Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Det handlar om att nöta mycket teknik från tidig ålder. Det vet du mycket väl, så jag antar att du spelar dum.
|
Jag spelar inte ett dugg dum. En gymnast tjänar inte på att mogna i kroppen men en tyngdlyftare har ingen nackdel av det och tyngdlyftaren kan därför ha en planering så att man toppar efter 25 års ålder istället för som gymnaster som toppar innan de fyller 18 år. Det innebär enligt den svenska modellen av idrott att man har tränat kordination och allmän grundträning i 10-15 år plus att man tränat grenspecifikt i 15 (En del börjar tidigare än i 10 årsålder med tyngdlyftning och en del toppar senare än 25 år).
Teknik är en färskvara så om man har byggt upp ett grundmönster så är det i alla fall justeringar som kommer att ske så den höga volymen av tidigare nötandet som du verkar anse att man behöver (Innan 10 år?) kanske inte är nödvändigt. Ser man t ex till öststaternas träningsmodeller som de tidigare använt så är den ju inte särskilt effektiv på individnivå.
Det här är så självklart för mig som är lite intresserada träningsupplägg så jag antar kanske att alla andra är på samma våglängd.
Citat:
"Lite kul att du utgår från att alla förutom svensken är dopade, knappast förvånande, men kul." Skulle det stå.
|
Nej jag antar inte med automatik att någon från Sverige är ren och alla andra är dopade men en av deltagarna i det exempel jag räknade upp har fått pissa i burken 5-6 gånger per år i ett antal års tid. Gissa vem? Även om det inte innebär att någon är ren så kan det ju sätta en del hinder i den mest välplanerade "tillskottsplan".
Du vet ju en del om lyftning så hur många av lyftarna som du känner höjer sig 30-40 kg på ett halvår mellan två tävlingar?
Citat:
Kom gärna med något konkret vid nästa svar
|
Du gillar att försöka få någon annan att komma med något konkret vilket innebär att du slipper besvara motargument.