2003-12-06, 10:02
|
|
Deffa suger fett!
Reg.datum: Jul 2003
|
Citat:
Originally posted by Karl_alfred
Alltså vad ska du dieta bort?
Man hinner inte bulka upp sig speciellt mycket på 10 dagar. Sen när du ska dieta dietar du bort musklerna. Jag tror du måste börja inse att du knappt har fett på kroppen. Du kommer knappast att få några märkbara resultat med den här metoden. Metoden är nog mer till för proffs såna som redan har en mängd med muskler.
Jag menar inte att du behöver bulka för att få resultat. Bulk är enligt mej för folk som tappar kontrollen över sin mat och inte bryr sig. Ät ordentligt och bra så kommer du inte att lägga på dig speciellt mycket fett för det har du inga anlag för.
|
Håller med dig om att han inte har nåt fett på kroppen och ska glömma allt som heter diet.
Däremot tycker jag att bulk skulle vara bästa sättet för aliquis att bygga. Han behöver ju inte vara det minsta orolig över att lägga på sig fett då han redan ligger så jäkla lågt, så därför är dietperioden rent ut sagt idioti för hans del.
Men hur man får någon att inse detta är för svårt för mig...
Det går ju att bulka utan att lägga på sig massor av fett, men att bygga muskler utan att lägga på sig fett är bara ineffektivt. Man behöver ju inte gå balls to the wall och äta hur mycket som helst utan det räcker med att man ligger över sin kalorigräns. Det kallar jag ändå "bulk". I vilket fall som helst så kommer inte aliquis att packa på sig en sån andel fett att någon skulle lägga märke till och anmärka detta.
Hur mycket man äter och hur mycket extra man lägger på sig är ju naturligtvis upp till var och en, men det är effektivare att äta mycket. Men då får man satsa lite hårdare på att deffa bort det. (Då det finns nåt att deffa bort...)
Jag hade själv svårt i början att låta mig äta ordentligt och lägga på mig lite fett. Från att ha varit fet och gått ner 40kg vill man inte gå upp igen kan jag säga...
Nu några månader senare har jag insett att man inte går upp mycket fett alls, och det lilla man lägger på sig kommer man inte att ha några som helst problem att ta bort då man får lust.
Så jag har ändrat min uppfattning, aliquis. ABCDE är inget för dig, utan en ordentlig bulk med mycket och bra mat. Vet inte hur bra man kan kalla veganmat så den biten får du klara på egen hand. Säkert kan man få ihop det också.
Hoppas du inser att du inte kommer bli fet för att du äter ordentligt.
Kanske du borde ta kontakt med nån som förstår sig på ätstörningar, för att börja dieta då man inte har nåt att dieta bort borde i alla fall ringa i några klockor.
:love:
|
2003-12-06, 11:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
För att öka ett kg kroppsfett borde man vara tvungen att överäta MINST 9000 kcal, troligtvis betydligt mer. När man har 5-6% BF (som inte är speciellt sunt f.ö.) så kan man utan att bli det minsta "fet" gå upp ett antal kg kroppsfett, d.v.s. överäta tiotusentals kcal.
|
|
|
2003-12-06, 12:50
|
|
Banned User
|
tack
kom nyss hem och fann en massa snälla kommentarer iaf :love:
Mår dåligt som fan och finner varken ut eller in, och så började jag läsa dom och blev ledsen
Varför?
Jo, meningen var ju att försöka äta bättre, men sättet att göra detta på var ju att överäta under en liten period för att sedan ta bort eventuellt fett, men min första vilodag så drog jag ju och körde lite kondition, och min andra var jag ute och joggade på morgonen på tom mage... den tredje vilade jag dock på och åt, men det känns svårt att motivera ett större kaloriintag när man inte har rört på sig.
