2010-04-12, 09:02
|
|
|
Stark
Reg.datum: Oct 2008
|
Ser riktigt fint ut Mikael! Synd att jag inte kunde vara med o traena igår
Nästa gång är jag helt på!
|
|
|
2010-04-12, 17:19
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2007
|
Haha fy fan vilken gnista i dipsen!  Skam den som ger sig
|
|
|
2010-04-12, 18:55
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Numse
Härligt!
Starkt pass idag igen, som vanligt  sjukt bra bänkat och böjt (imponerad).
|
Citat:
Ursprungligen postat av wesaft
Det haglade nya rekord idag igen  grattis!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Massor av personbästa... Bra! 
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs
Ser riktigt fint ut Mikael! Synd att jag inte kunde vara med o traena igår
Nästa gång är jag helt på!
|
Citat:
Ursprungligen postat av tsp
Haha fy fan vilken gnista i dipsen!  Skam den som ger sig 
|
Tack ska ni ha! Kul med glada tillrop, toppen för motivationen.
Det var ett rätt givande pass, trots att jag missade på några lågreppare. Framförallt ökningarna i bänk & böj kändes väldigt givande, eftersom jag innan passet var lite tveksam till om jag skulle klara den höjningen direkt. Gick ju galant! Nu har jag dessutom utrustat mig med två Casall 0,5 kg-skivor att hänga fast i snöre på skivstången till nästa bänkpass. :-)
Barrsänkningarna i slutet dessutom var bonus och ett rent nöje! Undrar var gränsen går...
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-04-12, 19:07
|
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Ganska stor diskrepans mellan bänk och dips. Teknikfråga i bänk?
|
2010-04-12, 20:35
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Ganska stor diskrepans mellan bänk och dips. Teknikfråga i bänk?
|
1. Greppet i bänkpress är smalt, nära vad andra kallar smalbänk har jag förstått. Är klenare med bredare grepp.
2. Bänk är mer press framåt, där barrsänkning är press nedåt. Jag är svag i militärpress, så ju större vinkel desto svagare... kanske.
Jag vet inte hur min teknik är, för jag vet inte hur bra teknik i bänk ser ut. Håller med, dock. Det är underligt.
----
Måndag 12 april 2010: Kroppsviktsträning
Monterade upp mitt nya räcke i entrén. Casall från Stadium.
RH: KV 5x5.
Räcket verkar hålla. Underarmarna är väldigt spända efteråt.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-04-12, 21:38
|
|
|
Pink belt
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
1. Greppet i bänkpress är smalt, nära vad andra kallar smalbänk har jag förstått. Är klenare med bredare grepp.
2. Bänk är mer press framåt, där barrsänkning är press nedåt. Jag är svag i militärpress, så ju större vinkel desto svagare... kanske.
Jag vet inte hur min teknik är, för jag vet inte hur bra teknik i bänk ser ut. Håller med, dock. Det är underligt.
----
Måndag 12 april 2010: Kroppsviktsträning
Monterade upp mitt nya räcke i entrén. Casall från Stadium.
RH: KV 5x5.
Räcket verkar hålla. Underarmarna är väldigt spända efteråt.
|
Hm. Jag har förut varit ungefär lika stark i smalbänk som bred bänk, och mina resultat i dips har alltid legat mycket närmre. Tricket är kanske att du inte positionerar kroppen rätt - dra ner och bak skuldrorna/axlarna och svanka ordentligt så du får mindre lyftväg och starkare bas att lyfta ifrån.
I brist på detta så blir det mer en axelövning då man får ett större sträck och en ofördelaktig anatomisk position längst ner i lyftet. Typ.
|
2010-04-13, 08:28
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Kul med räcket hemma, gillar stilen, du sa att du behöver träna extra på det, strider till verket
Håller med Snuggles om axlar och svank i bänken även om du såg stark ut.
Träna på militärpressen om det är din svaghet också.
|
|
|
2010-04-13, 09:04
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Kul med räcket hemma, gillar stilen, du sa att du behöver träna extra på det, strider till verket 
|
Såklart!
Citat:
Hm. Jag har förut varit ungefär lika stark i smalbänk som bred bänk, och mina resultat i dips har alltid legat mycket närmre. Tricket är kanske att du inte positionerar kroppen rätt - dra ner och bak skuldrorna/axlarna och svanka ordentligt så du får mindre lyftväg och starkare bas att lyfta ifrån.
I brist på detta så blir det mer en axelövning då man får ett större sträck och en ofördelaktig anatomisk position längst ner i lyftet. Typ.
|
Citat:
Håller med Snuggles om axlar och svank i bänken även om du såg stark ut.
Träna på militärpressen om det är din svaghet också.
|
Jag skall försöka det till nästa gång. Bra förslag.
Mitt nuvarande program saknar några övningar och tar för lång tid per pass för att hinnas med ordentligt. För att få bäst överlapp på muskelgrupper funderar jag på en uppdelning per följande:
Söndag
- knäböj
- bänkpress
- barrsänkningar: viktade och oviktade
- armhävningar?
Onsdag
- militärpress
- marklyft
- räckhävningar: viktade
- situps?
Plus ett fåtal oviktade räckhävningar per dag hemma.
Volym som nuvarande upplägg: 5x5 på 5-6RM, 3 på 3-4RM, 2 på 2-3RM och maxningar då och då.
|
|
|
2010-04-13, 10:58
|
|
|
Pink belt
|
Skulle lägga in stångrodd eller dyl pass 1 istället för "armhävningar?"
|
2010-04-13, 12:04
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Stångrodd tar mycket på korsryggen, vilket begränsar mig i marklyften på onsdagen. Jag kanske kan ha med den övningen på marklyftsdagen?
|
|
|
2010-04-13, 12:23
|
|
|
Pink belt
|
Citat:
Stångrodd tar mycket på korsryggen, vilket begränsar mig i marklyften på onsdagen. Jag kanske kan ha med den övningen på marklyftsdagen?
|
Eller så kan du köra hantelrodd. Jag personligen upplevde aldrig att stånglyft tog ut mig i ryggen - du kanske bör köra lite mer upprätt?
|
2010-04-14, 07:36
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Eller så kan du köra hantelrodd. Jag personligen upplevde aldrig att stånglyft tog ut mig i ryggen - du kanske bör köra lite mer upprätt?
|
Med samma belastning borde hantelrodd vara ungefär lika elakt... Mer upprätt får det bli i så fall. Skall se om någon roddövning kommer med i mitt program.
|
|
|
2010-04-14, 07:51
|
|
|
Stark
|
Strunta i loppet! Häng med Koloites och schtyrketräna istället
|
|
|
2010-04-14, 08:44
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs
Strunta i loppet! Häng med Koloites och schtyrketräna istället 
|
Jag försöker övertala honom  du kommer på lördag hoppas jag
|
2010-04-14, 09:09
|
|
|
Pink belt
|
Citat:
Med samma belastning borde hantelrodd vara ungefär lika elakt... Mer upprätt får det bli i så fall. Skall se om någon roddövning kommer med i mitt program.
|
Eh, nej, inte utfört med en arm. Tar du dessutom stöd med den andra armen tar det knappt alls på korsetten.
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:38.
|

|