Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-20, 17:45   #91
young_george
Registered User

Reg.datum: Jun 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Cienfuegos Visa inlägg
Det är långt ifrån säkert att förslaget leder till lagstiftning. Gör det det kommer det att vara upp till åklagaren att bevisa att samtycke saknades samt att gärningsmannen insåg detta. Brottet skulle kräva uppsåt och åklagaren skulle ha bevisbördan.
Det första förstår jag, men inte det andra. Om det saknas samtycke och gärningsmannen förstår detta så är det väl redan ett brott? Vad är det då lagen tillför
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 17:53   #92
Cienfuegos
Registered User

Cienfuegoss avatar

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av young_george Visa inlägg
Det första förstår jag, men inte det andra. Om det saknas samtycke och gärningsmannen förstår detta så är det väl redan ett brott? Vad är det då lagen tillför
Nej, det är inte tillräckligt för att brott ska anses föreligga med dagens lagstiftning. Det krävs att gärningsmannen tvingat till sig sexet med våld eller hot.
Cienfuegos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 18:04   #93
Cienfuegos
Registered User

Cienfuegoss avatar

Citat:
Alla har väl satt på en padda någon gång för att göra henne glad utan att man var direkt sugen. Det är ju inget man direkt är stolt över, men man skrattar åt det och går vidare.
Det är förstås inte något sådant man vill komma åt med förslaget. I det fallet finns ju ett samtycke. Orsaken till att samtycke ges är knappast relevant (om det inte avges under hot eller liknande). Inte heller spelar det någon roll om man ångrar sig dagen efter. Samtycket ska finnas vid tidpunkten för sexet, att någon av parterna ångrar sig dagen efter gör förstås inte att det redan utförda sexet helt plötsligt är ett brott.
Gammal 2010-11-20, 18:23   #94
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Det är förstås inte något sådant man vill komma åt med förslaget. I det fallet finns ju ett samtycke. Orsaken till att samtycke ges är knappast relevant (om det inte avges under hot eller liknande). Inte heller spelar det någon roll om man ångrar sig dagen efter. Samtycket ska finnas vid tidpunkten för sexet, att någon av parterna ångrar sig dagen efter gör förstås inte att det redan utförda sexet helt plötsligt är ett brott.
Men på fyllan kan en del få för sig att det inte fanns något samförstånd över att det var sex som skulle idkas, pga minnesförluster eller att man helt enkelt ångrar sig när man ser/vaknar bredvid h*n på morgonen
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 18:27   #95
young_george
Registered User

Citat:
Nej, det är inte tillräckligt för att brott ska anses föreligga med dagens lagstiftning. Det krävs att gärningsmannen tvingat till sig sexet med våld eller hot.
Tack för svar, men jag vill ha ytterligare klarhet för att undanröjja tvivel. Med nuvarande lagstiftning kan kvinnan alltså skrika: NEJ NEJ SLUTA JAG VILL INTE, men så länge hon inte gör aktivt motstånd är detta en fullt laglig akt?
Gammal 2010-11-20, 18:30   #96
-squat-
Registered User

-squat-s avatar

Reg.datum: Apr 2002
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
det enda raka är att bägge parterna undertecknar en skriftlig överenskommelse inför varje samlag som först skickas in till länsstyrelsen. Länsstyrelsens genusforskare gör då en bedömning av det strukturella patriarkala förtrycket i just den samlagssituationen och ger efter det sitt godkännande alternativt avslag, efter en rimlig handläggningstid på c:a tre veckor.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 18:35   #97
Degpekka
Absolutist

