Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-16, 17:51   #9001
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!

Sparven från Minsks avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Då jag kört PF av typen 16:8 tidigare och gillar att experimentera bestämde jag mig i förra veckan för att testa 5:2 fast med vissa modifikationer.

2 dagar i veckan:
Jag äter "en måltid" på 900 kcal (vilket är mer än 25% av mitt behov för det mesta) innehållandes 100g protein. Det blev så när jag tog hänsyn till mättnad, tillfredsställelse och att inte ha för lite protein. Jag går alltså emot att ha en låg mängd protein i kosten (det är rätt lågt med kolo-mått dock). En kompromiss med andra ord.
Styrketräning utför jag inte på denna dag däremot är det ok med generell fysisk aktivitet. Aktivitet lär ju accelerera effekterna av fastans positiva effekter så det kan ju kompensera för att jag har ett större kcal-intag än rekommenderat för upplägget.

Övriga dagar äter jag ad libitum (är jag sugen på kebabtallrik efter träning eller att ha choklad som PWO före träning så äter jag det). Jag vill se om det stämmer att man inte behöver ha koll på kosten mer än 2 dagar i veckan. Jag är medveten om att normalt sett vid diet måste man ha koll alla dagar i veckan annars är risken stor att man kompenserar för hela veckans kaloriunderskott på 1 eller flera dagar där man inte har det. Däremot har jag erfarenhet av periodisk fasta som tyder på att så inte är fallet på ett sådant upplägg.
Hittills har det inte ens gått en vecka och jag har bara haft en 900-kcal-dag. men dagarna efter det ser det ut som om jag inte "går nuts" med frosseri hur mycket jag än längtar efter att få göra just på själva låg-kaloridagen.

Jag tänker dokumentera utvecklingen med bilder. Om det nu blir någon utveckling. Men vikttappet hittills (ca 1+ kg) verkar tyda på att det rör sig neråt.

Så här ser förresten kosten ut på de dagarna:

2 äpplen (175g vardera) - 125 kcal
3 ägg - 240 kcal
300g broccoli - 100 kcal
60g vassle - 240 kcal
1 konserv makrill i tomatsås - 210 kcal

Jag funderar även på att införskaffa EAA så att jag istället för att få i mig 60g vassle på 240 kcal (30g före + 30g efter) får i mig 20g EAA på 80 kcal (10g före + 10g efter). Då kan jag få plats med lite mandlar och/eller ett extra äpple typ. För det hade gjort kosten mer tillfredsställande.

Jag personligen har svårt att se mig själv styrketräna på en fastedag. Jag känner mig rätt trycklös på kvällen och vill ju ha måltiden efter träning (och inte före). Men för vissa funkar det säkert bra att träna efter en längre tids fasta. Jag får erkänna att jag måste ha ätit nånting under dagen för att få trycket jag behöver för styrketräning.

Jag tänker iaf uppdatera senare om hur det går och hur jobbigt jag tycker det är med "faste"-dagarna.
Sjukt intressant! Ska bli spännande att följa!
Du testar alltså 5/2 i syfte att gå ned i vikt?
Undrar sjäkv hur det skulle fungera under muskeluppbyggnad period...Har själv enbart kört PF under diet och testat lite med PF under muskelupbyggnad med. Men 5/2 verkar klart intressant..

Äta PF under träningsdag och köra 24 h fasta på två vilodagar!
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-16, 18:00   #9002
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av doctor snuggles Visa inlägg
så paltkoma är ett tecken på bra insulinkänslighet?
nä.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-16, 18:19   #9003
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Så paltkoma är ett tecken på bra insulinkänslighet?
Kan vara.

Mest av allt är det ett tecken på mycket kolhydrater i kosten i förhållande till protein. Effekter på orexin glömde jag nämna av aminosyror och glukos. En högre andel protein och en lägre andel kolhydrater är i regel ett bra recept på att minska påverkan på energinivåer av en måltid.

Senast redigerad av tjing den 2013-06-16 klockan 18:20.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-16, 18:27   #9004
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
nä.
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Kan vara.
Hur ska ni ha det?
Gammal 2013-06-16, 19:28   #9005
diddy161
Registered User

Reg.datum: Jun 2013
funderar på att skita i och bara köra (no offense). ps gick i puberteten för länge sen. har ganska stor *** också

aja kanske börjar nästa vecka, eller imorron :O..

