2006-03-04, 22:08
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2003
|
Jag har dragit ner lite på det, men i fredags var jag så hungrig så jag köpte med en del läkerol och två flaskor pepsi max som bara kostade 8kr+pant.. grymt sugen på pepsin nu för jag e skithungrig och skulle ha ätit för länge sedan ;/
morr  , mata mig.
|
|
|
2006-03-04, 22:16
|
|
Cavalleria Rusticana
Reg.datum: May 2004
|
Någon som har smakat naturell? Kan man få ner den 3 gånger per dag?
|
|
|
2006-03-04, 22:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
1. Ja, vad är vitsen med att undersöka carcinogen effekt hos ett ämne på ett djur som inte får cancer? Oavsett försökdjurens benägenhet att utveckla cancer är ju studien banbrytande i det att det visar att aspartam är carcinogent. Och det i relativt låga doser. Man poängterar också att man antagligen inte upptäckt den carcinogena effekten, om man hade dödat djuren efter den tid man gjorde det i dom gamla studierna.
"Second, in our experiment, rodents were not
killed at 110 weeks of age but rather were
observed until natural death, to allow APM to
fully express its carcinogenic potential."
2. Skillnad på livslängd, nej. Det går att leva länge med cancer...
|
"The study, to be published in Environmental Health Perspectives, alleges that aspartame may be related to an increased risk of leukemia and lymphoma in rats. The design and execution of the study did not follow guidelines set up by the National Toxicology Program (NTP), the U.S. government toxicology initiative administered by the National Institute of Environmental and Health Sciences (NIEHS). "
" Ramazzini researchers did not follow internationally established protocols for evaluation of animal carcinogenicity study findings. Further, the NTP and other organizations have established guidelines for pathology peer review in order to provide scientific consensus that study conclusions are valid. Such an independent review of the pathology slides from this study has not been conducted. "
" Four long-term carcinogenicity studies on aspartame conducted in accordance with international standards have found no relationship between aspartame and any form of cancer. The studies were submitted to numerous regulatory agencies, such as the FDA, which conducted exhaustive reviews of the data. When FDA approved aspartame, the FDA Commissioner noted: “Few compounds have withstood such detailed testing and repeated, close scrutiny, and the process through which aspartame has gone should provide the public with additional confidence of its safety.”"
"Based on the current information from Ramazzini, the European Food Safety Authority (EFSA) (a scientific body charged with providing independent and objective advice on food safety issues in the European Union) stated, “EFSA does not consider it appropriate to suggest any change in consumers’ diets relative to aspartame.…” "
http://www.aspartame.org/cccramazzin...ec_2006-02.doc
|
|
|
2006-03-04, 22:21
|
|
MOARR! INC.
Reg.datum: Jul 2004
|
Hur är det med naturell smaker, whey 80 t.ex den finns ju i naturell, ÄR den helt aspartamfri?
|
|
|
2006-03-04, 22:22
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Ovanstående är från innan studien blev peer-reviewed och granskad. Dom gnäller om att den inte är granskad. Nu är den det.
Aspartame.org är inte en oberoende källa.
|
|
|
2006-03-04, 22:34
|
|
Registered User
|
Citat:
Ovanstående är från innan studien blev peer-reviewed och granskad. Dom gnäller om att den inte är granskad. Nu är den det.
Aspartame.org är inte en oberoende källa.
|
De säger att studien inte har följt etablerade protokoll för att utvärdera resultatet av cancerogena effekter hos djur. Menar du att det inte stämmer?
Aspartame.org är naturligtvis inte oberoende, men det är en av de informationskanaler som nutrasweet har tagit till eftersom de är less på att folk sprider felaktig information om deras produkt.
|
|
|
2006-03-04, 22:38
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
The Calorie Control Council som ligger bakom Aspartame.org är en internationell organisation som representerar lågkaloriindustrin, där ett flertal medlemmar utgörs av företag som tillverkar aspartam. Deras försäkrande att aspartam är ofarligt är propaganda åt andra hållet jämfört med den skräckpropagande som florerar på nätet. Båda är lika tveksamma. Aspartame.org saknar signifikant relevans i debatten.
Studien har nu blivit peer-reviewed, granskad och godkänd för publicering i vetenskaplig tidskrift.
|
|
|
2006-03-04, 22:43
|
|
Registered User
|
Citat:
The Calorie Control Council som ligger bakom Aspartame.org är en internationell organisation som representerar lågkaloriindustrin, där ett flertal medlemmar utgörs av företag som tillverkar aspartam. Deras försäkrande att aspartam är ofarligt är propaganda åt andra hållet jämfört med den skräckpropagande som florerar på nätet. Båda är lika tveksamma. Aspartame.org saknar signifikant relevans i debatten.
Studien har nu blivit peer-reviewed, granskad och godkänd för publicering i vetenskaplig tidskrift.
|
National Toxicology Program i USA kom i oktober förra året med en rapport där man drog slutsatsen:
Under the conditions of this 9-month feed study, there was no evidence of carcinogenic activity of aspartame in male or female p53 haploinsufficient mice exposed to 3,125, 6,250, 12,500, 25,000, or 50,000 ppm. Because this is a new model, there is uncertainty whether the study possessed sufficient sensitivity to detect a carcinogenic effect.
