Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-27, 20:26   #91
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Citat:
Ursprungligen postat av hulken
......tur som faan att man inte själv såg på då det hände, satt i en bivack och mumsade konserver.
Hade blivit ögonblickligt dråp ute i skogen eller hur?

allan

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 20:28   #92
gothen
Registered User

Reg.datum: Jul 2005
Rycker in januari 07 på I1 som MP-säk... Ska bli galet roligt.
gothen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 20:29   #93
jakke
Registered User

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Vi hade överlevnadsutbildning 1 vecka på vintern -89, vi fick levande kaniner i burar utkörda för att flå och äta, kallt som faaan var det också ute i skogen, så en stor eld fixades till, och virket från dom tomma kaninburarna blev bra tändvätska, tills en jävla idiot inte tänkte sig för och kastade in en bur i elden och det blev ett jävla liv därinne i elden, idioten hade kastat in kaninerna också som sprang till skogs brinnande som facklor.........tur som faan att man inte själv såg på då det hände, satt i en bivack och mumsade konserver.
??
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 20:32   #94
puppas
groovie

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Froddan
Vad jag tror Allan menar är inte att någon tjänst skulle vara hårdare än någon annan, utan att det överlag ställs lägre krav på den värnpliktige idag och att soldaten därmed blir vekare och sämre utbildad.

Och jag tycker själv att utbildningskvalitén sänkts något enormt, men det beror inte enbart på NBO utan har många anledningar.

Tror nog att kraven på dagens värnpliktiga (Oavsett förband) är mera lämpad för strid än "in the good ol' days" . Då det var viktigare att sopa kaserngården 10 gånger om än att öva olika scenarion i strid, i fält osv.

Däremot så tror jag att många värnpliktiga idag bara gör det för att "ha gjort lumpen", utan att egentligen ha sett poängen med det hela, ok för att ha vänner för livet, men ifall det krävs försvara landet och leva längre än 30min, som är det egentliga syftet. Ingen mening att springa omkring och skjuta på tavlor om man inte fattar varför.

Avdankad byggare.
puppas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 20:38   #95
Krokodil
WTF?

Krokodils avatar

Reg.datum: Jan 2004
10 månader på E-pluton på InfSS 89-90.

Hoa-Hoa Dahlgren.
Krokodil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 20:45   #96
hulken
Registered User

hulkens avatar

Reg.datum: Jul 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Hade blivit ögonblickligt dråp ute i skogen eller hur?

allan
Handlöst!

>>>>> Je Suis Fort <<<<<
hulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 20:46   #97
Trekker
Registered User

Trekkers avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Froddan

Vad jag tror Allan menar är inte att någon tjänst skulle vara hårdare än någon annan, utan att det överlag ställs lägre krav på den värnpliktige idag och att soldaten därmed blir vekare och sämre utbildad.
Vilken inte stämmer, idag har vi mycket högre krav på soldaterna som rycker in, dom har högre fysisk skattning, dom har bättre prylar, det ställs högre krav på dom, det krävs mer av dom. Genomsnitts soldaten idag är bättre, både fysiskt och i begåvning. För 20 år sedan gjorde alla lumpen, idag är det faktiskt bara dom bästa (med vissa undantag, pga mönstringssystemet).

Det man kan gnälla om är ungdomarnas syn på rättvisa och deras mognad, samt dagens pedagogiska syn. För 10-20 år sedan gjorde man som man blev tillsagd, idag måste ungdomarna ifrågasätta och ha någon form av rättvisa bakom ett beslut. När jag gjorde lumpen vågade man knappt prata med befälen för man hade sådan respekt (och var rädd för stryk), idag anmäler soldaterna det minsta lilla. Har själv fått en varning pga att jag efter en uppställning sa åt soldaterna att försvinna, då förstår ni gamla rävar vilken nivå det ligger på idag.

Citat:
Och jag tycker själv att utbildningskvalitén sänkts något enormt, men det beror inte enbart på NBO utan har många anledningar.
Utbildningskvalitén är idag 100ggr bättre, vi har system som kan följa upp varenda liten rörelse på en stridande bataljon, vi har simulatorer som kan göra striden så verklig som den kan bli, utan en riktig fiende. Men framför allt vi har egna officerare som faktiskt varit i strid, och många sådana. Vi har erfarenheter som är tillämpade. Dessutom utbildar vi för ett hot som existerar, sedan mitten på 80-talet har vi utbildat mot ett hot som varit väldigt, väldigt avlägset.