Hur som helst, dag ett vägde jag ju 58kg, och efter en vecka 60. Om allt skulle ha gått rätt till skulle jag ha överätit 1400kcal och inte kört en massa kondition, i själva verket har jag kanske ätit säg 700-800kcal mer än vanligt, och i vanliga fall ökar jag ju inte vikt. Skulle tro jag har legat runt 3000, kanske mer, kanske mindre, sannolikheten är väl lite större för mer. När ajg läste på den amerikanska sidan hade ju han bill legat på ca 4000kcal på sina ätardagar, och han väger ju mycket mer än mig och jag antog att han slet hårdare så därför lade jag mig på en lite lägre nivå.
Hur som helst, idag gick jag upp kl 08:10, satte på te och gick och duschade, mellan 08:40 till 09:10 hällde jag så i mig en tre koppar te, mixade ihop en smoothie och klädde på mig och runt kl 09:45 cyklade jag väl mot gymmet och var där kl 10:00 (är ca 3km).
Väl där körde jag benpress(lbs), 240x12, 280x11, 280x11, benspark(lbs) 220x13, 240x11, liggande bencurl (lbs) 110x13, 120x7, vinklad vadpress (lbs) 360x13, 360x11, sittande vadpress (kg) 50x10, 50x10, situps i maskin (lbs) 85x16, 95x9, magvridningar i maskin (lbs) 110x13, 110x10, situps i maskin (lbs) 90x120, magvridningar igen (lbs) 110x18, 110x20.
Sedan var klockan 10:55 och jag gick och stretchade, kl 11:05 var jag klar, hällde i mig min smoothie och kl 12:10 var jag hemma igen.
Körde lättare och andra övningar med flit för att jag ju inte hade ätit och därför inte kunde satsa alltför hårt och inte ville köra nedbrytande träning om jag skulle äta lite för lite.
Men så varför är jag ledsen? Jo, när jag kom dit var det första jag gjorde att gå till vågen för att se hur mycket jag hade lagt på mig under tiden, satte den på 60kg vilket visade sig vara alldeles för mycket, ändrade ena viktklossen till 50 och den lilla till max, för mycket, gick neråt och det slutade på 56kg... Hum, det kan inte stämma tänkte jag, jag har ju ätit asmycket, så minska kan jag inte ha gjort. Gick bort och hörde med dom och dom berättade att folk brukade skruva på vågen, han korrigerade den och jag vägde om mig, 59kg..
Så ja, jag har gått från 58 till 59kg, OM den nu var rätt inställd ifrån början, helt jävla värdelöst att inte ha kunnat räkna med vågen. Så antagligen har jag inte lagt på mig särskilt mycket, och isf är det ju helt efterblivet att försöka "dieta bort" det och eventuellt bryta ner kroppen ännu mer.
Å andra sidan känns det som att jag mer eller mindre har tryckt i mig mat fast det inte har behövts, speciellt på vilodagarna, och att man har tvingat i sig mat, och jag själv tycker magen är större och slätare, så det känns ändå som jag måste göra något åt det.
Men nu vet jag ju varken ut eller in
Efter träningen kl 11:05 tog jag 1.5dl gefilus juice, 1banan, lite frysta bär och spirulinaalg samt 30g protein och 3g l-glutamin. När jag kom hem 12:15 tänkte jag bara ta en macka med jordnötssmör men tog två eftersom jag uppenbarligen inte har ökat så mycket fast jag åt så mycket mer än vanligt.
fettmätaren där borta visade fortfarande E4 såklart, och jag har redan märkt hur dåligt kroppen fungerar på så lite energi. När jag åt mycket orkade jag ju köra hur mycket som helst (se mitt senaste ryggpass), men idag var det ju segt att cykla, kl 10:00 skrev jag ner att det kändes konstigt i skallen och att jag kände mig okoncentrerad. Efter träningen "stavade jag fel", typ när jag skulle skriva stretch skrec jag ct... Dessutom sket jag i uppvärmningen för att jag var rädd att inte orka träna hårt överhuvudtaget då och glömde bort strechningen före träning.
