Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-15, 21:18   #76
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Bänkpress medeltungt

Onsdag 20060315: Bänkpress plant med stopp på bröstet varje reps. 3*5/175kg.

Kändes klart bättre idag än det gjort de senaste veckorna. Första femman på 175kg gick extremt lätt. Andra femman kände jag av axelskadan lite, och då gick det också lite tyngre att pressa. Den tredje femman var det ytterligare lite värre, men fortfarande ganska lätt...

Körde sedan lite rehabilitering för axeln. Rotationsövningar, 3*40 i utåtrotation, men huga huga vad mjölksyra jag fick

Mage, chrunches i maskin, 3*8 med hela viktmagasinet.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 23:31   #77
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Marklyft medeltungt och smal medeltung bänkpress

Fredag 20060317: Marklyft smalt med bälte, relativt explosivt utförande, 3*5/220kg.

Dagens marklyft gick riktigt lätt. Ska bli spännande att dra lite med dragremmar nästa fredag så man får se vad ryggen orkar med.

Greppträning: OL-stång och symetriskt grepp, 212,5kg 10 sekunder (pers), 215kg 7 sekunder (också pers).

Greppträning: OL-stång med vänster hand. 75kg 10 sekunder, 75kg 18 sekunder.

Det går bättre och bättre trots allt. Händerna är fortfarande svaga, men det kanske blir acceptabel styrka tillslut. Har på jobbet testat styrkan i händerna och såg då att jag var betydligt starkare i höger hand. 670N med höger och 550N med vänster visade testmaskinen. Kör därför några extra set enbart med vänster hand.

Latsdrag till bröstet, bred fattning. 3*5/150kg (pers)

Det här var inte pers i kg räknat, utan bara tangerat pers, men jag har aldrig gjort tre femmor på 150kg.

Smal bänkpress. 3*5/160kg.

Bänkpressen gick riktigt lätt, men jag var lite försiktig då jag förväntade mig en del smärta från axeln. Det gick dock bra och endast lite smärta kändes i sista lyftet i andra setet.

Körde också lite rehabilitering för axeln. Rotationsövningar, 3*40 utåtrotation. Massor med mjölksyra igen, men känner mig väldigt motiverad då axeln redan känns mycket bättre. Hoppas smärtan försvinner snabbt så att det inte hindrar bänkpressen från att utvecklas. Som det är nu har jag fortfarande en bra bit kvar innan jag är där jag var vid den här tiden förra året.
Gammal 2006-03-17, 23:36   #78
Lillgrabben
Registered User

Lillgrabbens avatar

Reg.datum: Aug 2002
En träningskompis som får problem med axlarna av vanlig smal bänkpress, kan träna övningen obehindrat ifall han använder en 8-10 cm distanskloss.

Det sparar axlarna rejält & minskar risken för smärta.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 23:40   #79
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben
En träningskompis som får problem med axlarna av vanlig smal bänkpress, kan träna övningen obehindrat ifall han använder en 8-10 cm distanskloss.

Det sparar axlarna rejält & minskar risken för smärta.
Med det problem jag har är rotationsövningar det bästa. Jag får inte bara problem av smal bänkpress utan känner precis lika stor smärta vid vanlig bänkpress. Skadan sitter inte i deltoideus utan i rotatorcuffen, och sådana problem åtgärdas bäst med olika rotationsövningar.
Gammal 2006-03-18, 09:33   #80
Pinglan
Bananslukerskan.

Pinglans avatar

Reg.datum: Sep 2002
Bra pass! Finns det någon särskild anledning till att du tränar greppstyrkan med en OL-stång istället för en SL-stång? Kanske har du redan skrivit det? Isf ber jag om ursäkt för att jag är för lat för att leta
Gammal 2006-03-18, 11:06   #81
-AG-
Registered User

-AG-s avatar

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Pinglan
Bra pass! Finns det någon särskild anledning till att du tränar greppstyrkan med en OL-stång istället för en SL-stång? Kanske har du redan skrivit det? Isf ber jag om ursäkt för att jag är för lat för att leta
Om jag får gissa vilt tror jag att han vill träna med en stång med sämre grepp för att spara skinnet i händerna. Dvs då man tappar stången river det inte lika mycket om stången är relativt slät.

Ett annat tips på greppövning som dessutom skonar händerna är att greppa med en hand i änden på en stång lastad med vikt. Det blir dessutom grövre diameter.
-AG- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-19, 12:42   #82
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av -AG-
Om jag får gissa vilt tror jag att han vill träna med en stång med sämre grepp för att spara skinnet i händerna. Dvs då man tappar stången river det inte lika mycket om stången är relativt slät.

