Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-07, 12:57   #91
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Jag tror folk ofta känner sig "duktiga" genom att äta krav/ekologiskt/whatever.

Då gärna kött, bananer eller annat som i sig vore "bättre" att inte konsumera alls.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-07, 13:17   #92
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia Visa inlägg
Jag tar plastpåse för att ha den som soppåse. Sen får jag inte alltid plats i väskan och går inte alltid omkring med en tygpåse hela dagen för att jag ska handla på vägen hem.
Du behöver inte förklara dig varför du tar en plastpåse. Poängen var ju knappast den att den som tar ny plastpåse varje gång han/hon handlar gör fel utan bara den att det finns andra sätt att göra ett miljömässigt mer gynnsamt val än att enbart handla ekologisk mat.

Det handlar lika mycket om snålhet från min sida samt att vi redan har gott om soppåsar i korridoren, överfullt närmare bestämt. Det var som sagt bara en poäng att jag lever ett liv som för jorden inte är särskilt resursslösande även fast jag väljer konventionellt odlad mat.

Just påsen var dessutom lite ironiskt menat, därav min i slutet.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-07, 13:57   #93
Razorman
Registered User

Razormans avatar

Reg.datum: May 2008
Eddie, hur kommer det sig att du snålar så på mat ? kass ekonomi eller bara allmänt snål ?
Razorman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-07, 14:19   #94
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Razorman Visa inlägg
Eddie, hur kommer det sig att du snålar så på mat ? kass ekonomi eller bara allmänt snål ?
Mina basvaror är billiga livsmedel helt enkelt. Att jag sedan även väljer billiga märken är att jag inte tycker smaken är sämre. Jag är inte kräsen alls och finns inte behovet av lyxigare vanor känner jag inte att jag behöver göra det "bara för att".

Fast igår köpte jag mig en kebabrulle (närmare bestämt en vikingrulle) t.ex. så visst kan även jag "lyxa till det"
Gammal 2008-09-07, 14:25   #95
Grubben
Registered User

Reg.datum: Jul 2008
800-4000 kr+ beroende på om jag är: diet, bulk, sugen, fattig, rik. En dam som är hungrig, äter tillsammans i symfoni <--(mitt max-belopp hittar vi här).
Grubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-07, 15:14   #96
Ikari
Registered User

Ikaris avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Erikzzon Visa inlägg
Jag och sambon ligger nog runt 3000 tillsammans.
Samma här. Ibland blir det några uteluncher per månad, så kanske 1700-1800 per skalle i månaden.
Ikari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-07, 15:36   #97
Ronja
Registered User

Ronjas avatar

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Mina basvaror är billiga livsmedel helt enkelt. Att jag sedan även väljer billiga märken är att jag inte tycker smaken är sämre. Jag är inte kräsen alls och finns inte behovet av lyxigare vanor känner jag inte att jag behöver göra det "bara för att".

Fast igår köpte jag mig en kebabrulle (närmare bestämt en vikingrulle) t.ex. så visst kan även jag "lyxa till det"
Kallar du det lyx? jaja ja kallar det mer lyx att gå på en riktigt god restaurang med vällagad mat o då drar pengarna iväg lätt upp mot 300:- per person. Ta detta rätt inget anklagande, bara ett konstaterande hur olika vi människor är och ur olika syn o behov vi har..

Har nog tyvärr kommit fram till att min "syn" är alldeles för dyr för min inkomst , denna tråd är asbra för man får lite tips på hur man kan förbättra även om ja håller på att inhandla rena produkter och helst ekologiskt(iaf i de varor man vet brukar t.ex. besprutas kraftigt osv)Skulle vilja äta ägg men vägrar gynna sådana som har sina höns frigående inomhus, rena djurplågeriet!!!! och kravägg kostar en hel del

Hoppas alla fortsätter tipsa om sätt att få ner matkostnader!!!
Gammal 2008-09-07, 15:44   #98
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ronja Visa inlägg
Kallar du det lyx? jaja ja kallar det mer lyx att gå på en riktigt god restaurang med vällagad mat o då drar pengarna iväg lätt upp mot 300:- per person. Ta detta rätt inget anklagande, bara ett konstaterande hur olika vi människor är och ur olika syn o behov vi har..

