Citat:
Ursprungligen postat av anvihl
Håller helt med dig! Jag har själv haft lägre självförtroende än vad du kan tänka dig att man kan ha och vet därför vikten av att aktivt arbeta på att skaffa sig ett bättre. Ja man måste lyckas, men har man ett riktigt dåligt självförtroende kommer det inte hjälpa att spela ett spel för att få tjejer det kommer lysa igenom ändå. Då får man lyckas med andra saker först för att successivt bygga upp sitt självförtroende. Att klara av en viktnedgång, att klara ett uppsatt mål i gymmet, att ta körkort, att få ett jobb, klara en tenta eller bara något så simpelt som att lyckas med en lite svårare maträtt eller våga vara social med en främmande människa i affär/gym/jobb/skola eller vart man nu befinner sig kan vara bra starter. Man får börja någonstans och bygga sig uppåt, detta är inget som kommer automatiskt man får själv aktivt ta tag i det.
Och ja jag är en sån som säger "var dig själv" och "visa självförtroende" för kan man inte vara sig själv och få en tjej, vad gör det med ditt självförtroende? Skit i brudarna tills du tagit hand om dig själv säger jag då, att lyckas med någonting när man inte ens är sig själv stärker inte dig som person.
|
Jag håller med dig i ditt första stycke, små saker gör en helhet och förbättrar självförtroende/-känsla.
Gällande det andra du skriver så håller jag inte riktigt med. Saken är den att genom att "spela någon annan" (men i själva verket är det ju ändå en själv, för det går inte att vara någon annan) genom att använda verktyg/tricks så
kan det leda till framgång, vilket successivt bygger upp självbilden. Med andra ord, det du skriver i stycken ovan, som är en process, gäller för detta också, att successivt bli den
man vill vara, vare sig det är genomskinligt eller ej.
Simpel metafor:
Kalle kan inte simma på egen hand eftersom han aldrig haft förutsättning att lära sig det, utan behöver hjälp av verktyg som flyter.
Det går successivt bättre för Kalle att infinna sig i den främmande miljön, han känner sig tryggare.
Till slut kan Kalle simma på egen hand tack vare verktyg han fått hjälp av.