2017-01-04, 11:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler
Men vänta nu... kronan är svag. Alla vill ha kronan svag, ja, utom folket, men den är det nu och det kommer den säkerligen inte vara hur länge som helst.
Väntar du dig att dollarn ska upp i 12 kronor eller? Euron är ganska svag, liksom kronan, men du kan ju inte jämföra kronan med bara Euron, och även då är kronan knappast högt värderad.
Inte heller kan du jämföra med GBP efter Brexit. Alla valutor som inte är artificiellt pressade av sanktioner eller politisk kris är starka mot kronan just nu, men av dem är i princip bara USD intressant.
|
Folket kommer vilja ha en svag krona.
Enda sättet att reglera den privata överskuldsättningen i Sverige är att få till samma scenario som hände på 70 talet för för 30- och 40-talisterna.
Att öka amorteringsviljan har inte funkat. Att få igång en inflation har inte fungerat.
Det finns bara två vägar, det är ätestupa där finansinstituten helt enkelt blir av med sin fodran, eller att försvaga kronan kraftigt under lång tid.
Vilka andra alternativ ser du som en lösning på problematiken?
Fortsatt höjande av minusräntan ad infinitum?
Massiv befolkningsökning som dessutom skall bli mer kreditvärdig än vad befolkningen redan är?
Hur jag än vrider och vänder på problemet så finns det bara en rimlig utväg, trappa upp inflationen utan att bostadsmarknaden följer efter.
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2017-01-05, 09:24
|
|
Do you even PB?
Reg.datum: Dec 2012
|
Bra start på året  cirka 17%.
|
|
|
2017-01-06, 10:55
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2009
|
Är ganska populärt nuförtiden att lägga upp "top picks" för kommande året, hade vart kul att se kollozeum medlemmarnas top 3picks.
Mina är:
1:Sobi
Bra presterande företag, tror på ökning i defensiva sektorer som läkemedel under ett oroligt 2017 samt att det ser intressant ut tekniskt.
2:SAS
Väldigt låg värdering, chansning att besparings åtgärder ger resultat på vinsten i år.
3:Vestas
Rätt låg värdering, ökande oljepriser kan ge en boost till förnybar energi (lite hedge till SAS)
|
|
|
2017-01-06, 13:31
|
|
Bleksvag, fet och osymmetrisk
Reg.datum: Jul 2015
|
Nordea, Boliden och Lundin Petroleum.
Nä jag vet inte ärligt. Jag tycker det är en dålig trend att tänka bara 1 år framåt. Vem har sådan placeringshorisont? Och vem är inte beredd att ändra i sin portfölj om ny information inkommer?
Jag tror att koppar och olja kommer stiga så småningom, kanske i år, vem vet. Nordea är bara en stabil bank med mycket lågt P/E-tal och hög direktavkastning. Mycket av risken som fanns i Nordea fanns i Norge och med den lilla höjningen av oljepriset vi sett och en klar förbättring av norsk ekonomi så är den risken borta. Nordea är bäst, köp den! Köp bank, annars får ni bank!
|
|
|
2017-01-07, 11:36
|
|
Mr.KlopFis
|
Här är årets vinnare kommande 5åren. Köp, bli rik, bli som klopfer.
https://www.avanza.se/borshandlade-p...-x-uranium-etf
|
|
|
|
2017-01-07, 15:53
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av agazza
Folket kommer vilja ha en svag krona.
Enda sättet att reglera den privata överskuldsättningen i Sverige är att få till samma scenario som hände på 70 talet för för 30- och 40-talisterna.
Att öka amorteringsviljan har inte funkat. Att få igång en inflation har inte fungerat.
Det finns bara två vägar, det är ätestupa där finansinstituten helt enkelt blir av med sin fodran, eller att försvaga kronan kraftigt under lång tid.
Vilka andra alternativ ser du som en lösning på problematiken?
Fortsatt höjande av minusräntan ad infinitum?
Massiv befolkningsökning som dessutom skall bli mer kreditvärdig än vad befolkningen redan är?
Hur jag än vrider och vänder på problemet så finns det bara en rimlig utväg, trappa upp inflationen utan att bostadsmarknaden följer efter.
|
Hur trappar du upp inflationen utan att sänka räntan? Helst ska räntan ökas så att bostadsmarknaden inte följer med. Enda alternativet jag ser är kvalitativa lättnader(istället för/tillsammans med kvantitativa) där riksbanken börjar köpa riskfyllda räntepapper och även aktier eller att de trycker helikopterpengar som de ger till alla medborgare. När vi börjar tala om tusenlappar i månaden till var vuxen svensk kommer nog inflationen öka även om styrräntan höjs lite i taget.
Så länge vi inte kraschar så är det stadiet vi är i nu att föredra. Vi har BNP-tillväxt och har haft det länge utan att bli överhettade och vi har låg arbetslöshet bland de inrikes födda. Klart att vi måste ha en krasch så småningom som rensar bort oproduktiva företag.
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer
|
Den är intressant. Hoppas också på en renässans där.
|
|
|
2017-01-07, 23:32
|
|
Do you even PB?
|
Mina 3 picks för 2017 är:
Oncology Venture (100-150% upp)
Saniona (80-100% upp)
Gabather (200% upp)
:P
|
|
|
2017-01-08, 19:40
|
|
Registered User
|
Citat:
Hur trappar du upp inflationen utan att sänka räntan? Helst ska räntan ökas så att bostadsmarknaden inte följer med. Enda alternativet jag ser är kvalitativa lättnader(istället för/tillsammans med kvantitativa) där riksbanken börjar köpa riskfyllda räntepapper och även aktier eller att de trycker helikopterpengar som de ger till alla medborgare. När vi börjar tala om tusenlappar i månaden till var vuxen svensk kommer nog inflationen öka även om styrräntan höjs lite i taget.
