Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-09-27, 19:15   #76
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Varför inte jämföra med gymnaster? Sverige ligger långt efter även där. Då man uppenbarligen får fördel av att börja träna tidigt och ofta. Men de är kanske dopade de också?
En sport där man har en stor fördel av att ha ett barns kropp vs tyngdlyftning?

Citat:
Lite att du utgår från att alla förutom svensken är dopade, knappast förvånande, men kul.
Va?

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-27, 19:25   #77
Diggler
csdfgdsagfdsgfdsgfgf

Digglers avatar

Reg.datum: Nov 2004
Herr Bumbi, hur kommer det sig att det finns ytterst få tyngdlyftare som är över 35 på ett VM eller OS?
Gammal 2006-09-28, 04:31   #78
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
En sport där man har en stor fördel av att ha ett barns kropp vs tyngdlyftning?

Va?
Det handlar om att nöta mycket teknik från tidig ålder. Det vet du mycket väl, så jag antar att du spelar dum.

"Lite kul att du utgår från att alla förutom svensken är dopade, knappast förvånande, men kul." Skulle det stå.

Kom gärna med något konkret vid nästa svar
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-28, 05:52   #79
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Citat:
Det handlar om att nöta mycket teknik från tidig ålder. Det vet du mycket väl, så jag antar att du spelar dum.
Jag spelar inte ett dugg dum. En gymnast tjänar inte på att mogna i kroppen men en tyngdlyftare har ingen nackdel av det och tyngdlyftaren kan därför ha en planering så att man toppar efter 25 års ålder istället för som gymnaster som toppar innan de fyller 18 år. Det innebär enligt den svenska modellen av idrott att man har tränat kordination och allmän grundträning i 10-15 år plus att man tränat grenspecifikt i 15 (En del börjar tidigare än i 10 årsålder med tyngdlyftning och en del toppar senare än 25 år).
Teknik är en färskvara så om man har byggt upp ett grundmönster så är det i alla fall justeringar som kommer att ske så den höga volymen av tidigare nötandet som du verkar anse att man behöver (Innan 10 år?) kanske inte är nödvändigt. Ser man t ex till öststaternas träningsmodeller som de tidigare använt så är den ju inte särskilt effektiv på individnivå.

Det här är så självklart för mig som är lite intresserada träningsupplägg så jag antar kanske att alla andra är på samma våglängd.

Citat:
"Lite kul att du utgår från att alla förutom svensken är dopade, knappast förvånande, men kul." Skulle det stå.
Nej jag antar inte med automatik att någon från Sverige är ren och alla andra är dopade men en av deltagarna i det exempel jag räknade upp har fått pissa i burken 5-6 gånger per år i ett antal års tid. Gissa vem? Även om det inte innebär att någon är ren så kan det ju sätta en del hinder i den mest välplanerade "tillskottsplan".

Du vet ju en del om lyftning så hur många av lyftarna som du känner höjer sig 30-40 kg på ett halvår mellan två tävlingar?

Citat:
Kom gärna med något konkret vid nästa svar
Du gillar att försöka få någon annan att komma med något konkret vilket innebär att du slipper besvara motargument.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 18:08   #80
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Jag spelar inte ett dugg dum. En gymnast tjänar inte på att mogna i kroppen men en tyngdlyftare har ingen nackdel av det och tyngdlyftaren kan därför ha en planering så att man toppar efter 25 års ålder istället för som gymnaster som toppar innan de fyller 18 år. Det innebär enligt den svenska modellen av idrott att man har tränat kordination och allmän grundträning i 10-15 år plus att man tränat grenspecifikt i 15 (En del börjar tidigare än i 10 årsålder med tyngdlyftning och en del toppar senare än 25 år).
Teknik är en färskvara så om man har byggt upp ett grundmönster så är det i alla fall justeringar som kommer att ske så den höga volymen av tidigare nötandet som du verkar anse att man behöver (Innan 10 år?) kanske inte är nödvändigt. Ser man t ex till öststaternas träningsmodeller som de tidigare använt så är den ju inte särskilt effektiv på individnivå.

