Citat:
|
Ursprungligen postat av Allan
Det är lite svårt att debattera med folk som så reflexmässigt sätter upp en sköld varje gång man kritiserar USA. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx, vilket torde bevisas av rätt många inlägg, men det här är inget jag hittar på. Det är en del av den amerikanska utrikespolitiken. Man ger aldrig ovillkorligt; eller som Allan Dulles sa: Nödhjälp är också stormaktspolitik.
Missförstå mig rätt nu - det finns en tark vilja att ge även i USA, att bidra och att inte behöva få sin TV-apparat fylld med lidande människor. Men de pengarna kommer inte från utrikesdepartementet. Det är företrädesvis andra pengar.
Man måste skilja på det vi populärt kallar u-hjälp, och det som är ren nödhjälp. Precis som vi gör i Sverige. Och den del som kan härröras till u-hjälp styrs oerhört hårt av den gällande politiska agendan. Så har det varit sedan Roosevelts dagar.
Jag säger inte att det är rätt eller fel - även om jag har en åsikt ska gudarna veta - men så funkar amerikansk politik. Man ger helt enkelt inte bort utrikesdepartementets pengar till katastrofer utan att se efter vad det kan ge.
allan
|
Och du har förstås insyn i både amerikansk och svensk nödhjälp och så?
Vad uppfyllde man för agenda då man skickade fartyg till tsunami-drabbade områden?
Vilken politisk agenda uppfyller man då man ordnar hjälp mot spridningen av aids? (nog för att mer kan göras)
Tror du är lite förblindad efter så många år som sosse

.
Allt usa gör, det gör dom för eget intresse, men så fort sverige gör något så är det bara för att hjälpa andra. Du måste ju faktiskt inse att det är komiskt?
Och du säger att jag reflexmässigt lägger upp en sköld, men då kan jag säga att du reflexmässigt fäller ner lansen.
Förresten, utrikesdepartementet? USAid är väl inte utrikesdepartementet va? Förstår inte varför du ska försöka smyga över till utrikesdepartementet?
Sen tycker jag absolut att man ska sätta press på länder som får u-hjälp, ställa krav på demokratisering och liknande. Men det är mer för deras egen skull, inte vår skull.
Men om usa ställde såna krav så skulle det vara för usas skull, skulle sverige ställa såna krav så vore det för de fattigas skull. Enligt din syn? Ser du inte att det är lite... blint?