Så länge vi inte kraschar så är det stadiet vi är i nu att föredra. Vi har BNP-tillväxt och har haft det länge utan att bli överhettade och vi har låg arbetslöshet bland de inrikes födda. Klart att vi måste ha en krasch så småningom som rensar bort oproduktiva företag.
Den är intressant. Hoppas också på en renässans där.
|
Problemet är att pengarna hittar aldrig ut till folket så länge inte riksbanken får för sig att göra något oprövat och slussa QE pengar direkt till folket. Men det är en lösning på problemet.
BNP är ett värdelöst mått, BNP per Capita har fallit sedan 2007 och speglar verkligheten bättre.
https://www.svensktnaringsliv.se/Bil...a_bakgrund.pdf
Tråkigt att läsvärda rapporter sällan får spridning
|
|
|
|
2017-01-11, 11:26
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av agazza
Problemet är att pengarna hittar aldrig ut till folket så länge inte riksbanken får för sig att göra något oprövat och slussa QE pengar direkt till folket. Men det är en lösning på problemet.
BNP är ett värdelöst mått, BNP per Capita har fallit sedan 2007 och speglar verkligheten bättre.
https://www.svensktnaringsliv.se/Bil...a_bakgrund.pdf
Tråkigt att läsvärda rapporter sällan får spridning
|
Det är helikopterpengar när man gör QE genom att ge direkt till folket.
Fast att BNP per capita inte ökar är ju för att vi fått en befolkningsökning som består av oproduktiva. Inte bara invandrare som inte får jobb/bara kan ta lågproduktiva jobb utan även att vi har fått större barnkullar och fler pensionärer. Räknar du på BNP per capita för den arbetsföra delen av befolkningen så har den ändå ökat bra. Vi vet ju att vi kommer få fler pensionärer med tiden så andelen arbetande kommer sjunka så det är bara att leva med det.
|
|
|
2017-01-12, 11:00
|
|
Registered User
|
Citat:
Det är helikopterpengar när man gör QE genom att ge direkt till folket.
Fast att BNP per capita inte ökar är ju för att vi fått en befolkningsökning som består av oproduktiva. Inte bara invandrare som inte får jobb/bara kan ta lågproduktiva jobb utan även att vi har fått större barnkullar och fler pensionärer. Räknar du på BNP per capita för den arbetsföra delen av befolkningen så har den ändå ökat bra. Vi vet ju att vi kommer få fler pensionärer med tiden så andelen arbetande kommer sjunka så det är bara att leva med det.
|
QE hamnar inte hos folket. Det finns ingen graf jag kan hitta som kan påvisa detta. En liten del hamnar hos 5% antarna och uppåt.
Större andelen av QE programmen har hamnat i the federal reserve och ligger och tickar ränta.
Det här hade varit ett bättre alternativ för att få igång den spenderingsdrivna ekonomin
http://positivemoney.org/our-proposa...oney-creation/
Folk är alltid egoistiska, de flesa vill stå för bättre äldrevård då det är släktingar och föräldrar som drabbas, men ifall regeringen sänker budgeten för att säkra upp andra omkostnader som befolkningen inte vill ha så kommer det bli problem.
Den privata marknaden kommer fortsätta utvecklas starkt och klyftorna kommer i värsta fall bli ännu större mellan vissa segment
|
|
|
|
2017-01-12, 14:44
|
|
|
Men läs istället vad jag skriver: Om centralbanken ger pengar direkt till folket genom att sätta in en summa på deras konton eller ge dem en check så kallas det helikopterpengar.
Jag har inte argumenterat för att den QE vi har använt har kommit folket till del eller inte. Det skulle vi också kunna diskutera men det är jag inte intresserad av. Varför tror du jag föreslog kvalitativa lättnader eller helikopterpengar från början?
Det du har i länken där är bara ett mer direkt steg för centralbankens pengar in i statsekonomin. Problemet är att du tar bort centralbankens självständighet och klåfingriga politiker kommer använda det på ett mycket kortsiktigt sätt för att hålla makten. Dessutom är det redan nu staten som får förtjänsten av QE eftersom det är statsskuld som centralbankerna köper på sig till 80-100%, vilket sänker statslåneräntan.
Bättre att behålla centralbanken självständig och låta den sikta på att hålla ekonomin inom vissa målramar men att åtminstone delvis slussa pengar ut på något effektivare sätt till de som kommer spendera dem.
Problemet med att köpa statspapper är att efter ett tag så slutar det att sänka räntorna på andra papper. Klart att AAA-papper får lägre ränta men företag som har den ratingen har det för att de inte har några bra investeringar att göra och inte haft det på flera år.
|
|
|
2017-01-13, 13:18
|
|
BÄNKPRESSARE
Reg.datum: Nov 2007
|
Jag lade ett köporder och i samma ögonblick kom en order ett snäpp högre. Låter som en robot, hur länge brukar robotordrar ligga kvar?
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
|
|
|
|
2017-01-13, 17:40
|
|
Do you even PB?
|
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK
Jag lade ett köporder och i samma ögonblick kom en order ett snäpp högre. Låter som en robot, hur länge brukar robotordrar ligga kvar?
|
Tills de går igenom eller tills andra köp/säljordrar ändras.
Senast redigerad av Tobbey den 2017-01-13 klockan 17:42.
|
|
|
2017-01-13, 17:45
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey
Tills de går igenom eller tills andra köp/säljordrar ändras.
Gött! Berätta lite om vilka bolag du ligger samt du tidshorisont ?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
|
2017-01-13, 17:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2013
|
BITCOIN/ETHEREUM:
Vad tror ni om läget?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:37.
|

|