2006-12-18, 21:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Shakemynuts
Mig veterligen har jag inte sagt något om gratis.
Dock tycker jag bra med billig kollektiv trafik ja.
Men ni som inte tycker detta, kan ni liksom inte tänka på att detta gynnar miljön väldigt mycket? Biltullar + billig kollektivtrafik.
Nej, allt handlar tydligen om pengar.
|
Läs igen vad jag skrev om miljöarbete och hur man bäst uppnår en förändring. Att en åtgärd förbättrar något gör den inte försvarbar ifall det finna alternativa metoder som åstadkommer samma förbättring utan den medöljande pekpinnen.
|
|
|
2006-12-18, 21:46
|
|
Banned
Reg.datum: Nov 2006
|
Ja du tänkte ens de Stockholmare som röstade på moderatorna och åker kollektivt på detta scenario som var känt innan valet.
|
|
|
2006-12-18, 21:46
|
|
Kolos egen surtant
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Då kan vi konstatera att låginkomstagarna ska hålla tyst om priset på kollektivtrafiken innan de har ransakat sig själva och slutat med totalt onödiga utgifter. Prioritera.
|
Nu lever vi ju i en demokrati där alla ska kunna föra fram sin åsikt.
Men argumentet att man inte har råd att betala faller i samma sekund som man lägger ut ett par hundra i veckan på cigg och därutöver pengar på alkohol.
Jag menar att det handlar om prioriteringar och att det är väldigt få som har så dåligt ekonomiskt ställt så dom inte har råd att åka kollektivt och då har dom antagligen försörjningsstöd och därmed även fått pengar till ett SL-kort förutsatt att dom har behov av det.
Att ungdomar hävdar att dom inte har råd och plankar är bara en dålig respekt för det gemensamma och att man anser sig ha rätt att utnyttja det offentliga utan någon respekt. Det oroar mig mer än alla taxesystem man kan komma upp med
|
|
2006-12-18, 21:47
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av bosse_brutal
Hade jag inte åkt gratis hade jag lackat på dom asen, nu ser jag det istället som att jag tjänar ännu mer pengar varje månad.
|
Du kanske menar sparar?
As? Rätt hårt ord för en liten prishöjning kanske?
Jobbar du för SL? Hoppas det för om du plankar så är du ju en bidragande orsak till varför man måste höja priset.
|
|
|
2006-12-18, 21:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
Nu lever vi ju i en demokrati där alla ska kunna föra fram sin åsikt.
Men argumentet att man inte har råd att betala faller i samma sekund som man lägger ut ett par hundra i veckan på cigg och därutöver pengar på alkohol.
Jag menar att det handlar om prioriteringar och att det är väldigt få som har så dåligt ekonomiskt ställt så dom inte har råd att åka kollektivt och då har dom antagligen försörjningsstöd och därmed även fått pengar till ett SL-kort förutsatt att dom har behov av det.
Att ungdomar hävdar att dom inte har råd och plankar är bara en dålig respekt för det gemensamma och att man anser sig ha rätt att utnyttja det offentliga utan någon respekt. Det oroar mig mer än alla taxesystem man kan komma upp med
|
Klart alla får föra fram sin åsikt, men är man en hycklare kan man inte förvänta sig att någon kommer eller vill lyssna
|
|
|
2006-12-18, 21:50
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Är det dyrare att köpa "på plats" kommer färre att välja det alternativet.
|
Går det inte väldigt lätt jämt ut om man samtidigt höjer priset?
SMS funkar som jag har förstått det bättre så länge priset är ganska lågt, de flesta har av olika anledningar inga större summor pengar bunda i mobilen. Går priset upp så använder färre tjänsten. En stor brasklapp då det SMS-betalnigar var i sin linda då jag hade någon större insyn i hur man tänkte med sådana system.
Sen är det ju inga som helst problem att skydda kontanter på en buss om man nu har lust med det men det hade man tydligen inte när man köpte in bussarna.
|
|
2006-12-18, 21:51
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Går det inte väldigt lätt jämt ut om man samtidigt höjer priset?
|
Har inga siffor, vet bara att det är argumentet.
|
|
|
2006-12-18, 21:53
|
|
Matematisk Styrkelyftare
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
|
Men för den sakens skull man kan väl ändå tycka att det är surt att behöva betala mer?
Nu höjde dom igen - jag får väl ge fan i cigaretterna då
-||- - får väl ge fan i att köpa nytt medlemskort på gymmet nästa år
|
|
|
2006-12-18, 21:54
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av petersson
Nu höjde dom igen - jag får väl ge fan i cigaretterna då
-||- - får väl ge fan i att köpa nytt medlemskort på gymmet nästa år
|
Har du någonsin hört någon resonera så där?
|
|
|
2006-12-18, 21:55
|
|
Matematisk Styrkelyftare
|
Citat:
Har du någonsin hört någon resonera så där? 
|
Haha, nä
|
|
|
2006-12-18, 21:58
|
|
Kolos egen surtant
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
|
Citat:
Ursprungligen postat av Shakemynuts
Mig veterligen har jag inte sagt något om gratis.
Dock tycker jag bra med billig kollektiv trafik ja.
Men ni som inte tycker detta, kan ni liksom inte tänka på att detta gynnar miljön väldigt mycket? Biltullar + billig kollektivtrafik.
Nej, allt handlar tydligen om pengar.
|
Men vad skiljer ditt prat om pengar ifrån mitt?
Du pratar ju också om pengar bara om att det är du vill att det ska kosta mer.
det är ju inte så att pengar är oväsentligt i ditt resonemang.
Jag kan också skriva under på att det är trevligt om saker är gratis eller billiga men om vi nu har en begränsad kaka så handlar det om att prioritera vad man tycker är viktigast att subventionera i samhället. Då tycker jag att kollektivtrafiken är viktig men jag tycker den är för kraftigt subventionerad just nu i Stockholm
|
|
2006-12-18, 22:00
|
|
Kolos egen surtant
|
Citat:
Men för den sakens skull man kan väl ändå tycka att det är surt att behöva betala mer?
|
Japp, det är just därför jag anser att man (politiker) måste vara extremt försiktiga när man inför ytterligare subventioner.
|
|
2006-12-18, 22:02
|
|
Matematisk Styrkelyftare
|
Citat:
Japp, det är just därför jag anser att man (politiker) måste vara extremt försiktiga när man inför ytterligare subventioner.
|
Och tvärtom förutsätter jag.
|
|
|
2006-12-18, 22:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Men vad skiljer ditt prat om pengar ifrån mitt?
Du pratar ju också om pengar bara om att det är du vill att det ska kosta mer.
det är ju inte så att pengar är oväsentligt i ditt resonemang.
Jag kan också skriva under på att det är trevligt om saker är gratis eller billiga men om vi nu har en begränsad kaka så handlar det om att prioritera vad man tycker är viktigast att subventionera i samhället. Då tycker jag att kollektivtrafiken är viktig men jag tycker den är för kraftigt subventionerad just nu i Stockholm
|
Det är väl klart att det handlar om pengar?
Ni som vill ha zonsystem igen vill ha det för att det är orättvist att betala lika mycket att åka 1 station som 2. Det var iallafall vad du tyckte.
Då handlar väl det om pengar?
Och jag tycker helt enkelt att det är viktigt att behandla ämnet "biltullar och kollektivtrafik".
|
|
|
2006-12-18, 22:04
|
|
Kolos egen surtant
|
Citat:
Och tvärtom förutsätter jag.
|
Det tvingas dom tyvärr till.
Men vi vill nog alla vara snälla även politiker.
Men att ta tillbaka något är extremt svårt.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:21.
|

|