Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-09, 19:14   #946
phrack
Sofa king soft

phracks avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av pazzion Visa inlägg
Är du kvinna eller man?
Är du man så är det en ganska hög siffra och bör inte påverka dig negativt för att du kommit ned dit ...
Förmodligen så överskattar jag. Huvudsaken är att jag aldrig haft såhär lite fett, så det är klart att det påverkar. Det är inte normalt för min kropp.

Citat:
Ang. maltodextrinet så ja, jag upplever iaf en positiv inverkan på energinivåerna och jag brukar dricka 40gram samtidigt som jag kliver in på gymmet från omklädningsrummet, med andra ord 10sekunder innan jag börjar träna. Man håller sig fräsch under hela passet sen
Okej. Funderar på om det kan vara värt att öka upp kolhydraterna dagen innan istället.
phrack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-09, 19:35   #947
Baboom
Dwarfar bulkig Axon varje dag i veckan.

Babooms avatar

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Black Star Abyss Visa inlägg
Jag har kört periodisk fasta med ett 8 timmars fönster några månader nu, och jag märker av ett problem som jag vill veta om någon annan också drabbats av. Jag blir nämligen extremt trött, så trött att jag ofta somnar, efter min dags första mål. Om jag t.ex. går upp klockan 10 och äter ett mål mat klockan 15 så slocknar jag inom en timme efter det. Jag blir helt enkelt skittrött av att äta när jag kör IF. Detta oavsett om jag sovit 6 eller 10 timmar natten innan.
Testa att äta flera mindre mål då. Eller att du helt enkelt delar upp första målet på två mål.

Ett annat förslag kan ju vara att äta en stor del protein där och mindre kolhydrater och fett. Men det antar jag att du kanske redan gör.

Testa i alla fall att dela måltiden på en mindre måltid, kanske 400kcal.

Tillägg. Mina målitder kan vara 1000kcal och jag blir inte trött...
Gammal 2009-10-09, 21:26   #948
Black Star Abyss
Banned User

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Baboom Visa inlägg
Testa att äta flera mindre mål då. Eller att du helt enkelt delar upp första målet på två mål.

Ett annat förslag kan ju vara att äta en stor del protein där och mindre kolhydrater och fett. Men det antar jag att du kanske redan gör.

Testa i alla fall att dela måltiden på en mindre måltid, kanske 400kcal.

Tillägg. Mina målitder kan vara 1000kcal och jag blir inte trött...
Ja det kan jag prova. Ska också prova att lägga ätar-perioden tidigare på dagen så jag kan äta direkt när jag vaknar. Fast då blir det ju fasta hela kvällen sen, och när jag läser t.ex. Ori Hoff-vad-han-nu-heters bok så förespråkar han att man ska fasta på dagen och äta på kvällen.

Typiskt första mål på dagen för mig är 4 ägg + 1 liter mjölk, ibland med 50-100g fullkornspasta till.
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-10, 02:44   #949
Grandmaster
Registered User

Grandmasters avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av phrack Visa inlägg
Börjar känna mig rejält trött nu när kroppsfettet sjunkit. Orkar inte alls högreppa längre, vilket är lite tråkigt. Det tar bara stopp. Knappt något "tryck" under passen heller. Styrkan är opåverkad dock.

Funderar på att antingen börja köra en mindre måltid direkt innan träningen eller att blanda i någon form av kolhydrater tillsammans med EAA:t direkt innan träning. Någon som har testat kolhydrater? Hinner man få någon effekt av t.ex. maltodextrin om man dricker det precis innan passet?
1) Energibalans

2) Kolhydratintag

Att manipulera dessa två variabler är vad som kommer ge den största effekten. Är du sliten och håglös på 17% handlar det primärt om att höja kaloriintaget och/eller kolhydratintaget. Alternativt är det din träning som är åt helvete, vilket antyds när du nämner "högreppa". För det kan du ge fan i under diet. Men men, det är en annan femma.
Gammal 2009-10-10, 02:47   #950
Grandmaster
Registered User

Grandmasters avatar

Citat:
Jag har kört periodisk fasta med ett 8 timmars fönster några månader nu, och jag märker av ett problem som jag vill veta om någon annan också drabbats av. Jag blir nämligen extremt trött, så trött att jag ofta somnar, efter min dags första mål. Om jag t.ex. går upp klockan 10 och äter ett mål mat klockan 15 så slocknar jag inom en timme efter det. Jag blir helt enkelt skittrött av att äta när jag kör IF. Detta oavsett om jag sovit 6 eller 10 timmar natten innan.
1) Minska andelen kolhydrater i måltiden(erna).

2) Det Andreaz sa.

3) Om 2 och 3 inte skulle visa sig vara lösningen, byt upplägg.
Gammal 2009-10-10, 10:14   #951
phrack
Sofa king soft

phracks avatar

Tack för svaret. Jag använde nog fel ord när jag sa högreppa
Gammal 2009-10-10, 12:29   #952
phrack
Sofa king soft

phracks avatar

På tal om kroppsfett som försvinner så la jag märke till utstående ådror på både soleus och quadriceps idag
Gammal 2009-10-10, 16:22   #953
pazzion
Registered User

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Ursprungligen postat av phrack Visa inlägg
På tal om kroppsfett som försvinner så la jag märke till utstående ådror på både soleus och quadriceps idag
grattis!
själv verkar jag ha för lågt blodtryck för sådant, bortsett från halspulsådern som syns när jag markar hårt
pazzion är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-10, 17:28   #954
Black Star Abyss
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
1) Minska andelen kolhydrater i måltiden(erna).

