Visa resultat för omröstning: Nå?
|
Ja
|

|
70 |
56.91% |
Nej
|

|
36 |
29.27% |
Enbart för vissa hundraser
|

|
14 |
11.38% |
Vet inte
|

|
3 |
2.44% |
2010-05-09, 13:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Jag vill bara säga en orelaterad sak: Folk som pratar om hur allt fungerar annorlunda på "landet" låter som stockholmare i riktiga lantisars öron.
Det finns hundrädda även på landet, så även där bör man ha hunden kopplad om man riskerar att stöta på folk.
Det finns hus även på landet, och även på landet finns det hundar i dessa hus. Vissa av dessa hundar får inte komma ut och motionera och leka så ofta som de borde. Precis som i stan. För övrigt tar hundar mycket mer skada av för lite mental träning än för lite fysisk träning. En hund som får springa fritt på en tomt men har lite social kontakt mår säkerligen sämre än en som bara går på korta promenader men annars umgås med familjen hela dagarna. Hundar är såklart individer, men i princip skulle jag säga att det är så det är.
|
2010-05-09, 13:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Loke
. En hund som får springa fritt på en tomt men har lite social kontakt mår säkerligen sämre än en som bara går på korta promenader men annars umgås med familjen hela dagarna. Hundar är såklart individer, men i princip skulle jag säga att det är så det är.
|
Beror helt och hållet på hunden. Min ena hund har fruktansvärda sociala behov och mår dåligt om den inte får vara i närheten hela tiden. Motion är viktigt, men den sociala biten för just den hunden är så mycket viktigare.
Min andra hund är helt tvärt om, gillar att umgås så där, men får den välja så är det motion som gäller och kan banne mig springa tills den stupar.
Hundar jag haft innan har oxå varit som dag och natt, så man kan väl inte säga att det bästa är varken bu eller bä.
|
|
|
2010-05-09, 16:28
|
|
treehugger
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Hoppas inte din katt är lös.
|
Tja, sitter den fast så dör den ju...
|
|
|
2010-05-09, 17:42
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Loke
Jag vill bara säga en orelaterad sak: Folk som pratar om hur allt fungerar annorlunda på "landet" låter som stockholmare i riktiga lantisars öron.
|
What's your point?
|
2010-05-09, 17:59
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Klart det borde vara lag. Herregud, alla ser inte hundar som keldjur. Finns mycket allergiker också.
Man får inte röka i flygplan, men man får ha hund utan koppel, hur är detta möjligt?
|
|
|
2010-05-09, 18:12
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
En massa jävla käringar till gnällspikar som kissar på sig så fort de ser en pudel i den här tråden.
Där nu var det sagt. Koppla negrarna, sparka ut invandrarna, koppla hundarna, sänk hastighetsgränserna förbjud alkohol och låt mig vara tryyyyyyyg och sitta och klappa min lilla katt.
Bah, nu är det kanske töntigt att jag låter arg men när jag ser massa as som snackar om att förgifta hundar och som vill dra alla över en kam oavsett ifall de kan kontrollera sin hund eller inte, bara för att deras små liven ska kunna våga gå ut utanför dörren...
Har ni blivit attackerade av en hund och har fobi, fine, jag lider med er, kontrollerar min hund och håller fullständigt med att hundägare inte ska få låta sina hundar springa fram till er okontrollerat, det har dock inget med totalt koppeltvång att göra.
Ack detta trygghets knarkande land.
|
|
|
2010-05-09, 18:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
|
|
|
2010-05-09, 22:07
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av krellik
En massa jävla käringar till gnällspikar som kissar på sig så fort de ser en pudel i den här tråden.
Där nu var det sagt. Koppla negrarna, sparka ut invandrarna, koppla hundarna, sänk hastighetsgränserna förbjud alkohol och låt mig vara tryyyyyyyg och sitta och klappa min lilla katt.
Bah, nu är det kanske töntigt att jag låter arg men när jag ser massa as som snackar om att förgifta hundar och som vill dra alla över en kam oavsett ifall de kan kontrollera sin hund eller inte, bara för att deras små liven ska kunna våga gå ut utanför dörren...
