Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-21, 15:36   #91
tröskel
Registered User

tröskels avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av hultman Visa inlägg
Pisturister med avancerade prylar, ryggskydd och lavinsändare är givna skrattobjekt
Håller verkligen inte med om ryggskyddet, kan ju bli påkörd av vilken idiot som helst i backen. Är inte särskilt jobbig att ha på sig heller.
tröskel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 15:51   #92
kaer
Gillar just DIG!

Reg.datum: May 2005
Citat:
Vad åker du för åkning som verkligen kräver sändare? Pisturister med avancerade prylar, ryggskydd och lavinsändare är givna skrattobjekt Om du kör riskfyllda repor så skulle jag satsa på en avalung, fet spade, sond och en dyrare transceiver. Kör själv med någon pieps-modell när det behövs. Viktigast är att ALLA vet hur man använder dem och all annan utrustning. Tänk också på att undvika mobilen så mycket det går då den stör signalerna.
Åkning där man behöver sändare. Har säsongat tidigare bl a. Känner tillräckligt många som varit med om incidenter för att vilja ha utrustningen. Tidigare har jag alltid lånat eller hyrt, men tycker det börjar bli läge att skaffa egen.

De jag ska åka med nästa resa kräver mer eller mindre att man har lavinutrustning för att hänga med, på förekommen anledning.
Gammal 2011-01-21, 16:03   #93
hultman
Fulstygg

hultmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av tröskel Visa inlägg
Håller verkligen inte med om ryggskyddet, kan ju bli påkörd av vilken idiot som helst i backen. Är inte särskilt jobbig att ha på sig heller.
Fniss. Låter du blåbär åka fort förbi dig i backen så spelar det ingen roll om du har ryggskydd. Skrattar nog anyways ;D

Citat:
Ursprungligen postat av kaer Visa inlägg
Åkning där man behöver sändare. Har säsongat tidigare bl a. Känner tillräckligt många som varit med om incidenter för att vilja ha utrustningen. Tidigare har jag alltid lånat eller hyrt, men tycker det börjar bli läge att skaffa egen.

De jag ska åka med nästa resa kräver mer eller mindre att man har lavinutrustning för att hänga med, på förekommen anledning.
Frågar också på förekommen anledning. De flesta är ju skidfilmsmaterial enligt de själva. Har knappt sett en enda duktig åkare med säkerhetsprylar. Alla vill ju vara hardcore :p

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 16:07   #94
kaer
Gillar just DIG!

Reg.datum: May 2005
Citat:
Frågar också på förekommen anledning. De flesta är ju skidfilmsmaterial enligt de själva. Har knappt sett en enda duktig åkare med säkerhetsprylar. Alla vill ju vara hardcore :p
Även du ;-)
Gammal 2011-01-21, 16:14   #95
moue
Registered User

moues avatar

Reg.datum: Nov 2004
väntat på min splitboard nu sen i november. tålamodet börjar tryta, spatserandet med snöskor är fan inte kul.
Gammal 2011-01-21, 16:37   #96
tröskel
Registered User

tröskels avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Fniss. Låter du blåbär åka fort förbi dig i backen så spelar det ingen roll om du har ryggskydd. Skrattar nog anyways ;D
Alla kan inte vara störst, bäst och snabbast
tröskel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 16:52   #97
anton2000
Registered User

anton2000s avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:

Jag tycker tvärtom. Har inte sett en enda bra åkare utan rygga och säkerhetsprylar
Iofs har jag gjort tre säsonger utomlands så lite skillnad kanske mot folk som vill vara coola i liftkön i sälen
On topic ska jag till kittelfjäll nästa vecka och förhoppningsvis åka heliski, kommer bli awesome!!!!
anton2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 23:13   #98
egge
Det var en gång en tråd-master!

egges avatar

Reg.datum: Jun 2005
Åker aldrig utan ryggplattan. Spelar ingen roll om jag bara ska cruisa pist i kåbban en dag.

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-22, 00:29   #99
hultman
Fulstygg

hultmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av kaer Visa inlägg
Även du ;-)
Självklart. Skulle man aldrig köra med polare eller inför folk så skulle det inte bli så många läskiga couloirer

Citat:
Ursprungligen postat av tröskel Visa inlägg
Alla kan inte vara störst, bäst och snabbast
Nä. Men är man rädd för "folk bakom i hög fart" så kör man inte så fort.

Citat:
Ursprungligen postat av anton2000 Visa inlägg
Jag tycker tvärtom. Har inte sett en enda bra åkare utan rygga och säkerhetsprylar
Iofs har jag gjort tre säsonger utomlands så lite skillnad kanske mot folk som vill vara coola i liftkön i sälen
On topic ska jag till kittelfjäll nästa vecka och förhoppningsvis åka heliski, kommer bli awesome!!!!
Ok. Jag håller ändå inte med. Åker knappt i Sverige och har åkt med en jävla massa duktiga åkare. Sällan någon slänger fram en transceiver. Kör ibland med en av Sveriges bästa åkare som en gång när jag var med drog en bakåtvolt utför en klippa på över 20 meter, utan vare sig hjälm eller ryggskydd. Så macho/crazy-attityden är synnerligen påtaglig.

