Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-21, 11:33   #91
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Nej inte dum men heller inget högt IQ. Jag klarade med nöd och näppe G i matte B på gymnasiet. Statistiken har varit ett problem under mina universitetsstudier men jag har kämpat mig igenom det. Om sedan andra vill döma ut mig som korkad enbart på grund av resultat i IQ-test så är det ju deras problem och inte mitt.

Men med det sagt så ser jag mig inte som en "smart" person om man med det ordet talar om någon sorts medfödd talang. Det enda jag har medfött är ett närmast sjukligt minne (de på brädan som känner mig i person kan intyga att mitt minne är beyond average) och utöver det jobbar jag bara hårt. Det är där skillnaden ligger. Inte i "talang" eller "begåvning". Om nu inte förmågan att jobba mycket och målinriktat i sig är en talang vill säga.

EDIT: Ser nu att jag skrivit exakt samma sak i inlägget du citerar fast kortare.
Ett bra minne och snabbhet (processing speed) är ofta en indikator på god intelligens, så undervärdera dig inte
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-21, 11:35   #92
Spartansk
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Bengtan Visa inlägg
Vissa av "busfröna" är förmodligen smartare än vad man trodde. Men inte alla såklart. Mer att de sket i skolan. Hade precis en sån i klassen, verkade riktigt duktig om han ville men sket i allt.
Självklart är det så, men mycket av det man lärde sig i grundskolan var så otroligt enkelt att man i princip bara behövde sitta på hälften av lektionerna för att fatta det. Medan coolaste killen i klassen inte ens förstod konceptet x i matten i nionde klass (jag såg läraren desperat försöka förklara det en lektion).

Och sedan är det ju så att man oftast blir intresserad av det man är duktig på. När jag, som alltid betraktats som en av de duktigare i klassen, började gymnasiet, så blev allt plötsligt mycket svårare att förstå, och jag märkte att detta gjorde mig mer "busfröaktig". Även om jag varken började skolka eller mobba folk, så ägnade jag mer av lektionen åt att sitta och prata med kompisar, drömma mig bort, och så vidare. Så jag tror att oförmågan att förstå saker kan vara en stark bidragande faktor till eventuell busighet.
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-21, 11:39   #93
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Kan ju säga att ett riktigt IQ-test, typ Weichsler osv ger ett snitt för fem (vill jag minnas) olika värden på olika skalor och mäter alltså inte endast logiska figurer. Får du dåligt på någon del drar du alltså ner ditt sammanlagda IQ-värde, vilket ger en stark bedömning av en allroundintelligens.

"Logisk" intelligens kräver ett bra arbetsminne och hastighet för att kunna behålla figurer i huvudet och vrida de samtidigt som man behandlar annan information i en given figur. Verbal intelligens handlar om att tolka och förstår och, uttryck, mening och språk men inte bara språk utan är en stark indikation på allmän kunskap, förmåga att tolka information och att sätta in det i ett större perspektiv osv.

Hastighet och minne är väldigt viktigt för intelligens av uppenbara anledningar när det kommer till att de facto processa information på ett vettigt sätt och att kunna dra upp och införliva denna kunskap ur minnet med ny kunskap osv och dra slutsatser av det.

Det är olika sidor av samma mynt.

Senast redigerad av tjing den 2012-10-21 klockan 11:43.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-21, 13:58   #94
BlötSnö
Proteinfattig vegan

BlötSnös avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
Ett korsförhör.