Hur som helst, nej, det blir ingen ABCDE-diet senare, ni hade rätt och jag hade fel, det lät så bra och korrekt och logiskt, och jag tror fortfarande att det borde fungera.. men jag tror inte man kan få sådana offantliga resultat på så kort tid, och med min kropp fungerar det ju definitivt inte, det jag skall göra är att äta mat så jag mår bra, inte trycka i mig men unna mig mat när jag är hungrig.. men nu vettefan vad jag skall göra med det här, för jag känner mig fortfarande "tjockast på länge".
Köpte en kaliper på claes ohlson idag (vet inte om den duger då det kanske är för liten tryckyte och jag vet inte hur hårt man skall klämma) och ett måttband i en tygbutik. Vågen på gymmet är ju bara att glömma..
Allt känns så jävla värdelöst, nu har jag frossat mig ledsen till ingen nytta 
Enda positiva är väl att jag ökade som fan, bensparken brukade jag bara köra 180 pounds i, den 25e efter knäböjen körde jag 200x12, 210x9, 220x9, den 1/12 blev det 150x10, 230x9 och 250x7... Idag kom jag bara ihåg att jag hade kört på 220, så jag började på det och gjorde 13, höjde till 240 och gjorde 11...
Så från 180 till 240 är ju helt ok, även om en del kanske beror på att jag har kört lite knäböj på senare tid även tiden innan. Samma sak med bröst, där jag körde hantelpress med 20x7, 20kg hantlar har jag annars bara kört i somras när jag hade åkt omkull på inlines och kände att kroppen (antagligen pga adrenalin eller annat) orkade mer, brukade annars köra med 15 då och 17.5 på senare tid.
Samma sak med skivstångscurl som jag körde upp i 35kg 10reps för två dagar sedan, den brukar jag köra 30kg på...
Så ja, mer mat fungerar, men jag mår dåligt av mitt överdrivna frosseri, och det känns dåligt även om jag skulle "dieta" eftersom jag bryter ner kroppen... Fan, varför lyckas jag alltid sabotera allt
|
|
|
2003-12-06, 13:04
|
|
Deffa suger fett!
|
Re: tack
Citat:
Originally posted by aliquis
Så ja, mer mat fungerar, men jag mår dåligt av mitt överdrivna frosseri, och det känns dåligt även om jag skulle "dieta" eftersom jag bryter ner kroppen... Fan, varför lyckas jag alltid sabotera allt
|
Äh upp med hakan! Skitbra ökningar i benpressen!
Ät så mycket du klarar av, träna så hårt du kan, låt det gå en tid, att bygga muskler tar en jävla massa tid och uppoffringar.
|
2003-12-06, 13:22
|
|
Banned User
|
"Med all välmening, varför går du på diet ? Vad är målet ? En veckas "bulk" (knappast i ordets rätta benämning) och två veckors diet känns som snudd på ätstörning för någon i din storlek. Mitt råd är att du tar det lugnt med dietandet, men du gör som du vill... ta det lugnt bara!"
För att det ingick i "villkoren" för att "få" överäta. Målet är naturligtvis att bränna det eventuella fett man kan ha lagt på sig på 11-dagar. Och ja, ätstörning är det säkert, men i just det här fallet hörde den ju till..
"Det går ju att bulka utan att lägga på sig massor av fett, men att bygga muskler utan att lägga på sig fett är bara ineffektivt."
Kloka ord ifrån kharon överhuvudtaget. Och klart det går att lägga på sig muskler ändå, bara man äter "lagom mycket förmycket".. men nu har jag ju ätit FÖR mycket med flit :/
Hur det är med ineffektivteten vet jag inte, ju fetare man blir och ju mer man överdriver kaloriintaget desto sämre insulinkänslighet får man ju och därmed svårare att öka muskler utan fett, eller?
Å andra sidan kanske inte kroppen vill öka muskelmassa alls när man ligger på för låg bf%, vad vet jag.