Själv bär jag alltid ryggsäck (med stoppning om jag ska droppa högt) och säkerhetsprylarna hänger på om det verkligen känns nödvändigt. Har dragit ned laviner helt utan någon försäkring och visst har det känts läskigt men man känner sig lite töntig när ingen annan bryr sig lika mycket. Och skadorna jag ådragit mig genom skidåkningen kan jag skriva en bok om

Jag tror inte att mitt liv kommer att avslutas genom en olycka som hade kunnat motverkas med avancerade skyddsprylar. Därför känns det lite överflödigt ibland. Men vi får väl se. Du får gärna vara den som skrattar först om så sker

Apropå resor så bokade jag nyss en vecka till Åre under den sista studentveckan, vecka 5. Ska någon dit och är sugen på att dra några fina åk så hojta till.

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-22, 08:41   #100
KRS
Registered User

KRSs avatar

Reg.datum: Jul 2008
jag har aldrig varit med om en duktig åkare, filmare eller fotograf som INTE haft transciever med sig i BCn. det är inte bara för sin egen skull utan för hela crewet.

sist jag kommer ihåg någon som inte hade med sig(hade t.om med sig- var dock trasig) det involverade det blötslölavin, pissa ner sig, psykologbesök och en jävla massa tur.
KRS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-22, 15:00   #101
G_lund
En påse med mos.

G_lunds avatar

Reg.datum: Feb 2006
Åkte bräda i åmål idag
Hängde mest i barnbacken då syrran åkte snowboard för första gången.
G_lund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-23, 16:23   #102
ha:cl
Registered User

ha:cls avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Nä. Men är man rädd för "folk bakom i hög fart" så kör man inte så fort.

Ok. Jag håller ändå inte med. Åker knappt i Sverige och har åkt med en jävla massa duktiga åkare. Sällan någon slänger fram en transceiver. Kör ibland med en av Sveriges bästa åkare som en gång när jag var med drog en bakåtvolt utför en klippa på över 20 meter, utan vare sig hjälm eller ryggskydd. Så macho/crazy-attityden är synnerligen påtaglig.

Själv bär jag alltid ryggsäck (med stoppning om jag ska droppa högt) och säkerhetsprylarna hänger på om det verkligen känns nödvändigt. Har dragit ned laviner helt utan någon försäkring och visst har det känts läskigt men man känner sig lite töntig när ingen annan bryr sig lika mycket. Och skadorna jag ådragit mig genom skidåkningen kan jag skriva en bok om

Jag tror inte att mitt liv kommer att avslutas genom en olycka som hade kunnat motverkas med avancerade skyddsprylar. Därför känns det lite överflödigt ibland. Men vi får väl se. Du får gärna vara den som skrattar först om så sker

Apropå resor så bokade jag nyss en vecka till Åre under den sista studentveckan, vecka 5. Ska någon dit och är sugen på att dra några fina åk så hojta till.
Du får mer än gärna ange namnet på "en av Sveriges bästa åkare". Överlag, snackar du nonsens, men är troligen för internetcool för att ta en vettig diskussion om det.
ha:cl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-23, 16:59   #103
anton2000
Registered User

anton2000s avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av ha:cl Visa inlägg
Du får mer än gärna ange namnet på "en av Sveriges bästa åkare". Överlag, snackar du nonsens, men är troligen för internetcool för att ta en vettig diskussion om det.
Hans polare kanske heter Henrik?

anton2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-23, 19:37   #104
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Hur mycket pengar bör/måste man lägga för att få en hyfsad nybörjar-snowboard? (Inklusive bindningar och boots.). Jag testade en kompis bräda under 2,5 åkdagar i Lofsdalen nu i veckan och lyckades efter en dag få till den där förbannade tåsvängen och efter två dagar åka knappliften till toppen () så vi kan väl säga att min nivå inte är alltför avancerad. Dock var det jäkligt kul och jag misstänker att jag skulle åka mer och bli bättre snabbare om jag hade en egen bräda.

Kan man nätshoppa eller är det jättepuckat?

//Kristin
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-23, 20:19   #105
jimmyboy
Avocado maki

jimmyboys avatar

Reg.datum: Jun 2009
Hmm, nu är det så att jag ska iväg med folk från klassen och åka bräda i Romme. Har varit där förut och tröttnade ganska fort på backarna, det jag undrar är om någon har några bra idéer för att göra det hela lite roligare? Några spårade idéer eller vad som helst för att "göra någonting nytt" så att säga. För er som inte vet är Romme gaaaanska litet, så det roliga tar ju slut ganska fort är ganska rutten på att åka med.

Mark: 170 kg/200 kg - Böj: 160 kg/160 kg - Bänk: 110 kg/120 kg
@Kroppsvikt: 96 kg/80 kg
jimmyboy är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:18.