Har ni blivit attackerade av en hund och har fobi, fine, jag lider med er, kontrollerar min hund och håller fullständigt med att hundägare inte ska få låta sina hundar springa fram till er okontrollerat, det har dock inget med totalt koppeltvång att göra.
Ack detta trygghets knarkande land.
|
Du tror att du är smart va? Djur är just det, djur, ingen har 100% pli på sitt djur, även om man TROR det.
|
|
|
2010-05-09, 22:11
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Erikrqt
|
Alla kommuner (har jag för mig iaf) har olika regler utöver den lagen, som bara gäller där det finns vilt. Som var i kommunen hunden får vara lös och ej.
Här var jag bor är det förbjudet att ha hund lös i bostadsområden, ändå har nästan alla sina olydiga hundar lösa här. Inte så kul.
|
|
|
2010-05-09, 22:15
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dåligt Original
Du tror att du är smart va? Djur är just det, djur, ingen har 100% pli på sitt djur, även om man TROR det.
|
Du är ett djur. Du har inte 100% pli på dig själv även om du tror det.
Vem som helst i bankomatkön kan helt plötsligt hoppa fram till dig och hugga dig i ögat med en penna. Det är inte särskilt troligt men det händer.
Ungefär som att en tränad hund utan historia av aggresion helt plötsligt ballar ut utan orsak. Inte särskilt troligt men det händer.
Hysteriskt fjant resonemang.
|
|
|
2010-05-09, 22:20
|
|
Registered User
|
Citat:
Du är ett djur. Du har inte 100% pli på dig själv även om du tror det.
Vem som helst i bankomatkön kan helt plötsligt hoppa fram till dig och hugga dig i ögat med en penna. Det är inte särskilt troligt men det händer.
Ungefär som att en tränad hund utan historia av aggresion helt plötsligt ballar ut utan orsak. Inte särskilt troligt men det händer.
Hysteriskt fjant resonemang.
|
Vad tusan har det med saken att göra vad som kan hända i bankomatkön?
Isåfall man man ju lista upp alla tråkiga saker som kan hända, trots att det inte har ett skit med saken att göra. Jisses
Ett djur är ett djur, vilket kan välja själv. Sen spelar det ingen roll om du har tävlingslydnad på hunden, vill hunden skita i dina kommandon så gör den det, och har du hundfan lös som drar iväg så är det inte så mycket du kan göra åt det, hur hårt du än vill tro på att du bestämmer helt och hållet över ditt djur.
Du är bara pinsam
|
|
|
2010-05-09, 22:31
|
|
is this real life
Reg.datum: Nov 2004
|
Ni båda är okopplade djur så tig för ni medför just nu bara pinsamhet över denna tråd. Och ja koppeltvång är lag och gäller i samtliga av sveriges kommuner.
Har pli som fan på min hund men har han kopplad då jag vet att "shit can happen".
|
|
|
2010-05-09, 22:32
|
|
Registered User
|
Citat:
Vad tusan har det med saken att göra vad som kan hända i bankomatkön?
Isåfall man man ju lista upp alla tråkiga saker som kan hända, trots att det inte har ett skit med saken att göra. Jisses
Ett djur är ett djur, vilket kan välja själv. Sen spelar det ingen roll om du har tävlingslydnad på hunden, vill hunden skita i dina kommandon så gör den det, och har du hundfan lös som drar iväg så är det inte så mycket du kan göra åt det, hur hårt du än vill tro på att du bestämmer helt och hållet över ditt djur.
Du är bara pinsam
|
Lilla gumman låter som att du inte behöver en pudel för att kissa ner dej, gratulerar.
"Ett djur är ett djur och kan välja själv". Lysande tanketråd där. Märkligt att jag haft hundar runt mig hela livet som inte bettet sig på det viset eller någonsin ballat ur och bitit någon. Noll incidenter på en jävla massa hundar över mina år. Till skillnad från en jävla massa oberäkneliga våldsamma oberäkneliga människor som jag mött.
Man kan inte ruta in samhället efter folks fobier, man måste gå efter vad som är acceptabla risker, annars blir det något jävla byråkratiskt helvete vi får leva i. En tränad hund, kopplad på rätt ställen och icke kopplad på rätt ställen är en högst acceptabel risk jämfört med andra saker som att vi tillåter i vårt samhälle, som motorfordon i våra samhällen och kring våra barn exempelvis, eller alkoholkonsumtion för den delen.
