2008-08-03, 18:52
|
|
Registered Abuser
Reg.datum: Jul 2002
|
Svårt att jämföra i butik då dom inte riktigt har samma belysning som man har hemma.
|
|
|
2008-08-03, 19:51
|
|
Tränar inga zoner!
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av daja
Jag upplever det nästan som att det på LCD och plasma-skärmar bara blir en bra bild om man spelar upp något i full HD, kollar man via analoga eller digitala nätet får man en sämre bild än på sin gamla medelbra tjocktv. Blir det skarpare om man kikar på en DVD-film eller måste man upp i Blueray och Full HD för att ha nytta av dem?
|
Nja, om man jämför dagens bästa 32" LCD mot en grym 32" bildrörstv så skulle jag tro att LCD:n får stryk, men så fort man går upp i storlek med samma källa så måste man tänka på att det alltid blir grynigare.
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan
Men sen ska man ju inte gå till Siba, OnOff eller liknande skitställen och kolla på TV. Dom matar ju inte precis apparaterna med bra grejer där alltid. Sist jag var där och kollade hade dom nån "HD-film" som såg sämre ut än en antennsändning på min brorsas billighets-32".
|
Nja, jag håller inte riktigt med. Så länge man har likadan insignal så kan man ju bedöma svärta, kontrast, hur rörelse hanteras osv apparater emellan. Och det är ju det som är viktigt? Man vet ju mer eller mindre att vilken tv som presterar bra på sämre insignal, även presterar bra på högupplöst material.
Sen om man vill sitta och jämföra 1366*768 mot 1920*1080 på 40tummare så kan man i mina ögon gå och lägga sig.
2008-08-03, 20:03
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av ante
Nja, jag håller inte riktigt med. Så länge man har likadan insignal så kan man ju bedöma svärta, kontrast, hur rörelse hanteras osv apparater emellan. Och det är ju det som är viktigt? Man vet ju mer eller mindre att vilken tv som presterar bra på sämre insignal, även presterar bra på högupplöst material.
Sen om man vill sitta och jämföra 1366*768 mot 1920*1080 på 40tummare så kan man i mina ögon gå och lägga sig.
|
Ej sant.
Tvapparaterna är sällan(aldrig?) kalibrerade på något sätt på Siba/Elgiganten/osv. Vissa apparater är ger bättre bild när dom är inställda default och vissa är sämre... och vissa står på dynamicläge(liksom vafan?!). Du kan aldrig få en rättvis bedömning av tvapparater som står uppställda på sådana ställen.
edit
Fast sista raden håller jag såklart med dig om.
|
|
|
2008-08-04, 09:10
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av Granatgiraffen
Ej sant.
Tvapparaterna är sällan(aldrig?) kalibrerade på något sätt på Siba/Elgiganten/osv. Vissa apparater är ger bättre bild när dom är inställda default och vissa är sämre... och vissa står på dynamicläge(liksom vafan?!). Du kan aldrig få en rättvis bedömning av tvapparater som står uppställda på sådana ställen.
edit
|
Frågar du snällt så får du nog leka med inställningarna själv i butiken.
De flesta skärmar har ett butiksläge som tillverkarna själva ställt in, ofta då med helt andra inställningar än vad som är bekvämt att titta på hemma, eftersom de vill få dig att se TV:n i den ljusa butiken bland alla andra skärmar. Skulle någon skärm vara "kalibrerad" (jag använder kalibrerad med citationstecken för det handlar sällan om kalibrering utan om rätt simpla inställningar) så som rekommenderas på bildofil-forum m.m. skulle ingen köpa den, bilden skulle se ful och tråkig ut jämte de andra ljusa och klara skärmarna.
Edit: Håller dock med om att det är omöjligt att egentligen bedöma en skärm i Elgigantsmiljö, om svärtan är bra eller dålig ser man först när man släcker ner lite.
OT: För min egen del tycker jag att de inställningar som oftast rekommenderas för t.ex film är helt värdelösa, varför ska vitt vara gult egentligen??
|
|
|
2008-08-04, 10:24
|
|
Mannen, myten, legenden!
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Nja, om man jämför dagens bästa 32" LCD mot en grym 32" bildrörstv så skulle jag tro att LCD:n får stryk, men så fort man går upp i storlek med samma källa så måste man tänka på att det alltid blir grynigare.
|
Beror ju lite på vad man matar den med, många som jag använder den delvis som datorskärm också ja så märker man rätt stor skillnad på upplösningen.
