2011-10-11, 07:20
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Oberst
Har en fråga. Installerade nyss om Windows 7 och råkade välja x84 istället för x64.
Frågan är nu, ska jag orka installera om igen? Och vad är dom faktiska skillnaderna?
|
Har du en nyare morderna datorn med över 4gb ram rekommenderar jag x64.
Fördelar med x64:
När man kör med nyare / nyaste hårdvaran
Funkar bra att köra flera program samtidigt (multitasking)
Hanterar mer minne och på ett bättre sätt
Kan hantera större mängder information
Nackdelar som jag ser det:
Program, finns en hel del 32 bitars program och spel som inte funkar på x64 så bra.
Kan dock rekommendera vm-workstation i ett sådant fall med windows 7 på, i dom nyare finns det ett 3d-stöd som fungerar jävlgt bra, dvs du kan spela alla äldre spel den vägen om du kör windows xp virutellt eller vad du nu väljer att köra.
|
|
|
2011-10-11, 09:47
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Hur får man en dator som används till högst vardagliga saker att gå så snabbt som möjligt?
Har en Acer Aspire med intel i5-processor (cirka 6 månader gammal, Windows 7 med Avast gratisantivirus) som jag tycker är lite slö i både uppstart men framförallt när det kommer till att starta program (firefox, spotify etc.) så jag tänkte göra vad som går för att snabba på eländet.
Har datorn förhållandevis ren från massa program och har tagit bort så många program som jag vågar från autostarten.
/Glen
|
|
|
2011-10-11, 11:48
|
|
|
Hårdrockare
Reg.datum: Mar 2006
|
Den absolut bästa uppgradering jag gjort på en trött maskin var byte till SSD-disk på systemdisken.
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
|
|
|
|
2011-10-11, 12:06
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin
Den absolut bästa uppgradering jag gjort på en trött maskin var byte till SSD-disk på systemdisken.
|
Ah, har sett att det pratats om såna får jag kolla in.
Noobfråga på det förresten: Nu för tiden får man ju inte med operativsystemet på en skiva utan man får bränna ut "recovery-skivor" eller vad det nu kallas som vad jag förstått inte innehåller hela OS:et utan bara tillräckligt för att återställa det typ. Hur gör man då för att få över sitt OS till en helt ny disk som i det här falelet?
Sen lite lite allmänt gnäll också: ska en hyfsat ny dator med i5-processor, 4 gigs ram och 2,66 ghz processor inte klara av högst vardagliga uppgifter utan att man ska måste störa sig på långa väntetider? Nu hade jag kanske för höga förväntningar på burken men då den är rätt marginellt snabbare än min gamla rätt trötta dator blir man ju lite less...
Senast redigerad av Glen den 2011-10-11 klockan 12:14.
|
|
|
2011-10-11, 12:09
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Köper man en fullversion av Windows är det också en fullversion man får, oavsett format. Är det en brännbar fil så blir det en DVD/USB med hela operativsystemet som man kan installera från grunden när man vill.
|
|
|
2011-10-11, 12:33
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Glen
Hur får man en dator som används till högst vardagliga saker att gå så snabbt som möjligt?
Har en Acer Aspire med intel i5-processor (cirka 6 månader gammal, Windows 7 med Avast gratisantivirus) som jag tycker är lite slö i både uppstart men framförallt när det kommer till att starta program (firefox, spotify etc.) så jag tänkte göra vad som går för att snabba på eländet.
Har datorn förhållandevis ren från massa program och har tagit bort så många program som jag vågar från autostarten.
/Glen
|
Gratis antivirusprogram är bara skräp, kan sega ner en dator ordentligt och släpper igenom lite allt möjligt skit, inte säkert att det är problemet i ditt fall men se ändå till att skaffa nod32 eller nått annat vettigt
|
|
|
2011-10-11, 12:34
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Köper man en fullversion av Windows är det också en fullversion man får, oavsett format. Är det en brännbar fil så blir det en DVD/USB med hela operativsystemet som man kan installera från grunden när man vill.
|
I see, då hade jag missuppfattat det!
|
|
|
2011-10-11, 13:04
|
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyJ
Gratis antivirusprogram är bara skräp, kan sega ner en dator ordentligt och släpper igenom lite allt möjligt skit, inte säkert att det är problemet i ditt fall men se ändå till att skaffa nod32 eller nått annat vettigt
|
Hahahaha, tack för ditt mycket kompetenta svar.
Först dissar du gratis antivirusprogram sen kallar du Nod32 för vettigt. Okej, nu är det inte dåligt, men bra? Nee. Avast är gratis och vettigare.
Fattar inte att folk fortfarande rekommenderar Nod32, det var ganska många år sen det var riktigt bra, skärpning!
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
2011-10-11, 13:04
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyJ
|
Varför skulle han vilja ha Nod32 som både kostar pengar och är sämre på att hitta skadlig kod än gratisalternativen (undantaget MSE)?
|
|
|
2011-10-11, 13:08
|
|
|
Registered User
|
nod32, avast eller avg spelar inte så stor roll i slutändan. Kan du inte hantera din dator eller har koll på vad du sysslar med kommer vilket som släppa in skiten till slut.
NOD32's tid är över, precis som norton's / symantecs var för 6-7 år sen.
Det som nod32 har som man inte skall underskatta är en gratis onlinescan.
|
|
|
2011-10-11, 13:10
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av gatewarden
precis som norton's / symantecs var för 6-7 år sen.
|
Absolut, Norton var ett klumpigt monster då. I dag är det dock tvärtom - Norton är det minst systemkrävande säkerhetspaketet på marknaden, och alltid bland dom som blockerar mest skadlig kod i alla dynamiska tester.
|
|
|
2011-10-11, 13:43
|
|
|
Registered User
|
Kör man deras business edition så drar det i pricnip ingenting, med dom polciys som man kan ställa in idag så är det extremt svårt tom att dra in skadlig kod. Kör nod32 hemma som jag köpte för ett antal år sen, funkar fortf bra för mig men å andra sidan gör jag inga dumheter på mina datorer.
AVG's gratisversion har gjort mig besviken ett antal gånger jag kan dock säga.
|
|
|
2011-10-11, 16:49
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Jag får detta problem i ALLA spel jag prövar (se nedan)
Spelet fungerar bra i några minuter sedan händer detta, ofta med resultatet att datorn hänger sig helt och måste startas om.
Har senaste drivrutinerna för grafikkortet. What now?
Senast redigerad av young_george den 2011-10-11 klockan 16:52.
|
|
|
2011-10-11, 17:11
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Det där beror på hårdvarufel.
|
|
|
2011-10-11, 17:22
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det där beror på hårdvarufel.
|
Går det att vara mer specifik, eller kan det vara lite vad som helst som är trasigt. Dags att slänga ut grafikkortet?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:51.
|

|