2009-06-06, 19:08
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av stafh
Är du ens seriös nu? Vem tror du äter sojan?
|
Du missade biten om gräsbetat kött va?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-06-06, 19:10
|
|
Registred User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
|
Du missade biten om att det är en försvinnande liten minoritet av alla djur som föds upp till köttproduktion som äter gräs va?
Det är väldigt uppenbart att du inte har en aning om vad du pratar om. Vänligen läs artikeln i länken jag postade precis.
|
|
2009-06-06, 19:13
|
|
Registred User
|
Citat:
plus konstbevattning/-gödsling.
|
Trollar du nu eller?
|
|
2009-06-06, 19:15
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Trollar du nu eller?
|
Men vad du håller på. Har du vaknat på fel sida ikväll?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-06-06, 19:17
|
|
Registred User
|
Citat:
Men vad du håller på. Har du vaknat på fel sida ikväll?
|
Nej, men ibland finns det gränser för hur mycket dumheter man tål att läsa.
|
|
2009-06-06, 19:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Citat:
Ja det är ju en oerhört deskriptiv jämförelse som fullständigt adekvat representerar dagens situation i världen.
Allvarligt talat var det uttalandet som jag fetmarkerade i ditt inlägg bland det dummaste jag hört hittills på det här forumet. No offence, men någon måtta får det vara.
|
Men diskussionen är knappast balanserad. Köttproduktionen får ta alla smällar och ingen nämner ens den enorma miljöbelastningen som odlingen av vegetabilier innebär.
Jag säger inte att köttproduktionen belastar miljön mindre än odlingen av vegetabilier, jag vet faktiskt inte, jag säger bara att båda är skurkar i sammanhanget.
Något som radikala vegetarianer och (nästan) alla andra vägrar erkänna.
|
|
|
2009-06-06, 19:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Mikael, uppenbarligen läste du inte det jag skrev eftersom jag tydligt klargjorde att vetenskapen idag inte visar att veganer behöver ta mer en ETT tillskott vilket beror på en rubbning av mikrofloran. Så om man talar om "ursprunglig" föda vilket du och andra LCHFare tenderar att mena med "människomat" är troligtvis en vegetarisk kost fullt tillräcklig, utan några alger.
Jag förstår inte alls vad dagens medelvegans kosthållning har att göra med om en vegetarisk kost är människomat eller inte. Det känns som du försöker dig slingra dig från ett dumt uttalande med mer dumheter. Kan du istället backa upp vad som är så fruktansvärt icke-mänskligt med en vegetarisk kost?
Argument om fullständigt protein kan användas om man vill vara bodybuilder men har ganska lite med helhetshälsan att göra. Det är nästintill omöjligt att inte tillgodose sitt proteinbehov om man möter sitt kaloribehov på en helvegansk kost.
Jag är inte så påläst angående gräsbeteskött och dess miljöpåverkan men vad jag har förstått är vattnet fortfarande ett stort problem. Jag ser definitivt naturbeteskött som ett mkt bättre alternativ ur både miljösynpunkt och rent näringsmässigt men du är säkerligen väl medveten om att vi knappast kan mätta allas munnar med gräsbeteskött.
|
|
|
2009-06-06, 19:54
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
|
Jag är inte alls imponerad av naturbete. Jag vet att marken inte räcker till.
http://www.surahammar.se/kulturfriti...800045059.html
Här gick det djur en sommar enligt skötselplanen. Betet tog snabbt slut så kossorna rymde. Marken utökades med fler ängar intill. Betet tog slut och korna rymde
Nää. Bete låter bra men vad ska djuren äta på vintern ? Kalvar ska bli till ungnöt och det tar 2 år eller minst en vinter utan bete. Då behövs vall också.
Verkningsgraden blir usel ifall man måste odla grödor för att djuren ska kunna få mat.
|
|
|
2009-06-06, 19:55
|
|
Registered User
|
Jag tror Mikael menade att det är ganska "onaturligt" för en människa att äta som en vegan vilket det förstås är.
|
|
|
2009-06-06, 19:59
|
|
Registred User
|
Citat:
Ursprungligen postat av bollio
Men diskussionen är knappast balanserad. Köttproduktionen får ta alla smällar och ingen nämner ens den enorma miljöbelastningen som odlingen av vegetabilier innebär.