Ett annat tips på greppövning som dessutom skonar händerna är att greppa med en hand i änden på en stång lastad med vikt. Det blir dessutom grövre diameter.
Det är precis som AG skriver. Jag använder OL-stång för att få bra träning utan att köra supertungt, får dessutom behålla skinnet i händerna när jag tappar greppet.
Gammal 2006-03-20, 21:41   #83
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Knäböj medeltungt och explosivt

Måndag: 20060320

Knäböj djupt med bälte: 3*3/300kg. (pers)

Första setet på 300kg var faktiskt riktigt lätt, det andra var något tyngre och den tredje trean kan jag absolut inte kalla explosiv, därmed inte sagt att det var speciellt tungt. Djupet var inte perfekt på första setet, men utan anmärkning de två efterföljande.

Detta är mitt livs bästa pass i knäböj. Har aldrig tidigare gjort tre treor på 300kg med bara bälte. Som om detta inte vore nog hade jag även den tredje trean orkat köra på ca 320kg. Frågan kvarstår dock om det blir för tungt för kroppen i alla fall? Nåväl, det får jag svar på nästa måndag då jag skall köra riktigt tungt. Om jag då är i dålig form kan detta härledas till dagens pass.

Efter knäböj blev det inte mer träning för mig. Missade alltså greppträningen. Ungdomarna skall iväg på U/J-SM och jag fick linda så många knän att jag blev trött i underarmarna. Dessutom drar träningspassen sista tiden inför SM ut på tiden och jag vill inte vara kvar till klockan 23:00. Tror dock att underarmarna fick en del stryk av allt lindande och kanske mår de bara bra av vilan...
Gammal 2006-03-20, 22:45   #84
Daniel Mattusch
Registered User

Daniel Mattuschs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Du är en sjuk man när det gäller knäböj!
Daniel Mattusch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-20, 23:14   #85
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Mattusch
Du är en sjuk man när det gäller knäböj!
Jag gör så gott jag kan
Gammal 2006-03-20, 23:18   #86
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen
Knäböj djupt med bälte: 3*3/300kg. (pers)

Detta är mitt livs bästa pass i knäböj. Har aldrig tidigare gjort tre treor på 300kg med bara bälte. Som om detta inte vore nog hade jag även den tredje trean orkat köra på ca 320kg.
Grattis!!!

Grymt imponerande.

Citat:
Frågan kvarstår dock om det blir för tungt för kroppen i alla fall? Nåväl, det får jag svar på nästa måndag då jag skall köra riktigt tungt. Om jag då är i dålig form kan detta härledas till dagens pass.
Om du orkar tre treor tror jag inte det kan vara för tungt.

Lycka till!

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-20, 23:21   #87
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
Absolut läsvärd journal! Man lär sig en hel del här. Vikterna är roliga att läsa om också!
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-20, 23:27   #88
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av bubbe
Absolut läsvärd journal! Man lär sig en hel del här. Vikterna är roliga att läsa om också!
Roligt om jag kan vara till hjälp på något sätt.

Som du ser tränar jag inte alls så tungt varje vecka, men det är just det som gör mig starkare. Min tunga kropp behöver lång vila mellan de tunga passen, och även på de tunga passen brukar jag ligga en bit ifrån vad jag teoretiskt orkar med. Mitt tips är att du testar att köra ett liknande program. Med treveckorscykel är man alltid motiverad att lyfta tungt de tunga passen, och de lätta passen går man bara och väntar på nästa tunga pass. Det fungerar suveränt.
Gammal 2006-03-20, 23:33   #89
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Roligt om jag kan vara till hjälp på något sätt.

Som du ser tränar jag inte alls så tungt varje vecka, men det är just det som gör mig starkare. Min tunga kropp behöver lång vila mellan de tunga passen, och även på de tunga passen brukar jag ligga en bit ifrån vad jag teoretiskt orkar med. Mitt tips är att du testar att köra ett liknande program. Med treveckorscykel är man alltid motiverad att lyfta tungt de tunga passen, och de lätta passen går man bara och väntar på nästa tunga pass. Det fungerar suveränt.
mm, har faktiskt haft lite strul med marklyft vilket säkerligen kan bero på för tungt för mycket. men böjande har trots det gått framåt.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 07:35   #90
Pinglan
Bananslukerskan.

Pinglans avatar

Reg.datum: Sep 2002
Grattis till ett lysande böjpass

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:46.