"Man behöver ju inte gå balls to the wall och äta hur mycket som helst utan det räcker med att man ligger över sin kalorigräns. Det kallar jag ändå "bulk". I vilket fall som helst så kommer inte aliquis att packa på sig en sån andel fett att någon skulle lägga märke till och anmärka detta."
Precis, och det är säkert bäst, för man kan väl ändå inte göra "flera kg per månad-ökningar med någon sådan där metod under en längre tid, även om det kanske fungerar en eller två gånger för vissa personer, men det kanske är extremfall och dom kanske hade haft mer muskler en gång i tiden redan och inte ätit tillräckligt alldeles innan osv. Och nej, jag tror ingen anmärker att jag är tjock, men jag själv synar ju min kropp rätt kritiskt..
"Hur mycket man äter och hur mycket extra man lägger på sig är ju naturligtvis upp till var och en, men det är effektivare att äta mycket. Men då får man satsa lite hårdare på att deffa bort det. (Då det finns nåt att deffa bort...)"
Enklare att deffa en kortare period ofta än att lägga på sig typ 10kg kroppsfett som man sedan får ta bort under månaders tid, så som det verkar att en del här gör.
"Jag hade själv svårt i början att låta mig äta ordentligt och lägga på mig lite fett. Från att ha varit fet och gått ner 40kg vill man inte gå upp igen kan jag säga..."
Förstårligt, du har jobbat på jäkligt bra med det jag har läst om
"Nu några månader senare har jag insett att man inte går upp mycket fett alls, och det lilla man lägger på sig kommer man inte att ha några som helst problem att ta bort då man får lust."
Nej, jag vet, speciellt inte på sommaren då man kan åka inlines hela dagarna om det är så, det är ju kul så varför inte
"Så jag har ändrat min uppfattning, aliquis. ABCDE är inget för dig, utan en ordentlig bulk med mycket och bra mat. Vet inte hur bra man kan kalla veganmat så den biten får du klara på egen hand. Säkert kan man få ihop det också."
Klart, bönor, sojaprotein och olika typer av nötter och frön, inga problem att få vare sig mycket protein eller högt kaloriintag. Däremot är det väl svårare att få i sig väldigt mycket onyttigt fett osv, men det gör ju knappast något.
"Hoppas du inser att du inte kommer bli fet för att du äter ordentligt.
Kanske du borde ta kontakt med nån som förstår sig på ätstörningar, för att börja dieta då man inte har nåt att dieta bort borde i alla fall ringa i några klockor."
Nej, jag har ju lyckats gå upp ett kg, om nu vågen var rätt, på 11-dagar, och då har jag mer eller mindre tryckt i mig mat vid vissa tillfällen och mycket utav vikten är väl glukogen och vätska. Förbränningsdelen ingick ju som sagt som en del i "dieten" och därför skulle/skall den ju göras.
Å tredje sidan, om man äter ordentligt och lägger på sig säg 2-3 kg muskler under ett halvår (till sommaren säger vi) så bränner ju dom motsvarande 14-21kg fett/år i kaloriförbrukning... Så även om man lägger på sig 5kg fett för att öka dom så har det ju varit positivt..
"För att öka ett kg kroppsfett borde man vara tvungen att överäta MINST 9000 kcal, troligtvis betydligt mer. När man har 5-6% BF (som inte är speciellt sunt f.ö.) så kan man utan att bli det minsta "fet" gå upp ett antal kg kroppsfett, d.v.s. överäta tiotusentals kcal."
ca 7000kcal borde det väl bli? Å andra sidan ökar väl kroppens förbränning en del. Har kanske ätit 7000kcal mer än jag brukar under den här tiden men en del utav det har säkert gått till bättre återhämtning, hårdare träning och bättre ökningar i muskelmassa också. Nu skall jag mäta mig lite med måttband och kalipern..
|
|
|
2003-12-06, 13:39
|
|
Banned User
|
11 dagar, plus 1kg ungefär.
handled, 15.
underarm, 25-26 (ospänd, spänd).
