2008-05-18, 01:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Bump.
|
|
|
2008-05-18, 09:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2005
|
Bra timing på "bumpen" ska börja Sheiko's #29 imorgon.
Har dock "översatt" fler av hans program, har lite problem med tolkningen av ett par övningar.
Program #31, vecka 2, fredag:
2. A press sitting under a corner 6x4
6. Inclinations through goat 4x10
#6 Inclination brukar va Goodmorning, men med "get"??!!
#2, sittande press?? Men "under a corner"?
I vilken ordning rekomenderas de olika programmen att köras?
|
|
|
2008-05-18, 09:54
|
|
OLW ?
Reg.datum: Aug 2003
|
Programmen finns väl lite varstanns översatta till läsbar engelska. Har inte Daminen lagt upp dem på hans egen sida?
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
|
|
|
|
2008-05-18, 09:58
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Danny Devito
Hur går det för er?
|
Det går oförskämt bra. Ökade 80kg från förra serietävlingen av träning från 9/2 till 17/5. Ökade kroppsvikten 1.5kg.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Moose
Bra timing på "bumpen" ska börja Sheiko's #29 imorgon.
Har dock "översatt" fler av hans program, har lite problem med tolkningen av ett par övningar.
Program #31, vecka 2, fredag:
2. A press sitting under a corner 6x4
6. Inclinations through goat 4x10
#6 Inclination brukar va Goodmorning, men med "get"??!!
#2, sittande press?? Men "under a corner"?
|
Tippar på att det är snedbänk. Den brukar man få köra 6x4. Det andra är antagligen ett slags marklyft-/knäböjskombo där du står på två höga block, 1 meter minst, och sänker en viktmanick ner rakt under dig mellan blocken.
|
|
|
2008-05-18, 10:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
. Det andra är antagligen ett slags marklyft-/knäböjskombo där du står på två höga block, 1 meter minst, och sänker en viktmanick ner rakt under dig mellan blocken.
|
OK, man får väl improvisera om nu skulle komma till att köra det programmet någon gång.
Tackar för hjälpen.
|
|
|
2008-05-18, 13:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Jag har också tänk börja med Sheiko i Juni, tror nog jag kommer köra #29.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Moose
|
Enligt EliteFTS och en del forum verkar det som dom rekommenderar att man börjar på #29 och sen kör #37, om man är nybörjare inom Sheiko.
http://www.elitefts.com/sheiko/
http://asp.elitefts.com/qa/default.asp?qid=54610&tid=3
Citat:
Ursprungligen postat av Olof Wiklund
Programmen finns väl lite varstanns översatta till läsbar engelska. Har inte Daminen lagt upp dem på hans egen sida?
|
Programmen på Damien Thorne's hemsida är redan översatta - ja. Men dom är för CMS/MS, och så starka är inte dom flesta på forumet:
MSIC – Master of Sport of International Class;
MS – Master of Sport;
CMS - Candidate to Master of Sport.
Som sagt så verkar dom flesta rekommendera att man börjar med #29 om man inte är "stark nog" för att vara t.ex. Candidate to Master of Sport.
Citat:
Det går oförskämt bra. Ökade 80kg från förra serietävlingen av träning från 9/2 till 17/5. Ökade kroppsvikten 1.5kg.
|
Såg det i din journal. Kul att höra.
|
|
|
2008-05-18, 21:18
|
|
Ordvitz mon frère
Reg.datum: Oct 2002
|
Citat:
|
För mig som är n00b, vilket av alla dessa Sheiko-program använde du dig av?
|
|
|
2008-05-19, 12:56
|
|
Ordvitz mon frère
|
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin
|
Lägger på en fråga till: Hur står sig denna ökning (80kg) i förhållande till dina ökningar i raw-lyft? Så att man kan utesluta/jämföra hur mycket som kan ha tillkommit p.g.a vana med utrustning etc.
|
|
|
2008-05-19, 13:19
|
|
Banned User
|
Citat:
|
CMS/MS.
Citat:
Lägger på en fråga till: Hur står sig denna ökning (80kg) i förhållande till dina ökningar i raw-lyft? Så att man kan utesluta/jämföra hur mycket som kan ha tillkommit p.g.a vana med utrustning etc.
|
Marklyftet är raw. Bänkpressen (raw) ökade 7.5kg första 4-veckorsperioden, övriga 9 veckor körde jag utan att maxa i raw-övningarna eftersom det bara är kontraproduktivt. Har inte maxat i raw-böj. Det går inte att jämföra så riktigt heller eftersom det helt enkelt är så att tröjpress och bänkpress är två olika övningar där kopplingen inte är helt självklar; samma sak med fullt utrustad SL-böj och vanlig knäböj med stången bak.
Vana vet jag inte varför du vill utesluta heller. Detta är ett SL-schema, inte ett kroppsbyggarschema. Vikten är det intressanta.
Senast redigerad av jwzrd den 2008-05-19 klockan 13:21.
|
|
|
2008-05-19, 16:08
|
|
Ordvitz mon frère
|
Citat:
Vana vet jag inte varför du vill utesluta heller. Detta är ett SL-schema, inte ett kroppsbyggarschema. Vikten är det intressanta.
|
Poängen med frågan var huruvida dina kraftigt förbättrade resultat har tillkommit huvudsakligen p.g.a att du använt ett Sheikoprogram eller p.g.a att du lärt dig använda din utrustning bättre.
