2018-02-11, 22:11
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Pressa lite till. Tänk mindre. Stanna inte. Morgonlöpning 11/02
Tid: 43:23
Distans: 9km
Tempo: 4:49/km
Totaldistans: ca 10km
Värk i knäna idag. Små gummiklubbor som konstant slår hårt på knäskålarna. Foamrolling löser en del av smärtan, och uppvärmning fixar resten.
Mitt i passet får jag världens bortfall av glädje och mod. Verkligen en fullständig existentiell kris, nästan så att jag går från före detta religiös, till nuvarande agnostiker, och sen förbi agnosticism in i... nihilism? Frågorna som hopar sig innehåller alla tvivel.
- Varför gör jag det här?
- Det här är ju meningslöst. Det är alltid lika tungt i benen. Jag är aldrig snabbare.
En efter en rullar tankarna in och ut ur hjärnans fokus. Som att räkna får, fast istället för att somna är jag på väg att stanna.
Till slut höjer jag musiken i öronen. Dränker tankarna. Fokuserar på andningen och människorna runtomkring. Ser glädje, irritation, målmedvetenhet, fysisk påfrestning, tankfullhet, tanklöshet, porrtankning, filmtankning, hästar, mer hästar. Där är en brun spaljé, och där är ett fräsigt hus.
Hjärnan slutar tänka på sig själv. Äntligen.
Resten av passet är sur sirap och gammal gröt. Men jag tar mig åtminstone hem.
Nu i efterhand ser jag hur fort det egentligen gick, och är tacksam över att jag inte stannade.
|
|
|
2018-02-11, 23:22
|
|
|
Registered User
|
Gymträning 11/02
Uppvärmning 5 min på assault bike
Foam rolling
Mobilitet för benen
Muskelryck + press i sitt
3+8x30kg
3+8x30kg
3+8x35kg
3+8x35kg
3x40kg
3x40kg
Jääääklar vad tungt det känns att pressa. Kroppen är inte på topp idag, och det känns.
Ryck
2x40kg styrkeryck
2x40kg styrkeryck
2x50kg
2x50kg
2x60kg
2x60kg
2x60kg
2x60kg
2x60kg bommar första och gör två till.
2x60kg
2x60kg
2x60kg bommar även en här.
1+0x60kg
Tre bommar på 20 försök känns bra. Jag är trots allt inte i toppform, och två av bommarna är slarvfel. På sista set är jag helt enkelt för trött i benen.
Grymt skönt att nu känna sträckningen i toppläge. Även att stången åtminstone är någorlunda nära kroppen, då jag inte hoppar fram för att kompensera varje gång.
Ryckdrag
3x70kg
5x70kg
5x70kg
Lite känning på 100% och stärkande volymträning. Inte en chans att det här är ett fullt ryck idag. Benen är jättetrötta.
Muscle-ups
3st upp till presspos.
1st fångar inte returen och hamnar ur synk.
3st
3st
3st
2st ont i händerna nu.
Fan vad gött! Det sitter igen, och nu med lite kip! Enda svåra var att händerna revs så enormt på 'returen' och att jag hamnar ur position p.g.a. tappad spänning i rätt delar.
Pull-ups
8st
8st
8st
8st
Handstand walk
10+10m fick känningar i höger axel och avbröt.
Fritt handstående
Lite lattjande under 5 minuter. Varierande resultat.
Core-träning i ringar
Lite knees-to-elbows, front lever pulls och allmänt loj. Jag klarar inte att hänga så länge med ett sviktande grepp. Smärtan av nötta valkar känns ungefär som att frysa ned händerna riktigt rejält, fast utan själva temperaturkänslan av kyla. Vasst och bitande.
Sen är det nog.
Ja, hör ni, den här veckan har varit en jämn plåga. Inte så höga toppar, men inga avgrundsdjupa dalar heller. En normal arbetsvecka med kroppen, kan man säga.
Samtidigt känner jag att min kropp rent fysiskt verkligen börjar se... snygg ut. Jag märker det även bland folk på gymmet, då det helt plötsligt börjat stirras i min riktning från fler människor än normalt. Inte bara när jag lever om lite grann, utan även när jag bara står, eller vandrar omkring. Jag menar, det kan vara ren inbillning, men då glider jag gärna vidare på den vågen. Sånt här självförtroende tar jag gärna tillvara på.
Mot en ny vecka!
|
|
|
2018-02-11, 23:25
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2013
|
Bra kämpat med både ryck och löpning!
Fan alltså! Vill också muscle-upsa!
|
Ozziking lyfter och tränar på
/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
|
|
|
2018-02-11, 23:29
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking
Bra kämpat med både ryck och löpning!
Fan alltså! Vill också muscle-upsa!
|
Tack!