Mata den med film, mja då är upplösningen lite skit samma, och kan kanske bör fokusera med på kontrasten.
|
|
|
2008-08-04, 10:42
|
|
tuff shit
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
|
Och här är inte jag helt med. Många apparater presterar väldigt olika på hög- och lågupplöst material, och jag hade iallafall absolut inte velat grunda min bedömning på något jag sett i en extremt upplyst Siba-affär, där nån joker har gått lös på inställningarna. Okej att man säkert får låna kontrollen och ställa in den på fabriksinställningar eller liknande, men det är fortfarande långt ifrån ens hemmamiljö. Det sista om upplösningarna förstår jag inte riktigt vad du menar eller vem du riktar det mot.
|
2008-08-04, 10:44
|
|
Tränar inga zoner!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Granatgiraffen
Ej sant.
edit
|
Ok, jag tänkte iofs på mediamarkt där nästan alla tv-apparater är vettigt inställda, och om inte, så får man låna en fjärris och fixa till själv, så gjorde jag, när jag själv valde tv. När man skall bedöma färger, kontrast, svärta osv så spelar upplösningen ingen större roll.
Citat:
Ursprungligen postat av Piranha
Beror ju lite på vad man matar den med, många som jag använder den delvis som datorskärm också ja så märker man rätt stor skillnad på upplösningen.
Mata den med film, mja då är upplösningen lite skit samma, och kan kanske bör fokusera med på kontrasten.
|
Kör du 1920*1080 och känner att du verkligen behöver så hög upplösning när du sitter i soffan?
Jag tycker att 1920*1080 på 46" är för högt på dryga 2,5 meters avstånd, blir svårt att se allt utan att anstränga sig.
2008-08-12, 19:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Någon som har några heta tips på LCD runt 7-8000? Minst 32" och som går att hänga på väggen
|
|
|
2008-08-12, 20:17
|
|
Banned
Reg.datum: Oct 2003
|
Vad ska du använda den till?
Lite allt möjligt eller bara en eller två grejer?
|
|
|
2008-08-12, 20:25
|
|
Baconanist
Reg.datum: Mar 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wao
Någon som har några heta tips på LCD runt 7-8000? Minst 32" och som går att hänga på väggen
|
Har fått bra kritik
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=273689
|
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
|
|
|
2008-08-12, 20:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2003
|
Tänkte sälja min 1 år gamla Sony 32V2500 lcd. Vad kan man med att begära för en sådan TV? Min morfar är intresserad av att köpa den av mig, och jag vill inte lura skjortan av honom. 3-5000 kr är det rimligt?
|
|
|
2008-08-12, 21:49
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av tntballe
|
Såg riktigt fin ut. Är du säker på att det går att hänga upp den på väggen? Om ingen vägghållare följer med så är det inga problem, det kan man fixa själv. Men jag vet inte, kanske de flesta lcd går att hänga på vägg?
|
|
|
2008-08-12, 22:02
|
|
Baconanist
Reg.datum: Mar 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wao
Såg riktigt fin ut. Är du säker på att det går att hänga upp den på väggen? Om ingen vägghållare följer med så är det inga problem, det kan man fixa själv. Men jag vet inte, kanske de flesta lcd går att hänga på vägg? 
|
Den kan hängas på väggen, tror det gäller dom flesta lcd/plasma.
|
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
|
|
|
2008-08-12, 22:05
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av tntballe
Den kan hängas på väggen, tror det gäller dom flesta lcd/plasma.
|
Skönt att veta, då kan jag spana runt lite själv på internet också, så slipper jag åka in till affären.
|
|
|
2008-08-13, 18:27
|
|
Tränar inga zoner!
|
Jag tänkte hänga upp min TV på väggen. Först och främst undrar jag om någon har erfarenhet av detta vesa-fäste: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=23610205
Sedan tänkte jag fråga de kunniga här hur det är med att borra i väggen. Väggen är en betongvägg, som jag tror är bärande (den är mot trapphuset i ett hyreshus).
Är det bara att borra och sätta plugg? Hur många hål skall man ha? Dimensioner på skruvarna?
TVn väger 30 pannor.
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:21.
|

|