Synonyms: N-1-a-Aspartyl-1-phenylalanine 1-methyl ester; 3-amino-N-(a-carboxyphenethyl)succinamic acid N-methyl ester; APM; SC-18862
Trade names: Canderel, Equal, NutraSweet, Sanecta, Tri-Sweet
http://ntp.niehs.nih.gov/index.cfm?o...8AC01CE4EA372C
|
|
|
2006-03-04, 22:45
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Hade man avslutat den nya studien efter 40 veckor hade man inte funnit någon carcinogen effekt där heller, vilket också påpekas.
Ovan säger man ju dessutom "there is uncertainty whether the study possessed sufficient sensitivity to detect a carcinogenic effect. "
Jag "vill" inte heller att aspartam skall vara carcinogent, och jag är inte toxikolog nog att uttala mig tvärsäkert, men att helt ignorera en ny studie som visar på klara och otrevliga effekter, bara därför att man i äldre studier inte kunnat upptäcka några sådana, är kanske inte det klokaste.
|
|
|
2006-03-04, 22:58
|
|
Registered User
|
Citat:
Hade man avslutat den nya studien efter 40 veckor hade man inte funnit någon carcinogen effekt där heller, vilket också påpekas.
Ovan säger man ju dessutom "there is uncertainty whether the study possessed sufficient sensitivity to detect a carcinogenic effect. "
Jag "vill" inte heller att aspartam skall vara carcinogent, och jag är inte toxikolog nog att uttala mig tvärsäkert, men att helt ignorera en ny studie som visar på klara och otrevliga effekter, bara därför att man i äldre studier inte kunnat upptäcka några sådana, är kanske inte det klokaste.
|
Självklart inte, men låta oss hålla klart att den stora majoriteten av all forskning hittils har visat att aspartam är säkert i rekommenderade doser.
|
|
|
2006-03-04, 23:00
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
"Rekommenderad dos" av ett artificiellt sötningsmedel finns väl ändå inte? Det är ADI, inte RDI.
|
|
|
2006-03-04, 23:02
|
|
Registered User
|
Citat:
"Rekommenderad dos" av ett artificiellt sötningsmedel finns väl ändå inte? Det är ADI, inte RDI. 
|
Jepp
|
|
|
2006-03-05, 00:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Om 20 mg är den dos som använts och man inte orkar räkna ut hur mycket aspartam man får i sig kan man kanske använda följande.
20 mg aspartam borde motsvara ungefär 4 g socker i söthet om aspartam är 200 gånger sötare än socker, detta per kilo kroppsvikt vilket ger
väger du 70 kg 280 g socker
väger du 80 kg 320 g socker
vilket borde vara väldans massa sötma per dag.
|
|
|
2006-03-05, 01:37
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S
Om 20 mg är den dos som använts och man inte orkar räkna ut hur mycket aspartam man får i sig kan man kanske använda följande.
20 mg aspartam borde motsvara ungefär 4 g socker i söthet om aspartam är 200 gånger sötare än socker, detta per kilo kroppsvikt vilket ger
väger du 70 kg 280 g socker
väger du 80 kg 320 g socker
vilket borde vara väldans massa sötma per dag.
|
Eller 3 liter läsk
|
|
|
2006-03-05, 11:14
|
|
Slarti Clan
Reg.datum: Jul 2005
|
Men nu får ni väl lugna ner er... Efter decennier av forskning som visat att aspartam är ofarligt för människors hälsa i normala doser kommer en forskning som tvivelaktig påstår att aspartam är farligt för honmöss i stora mängder. AspartamPaniken är i full gång.
Rapportens slutsats att 20 mg/kg är farligt är... intressant. Hos hanmöss uppstod tumörer oftare i kontrollgruppen än hos de möss som fått 500mg/kg aspartam, och överlag hade aspartam inte någon inverkan på hanmössen. Hos honmössen är visserligen tumörerna vanligare i 20mg/kg gruppen (46,7%) än kontrollgruppen (36,7%), men intressant är ju att 500mg/kg gruppen uppvisade färre tumörer (40,0%) är 20mg/kg gruppen.
Nyheten är ju intressant (tack för den King Grub) men det är för tidigt att dra några slutsatser. Det visar bara att det krävs mera undersökningar, för att kunna ifrågasätta all den forskning som tidigare visat att aspartam är ofraligt.
Nästan allt vi äter är cancerframkallande i stora mängder och vi proppar i oss en massa saker i små mängder som är starkt carginogena och radioaktiva. Det betyder inte att vi får minsta besvär av dom. Men om ni är nojiga ska ni sluta dricka kranvatten. För mycket aspartam är väl inte bra, men jag tror ni känner när gränsen kommer emot, eftersom aspartam även har en laxerande effekt...
Och som sagt, ni som är hanråttor har ju ingenting att oroa er för!
och druckit vatten på."
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:35.
|

|