Tips: Öva mycket på hollow body, både liggande och i häng. Känn aktiveringen i lats och axlar. Gör även knees-to-elbows där du verkligen håller hollow body i överkroppen, och 'drar med lats' för att gunga.
Kika på duktiga CrossFit-atleter som gör toes-to-bar, minus Björgvin Gudmundsson. Då kommer du nog se att deras armar i princip är raka, och att rörelsen sköts från skuldror, lats, och andra ryggmuskler.
Hitta den aktiveringen och stabiliteten först. Man behöver den kännedomen för att kunna parera returen, och sätta igång rörelsen från dött häng.
|
|
|
2018-02-12, 18:12
|
|
|
Registered User
|
Vilodag som vanligt. Behövlig och välkommen.
|
|
|
2018-02-12, 18:16
|
|
|
?
Reg.datum: Apr 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf
Muscle-ups
3st upp till presspos.
1st fångar inte returen och hamnar ur synk.
3st
3st
3st
2st ont i händerna nu.
Fan vad gött! Det sitter igen, och nu med lite kip! Enda svåra var att händerna revs så enormt på 'returen' och att jag hamnar ur position p.g.a. tappad spänning i rätt delar.
|
Får man gissa att det här inte var på f&s gärdet pga takhöjden? Eller minns jag stället så fel?
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Bob, jag vill ligga med dig.
|
|
|
|
2018-02-12, 20:33
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90
Får man gissa att det här inte var på f&s gärdet pga takhöjden? Eller minns jag stället så fel?
|
Skanstull!
|
|
|
2018-02-12, 22:45
|
|
|
?
Reg.datum: Apr 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf
Skanstull!
|
Ah, det bra av de två antar jag, har hört mycket gott om stället.
Har du börjat köra där istället eller är det lite sporadiskt?
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Bob, jag vill ligga med dig.
|
|
|
|
2018-02-12, 22:52
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90
Ah, det bra av de två antar jag, har hört mycket gott om stället.
Har du börjat köra där istället eller är det lite sporadiskt?
|
Ett pass på lördagseftermiddagen, även om det denna gång blev söndag.
Fint gym. Mycket plats och välutrustat.
|
|
|
2018-02-13, 23:10
|
|
|
Registered User
|
Att inte sitta från 05:45 - 22:08. Gymträning 13/02
Uppvärmning 1000m rodd @ 2:02
Foam rolling + lite mobilitet.
Frivändning
2x40kg
2x60kg
2x80kg
2x90kg (trodde jag lastat 85kg...)
EMOM 10 minuter
1x90kg
Väldigt trött. Helt fenomenalt slut i ben och bål. Ryggen och axlarna är inte helt återhämtade heller, från helgens muscle-ups och allmänna bravader.
Lite besviken faktiskt. Trodde benen skulle vara återhämtade vid det här laget.
Knäböj
2x80kg
8x100kg för tungt idag
10x95kg
8x95kg
Samma som med vändningarna. Idag finns det inget krut i benen, och strålande känslor ned i högra vaden gör sig påmint.
Inför första set på 95kg står jag tyst och försöker frambringa någon form av aggression eller ilska. Men det går inte att tvinga fram något som täcks av uppgivenhet och momentan sorg.
Båda ögonen fuktar upp sig. Synfältet blir som en vindruta i spöregn, och sen fullständig klarhet när tårarna rullat förbi. Sen kommer ilskan.
Orättvisa, förbannade, satvärld. Äckliga jävla skitkropp. Gramsa till och böj nu!! Morra, ditt spektakel! Bit ihop, lyft av den satans stången, ta ett andetag, böj på knäna, räta på knäna. Kom igen!
Jag återhämtar mig långsamt mellan varje set. Eller ja, benen kommer tillbaka fort. Det är modet och viljan som tar längre tid på sig. Huvudet vill inte fortsätta, men en tyst tävlingsröst säger åt mig att bita ihop. Passet måste bli klart. Modifiera och justera övningar, ditt lipande barn.
Utfall
10+10x50kg
10+10x50kg
10+10x50kg
Bra val att köra denna. Vänsterbenet drar på sig mjölksyra under första set, och rörelsen känns allmänt svår idag.
Får känningar i höger rumpa, som vanligt.
Militärpress
8x40kg
8x40kg
8x40kg
Stången flyger upp, och jag får en liten mental skjuts av att kunna hantera volymset med, även i fullständigt utmattat stadie.
Hantelrodd
8+8x30kg
8+8x30kg
8+8x30kg
Lite känningar i höger lats. Går över efter första set.
Hängande benlyft mot bosu boll
20st
20st
15st
Kabelflyes
15x15kg
12x15kg
12x15kg
Lite aktivering och pump i bröstmusklerna är alltid bra. Blir trött i högeraxeln efter sista set.