Nä, är lite nyfiken bara. Jag är inte så säker på att dåliga mattefärdigheter och lågt resultat på IQ-tester hör ihop, nämligen.
Citat:
Ursprungligen postat av Bengtan Visa inlägg
Jag tycker mig se ett samband. Det verkar ofta som att människor som får högre på IQ-test är rent generellt bättre på matematik, logik, kunna nysta ur garnet snabbare. Helt enkelt saker som kräver en viss tankeverksamhet. Men det är bara jag.
Jag kan bara tala för mig själv och konstatera att den IQ som Mensa mäter inte hänger ihop med mattekunskaper, för jag är fantastiskt jättedålig och även fullständigt ointreserad av allt vad matematik heter.
Sedan är väl den IQ som Mensa mäter ganska oanvändbar. Då menar jag att om man skulle få bra resultat på proverna så finns det ju inte direkt något man kan använda det till, förutom att klappa andra som fått bra på provet på axeln, beundra varandra och tro att man är lite bättre än alla andra?
Gammal 2012-10-21, 14:26   #95
HugSeal
Registered User

Reg.datum: Oct 2012
Har gjort det testet innan och det gick väl bra. Test i stil med detta, högskoleprovet och mönstringsprovet är test som passar mig bra.

Har funderat på att göra ett övervakat test men då ska man ju få tummen ur och ta tag i det med
HugSeal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-21, 14:49   #96
Silencer
Banned User

Reg.datum: Nov 2010
Fick 126+ på det testet. 120 på riktigt mensa test, dvs. "IRL". Fått 128 som mest på internet. Ligger antagligen kring 124-125 på riktigt.
Silencer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-21, 15:12   #97
dared
Know what im sayin´?

dareds avatar

Reg.datum: Oct 2001
När jag var utbytesstudent i high school så gjorde jag ett IQ-test i skolan och fick 129. Har aldrig gjort om det för jag tror det var i högsta laget, var dessutom ett online-test som vissa verkar ogiltigförklara per automatik

Har säkert redan länkats till, men tips på något relativt bra och omfattande online-test? Lite sugen på att testa igen. Tror jag får lägre faktiskt, min främsta egenskap i studierna är nog minnet.
dared är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-21, 17:27   #98
Spartansk
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av BlötSnö Visa inlägg
Sedan är väl den IQ som Mensa mäter ganska oanvändbar. Då menar jag att om man skulle få bra resultat på proverna så finns det ju inte direkt något man kan använda det till, förutom att klappa andra som fått bra på provet på axeln, beundra varandra och tro att man är lite bättre än alla andra?
Vadå "oanvändbar"? Självklart är testet oanvändbart, men själva egenskapen, att ha hög IQ, hjälper en förmodligen i de flesta aspekter av ens liv.

Och vadå "tro att man är lite bättre än alla andra"? Även om man bortser från det faktum att det finns massor människor med högre IQ än en själv, så är ju IQ bara ett sätt att vara "bra" på.

Men det är väl det som är det stora problemet med IQ-diskussionen: Folk likställer IQ med "brahet". Jag antar att det är därför det är en så väldigt känslig fråga för så många.
Gammal 2012-10-21, 18:55   #99
Silencer
Banned User

Reg.datum: Nov 2010
Citat:
Jag kan bara tala för mig själv och konstatera att den IQ som Mensa mäter inte hänger ihop med mattekunskaper, för jag är fantastiskt jättedålig och även fullständigt ointreserad av allt vad matematik heter.
Hög IQ innebär allt från lägre kriminalitet till högre hälsa, bättre materiellt ställt och allmänt bättre liv och bidragande till samhället, så kom inte dragande med det där snacket att hög IQ inte bevisar någonting.
Silencer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-21, 19:09   #100
BlötSnö
Proteinfattig vegan

BlötSnös avatar

Citat:
Vadå "oanvändbar"? Självklart är testet oanvändbart, men själva egenskapen, att ha hög IQ, hjälper en förmodligen i de flesta aspekter av ens liv.

Och vadå "tro att man är lite bättre än alla andra"? Även om man bortser från det faktum att det finns massor människor med högre IQ än en själv, så är ju IQ bara ett sätt att vara "bra" på.