Jag säger inte att köttproduktionen belastar miljön mindre än odlingen av vegetabilier, jag vet faktiskt inte, jag säger bara att båda är skurkar i sammanhanget.
Något som radikala vegetarianer och (nästan) alla andra vägrar erkänna.
|
Kött växer inte på träd. Det kommer från djur, och djuren äter vegetabilier.
Med tanke på att 80% av sveriges (och USAs) uppodlade yta går till djurfoder så skulle jag inte kalla debatten vinklad. I USA går 90% av den odlade sojan till djurfoder, och jag skulle gissa på att siffran är högre i brasilien, med tanke på hur mycket de exporterar.
Energieffektivitetsration mellan vegetabilier och kött ligger mellan 1:4 och 1:54, beroende på hur man äter.
Självklart belastar det miljön oavsett vad vi äter, med tanke på att det är några miljarder för många människor på planeten, men köttproduktionen är myyyyyyycket värre. Den är till och med intrinsiskt värre.
|
|
2009-06-06, 20:03
|
|
Registred User
|
Citat:
Jag tror Mikael menade att det är ganska "onaturligt" för en människa att äta som en vegan vilket det förstås är.
|
Det är inte "naturligt" att äta kött idag heller. Men det spelar ingen roll, eftersom det argumentet givetvis inte har nån relevans överhuvudtaget.
|
|
2009-06-06, 20:12
|
|
Registered User
|
Köttdjuren som min farbror hade fick gå ute och äta gräs från våren till hösten. På vintern fick de ensilage (gräs) samt hö från egna marker, plus kraftfoder. Åkrarna som gräset togs ifrån gödslades med dynga från kossorna. Soja kom aldrig med in i bilden.
Det här är dock ingen diskussion som jag tänker ge mig in i, speciellt då jag kan så lite om området. Men jag tänker inte ändra mina matvanor för miljöns skull, även om du skulle ha rätt. Det må låta hemskt, men min hälsa är viktigare för mig än miljön.
Vore kanske intressant att se vad vetenskapen har att säga om det. Uträkningar är roliga att titta på.
|
|
|
2009-06-06, 20:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Citat:
|
Det är "onaturligt" att äta som dagens veganer ja. Om du syftar till att leva helt på vegetabilier alternativt leva väldigt övervägande på vegetabilier så tycker jag önskar jag verkligen att du utvecklar detta med hjälp av vetenskap. Känns som det är lite väl mkt faktalösa uttalanden i den här tråden.
|
|
|
2009-06-06, 20:20
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av malfunction
Det är "onaturligt" att äta som dagens veganer ja. Om du syftar till att leva helt på vegetabilier alternativt leva väldigt övervägande på vegetabilier så tycker jag önskar jag verkligen att du utvecklar detta med hjälp av vetenskap. Känns som det är lite väl mkt faktalösa uttalanden i den här tråden. 
|
När jag skriver "onaturligt" så är det utifrån perspektivet människan som ett djur. Veganer skulle inte klara sig utan dagens teknologi och den civilisation vi lever i. Evolutionen skulle radera veganerna från jordens yta.
Det naturliga för människan är att ha ett inslag av animaliskt protein.
|
|
|
2009-06-06, 20:23
|
|
Registred User
|
Citat:
Köttdjuren som min farbror hade fick gå ute och äta gräs från våren till hösten. På vintern fick de ensilage (gräs) samt hö från egna marker, plus kraftfoder. Åkrarna som gräset togs ifrån gödslades med dynga från kossorna. Soja kom aldrig med in i bilden.
|
Oj, då hade jag helt fel. Så här måste det ju se ut överallt i världen.
Citat:
Det här är dock ingen diskussion som jag tänker ge mig in i, speciellt då jag kan så lite om området. Men jag tänker inte ändra mina matvanor för miljöns skull, även om du skulle ha rätt. Det må låta hemskt, men min hälsa är viktigare för mig än miljön.
|
Och din hälsa hade blivit sämre av minskad köttkonsumtion för att....?
Citat:
Vore kanske intressant att se vad vetenskapen har att säga om det. Uträkningar är roliga att titta på.
|
Varsågod:
http://www.fao.org/docrep/010/a0701e/a0701e00.htm
Based on this report, senior U.N. Food and Agriculture Organization official Dr. Henning Steinfeld stated that the meat industry is “one of the most significant contributors to today’s most serious environmental problems" and that "urgent action is required to remedy the situation."
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:11.
|

|