2017-01-31, 13:06
|
|
Bleksvag, fet och osymmetrisk
Reg.datum: Jul 2015
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey
Köpt ÅAC på 7,70. Ser ut som en bra swing härifrån.
|
Säljer du för 7,80 så gör du 25-35 kr, minus eventuellt courtage. Känns det lönt?
|
|
|
2017-01-31, 13:16
|
|
Do you even PB?
Reg.datum: Dec 2012
|
Nej jag gör 435kr minus courtage. Men jag siktar runt 8,00 min.
|
|
|
2017-01-31, 13:31
|
|
Mr.KlopFis
Reg.datum: Jan 2007
|
Känns som H&M fick någon form av relief rally idag men på sikt kommer den säkert backa igen. Bolaget har motvind och många hinder framför sig.
Hade inte valt att plocka in i den i min långsiktiga portfölj.
|
|
|
|
2017-01-31, 14:18
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer
Känns som H&M fick någon form av relief rally idag men på sikt kommer den säkert backa igen. Bolaget har motvind och många hinder framför sig.
Hade inte valt att plocka in i den i min långsiktiga portfölj.
|
Hade jag orkat och varit intresserad så hade jag kollat rapporten noggrant och sett vad de skriver om e-handel speciellt. Varumärket är starkt så om deras plattform blir vettig så skulle de säkerligen kunna få en ledande position även inom e-handeln. Däremot så innebär det ju att de kommer konkurrera med sig själva rätt hårt.
|
|
|
2017-01-31, 16:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Varför ser det ut som HM aktien konvergerar mot 250 kr hela dagen? Är det Stefan eller någon storägare som tankar på sig ett gäng till den kursen? Vad kan man dra för slutsats?
|
|
|
2017-02-01, 10:06
|
|
|
Depåutveckling idag: Stigande 14,46%
Phew. Aldrig mer. Blev jävligt osäker i måndags och igår när Lundin Petroleum sjönk inför rapport. Idag gick det bättre så jag tjänade igen allt jag förlorat och typ 20kkr till.
De borde införa någon sorts funktion som gör att man kan ställa in så att ett visst värdepapper inte kan utgöra mer än en viss andel av portföljen, för jag var på mitt Nordnetkonto all-in i en hävstångsprodukt med Lundin Petroleum som underliggande. Riskspridning är något jag normalt gillar.
|
|
|
2017-02-01, 12:12
|
|
|
Depåutveckling idag: Stigande 16,07%
Men jag har gjort tre uppenbara misstag idag, varav ett jag borde undvikit.
1. Jag kunde hållit mina Lundin Petroleum certifikat längre såklart, hade jag sålt dem nu så hade jag tjänat ytterligare 20kkr på dem. Det är största monetära förlusten men det är ett rationellt agerande så jag förlåter mig själv.
2. Jag köpte in mig i ett micro-cap bolag men trodde i min enfald att folk skulle möta upp mitt pris när jag köpte för 50kkr, men tydligen var en investering på 20kkr typ permanent kursdrivande. Jag visste ju att kursen skulle gå upp men trodde att nån skulle passa på att sälja, men likviditeten var låg. Det är en ny erfarenhet att handla i micro-caps så jag förlåter mig själv.
3. Jag skulle köpa Avensia för 50kkr men skrev en nolla fel i antalet så jag fick för 5kkr. Det här är ju så sjukt trist det kan bli och oförlåtligt.
|
|
|
2017-02-01, 15:50
|
|
Do you even PB?
|
Bra jobbat Gerdler!
Köpt SynAct idag. Inte så mycket mer.
|
|
|
2017-02-01, 18:53
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Fimpat alla räntefonder i mitt eget pensionssparande samt även ungarna.
|
|
|
|
2017-02-03, 10:19
|
|
Do you even PB?
|
10% vinst SynAct, 3% vinst ÅAC, orka inte ligga kvar där. Bra vecka.
|
|
|
2017-02-03, 10:43
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2012
|
Hur hanterar ni den "psykologiska" aspekten av aktiehandel?
Lyssnade på en pod (minns ej om det var fill or kill, eller prata pengar" där någon i förbifarten sa typ "om kontot gått ned nån procent, innebär ju det en eller ett par månadslöner...", denna människa bör ju ha typ 3MSEK eller mer i aktier, för att kunna säga så, (beror ju såklart på vad människan tjänar).
Tänker ni bara på fundamenta, tänker långsiktigt och bryr er inte om kursrörelser eller, har ni någon stop-loss teknik, vid vilken procent säljer ni då?
Om ni har någon aktie i portföljen som ni vill göra er av med, säljer ni allt på ett bräde, eller delar ni upp försäljningen vid ett par tillfällen?
|
|
|
2017-02-03, 11:18
|
|
|
Jag säljer oftast allt på en gång utom i undantag.
Som till exempel Lundin Petroleum nu, jag köpte in mig och sen sjönk kursen, så jag snittade ned min GAV(genomsnittligt anskaffningsvärde) genom att köpa igen och sen fortsatte den sjunka osv. I slutändan hade jag sålt allt annat och hade bara mitt hävstångscertifikat på LuPe vilket gav mig några svettiga nätter.
Jag har räknat på oljepris, oljeproduktion och de tre intressanta valutorna (NOK, SEK och USD) och tittat på LuPe's historia och finanser. Jag tror på dem långsiktigt och jag var också ganska säker på att rapporten skulle slå förväntningarna. Så blev det också. Jag sålde i 3 omgångar så att nu har jag kvar typ 15% av min Nordnet-portfölj, och 5% av min nettoförmögenhet i hävstång på LuPe. Jag tror fortsatt på den väldigt starkt men jag var alldeles för investerad i dem innan.
En annan möjlighet är att man har en aktie som man köpte och som man tror på och som fortsätter leverera och höja förväntningarna men så sticker den kanske 100% få nåt år och blir en stor andel av ens portfölj, då kan man kanske sälja av kanske hälften eller en tredjedel tänker jag. Faran är dock att man säljer bra bolag och kastar pengarna efter förlorare.
|
|
|
2017-02-03, 21:05
|
|
Do you even PB?
|
Köpte Cyxone snittgav 5,82. Tror på en uppgång under nästa vecka fram till sista dagen för TO inlösen nästa fredag. Gissar den når runt 7kr.
|
|
|
2017-02-03, 22:41
|
|
Mr.KlopFis
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenflaska
Hur hanterar ni den "psykologiska" aspekten av aktiehandel?
Tänker ni bara på fundamenta, tänker långsiktigt och bryr er inte om kursrörelser eller, har ni någon stop-loss teknik, vid vilken procent säljer ni då?
Om ni har någon aktie i portföljen som ni vill göra er av med, säljer ni allt på ett bräde, eller delar ni upp försäljningen vid ett par tillfällen?
|
Beror helt på. Om 1 enskilt bolag går ner av mina 10st så kanske jag blir lite oroad och kollar närmare och fattar beslut efter det. Men om hela börsen går ner och alla bolag rasar så brukar jag inte göra något. Början på 2016 fick man se portföljen gå ifrån plus till minus 100k på bara några dagar för att senare repa sig och gå över till plus.
Brukar se min portfölj som min pensionsförsäkring och då är det lättare. Har 39år kvar till 65
|
|
|
|
2017-02-03, 22:49
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Blir man orolig och börjar sälja av sin långsiktiga portfölj efter en dålig månad borde man kanske bara lägga in pengarna på en aktiefond och bara kolla till den 1 gång per år.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:30.
|

|