2) Det Andreaz sa.

3) Om 2 och 3 inte skulle visa sig vara lösningen, byt upplägg.
Vad är din åsikt om morgonfasta vs. kvällsfasta? Är det hugget som stucket beroende på vilket man trivs bäst med?

Exempel:

Morgonfasta - ätarfönster mellan 16-24

Kvällsfasta - ätarfönster från dess att man vaknar och 8 timmar framåt. (T.ex. Vakna 8, äta mellan 9-17)
Gammal 2009-10-10, 21:10   #955
Baboom
Dwarfar bulkig Axon varje dag i veckan.

Babooms avatar

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Vad är din åsikt om morgonfasta vs. kvällsfasta? Är det hugget som stucket beroende på vilket man trivs bäst med?

Exempel:

Kvällsfasta - ätarfönster från dess att man vaknar och 8 timmar framåt. (T.ex. Vakna 8, äta mellan 9-17)
Att börja dagen med fasta kommer att kännas otroligt tungt på kvällen. Det är mycket enklare att fasta på morgonen, för att sedan äta sig mätt på kvällen och innan man lägger sig.

Jag skulle aldrig klara att äta från 7-15, då blir det många timmar jag kommer vara vaken och hungrig.

Helt klart det bästa (om jag utgår ifrån mig) är att äta i mitten av min vakna tid. Då blir det som minst långa perioder utan mat.
Gammal 2009-10-10, 21:21   #956
CVN
Banned User

Reg.datum: Nov 2007
Finns det studier gällande PF? Någon som skulle kunna vara snäll och länka i sånna fall?

Har annars kört med PF i cirka 1-2 månaders tid, mest för att jag trivs med det samt att om man har en gräns mellan vilka tider man äter så minskar risken för att man tar någon godisbit eller allmänt onyttigt.

Brukar äta mellan 11-20 på vardagar och 13-14 - 21 på helger
CVN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-10, 21:40   #957
Grandmaster
Registered User

Grandmasters avatar

Citat:

Exempel:

Min personliga åsikt i frågan är den samma som Andreaz. Att fasta under morgonen/förmiddagen är enklare.

Det är också en vanesak och en fråga om beteende/mental inställning. På kvällen när man är hemma och uttråkad kan det vara svårare rent psykologiskt att fasta. Har däremot klienter som inte har några problem med detta och föredrar att fasta under kvällen, men de är i minoritet. Merparten föredrar morgonfasta.
Gammal 2009-10-10, 21:42   #958
Grandmaster
Registered User

Grandmasters avatar

Citat:
Ursprungligen postat av CVN Visa inlägg
Finns det studier gällande PF? Någon som skulle kunna vara snäll och länka i sånna fall?

Har annars kört med PF i cirka 1-2 månaders tid, mest för att jag trivs med det samt att om man har en gräns mellan vilka tider man äter så minskar risken för att man tar någon godisbit eller allmänt onyttigt.

Brukar äta mellan 11-20 på vardagar och 13-14 - 21 på helger
Finns ett otal studier och en del har varit uppe i tråden. Gör en sökning på intermittent fasting på PubMed.
Gammal 2009-10-11, 02:11   #959
Black Star Abyss
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Baboom Visa inlägg
Att börja dagen med fasta kommer att kännas otroligt tungt på kvällen. Det är mycket enklare att fasta på morgonen, för att sedan äta sig mätt på kvällen och innan man lägger sig.

Jag skulle aldrig klara att äta från 7-15, då blir det många timmar jag kommer vara vaken och hungrig.

Helt klart det bästa (om jag utgår ifrån mig) är att äta i mitten av min vakna tid. Då blir det som minst långa perioder utan mat.
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Min personliga åsikt i frågan är den samma som Andreaz. Att fasta under morgonen/förmiddagen är enklare.

Det är också en vanesak och en fråga om beteende/mental inställning. På kvällen när man är hemma och uttråkad kan det vara svårare rent psykologiskt att fasta. Har däremot klienter som inte har några problem med detta och föredrar att fasta under kvällen, men de är i minoritet. Merparten föredrar morgonfasta.
Jag har kört morgonfasta de senaste månaderna, och jag trivs bra med det. Problemet är bara den där tröttheten efter första målet. Jag tycker om att vänta med att äta tills jag börjar känna ett extremt sug efter mat. Kanske går det bättre om jag påbörjar ätarperioden ett par timmar tidigare åtminstone. Det är inget jätteproblem egentligen, bara väldigt opraktiskt att sova middag 2 timmar varje dag.
Gammal 2009-10-31, 07:41   #960
rife
Registered User

Reg.datum: Aug 2003
Finns det någon bra bok som ni rekommenderar som behandlar intermittent fasting?
rife är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:00.