/16 åringen som skrev innan. - igen - 181cm, 90kg, naturligt krallig,
diddy161 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-16, 19:29   #9006
tjing
Banned User

Jag vet hur jag ska ha det, mikaelj får säga vad han vill.
Gammal 2013-06-17, 02:41   #9007
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Sjukt intressant! Ska bli spännande att följa!
Du testar alltså 5/2 i syfte att gå ned i vikt?
Undrar sjäkv hur det skulle fungera under muskeluppbyggnad period...Har själv enbart kört PF under diet och testat lite med PF under muskelupbyggnad med. Men 5/2 verkar klart intressant..

Äta PF under träningsdag och köra 24 h fasta på två vilodagar!
Jupp. Har ju ett antal dieter i bagaget och numera är jag inte lika rädd för att prova sånt som låter "mindre optimalt" med avseende på muskelbygge.
Hälsan börjar bli viktigare och skulle jag tycka att denna typ av diet ger lika bra resultat som annars är det ju bara trevligt att man "kan göra på detta viset också".
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-17, 07:28   #9008
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Jag vet hur jag ska ha det, mikaelj får säga vad han vill.
Man kan lika gärna bli slö och trött p g a att blodsockret är förhöjt, se diabetiker.

I övrigt är mina egna observationer:

Kolhydrat- och fettrik lunch: trött
1 kg godis efter träning: pigg

Vilket återigen pekar på "förhöjt blodsocker" => "trötthet". Enligt mina observationer.

Men jag kan också bli trött av mat om jag bara äter väldigt väldigt mycket. Då verkar det mer vara som att magen kräver för mycket energi. :-)
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2013-06-17 klockan 07:29.
Gammal 2013-06-17, 09:20   #9009
tjing
Banned User

Ja såklart kan man det.
Gammal 2013-06-18, 13:55   #9010
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Jupp. Har ju ett antal dieter i bagaget och numera är jag inte lika rädd för att prova sånt som låter "mindre optimalt" med avseende på muskelbygge.
Hälsan börjar bli viktigare och skulle jag tycka att denna typ av diet ger lika bra resultat som annars är det ju bara trevligt att man "kan göra på detta viset också".
Är dålig på att kolla vikten dagligen men i morse vägde jag strax under 80 kg så ser man det så så har jag inte gjort några framsteg än :p
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-18, 14:28   #9011
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Citat:
Man kan lika gärna bli slö och trött p g a att blodsockret är förhöjt, se diabetiker.

I övrigt är mina egna observationer:

Kolhydrat- och fettrik lunch: trött
1 kg godis efter träning: pigg

Vilket återigen pekar på "förhöjt blodsocker" => "trötthet". Enligt mina observationer.

Men jag kan också bli trött av mat om jag bara äter väldigt väldigt mycket. Då verkar det mer vara som att magen kräver för mycket energi. :-)
Ja, mycket kolhydrat direkt efter träning har jag också märkt ofta gör mig pigg , men frågan är om det inte snarare har att göra med höjt adrenalin/dopamin efter träning eftersom det har hänt att jag inte äter något alls och fortfarande är pigg.
Gammal 2013-06-18, 15:02   #9012
tjing
Banned User

Adaptiv termogenes: insulin > katekolaminer

När du äter mycket kolhydrater alltså.
Gammal 2013-06-19, 11:12   #9013
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Ja, mycket kolhydrat direkt efter träning har jag också märkt ofta gör mig pigg , men frågan är om det inte snarare har att göra med höjt adrenalin/dopamin efter träning eftersom det har hänt att jag inte äter något alls och fortfarande är pigg.
Jag menade inte att jag blir pigg, utan att jag fortsätter vara pigg, trots kolhydrater. Äter jag såna mängder utan att ha tränat innan blir jag istället trött.
Gammal 2013-06-19, 18:46   #9014
Fjrebqll
Registered User

Reg.datum: Nov 2012
Instämmer med Mikael.

Trycker jag i mig 50g Maltodextrin efter träning, så fortsätter jag vara pigg och igång resten av dagen..

Bryter jag däremot fastan utan träning med ovanstående, så ligger jag och dreglar i närmaste dike
Fjrebqll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-19, 18:50   #9015
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Citat:
Jag menade inte att jag blir pigg, utan att jag fortsätter vara pigg, trots kolhydrater. Äter jag såna mängder utan att ha tränat innan blir jag istället trött.
Förstår inte riktigt vad detta klargörande skulle göra någon skillnad på vad jag sade?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:05.