Citat:
Ursprungligen postat av ekmanc
Jag är medveten om att det krävs militärmakt i de fall man har att göra med väldigt instabila regioner vilket långt ifrån alltid är fallet. Men oavsett så hur stor del av USAs eller ens världens militärbudget tror du går åt till sådana aktioner? det är knappast många procent.
Min enda poäng är att de pengarna som slösas bort skulle kunna göra enormt mycket mer nytta någon annanstans, skit i bistånd då och forska på fusion eller förnybar energi på nån form eller ge allt till NASA, gör något konstruktivt iallafall istället för att kasta bort helt i onödan, dom kan ju börja med att beta av sin statsskuld lite kanske?
USA skulle må precis lika bra med en halverad militärbudget.
|
Jag tror du allt är lite bortskämd med att leva i lugnets Sverige.
Var det amerikanska frihetskriget onödigt? Följden blev franska revolutionen och demokrati spreds i Europa. Var USAs inblandning i Andra Världskriget onödigt? Följden blev att Europa inte hamnade i händerna Nazityskland.
Krig är onödigt, krig är för jävligt, krig borde helst inte existera. Men nu gör det det och har gjort så länge moderna människan funnits. Vad gör alla satsningar på fusion, bistånd, NASA o.s.v. om landet blir attackerat, folket våldtaget och resurserna erövrade av någon annan som inte lever i en drömvärld och ger blanka fan i vad diverse flummare knåpat ihop inuti sin bubbla av säkerhet.