet framåt med hakan mot bröstet. Sen lutade huvudet bakåt. Båda positionerna skulle hållas en stund. Eventuellt kunde en partner hjälpa till med att dra/hänga i midjan.

Brachioradialis försökte de åtgärda med rehabträning.

Lycka till.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 00:25   #104
Krokodil
WTF?

Krokodils avatar

Jag upptäckte den här journalen nu. Väldigt imponerande!

Hoa-Hoa Dahlgren.
Krokodil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-27, 21:52   #105
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Jag hittade anteckningarna. I deras fall hittade de två saker. Dels M. Brachioradialis som du själv säger. Dels upptäckte det att kommpressionen i bröstryggen åstadkom en klämning nån av de nerver som går ut i armen, vilket gav smärta och så småningom ett inflammationsliknande tillstånd.

Den bot de hittade var att sträcka ut bröstryggen. Detta gjorde de genom att hänga i ett chinsräcke, med dragremmar eftersom de fick hänga en stund. De började med att bara hänga tills de spänd musklerna i bröstryggen började bli trötta och kunde slappna av, eller tills de hittade möjligheten att slappna av dem själva. Sen gick de till steg två. Fortsatte hänga men lutade huvudet framåt med hakan mot bröstet. Sen lutade huvudet bakåt. Båda positionerna skulle hållas en stund. Eventuellt kunde en partner hjälpa till med att dra/hänga i midjan.

Brachioradialis försökte de åtgärda med rehabträning.

Lycka till.

Tack för tipsen

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:37.