Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-04, 19:59   #76
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Vill du ta illa upp så är du välkommen. Det är alla, snällt va?
Exakt.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-04, 19:59   #77
Helena B
Japp, så är det!

Helena Bs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av H.Emanuel
Skillnaden mellan överviktiga och normalviktiga är vikten
Håller helt med. Vad jag ville påvisa var att det inte handlar om personliga egenskaper.
Helena B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-04, 20:02   #78
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Grub och sverker är ödmjuka utan dess like, men tror du inte att det är lite skillnad på att ge redan intresserade människor information som de aktivt söker och på att försöka få en totalt okunnig och ointresserad människa (som förmodligen mår jävligt dåligt) på rätt köl? Jag säger inte att hennes metod är den bästa, vad vet jag? Däremot så är jag inte så säker på att t.ex grub och sverkers ödmjukhet skulle vara något bra vapen mot en lost soul sas.
Jag är inte säker på att skillnade behöver vara så stor. Även "lost souls" vill nog gärna bli behandlade som om de är lika mycket värda som andra människor (vilket de ju faktiskt är). Om man mår jävligt dåligt, som du skriver, lär man väl inte må bättre av att någon framställer en som om man inte bara gör något som är dåligt för hälsan utan även typ omoraliskt?
Gammal 2006-03-04, 20:06   #79
Metal_boy_
Registered User

Metal_boy_s avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Helena B
Håller helt med. Vad jag ville påvisa var att det inte handlar om personliga egenskaper.

Gör det inte?
Gammal 2006-03-04, 20:10   #80
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Jag är inte säker på att skillnade behöver vara så stor. Även "lost souls" vill nog gärna bli behandlade som om de är lika mycket värda som andra människor (vilket de ju faktiskt är). Om man mår jävligt dåligt, som du skriver, lär man väl inte må bättre av att någon framställer en som om man inte bara gör något som är dåligt för hälsan utan även typ omoraliskt?
Då skiljer våra åsikter sig där (ovanligt).
Alltså, jag ser inget samband mellan en hård och disciplinerad attityd och att kränka och nedvärdera människor. Självklart kan vissa uppfatta det som kränkande (och omoraliskt) (vilket vi har sett i den här tråden), men det är deras problem (nu var vi där igen).
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-04, 20:10   #81
Helena B
Japp, så är det!

Helena Bs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Metal_boy_
Gör det inte?
Jag tycker inte det, men jag kan bara tala för mig själv. Om jag är ett undantagsfall det kan jag inte svara på.
Helena B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-04, 20:13   #82
H.Emanuel
Turist i tillvaron

H.Emanuels avatar

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Jag tycker inte det, men jag kan bara tala för mig själv. Om jag är ett undantagsfall det kan jag inte svara på.
Diplomatiskt
H.Emanuel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-04, 21:08   #83
Metal_boy_
Registered User

Metal_boy_s avatar

Citat:

Jag tror bara att du valde fel ord. Du sa egenskaper.
Gammal 2006-03-04, 22:51   #84
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Då skiljer våra åsikter sig där (ovanligt).
Jag är egentligen inte så säker på att jag håller med om det (surprise?)
Citat:
Alltså, jag ser inget samband mellan en hård och disciplinerad attityd och att kränka och nedvärdera människor.
Det gör inte jag heller. När det gäller "Du är vad du äter" (både den svenska och den engelska varianten) tycker jag dock att den s.k. kostexperten beskrivs bättre med de senare än med de förra uttrycken. Att det blir bättre TV (vilket det förmodligen blir) tycker jag är en dåligt ursäkt.
Citat:
Självklart kan vissa uppfatta det som kränkande (och omoraliskt) (vilket vi har sett i den här tråden), men det är deras problem (nu var vi där igen).
Jag är inte helt klar över vad du syftar på här. Jag tycker att en hel del av de åsikter som luftas här på Kolozzeum när överviktiga människor kommer på tal avgjort har passerat gränsen för vad man kan kalla kränkande (t.ex. när fetma beskrivs just som något omoraliskt och feta som någon typ av sämre sorts människor). Vad jag tycker om Anna Skipper och hennes engelska föregångare har jag redan gjort klart. Båda grejerna är naturligtvis mitt problem; det senare löser jag genom att inte titta på det värdelösa programmet sedan jag konstaterat att jag inte gillar det; det förra genom att skriva surmagade inlägg.
Gammal 2006-03-04, 22:59   #85
myggan
mot 100 pannor

myggans avatar

Reg.datum: Dec 2004
alså, nu såg inte jag detta specifika programmet men jag antar att det fortfarande är samma tant som det var förra året ?

Tycker hon är bra dom avsnitten jag såg i alla fall.
Hon var hård mot dom och nästa alla brast ut i gråt när hon konfronterade dom men dom vaknade ju i alla fall upp, och informationen gick in.

Hon förvandlade massa deppiga soffpotatisar till helt nya färgglada positiva glada människor som fick en helt ny syn på livet och om hon sen sa en eller två rent idiotiska saker under resans väg så tror jag nog ändå människorna i fråga är henne evigt tacksamma för sin "nya start". I dom fallen jag såg så förstod dom ju inte bättre och genom hennes väldigt raka sätt så fick dom ju verkligen en chans att förstår hur farligt det kan vara för kroppen med allt skit dom stoppade i sig.

Ett av programmen jag såg så var det nån mamma som matade sin lilla 6-åring med glass och godis för helsike! Jag hade också rasat, förstör ju ungens liv!

PS. såg som sagt inte just detta specifika programmet och jag betvivlar inte en sekund att hon sa riktigt korkade saker.
myggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-04, 23:20   #86
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Jag håller med vad Helena B har skrivit.
Gammal 2006-03-05, 07:01   #87
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Jag är egentligen inte så säker på att jag håller med om det (surprise?)

Det gör inte jag heller. När det gäller "Du är vad du äter" (både den svenska och den engelska varianten) tycker jag dock att den s.k. kostexperten beskrivs bättre med de senare än med de förra uttrycken. Att det blir bättre TV (vilket det förmodligen blir) tycker jag är en dåligt ursäkt.

Jag är inte helt klar över vad du syftar på här. Jag tycker att en hel del av de åsikter som luftas här på Kolozzeum när överviktiga människor kommer på tal avgjort har passerat gränsen för vad man kan kalla kränkande (t.ex. när fetma beskrivs just som något omoraliskt och feta som någon typ av sämre sorts människor). Vad jag tycker om Anna Skipper och hennes engelska föregångare har jag redan gjort klart. Båda grejerna är naturligtvis mitt problem; det senare löser jag genom att inte titta på det värdelösa programmet sedan jag konstaterat att jag inte gillar det; det förra genom att skriva surmagade inlägg.
Vi är nog egentligen överens om det mesta, förutom att jag inte ser folks kommentarer som moraltjafs
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:32.