överarm, 25-30 (ospänd, spänd), ökning med 1cm i båda.
bröst, 89, ökning med 4cm, fick dock hjälp att mäta då och stället kan ju ha blivit ändrat.
mage, 71, ökning 3cm
stjärt, 88
lår, 49
vad, 36, ökning 1cm
Kalipern är nog värdelöst för kroppsfettsmätning, skall gå o lämna tillbaka den. Dom som fanns på pauluns sida har ju en "trubbig" spets medans denna har en vass, men jag försökte att inte klämma ihop skinnet för mycket och isf fick jag ca 3mm på bröst, 7mm på mage och 5-6mm på lår, vilket skulle ge 3.86% kroppsfett enligt http://www.rustyiron.net/formmale.htm
Senast redigerad av aliquis den 2003-12-06 klockan 13:44.
|
|
|
2003-12-06, 13:41
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Jag tror inte, om jag skall vara helt ärlig, och det skall man väl, att vare sig viktökningar eller viktminskningar, träning, mätningar, procent hit eller dit, är det som kommer att göra att du trivs med dig själv.
Det verkar som om du försöker hitta någon slags väg till lycka och välbefinnande genom att manipulera symptomen till att du inte trivs med dig själv, när det i själva verket är orsaken som du behöver komma underfund med och åtgärda eller få hjälp med att åtgärda.
Oavsett vad vågen visar eller hur mycket eller lite du äter tror jag inte det är det som på något sätt kommer att vara avgörande för om du trivs med dig själv eller inte. Det verkar som om du försöker ta kontroll över ditt liv genom träningen och maten, men i all välmening tror jag att det är din självuppfattning och orsakerna till att du har den självuppfattning du har som ligger bakom att du inte verkar trivas med dig själv.
Och jag tror inte att lösningen till problemen står att finnaa vare sig på gymmet, vid matbordet eller på vågen. Det är nog inte bara fysiska saker som ligger bakom. Jag skulle rekommendera att du tog hjälp av någon som är kunnig på det mer psykologiska planet, för att få hjälp med din självuppfattning och dina ätstörningstendenser den vägen. Gymmet i all ära, men man löser inte alla problem där.
|
|
|
2003-12-06, 21:36
|
|
Banned User
|
Äsch, jag får väl inse att anledningen till att ingenting syns är för att det inte finns någonting som kan synas, inte för att jag är så full med fett.. Så det jag har sysslat med idag kanske är rätt värdelöst hur som helst.
Men som sagt, känns så värdelöst att ha "frossat" helt i onödan och med flit :/
Helst vill jag ju göra det ogjort genom att inte äta så mycket och röra på mig men det förstör ju en vecka till eller så, och är kanske inte värt det, kroppen bränner väl bort det där lilla förr eller senare ändå får man väl hoppas. Frågan är om man skall käka på som vanligt och nöja sig med att köra en morgonpromenad eller så för att slippa skämmas.
Idag:
08:10 upp
08:40 tre koppar te
10:00-11:05 träna ben (cykel till o från gym)
11:05 smoothie (1.5dl juice, 1banan, frysta bär, 30g protein, 3g l-glutamin, spirulinaalg)
12:15 2 mackor med jordnötssmör.
14:50 20g protein, linfröolja, sharonfrukt
16:55 <1dl fiberpasta, 1.5dl kokta bönor, 150g grönsaker, 1falafel
19:05 1 macka med jordnötssmör och te med en skvätt sojamjölk
Fast nu är jag trött så det blir väl till att gå och lägga sig.
Blä, varför skall jag bara göra fel.