Summering:
Mycket att göra. Har verkligen inte varit stilla sen väckning.
Jobb med den sedvanliga halvtimman övertid, vandra två stationer p.g.a. uteblivna tåg, träna, handla, laga storkok, och först efter klockan 22 kan jag sitta ned. Men det är fortfarande saker som måste bli färdiga till imorgon, och väckarklockan ringer redan 05:45.
Hej åhå. Imorgon meddelar jag chefen min avsikt att inte stanna kvar på företaget.
PS: Brände av misstag fast lite plast på spisen också. Skit!
Senast redigerad av Rahf den 2018-02-13 klockan 23:11.
|
|
|
2018-02-14, 00:07
|
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
heh mitt liv är att sitta stilla från 05:45-22:45 :P
bra kört kompis!
|
|
|
2018-02-14, 10:18
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
heh mitt liv är att sitta stilla från 05:45-22:45 :P
bra kört kompis!
|
Då är det tvärtom för oss alltså. Men då kontrar jag med att min nuvarande lön gör det svårt att spara ens 3k i månaden, och då är jag relativt försiktig med utgifter.
Och! Och. Du har flera timmars restid. Det har inte jag.
Just det! Jag är värre... eller nåt.
|
|
|
2018-02-14, 11:47
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2013
|
Vad planerar du att söka för jobb?
Bra kämpat ändå. Långs och tunga dagar. Jag ska inte klaga
Skickat från min iPhone med Tapatalk
|
Ozziking lyfter och tränar på
/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
|
|
|
2018-02-15, 23:02
|
|
|
Registered User
|
Kroppen talar idag. Lyssna då. Gymträning 15/02
Uppvärmning 1000m rodd @ 2:00 & 24 SPM.
Allmängympa med och utan skivstång
Muskelryck
3x30kg + en massa böj
3x30kg + böj med stötfattning
3x30kg
3x40kg
Lättare och lättare.
Komplex: Styrkeryck + tall snatch/hängryck från höft
1+2x40kg
1+2x40kg
1+2x40kg
1+2x40kg
Explosiviteten är 'en pointe.' Jag får kommentarer av en tyngdlyftande PT om hur ruggigt snabbt kroppen tar sig under stången, och super in den ryggdunkningen med glädje.
Dras fortfarande med problem att stången tar sig en båge utåt, vilket jag parerar med att flytta kroppen framåt också. Får ganska snart tipset att inleda hängrycket med ett högt ryckdrag och se till att stångbanan är rätt varje gång. Förbättringen är omedelbar.
Ryckdrag från häng + hängryck från höft
1+1x40kg
1+1x40kg
1+1x40kg
1+1x40kg
Ryckdrag
3x70kg
3x70kg
3x70kg
Benen och baksidan är väldigt sköra och sönderjobbade efter senaste veckornas böj- och löpintensitet. Jag avbryter tidigt varje set för säkerhets skull.
Pull-ups
8st
Nej. Avbryter. Det är dumt att ge sig på det här idag. Spar till helgen.
Kabelrodd med v-handtag
15x50kg
15x50kg
15x50kg
Smal bänkpress FU
10x60kg
10x60kg
9x60kg
Lite trött i axlarna mot slutet.
Ab-wheel
15st
15st
Glömmer tredje set. Glömmer!
Ryggextensions
15x10kg
15x10kg
15x10kg
Pumpen är total.
Summering:
Haft underliga smärtor i kroppen. Som om den spenderat senaste dagarna med att reparera trasiga saker, och ger smärtutslag först nu. Eller att någon dunderdufus som drar i smärtspakarna supit sig redlös och har efterfest med mina nervändar.
Höftböjarna har givit klara varningssignaler, så jag sprang inget igår och skar ned all påfrestning idag till ett minimum. Sen har det varit höger trampdyna, lite värk i ryggen, vass knäsmärta, osv.
Tacksamt nog har jag inga kroniska skadekänningar, utan redan en dags vila och ett lugnare träningspass har tagit udden av den mest akuta smärtan.
P.g.a. kommande dejt på lördag kör jag ett lugnt distanspass imorgon, och skjuter gymträning till söndag.
Hmm, kanske man ska springa hem från jobbet? Det blir nästan hela södra sidan av Lidingö i så fall.
Höpp!
|
|
|
2018-02-16, 12:08
|
|
|
Registered User
|
Trailskorna och löparkläderna är nedpackade. Får se om kroppen håller de cirka 12 kilometrarna från jobb till hem.
Fortfarande öm i höftböjarna.
Börjar bli mer och djupare snack med Skuggans Enhörning också. Söt och filosofisk tjej än så länge.
Utöver det träffar man en svenska på lördag, som är tillfälligt hemma från i London. Sen fröken Spanien på tisdag.
Fullt upp!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:43.
|

|