Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-03, 11:55   #91
Dumleman
ett tuff text

Dumlemans avatar

Reg.datum: Feb 2005
När jag tittar på bilderna från New Orleans ser jag nästan bara svarta. Bor det bara svarta där från början eller har alla vita flytt för längesen? Det visar en bild av USA som i.v.f. inte jag har sett förut, hur utbredd orättvisorna mellan svarta och vita faktiskt är. Eller är det media som bara fotar svarta?
Gammal 2005-09-03, 12:00   #92
Bjorne
Neurologisk uppkopplad Medlem

Bjornes avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Dumleman
När jag tittar på bilderna från New Orleans ser jag nästan bara svarta. Bor det bara svarta där från början eller har alla vita flytt för längesen? Det visar en bild av USA som i.v.f. inte jag har sett förut, hur utbredd orättvisorna mellan svarta och vita faktiskt är. Eller är det media som bara fotar svarta?
Då har du haft en sne syn tills nu då :p
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-03, 12:01   #93
spacedog
Registered User

spacedogs avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Dumleman
Det är väl de fattigaste områdena som drabbats värst, kan man väl tänka.

Some people are like Slinkies. Not really good for anything, but you still can't help but smile when you see one tumble down the stairs.
spacedog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-03, 12:18   #94
Coldsmith
fjollhulken

Coldsmiths avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Det är lite svårt att debattera med folk som så reflexmässigt sätter upp en sköld varje gång man kritiserar USA. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx, vilket torde bevisas av rätt många inlägg, men det här är inget jag hittar på. Det är en del av den amerikanska utrikespolitiken. Man ger aldrig ovillkorligt; eller som Allan Dulles sa: Nödhjälp är också stormaktspolitik.
Missförstå mig rätt nu - det finns en tark vilja att ge även i USA, att bidra och att inte behöva få sin TV-apparat fylld med lidande människor. Men de pengarna kommer inte från utrikesdepartementet. Det är företrädesvis andra pengar.
Man måste skilja på det vi populärt kallar u-hjälp, och det som är ren nödhjälp. Precis som vi gör i Sverige. Och den del som kan härröras till u-hjälp styrs oerhört hårt av den gällande politiska agendan. Så har det varit sedan Roosevelts dagar.
Jag säger inte att det är rätt eller fel - även om jag har en åsikt ska gudarna veta - men så funkar amerikansk politik. Man ger helt enkelt inte bort utrikesdepartementets pengar till katastrofer utan att se efter vad det kan ge.

allan
Och du har förstås insyn i både amerikansk och svensk nödhjälp och så?

Vad uppfyllde man för agenda då man skickade fartyg till tsunami-drabbade områden?
Vilken politisk agenda uppfyller man då man ordnar hjälp mot spridningen av aids? (nog för att mer kan göras)

Tror du är lite förblindad efter så många år som sosse .

Allt usa gör, det gör dom för eget intresse, men så fort sverige gör något så är det bara för att hjälpa andra. Du måste ju faktiskt inse att det är komiskt?
Och du säger att jag reflexmässigt lägger upp en sköld, men då kan jag säga att du reflexmässigt fäller ner lansen.

Förresten, utrikesdepartementet? USAid är väl inte utrikesdepartementet va? Förstår inte varför du ska försöka smyga över till utrikesdepartementet?

Sen tycker jag absolut att man ska sätta press på länder som får u-hjälp, ställa krav på demokratisering och liknande. Men det är mer för deras egen skull, inte vår skull.
Men om usa ställde såna krav så skulle det vara för usas skull, skulle sverige ställa såna krav så vore det för de fattigas skull. Enligt din syn? Ser du inte att det är lite... blint?
Gammal 2005-09-03, 12:35   #95
Garnax
Hrafnin Flygur

Garnaxs avatar

Reg.datum: Dec 2003
fattar inte att ni värderar soldater så högt...

Länder sätter in soldater när man behöver bygga vallar osv det är en god sak, men det gör inte soldaten god. Han har utbildats för att kriga, och jag gillar inte krig...konstigt nog. Och utan soldater blir det svårt att kriga, både innom ett land och mellan länder.

Jag tycker inte det är konstigt att det plundras, man är fattig och nu kommer en chans att göra sitt liv bättre. Ett dåligt sätt att göra det på men nöden har sällan någon lag. Sen kan man se det som att sakerna de snor hade blivigt förstörda i butiken om det fått vara kvar, en stor del iaf, nu kanske de kommer till användning istället.

En fungerande snodd TV är bättre än en som står kvar i butiken under vattnet.

Lösningen heter inte att staten skickar in soldater med rätt att döda plundrare.
Gammal 2005-09-03, 12:44   #96
spacedog
Registered User

spacedogs avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Garnax
fattar inte att ni värderar soldater så högt...
Jag och många med mig är soldater när det behövs. Är vi sämre människor än du, Garnax?

Some people are like Slinkies. Not really good for anything, but you still can't help but smile when you see one tumble down the stairs.
spacedog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-03, 12:45   #97
Jense
Jensefisken

Jenses avatar

Reg.datum: Oct 2003
bry er inte om garnax, han har 3 utvalda vänner han sitter och konspirerar med om fredagnätterna. han lever i en annan verklighet, en falsk sådan
Jense är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-03, 13:06   #98
Pudzianovski
Trankil.

Pudzianovskis avatar

Reg.datum: Feb 2002
HAHAHA....USA !

http://www.zippyvideos.com/891102377...ng-in-walmart/

Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-03, 14:04   #99
slobban
Registered User

slobbans avatar

Reg.datum: Jul 2004
Nu kommer jag ut ur garderoben!

Ville bara skapa detbatt med mitt inlägg och se vad folk har för åsikter kring det här med att hjälpa usa och hjälpa andra länder överhuvudtaget.
Det har varit spännande att följa det här iaf.
SJÄLVKLART Ska sverige hjälpa så gott vi kan!
Gammal 2005-09-03, 16:03   #100
Fartman
Registered User!

Fartmans avatar

Reg.datum: Nov 2002
Citat:
Ursprungligen postat av slobban
Nu kommer jag ut ur garderoben!

Ville bara skapa detbatt med mitt inlägg och se vad folk har för åsikter kring det här med att hjälpa usa och hjälpa andra länder överhuvudtaget.
Det har varit spännande att följa det här iaf.
SJÄLVKLART Ska sverige hjälpa så gott vi kan!
Troll!
Fartman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-03, 16:04   #101
Fartman
Registered User!

Fartmans avatar

Reg.datum: Nov 2002
Citat:
Ursprungligen postat av spacedog
Jag och många med mig är soldater när det behövs. Är vi sämre människor än du, Garnax?
Klart vi är! Garnax har antagligen inte gjort lumpen, så i hans värld är det antagligen 7,5-15mån skola där man lär sig hur man lättast dödar ett spädbarn.
Fartman är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:34.