Jo, en liten sak till, såg att 100g pasta var typ 2.75dl i torr form, så mycket som 2dl tvivlar jag på att jag brukar ta, så mina 70g är kanske lite överdrivna dom med...
|
|
|
2003-12-06, 21:58
|
|
Banned User
|
tanken var ju att få några positiva resultat, inte dåligt samvete...
sedan borde jag ju fundera på vem fan som bryr sig och att ingen jävel ser min mage och att det endast är jag själv som märker skillnaden och att ingenting spelar någon roll o bla bla.. men fan.. mitt kontrollbehov gör inte det där så lätt...
har ju haft tvångstankar om handtvätt, varit asrädd för att äta saker som har kommit i kontakt med allt som kan ha med kött att göra, typ vägrat använda ugnen (fick en egen micro med massa funktioner hemma för att kunna göra mat), egna kastruller (men på slutet och under första året drygt när jag bodde hemma använde jag inte spisen för den var inte "ren", men i somras köpte jag faktiskt en kastrull).
När jag var mindre var det viktigt att få lika mycket vatten på båda sidorna om huvudet när jag duschade, jag kände efter så det verkligen var låst, osv..
Käkar ju ssri av, errrr.. ingen anledning, hämtade väl mest ut dom först för att min "kompis" alltid sade att jag skulle skaffa piller, men inte blev jag gladare för dom såklart, man bara struntar i att bry sig lite mer. Tvångstankar påverkade dom väl dock lite, men jag försökte sluta med dom (vilket gör att jag blir ledsen efter några dagar) så jag tar en halv nu.. fast jag är ju inte direkt deprimerad på riktigt, tycker jag, har ju varit värre.
Äsch, kramar blir man glad av, men det får man ju inga och nuförtiden känner jag inget behov eller längtan efter en och är aldrig ute eller försöker få mig en.
Och jag är inte det minsta social så jag försöker inte tala med nya personer och få kontakt o grejer, håller mig till dom jag känner.
Människor i största allmänhet är ovärda och mitt jag ser väl ingen direkt anledning till att försöka tala med, umgås eller bli uppskattad av personer som jag ändå inte känner och inte har någon relation till.
bajs, får väl försöka lägga mig igen, men det gick inte bra.
btw, träning i sig fick ju bli en sak jag tog tag i när min kompis inte ville vara min kompis och jag var ledsen o sket i skolan och därför inte hade någonting alls att göra.
|
|
|
2003-12-06, 22:27
|
|
Banned User
|
Kom på att någon kanske funderar över varför i h-e jag äter ett så pass onyttigt bröd som rund&god, jag gör det för att det brödet tillsammans med en kopp te är den största njutningen i mitt liv när jag väl unnar mig det, så grymt gott.
|
|
|
2003-12-06, 22:45
|
|
Banned User
|
Gick upp än en gång, skiter i det här nu, kom på att det är ju så jävla dumt och onödigt att vara katabol "med flit" också genom att inte stoppa i sig någonting alls innan man går och lägger sig fast man har tränat, så jag stoppade i mig 20g sojaprotein, hade sparat typ 4msk mat också i en liten burk i kylskåpet, ingen större vits med det heller ju så jag kan lika gärna stoppa i mig det med.. Får väl se till att äta "som vanligt" (oja...) men ta ett antal morgonpromenader en tid framöver istället..
Ska det behöva vara så här jobbigt? Kanske skulle göra som min mor ville och gå o snacka med folket på ananke ändå, även om jag inte håller på med handtvätt längre..
--
Jag läste även om "pissattack" i fitness för honom och att det kan inträffa för folk som går på diet. Det problemet har jag väl typ jämt och har inte funderat något direkt på det, någon som har en mer vetenskaplig förklarning på varför det inträffar? Kanske inte är så bra..