Självklart är vikterna du presterar det enda som räknas, det är bara ett sätt att försöka avgöra hur effektivt själva schemat har varit.
Kan f.ö tillägga att jag inte kan ett piss om styrkelyft eller dess utrustning, så frågan kan mycket väl framstå som dum/löjlig/etc.
|
|
|
2008-05-19, 16:13
|
|
Banned User
|
Citat:
Poängen med frågan var huruvida dina kraftigt förbättrade resultat har tillkommit huvudsakligen p.g.a att du använt ett Sheikoprogram eller p.g.a att du lärt dig använda din utrustning bättre.
Självklart är vikterna du presterar det enda som räknas, det är bara ett sätt att försöka avgöra hur effektivt själva schemat har varit.
Kan f.ö tillägga att jag inte kan ett piss om styrkelyft eller dess utrustning, så frågan kan mycket väl framstå som dum/löjlig/etc.
|
Utrustning och sheiko utesluter inte varandra här. Målet är en så stor förbättring som möjligt i tävlingsgrenarna och förbättringen har varit stor. Träningsprogrammet är däremot bara en av alla komponenter. Andra komponenter är och kommer att förbli viss mental träning, synpunkter och "övning" på att t ex knäböja så tekniskt bra som det bara går att göra och dit räknas givetvis effekterna av att använda utrustningen.
Men att lära sig sätta sig i rätt tempo med utrustning skiljer sig liksom inte från att göra det samma utan.
Hypertrofimässigt är jag rätt säker på att rattar, axlar, triceps, rygg, röv och i viss mån benen blivit avsevärt större.
|
|
|
2008-05-19, 16:17
|
|
Ordvitz mon frère
|
Citat:
Utrustning och sheiko utesluter inte varandra här. Målet är en så stor förbättring som möjligt i tävlingsgrenarna och förbättringen har varit stor. Träningsprogrammet är däremot bara en av alla komponenter. Andra komponenter är och kommer att förbli viss mental träning, synpunkter och "övning" på att t ex knäböja så tekniskt bra som det bara går att göra och dit räknas givetvis effekterna av att använda utrustningen.
Men att lära sig sätta sig i rätt tempo med utrustning skiljer sig liksom inte från att göra det samma utan.
Hypertrofimässigt är jag rätt säker på att rattar, axlar, triceps, rygg, röv och i viss mån benen blivit avsevärt större.
|
Finfint. Grattis till resultatet förresten.
|
|
|
2008-05-19, 19:01
|
|
Ordvitz mon frère
|
Gluttade igenom #29 på EliteFTS nu.
Frågor:
1) Vad kan tanken med att ha med flies tänkas vara? Har uppfattningen att den övningen inte ger mycket mer än stretch.
2) "Deadlift to knees". Förstår jag alltså rätt om man utför ett vanligt marklyft utan klossar och lådor och annat och bara lyfter till knähöjd och går ner igen?
3) "Deadlift from pins". Är syftet att göra ett kronlyft här, eller är det en annan del? Vilken höjd avses på ett ungefär? Har inget powerrack, så är det det som avses får man använda två bänkar eller dyl.
4) "Pushups". Det är helt säkert att det är armhävningar som avses, och inte "Pullups"? Armhävningar är ju likt flies inte en sån övning som man traditionellt anser som särskilt effektiv/nyttig på gymmet.
5) Ser att det även fanns "Deadlift off box", står man på en låda då eller vad är tanken? Är det ett kronlyft så undrar man ju vad skillnaden är på denna och "deadlift from pins".
6) Säkert att övningarna ska utföras med maximal explosivitet? Enligt McRoberts cyclingfilosofi så är ju vitsen med att köra på t.ex 70% att man tar ett steg tillbaka för att ta två fram, muskeln får vila etc.
7) Alla övningar som inte ingår i cyclen (d.v.s allt utom bänk/böj/mark) ska köras med maximal intensitet, eller?
Tackar på förhand.
|
|
|
2008-05-19, 22:02
|
|
I'd hit it
Reg.datum: Aug 2007
|
1) Belastar inte triceps och axlar lika mycket som pressar. Annars för variation kanske.
2) Precis.
3) Kronlyft.
"Jag ställer in powerracket så stången ligger på samma höjd som en viktskiva på högkant, som sig bör i kronlyft. Och eftersom jag har korta fina ben så blir det strax under knät." - Kurash
4) Armhävningar, ganska säker på det.
5) Så förstod jag det också, man står på låda.
6) Maximal explosivitet på 50kg är fortfarande lättare än maximal explosivitet på 100kg. Man vill alltid träna upp sin explosiva förmåga för att i slutändan kunna utveckla tillräcklig explosiv kraft i maxlyften.
7) Har för mig att jag har läst att man bör köra alla seten på samma vikt. Alltså inte alla set maximalt.
|
|
|
2008-05-19, 23:38
|
|
Ordvitz mon frère
|
Tackar så mycket för svaren.
Ang. "deadlift off box". Hur hög är denna låda och vad är syftet med övningen? Låter krångligt och möjligen skadligt.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:48.
|

|