Degpekkas avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Tack för svar, men jag vill ha ytterligare klarhet för att undanröjja tvivel. Med nuvarande lagstiftning kan kvinnan alltså skrika: NEJ NEJ SLUTA JAG VILL INTE, men så länge hon inte gör aktivt motstånd är detta en fullt laglig akt?
Hur får du det till att gå ihop? :S då har väl killen använt sig av våld på något vis för att komma dit han är? om det nu inte rör sig om en totalt förlamad kvinna. Sen behöver det ju inte vara så svart eller vitt att antingen är det lagligt eller våldtäkt... det kan ju även röra sig om ett sexuellt tvång eller sexuellt utnyttjanade tex.
Degpekka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 18:36   #98
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
Det enda raka är att bägge parterna undertecknar en skriftlig överenskommelse inför varje samlag som först skickas in till länsstyrelsen. Länsstyrelsens genusforskare gör då en bedömning av det strukturella patriarkala förtrycket i just den samlagssituationen och ger efter det sitt godkännande alternativt avslag, efter en rimlig handläggningstid på c:a tre veckor.
....förbjuda allt förutom missionären?

Det har verkligen slagit slint i någons huvud. Och tjejer är inte några änglar som det menas på i allmänhet.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 18:38   #99
young_george
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Degpekka Visa inlägg
Hur får du det till att gå ihop? :S då har väl killen använt sig av våld på något vis för att komma dit han är? om det nu inte rör sig om en totalt förlamad kvinna. Sen behöver det ju inte vara så svart eller vitt att antingen är det lagligt eller våldtäkt... det kan ju även röra sig om ett sexuellt tvång eller sexuellt utnyttjanade tex.
Vad tillför annars lagen? Om det redan krävs våld för att komma så långt så blir det ju våldtäkt vilket vi redan har lagstiftning mot.

Detta är ju för bristande samtycke där kvinnan inte gör något motstånd.
Gammal 2010-11-20, 18:45   #100
Cienfuegos
Registered User

Cienfuegoss avatar

Citat:
Nja, det krävs inte att kvinnan faktiskt gör motstånd, varken verbalt eller fysiskt. Våld eller hot måste dock användas för att det ska utgöra en våldtäkt, så enbart det faktum att kvinnan protesterar innebär inte att det är olagligt.
Gammal 2010-11-20, 19:05   #101
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Mannen tjatar massor om att han vill ha sex, när han inte får något samtycke från kvinnan bär han helt enkelt in henne i sovrummet och har sex med henne. Kvinnan förhåller sig helt passiv. Ja, den situation du beskriver kan utgöra brott enligt förslaget. Men mannen kanske har en annan version av vad som har hänt? Det är upp till åklagaren att visa att 1) något samtycke inte fanns och 2) mannen insåg att samtycke saknades.

Så länge man enbart har sex med personer som man tror samtycker begår man inget brott enligt förslaget. Samtycket behöver förstås inte vara verbalt utan kan uttryckas på andra sätt. Men om kvinnan man tänker ha sex med ligger stel som en pinne, med hårt sammanbitet ansiktsuttryck och stirrar upp i taket när man drar av henne kläderna gör man klokt i att på något sätt försäkra sig om att hon verkligen vill ha sex.
Problemet är att det blir ett godtyckligt kriterie såvida lagen inte säger rakt ut att explicit samtycke måste ges innan samlag. Hur skulle man annars göra för en klar gränsdragning? Och utan en klar gränsdragning gör man bäst i att själv kunna bevisa att samtycke fanns.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 22:48   #102
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
För att vara seriös så vill man nog med en sån här lag skydda kvinnor som av mentala, sociala, kulturella etc skäl hamnar i underläge och inte vågar protestera.

Mitt tips är att om ni skall ut och ligga runt, dra en handtralla hemma istället. Fortfarande lust? Dra en till. Repetera tills lusten försvinner.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 22:51   #103
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Om du själv nångång blir dömd på orättvisa grunder hoppas jag att du drar en handtralla istället för att protestera.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 23:33   #104
hertzman
Registered User

hertzmans avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
För att vara seriös så vill man nog med en sån här lag skydda kvinnor som av mentala, sociala, kulturella etc skäl hamnar i underläge och inte vågar protestera.

Mitt tips är att om ni skall ut och ligga runt, dra en handtralla hemma istället. Fortfarande lust? Dra en till. Repetera tills lusten försvinner.
Du är allt ett express-troll av rang!
hertzman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-22, 12:40   #105
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Hmmmm. Jag tror inte att detta funkar.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:23.