Trots allt detta tycker jag faktiskt i mångt och mycket att det var bättre förr
Trekker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 20:51   #98
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Förr eller senare kommer varje befäl till en punkt där han måste skicka iväg folk som kommer att dö. Tveklöst att dö. Det fodrar rejält med grundläggande träning för att kunna göra det. Och det kräver villkorslös lydnad av de som ska ut. I ett skarpt läge har man inte råd eller tid med folk som ska diskutera saker. Tyvärr. Krig är inte rättvist eller snyggt eller kliniskt.
Jag utgår från att utbildningsnivån höjts; har själv märkt det under de KFÖ och SÖBar jag själv varit med på. Men man kan vara hur välutbildad som helst och det kommer inte att räcka med det den dagen nån måste dö.

allan

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 20:59   #99
puppas
groovie

Ska på KFÖ i helgen !

Avdankad byggare.
Gammal 2005-09-27, 21:10   #100
Peter-N1
Veteran Medlem

Peter-N1s avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Pudzianovski
Svaret är ganska självklart.

För oss var syftet att lära oss att dels fånga ätbara djur på olika sätt samt att kunna konsten att slakta och tillaga djur och använda som föda. Kanin är ett bra djur att öva på då slaktens tillvägagångssätt är liknande på de flesta djur i naturen. Dessutom är det lätt att få tag på.

Vi hade varit utan mat i några dygn. I civila livet äter du antagligen kött varje dag trots att du har ett val.

Men som sagt, det var inte speciellt kul och jag slipper mer än gärna göra om det.
Du har missat poängen. Jag är inte emot att käka kött.

Att fånga, slakta och tillaga är en annan sak. Det har ett syfte. Men tidigare pratades det endast om att döda (inte fånga eller tillaga).
Tex katt. Tvivlar på att de åt katten sen.
Peter-N1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 21:14   #101
Pudzianovski
Trankil.

Pudzianovskis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Peter-N1
Du har missat poängen. Jag är inte emot att käka kött.

Att fånga, slakta och tillaga är en annan sak. Det har ett syfte. Men tidigare pratades det endast om att döda (inte fånga eller tillaga).
Tex katt. Tvivlar på att de åt katten sen.
Döda djur utan att äta dom är ett vanligt förekommande inslag i diverse militära utbildningar. Av olika anledningar. Du kan säkert tänka ut dem själv. Men det vet du säkert. Som Allan sa är krig inget trevligt eller mysigt.
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 21:29   #102
puppas
groovie

Under vår andra överlevnadsutbildning så sköt som renarna vi skulle äta 2m ifrån oss, vissa tog rätt illa vid sig. Sen om det var pg.a. 3 dagars konstant katabolt stadie i vintermiljö eller inte, vet jag inte.

Avdankad byggare.
Gammal 2005-09-27, 21:31   #103
bosse_brutal
Registered User

bosse_brutals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Vi hade överlevnadsutbildning 1 vecka på vintern -89, vi fick levande kaniner i burar utkörda för att flå och äta, kallt som faaan var det också ute i skogen, så en stor eld fixades till, och virket från dom tomma kaninburarna blev bra tändvätska, tills en jävla idiot inte tänkte sig för och kastade in en bur i elden och det blev ett jävla liv därinne i elden, idioten hade kastat in kaninerna också som sprang till skogs brinnande som facklor.........tur som faan att man inte själv såg på då det hände, satt i en bivack och mumsade konserver.
Gammal 2005-09-27, 21:31   #104
Peter-N1
Veteran Medlem

Peter-N1s avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Pudzianovski
Döda djur utan att äta dom är ett vanligt förekommande inslag i diverse militära utbildningar. Av olika anledningar. Du kan säkert tänka ut dem själv. Men det vet du säkert. Som Allan sa är krig inget trevligt eller mysigt.
Det är ingen som påstått att krig är mysigt. Att döda djur för dödandets skull har inget med krig att göra.
Peter-N1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 21:34   #105
Pudzianovski
Trankil.

Pudzianovskis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Peter-N1
Det är ingen som påstått att krig är mysigt. Att döda djur för dödandets skull har inget med krig att göra.
Jo, Syftet är att härda soldater genom att låta dom se blod och död. Lära dem att döda.

Om den utbildningstypen är bra eller inte är en annan fråga. Men det är så det funkar. (funkade)
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:26.