Men det är väl det som är det stora problemet med IQ-diskussionen: Folk likställer IQ med "brahet". Jag antar att det är därför det är en så väldigt känslig fråga för så många.
Jag utgår bara från personliga erfarenheter. Å andra sidan har jag inte fördjupat mig i det hela, så jag kan ju ha dragit förhastade slutsatser.
Jag har iallafall 135 i IQ, vilket i min värld innebär att jag är dummast i föreningen, om jag skulle vara medlem. Jag betalade för medlemskapet ett år och fick hem tidningen en drös gånger, samt läste lite på hemsidan.
När man betitlar sig själv som "mensan" och skriver artiklar om hur man åker runt och träffar andra människor och intervjuar dem om hur fantastiska och smarta de är, så blir jag lite trött.
Men det du skriver om att många jämför IQ med brahet är nog extremt applicerbart på en förening som Mensa.
Sedan har jag inte hittat något sätt att nyttja det hela på, mer än att jag hela tiden räknar saker och letar efter mönster. Hade man levt innan datorerna slog igenom hade man kanske kunnat knäcka kod eller något, men i dagsläget är det nog inget vidare användbart. Matte suger jag dessutom på.
Kan ju naturligtvis vara så att jag har användning av det i situationer utan att tänka på det...

Citat:
Ursprungligen postat av Silencer Visa inlägg
Hög IQ innebär allt från lägre kriminalitet till högre hälsa, bättre materiellt ställt och allmänt bättre liv och bidragande till samhället, så kom inte dragande med det där snacket att hög IQ inte bevisar någonting.
Jag har hört raka motsatsen i diverse dokumentärer om fängelser, kriminalitet m.m. En del riktigt grova brottslingar har blivit testade och fått ganska höga resultat.
Det andra kan nog vara riktigt.
Gammal 2012-10-21, 19:10   #101
312
313,314,315,316,317......

312s avatar

Reg.datum: Jun 2011
Jag skulle nog få typ 70 på ett sådant test, ärligt talat. Jag vägrar dock tro på att jag har 70 IQ.
Drick apelsinjuice i stället för dyrt proteinpulver.
312 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-21, 19:12   #102
Spartansk
Banned User

Citat:
Kan ju naturligtvis vara så att jag har användning av det i situationer utan att tänka på det...
Det tror jag. Jag tror du är svårare att lura, har lättare för att ta till dig instruktioner, säger mindre korkade saker, förstår handlingen i filmer, osv, bättre än någon med lågt IQ.
Gammal 2012-10-21, 19:14   #103
BlötSnö
Proteinfattig vegan

BlötSnös avatar

Citat:
Det tror jag. Jag tror du är svårare att lura, har lättare för att ta till dig instruktioner, säger mindre korkade saker, förstår handlingen i filmer, osv, bättre än någon med lågt IQ.
Ska jag vara helt ärlig så är jag väldigt lättlurad och har en tendens att häva ur mig saker utan att tänka först. Det andra kanske stämmer. Ingen aning.
Det hjälper väl var och en på olika sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av 312 Visa inlägg
Jag skulle nog få typ 70 på ett sådant test, ärligt talat. Jag vägrar dock tro på att jag har 70 IQ.

Hehe, är inte 75 typ Forrest Gump? Jag tror nog att du skulle få lite bättre än så.
Gammal 2012-10-21, 19:16   #104
312
313,314,315,316,317......

312s avatar

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Hehe, är inte 75 typ Forrest Gump? Jag tror nog att du skulle få lite bättre än så.
HAH! Fick 100 prick. Fyfan, skjut mig. Skyndade dock, men ändå.
Drick apelsinjuice i stället för dyrt proteinpulver.
312 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-21, 19:18   #105
tntballe
Baconanist

tntballes avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av 312 Visa inlägg
HAH! Fick 100 prick. Fyfan, skjut mig. Skyndade dock, men ändå.
Gjorde du en massa annat samtidigt? Kan tänka mig att det blir väldigt missvisande då.
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:25.