Har nog tyvärr kommit fram till att min "syn" är alldeles för dyr för min inkomst , denna tråd är asbra för man får lite tips på hur man kan förbättra även om ja håller på att inhandla rena produkter och helst ekologiskt(iaf i de varor man vet brukar t.ex. besprutas kraftigt osv)Skulle vilja äta ägg men vägrar gynna sådana som har sina höns frigående inomhus, rena djurplågeriet!!!! och kravägg kostar en hel del
Och på dina restaurangen är du förstås lika noga med var alla råvaror kommer ifrån hur de är odlade, att vin och sprit som du dricker framställs via humana arbetsförhållanden o.s.v.?
Gammal 2008-09-07, 15:51   #99
Ronja
Registered User

Ronjas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Och på dina restaurangen är du förstås lika noga med var alla råvaror kommer ifrån hur de är odlade, att vin och sprit som du dricker framställs via humana arbetsförhållanden o.s.v.?
Ska ja va helt ärlig så är ja ganska noga med det, förutom alkoholen som ja inte dricker, beror lite på om det är lunch eller middag eller om ja går ut o fikar, middag blir ofta dit andra vill gå men ja har mina egna favvos, men till lunch o fika väljer ja ställen där de har krav osv(oftast iaf)av nån anledning blir det mkt godare o mysigare att äta på sådana ställen också o oftast mkt trevlig personal.(kan ju vara en slump men..)
så ja ja tänker på det eftersom ja inte äter ute så ofta heller(tar en kaffe nån gång i veckan däremot )
Gammal 2008-09-07, 16:01   #100
Prankie
Registered User

Prankies avatar

Reg.datum: Nov 2002
Brukar välja de "nyttigare"=dyra varianter av råvaror och mycket färska grönsaker och frukter så matbudget brukar sticka iväg mot 4000 för två pers.
Gammal 2008-09-07, 17:21   #101
shape
Registered User

shapes avatar

Reg.datum: Jun 2008
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Nej, och äter varken godis eller tuggummi. Lägger max 50 spänn på en bra fylla så det blir inte så mycket mer i månaden, 300-400 kanske?

Krav ger jag blanka fan i. Apelsiner för 9kr kilot och bananer för 10kr kilot mumsar jag i mängder. Ibland finns tomater och paprika för 10 kr kilot och köpte nyss morötter och vitkål för 5 kr kilot vardera. Det är nice
50 spänn för en bra fylla? jag älskar fan att träna, men jag älskar också mat och alkohol, känner att det är lite lack of life här gällande en del på kolo.
Ni som antyder att det på något sätt går att komma undan med en variationsfylld och mättande kost för under 1500 i månaden är ..
Visst kan man leva på lidls baskost i fem år men frågan är om det är värt det.
shape är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-07, 17:49   #102
MyungChul
Registered User

MyungChuls avatar

Reg.datum: Aug 2004
Mellan 500 och 6,000kr tror jag. Beror på hur mycket jag jobbar och hur mycket jag går ut för att "jobba".
Gammal 2008-09-07, 17:56   #103
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det är rätt lätt att äta billigt, så länge man inte äter ute och köper massa saker som är onödiga, typ tuggimmin och fika ute.
Att fika och äta ute ingår bland sånt jag tycker är en trevlig sysselsättning, alltså är det inte onödigt. Iofs tycker jag inte att jag lägger ner orimligt mkt pengar på mat heller

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-07, 18:08   #104
Ronja
Registered User

Ronjas avatar

tycker ni det är orimligt att äta för ca 2500 om man ligger på ca 1800kcal/dag?
Gammal 2008-09-07, 18:14   #105
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Det är mer beroende av din inkomst än något annat skulle jag säga.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:43.