Senast redigerad av aliquis den 2003-12-06 klockan 23:25.
|
|
|
2003-12-06, 23:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2003
|
Varför har du valt att bli vegan? För att djuren lider eller för att du inte gillar kött i allmänhet eller? Ingen kritik är bara nyfiken
|
|
|
2003-12-07, 06:29
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Originally posted by aliquis
Kom på att någon kanske funderar över varför i h-e jag äter ett så pass onyttigt bröd som rund&god, jag gör det för att det brödet tillsammans med en kopp te är den största njutningen i mitt liv när jag väl unnar mig det, så grymt gott.
|
Rund och God onyttigt?
Alla de här funderingarna i dina tre senaste inlägg, låter väldigt ohälsosamma; betydligt mer så än några skivor R&G.
|
|
|
2003-12-07, 09:33
|
|
Banned User
|
Citat:
Originally posted by Solle
Varför har du valt att bli vegan? För att djuren lider eller för att du inte gillar kött i allmänhet eller? Ingen kritik är bara nyfiken
|
Det där vet jag väl inte riktigt faktiskt, blev ju som sagt lakto-ovo-vegetarian när jag var runt 8år gammal, och då tänkte man kanske inte så mycket på djuren.
Vet att jag som liten tyckte kött såg äckligt ut, att det var blod i förpackningarna och att man såg blodkärlen på lövbiffen.
Så först fick det vara potatis med sky och så istället för kött, senare fick min mamma sila bort köttslamsorna, och så småningom försvann köttet helt. verkade väl äckligt att äta något som man visste kom ifrån ett djur också.
Även mjölk och ägg äcklade mig länge, men min mor tyckte väl inte att jag fick sluta med det också, "hot" om att då får jag minsann läggas in på dropp på sjukhuset och så.
Tänkte väl inte riktigt på hur mjölken drabbade djuren då däremot så visste man ju att hönorna hölls inlåsta o grejer.
Äggen försvann och det fick vara lite chocklad på morgonen, men förr eller senare blev det så väldigt lite så det skulle gå att svälja limpan typ, och tillslut försvann även den biten.
Nu för tiden är jag ju mer påläst, så även om jag kanske inte har lika många tankar om det där, jag skulle ju exempelvis "vilja" ta vassleprotein eftersom jag vet att det är bättre, så tar jag ju det inte ändå eftersom jag vet hur djuren har det.
För att kon skall ge mjölk måste den ju ha fött en kalv, vilket den gör eftersom man inseminerar dom 1-2 ggr/år, kalven tas ju sedan ifrån kon (och mördas antagligen om det är en tjurkalv, är det en kokalv kanske den sparas om den behövs till mjölkproduktion) och människor tar mjölken. Och kon har ju avlats fram till att bära på enorma juver tack vare vår girighet efter dess mjölk.
När kon sedan har uppnått ca 1/5 av sin naturliga livslängd är det dags för den att dö...
När det gäller ägg är det ju inte bara det att hönsen hålls inlåsta, för att få nya hönor måste man ju föda upp kycklingar, och av naturliga skäl är hälften av dessa tuppkycklingar, och dom lägger ju inte ägg. Kycklingar till köttproduktion växer mycket snabbare så dessa används inte till det utan mals antingen ner i en kvarn eller kvävs i plastsäckar.
Så att försvara mjölk- och äggkonsumtion med att "djuren inte lider" är ju helt fel.
När jag tänker efter måste jag ha slutat med äggen redan i 14-15års åldern, så det är nog längre tillbaka. För det där med kycklingarna såg jag på samhällskunskapen på någon film.
Hum, som sagt, jag har inte så bra koll på datum och tider, jag har inte bestämt mig för att "shiet, man kanske skulle bli vegan", det är en sak som har kommit allteftersom.
Och med medvetenheten kommer fler och fler skäl...
|
|
|
2003-12-07, 09:34
|
|
Banned User
|
Citat:
Originally posted by King Grub
Rund och God onyttigt?
Alla de här funderingarna i dina tre senaste inlägg, låter väldigt ohälsosamma; betydligt mer så än några skivor R&G.
|
Det där med 13g sockerarter/100g bröd..
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:45.
|

|