Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-17, 00:22   #91
abbarn
Registered User

Reg.datum: Jan 2005
Jag blir allt lite mörkrädd när man inser hur slapp inställning många har till skolan och än värre är det väl när man ser hur många som får bra betyg även fast närvaron i skolan inte är så bra. Skulle inte förvåna mig om Sverige ses som ett u-land om en sådar 15-20 år.
abbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 02:17   #92
fat_joe
Registered User

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av abbarn Visa inlägg
Jag blir allt lite mörkrädd när man inser hur slapp inställning många har till skolan och än värre är det väl när man ser hur många som får bra betyg även fast närvaron i skolan inte är så bra. Skulle inte förvåna mig om Sverige ses som ett u-land om en sådar 15-20 år.
Varför ska närvaron vara så starkt kopplat till betyget?
Om jag träffar en kille och går och äter och om vi kommer fram till att vi ska dela på notan så är han nog ingen kille jag vill träffa mer... Jag inisterar att få betala för att se hur länge han kan hålla på, men ger han sig lätt så tycker jag inte att han är man nog i mitt tycke.
fat_joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 10:50   #93
abbarn
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av fat_joe Visa inlägg
Varför ska närvaron vara så starkt kopplat till betyget?
Menar bara att jag tycker det är för slappt i skolan om man med hög frånvaro ändå kan få höga betyg. I den här tråden har man ju kunnat läsa att folk skolkat pga allt från wow till att man inte orkar kliva upp på morgonen.
Gammal 2008-04-17, 13:05   #94
dared
Know what im sayin´?

dareds avatar

Reg.datum: Oct 2001
Citat:
Ursprungligen postat av abbarn Visa inlägg
Menar bara att jag tycker det är för slappt i skolan om man med hög frånvaro ändå kan få höga betyg. I den här tråden har man ju kunnat läsa att folk skolkat pga allt från wow till att man inte orkar kliva upp på morgonen.
Möjligvis, men grejen är ju att i gymnasiet måste man ta hänsyn till folk som har svårt att förstå innehåll i böckerna eller vissa resonomang som måste förklaras av läraren genom olika exempel.
Vissa lär sig mycket snabbare än andra och klarar utan problem att förstå dessa resonomang utifrån att läsa lite i boken. Det går t o m snabbare att läsa på egen takt och man kan alltså klara en kurs på mycket kortare tid om man gör det själv.
Visst skulle man kunna öka takten på vissa program, men det finns ju fortfarande många som måste ha mycket mer undervisningstid med lärarna än vad andra behöver.

Jag är för en mer resultatorienterad utbildning. I alla fall på de "akademiska" gymnasieprogrammen.

Nationellaprov är ju t ex utmärkta.
dared är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 15:15   #95
pojken
Bicepsuell <3

pojkens avatar

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Avesta Visa inlägg
Skolkade för att jag på förhand visste att jag skulle få högsta betyget i slutändan. Bra tider.
Hur kunde du veta det?
Gammal 2008-04-17, 19:06   #96
Tenzu
Registered User

Tenzus avatar

Reg.datum: Oct 2004
För att jag kunde. I flumskolans Sverige ställs inga krav, för att vara "snäll". Snällt hade varit att sätta klara ramar och strukturer, a.k.a. trygghet.
På 12år (de 12 år då man har allra lättast för att lära sig dessutom) hade man kunnat lära sig så fruktansvärt mycket nyttigt att det nästan är löjligt.
Tenzu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 19:12   #97
JoeyP
Banned User

Reg.datum: Apr 2008
Jag tycker skolan är roligt, går byggprogrammet så det är inte så svårt. Dock är matten svår. Har grymt svårt för matte A. Lol. Skolkar gör jag nästan aldrig. Isf sjukanmäler jag mig hela dagar.
JoeyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 20:47   #98
nr16
Banned User

Reg.datum: Oct 2006
Skolkar bara om jag försover mig. Om jag inte pallar gå hela dagar säger jag att jag ska till doktorn eller är sjukt eller liknande...
nr16 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 20:59   #99
abbarn
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Tenzu Visa inlägg
För att jag kunde. I flumskolans Sverige ställs inga krav, för att vara "snäll". Snällt hade varit att sätta klara ramar och strukturer, a.k.a. trygghet.
På 12år (de 12 år då man har allra lättast för att lära sig dessutom) hade man kunnat lära sig så fruktansvärt mycket nyttigt att det nästan är löjligt.
Håller med, man gör ju inte eleverna någon tjänst genom att låta dem gå och drälla.
Gammal 2008-04-17, 20:59   #100
Absinteh
Nerd in disguise

Absintehs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Mattusch Visa inlägg
Den dagen lärarna undervisar utöver läroböckerna, då känns det rimligt att komma till skolan till 100%. Tyvärr var det ju inte så utan du kunde lika gärna läsa i boken.(Varför då gå upp 7 för att va i skolan vid 8?) Gäller ju inte alla ämnen då jag lärde mig massa på t ex matte d och e men vissa ämnen sket jag i då det var ren högläsning.
+1
Gammal 2008-04-17, 21:34   #101
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Jag skolkade bara i ettan för att det var spännande att jag kunde skolka utan att någon ringde hem. Men det var bara någon timme då eller då aldrig en hel dag.

Sen slutade jag för jag gillade att gå i skolan. Så jag gick hellre än skolkade.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:55.