Men finns alltid någon gnällig jävel som vill ta bort allt kul som finns, vilket absolut bör bekämpas med både näbbar och klor.
|
|
|
2010-05-09, 22:45
|
|
Registered User
|
Citat:
Lilla gumman låter som att du inte behöver en pudel för att kissa ner dej, gratulerar.
"Ett djur är ett djur och kan välja själv". Lysande tanketråd där. Märkligt att jag haft hundar runt mig hela livet som inte bettet sig på det viset eller någonsin ballat ur och bitit någon. Noll incidenter på en jävla massa hundar över mina år. Till skillnad från en jävla massa oberäkneliga våldsamma oberäkneliga människor som jag mött.
Man kan inte ruta in samhället efter folks fobier, man måste gå efter vad som är acceptabla risker, annars blir det något jävla byråkratiskt helvete vi får leva i. En tränad hund, kopplad på rätt ställen och icke kopplad på rätt ställen är en högst acceptabel risk jämfört med andra saker som att vi tillåter i vårt samhälle, som motorfordon i våra samhällen och kring våra barn exempelvis, eller alkoholkonsumtion för den delen.
Men finns alltid någon gnällig jävel som vill ta bort allt kul som finns, vilket absolut bör bekämpas med både näbbar och klor.
|
Good for you, verkligen, att du aldrig varit med om ngn incident.
Men även fast du aldrig drabbats så lär du väl ta av dig skygglapparna och inse att det finns problem med lösspringande hundar.
Även lydiga hundar kan "balla ur", när som helst, och har du haft hund runt om kring dig i hela ditt liv så borde det faktum inte undgått dig, även om det aldrig hänt med just dina hundar. Och om det har undgått dig, så är det väl dags att dra huvudet ur sanden.
Se mig gärna som en gnällig jävel som vill "ta bort alls kul", men jag finner det inte kul alls när jag nästan varje dag får mota bort lösa hundar som springer fram till mina. För mig och MÅNGA andra är det ett problem, vare sig du vill se det eller ej.
Att diskutera med sådana som dig, som vägrar se ett problem, ger ingenting. Over and out
|
|
|
2010-05-09, 22:50
|
|
Registered User
|
Citat:
Good for you, verkligen, att du aldrig varit med om ngn incident.
Men även fast du aldrig drabbats så lär du väl ta av dig skygglapparna och inse att det finns problem med lösspringande hundar.
Även lydiga hundar kan "balla ur", när som helst, och har du haft hund runt om kring dig i hela ditt liv så borde det faktum inte undgått dig, även om det aldrig hänt med just dina hundar. Och om det har undgått dig, så är det väl dags att dra huvudet ur sanden.
Se mig gärna som en gnällig jävel som vill "ta bort alls kul", men jag finner det inte kul alls när jag nästan varje dag får mota bort lösa hundar som springer fram till mina. För mig och MÅNGA andra är det ett problem, vare sig du vill se det eller ej.
Att diskutera med sådana som dig, som vägrar se ett problem, ger ingenting. Over and out
|
Men jag tror du missförstår mig, jag är fullt medveten om att det finns ett problem med hundar vars ägare fullständigt skiter i dem och som låter de göra en massa fel, jag blir rasande när jag ser någon jävel låta sina hundar springa fram till en hundrädd människa. Det är naturligtvis fullständigt oaceptabelt.
Skillnaden är att jag ser lösningen som att man skapar tydligare konsekvenser för de som inte sköter sina hundar, hellre än att man ger sig på de hundägare som sköter sina hundar. Jag tror dessutom att det är jävligt kortsiktigt för inför man koppeltvång så skadar man allmänt hundträningen i sverige, kunskapen hos hundintresserade kommer sjunka och detta i sin tur kan skada ännu mer. En hund i koppel som inte är tränad kan vara farligare än en hund som är tränad som är lös. Sen håller jag med om att det finns ställen och situationer där hunden inte ska vara lös oavsett träning.
Hoppas du åtminstone förstår mina synvinklar och varifrån jag kommer.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:30.
|

|