Det här är så självklart för mig som är lite intresserada träningsupplägg så jag antar kanske att alla andra är på samma våglängd.

Nej jag antar inte med automatik att någon från Sverige är ren och alla andra är dopade men en av deltagarna i det exempel jag räknade upp har fått pissa i burken 5-6 gånger per år i ett antal års tid. Gissa vem? Även om det inte innebär att någon är ren så kan det ju sätta en del hinder i den mest välplanerade "tillskottsplan".

Du vet ju en del om lyftning så hur många av lyftarna som du känner höjer sig 30-40 kg på ett halvår mellan två tävlingar?

Du gillar att försöka få någon annan att komma med något konkret vilket innebär att du slipper besvara motargument.
Du menar mao att det enbart är doping och inte träningsupplägg som gör att sverige är mindre bra i ol? Vet du någon lyftare i världseliten som började träna ol i tonåren?

Jag tvivlar naturligtvis inte på att många av östlyftarna är dopade. Men jag tror verkligen inte att det är (den enda) orsaken till att de är så mycket bättre.

Nja, såg inte speciellt många argument. En fråga såg jag, men det är inget argument.
Gammal 2006-09-29, 18:13   #81
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Man räknar med över 300 000 lyftare i Ryssland (inte bara licensierade; många tränar OL som motion). I Sverige finns det kanske 400. Det säger väl sig självt ur vilken grupp man kan plocka fram supertalanger.

allan

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 18:14   #82
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Man räknar med över 300 000 lyftare i Ryssland (inte bara licensierade; många tränar OL som motion). I Sverige finns det kanske 400. Det säger väl sig självt ur vilken grupp man kan plocka fram supertalanger.

allan
Citat:
Som sagt. Det finns otaliga barn (jmf med sverige) som börjar träna flera år innan och har en högre träningsfrekvens är svenska barn. Sannolikheten att sverige skulle få fram en värlslyftare är ganska liten.
..
Gammal 2006-09-29, 18:17   #83
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Citat:
Vet du någon lyftare i världseliten som började träna ol i tonåren?
På rak arm säger jag Shane Hamman. Han började träna organiserat som 16-åring

allan

Gammal 2006-09-29, 18:18   #84
Pudzianovski
Trankil.

Pudzianovskis avatar

Citat:

allan
Han tränade väl iof SL innan, eller ?
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 18:19   #85
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Citat:

allan
Då är vi uppe i en

Vad menas med "organiserat"? Tränade han ol-lyft innan, annan rörelseträning?
Gammal 2006-09-29, 18:26   #86
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pudzianovski
Han tränade väl iof SL innan, eller ?
Om jag minns rätt höll han på med brottning, och sen började han med OL. Sen blev det SL ett tag och sen gick han tillbaka till OL.

allan

Gammal 2006-09-29, 18:26   #87
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Citat:
Då är vi uppe i en

Vad är din poäng? Är du bannad från google ?

allan

Gammal 2006-09-29, 18:35   #88
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Citat:
Vad är din poäng? Är du bannad från google ?

allan
Vad har google med detta att göra? Jag ställde en fråga, rätt dumt att fråga mig om google fungerar när det är jag som väntar på ett svar.

Om du inte har uppfattat det än så hävdar jag att man i princip måste börja teknikträna vid tidig ålder för att nå världseliten i ol. Att sen en brottare som med stor sannolikhet redan har kört diverse ol-övningar i ett par år har lyckats betyder inget. Undantag finns alltid
Gammal 2006-09-29, 18:38   #89
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Citat:
Om du inte har uppfattat det än så hävdar jag att man i princip måste börja teknikträna vid tidig ålder för att nå världseliten i ol.
Och är det nån som sagt emot om det?

allan

Gammal 2006-09-29, 18:39   #90
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Citat:
Och är det nån som sagt emot om det?

allan
Vad sägs om att läsa tråden?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:48.