Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-11-26, 19:03   #76
Math
I'd hit me!

Maths avatar

Reg.datum: Aug 2005
kanske inte bidrar så mkt till diskussionen men iaf..

Är bara 16 så har gått igenom all varning för droger och sånt ganska nyligen och jag tycker inte att jag kan känna igen mig i det ni säger om att det är "skräckpropaganda" mot droger utan när jag fick information om droger så likställde läraren droger med alkohol i både berusningsgrad och hur lätt man blir beroende

sen är det en annan sak att alkohol är mer accepterat. till exempel så dricker både jag och mina vänner ibland (inte alls ofta >1 / månad) och alla (läs: dom flesta) vet hur mkt dom pallar och man dricker inte mer än det.
Men om någon i min bekantskapskrets skulle röka på så skulle han/hon att få massa skit från alla eftersom dom flesta dricker eftersom man vill bli lite lullig lite glad (alla känner igen känslan??) men om man röker på så har man tagit det ett steg längre om ni fattar?

dock tror jag att det skulle funka att ha droger lagligt i sverige och folk skulle lära sig hur mkt dom tålde precis som med alkohol men jag tror också att fler skulle bli beroende (precis som det är med alkohol idag!)
Math är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-26, 23:01   #77
Catar
Registered User

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Math
Men om någon i min bekantskapskrets skulle röka på så skulle han/hon att få massa skit från alla eftersom dom flesta dricker eftersom man vill bli lite lullig lite glad (alla känner igen känslan??) men om man röker på så har man tagit det ett steg längre om ni fattar?

dock tror jag att det skulle funka att ha droger lagligt i sverige och folk skulle lära sig hur mkt dom tålde precis som med alkohol men jag tror också att fler skulle bli beroende (precis som det är med alkohol idag!)
Det är väl exakt samma sak att röka på för att bli lite stenad som att dricka för att bli lullig?

Sedan har ju cannabis fördelar över alkohol, tex ingen skrumplever, bakfylla och våldsamt beetende. Sedan om man börjar röka för mycket så blir man ju lite trög och passiviserad fast de flesta brukar märka sånt och dra ned på det.
Att det finns folk som inte vet sina gränser vad gäller droger kan man ju inte förhindra.

Fattar faktiskt inte vad du menar med ett steg längre, alkohol är ju lika olagligt för dig som cannabis i princip, förutom att den är mera socialt accepterad.
Faktum är nog att drogskadorna i Europa skulle minska om folk gick över till cannabis då ingen VILL köra bil i det tillståndet och skadorna skulle minska.

Edit: vad gäller droginformationen var nog din lärare ett undantag, jag är själv ett år äldre och fick massor med skräckpropaganda.
Catar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-27, 02:14   #78
Patriarch K
Registered User

Patriarch Ks avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
till exempel så dricker både jag och mina vänner ibland (inte alls ofta >1 / månad)
Du är bra medveten om att du just skrev mer än en gång per månad va?
> = större än
< = mindre än

Citat:
Sedan har ju cannabis fördelar över alkohol, tex ingen skrumplever, bakfylla och våldsamt beetende. Sedan om man börjar röka för mycket så blir man ju lite trög och passiviserad fast de flesta brukar märka sånt och dra ned på det.
Att det finns folk som inte vet sina gränser vad gäller droger kan man ju inte förhindra.
I stället löper man större risk att få lungcancer (som med all rökning) då man håller inne röken länge i lungorna. Fast det finns självklart andra alternativ för att minska risken att få lungcancer.. Bakfylla kan man få av cannabis.
Men en stor fördel är som du säger att det våldsamma beteendet försvinner. Hade hela världen rökt/ätit cannabis en gång om dagen hade nog inte krig existerat i vår värld
Ja, visst blir man trög men vad jag vet försvinner trögheten då man slutar röka. Det är inget permanent.

Citat:
Fattar faktiskt inte vad du menar med ett steg längre, alkohol är ju lika olagligt för dig som cannabis i princip, förutom att den är mera socialt accepterad.
Faktum är nog att drogskadorna i Europa skulle minska om folk gick över till cannabis då ingen VILL köra bil i det tillståndet och skadorna skulle minska.
Joho, jag vet folk som VILL köra bil i högt tillstånd då de anser att de har bättre kontroll. De kanske kör i 50 på en 90-väg för att de tycker att det går så fasligt fort i 50 De är superkoncentrerade på trafiken. Dock tror jag simultankapaciteten försvinner en aning vilket kan leda till att de endast har koll på en sak i taget som de fokuserar sig på till 100%, det är ju mindre bra kanske
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 16:48   #79
haiduc
Peace & Love.

haiducs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Med anledning av "min kompis.." argumenten som fanns i tråden så kan jag lägga till en. En kompis till mig lider av psykos pga droger. Han går på mediciner som gör att han jämnt är trött och sover större delen av dagen. Han tror att alla är ute efter att döda honom och försvarar sig därefter...

Har själv också rökt på men slutat nyligen då jag lider av depressioner som jag mår allt sämre av. Varit sjukskriven flera månader då jag knappt ens gick ur sängen, vill inte ha det så dock så nu börjat träna och försöker vara "ordentlig" istället...

Då de flesta mina bekanta hållt på eller håller på med någon form av droger så ve jag att många klarar det bra, sen finns det vi som inte gör det. Jag kan inte säga att jag ångrar ngt dock för det är ett eget val man gör och då får man leva med konsekvenserna.
Gammal 2006-01-20, 16:49   #80
Jense
Jensefisken

Jenses avatar

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Mago
Vem bryr sig om lite cannabis, men att folk tar så lätt på kokain är rätt förvånande. Verkar vara jääävligt många som tar lite kokain innan de drar ut och partajjar i London.

därför att "lite cannabis" är inte så jävla lite.
Jense är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 17:25   #81
Hnke
Registered User

Hnkes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jense
därför att "lite cannabis" är inte så jävla lite.
Lite är lite, kvittar vad det är...
Hnke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 17:26   #82
Bönne
Lamer

Bönnes avatar

Reg.datum: Dec 2005
Alla människor har någon last, den som inte har en last kan kasta första stenen (jag som kom på den principen).
Bönne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 17:27   #83
Jense
Jensefisken

Jenses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hnke
Lite är lite, kvittar vad det är...

ja men ta du lite heroin och ring mig om nån veckaä
Gammal 2006-01-20, 17:30   #84
Hnke
Registered User

Hnkes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jense
ja men ta du lite heroin och ring mig om nån veckaä
Okej, will do.. eller inte.

Utveckla tack...
Hnke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 17:43   #85
Naesetgrabb
Banned

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Hnke
Okej, will do.. eller inte.

Utveckla tack...
Antar att han menar att det ena leder till det andra...; "En lina kokain kan väl inte göra någon skada?"

Nästa vecka ligger du kanske i en gränd och ger handjob till vaktmästaren på närmsta skola för att ha råd att köpa en sil
Naesetgrabb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 20:33   #86
Bönne
Lamer

Bönnes avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Naesetgrabb
Antar att han menar att det ena leder till det andra...; "En lina kokain kan väl inte göra någon skada?"

Nästa vecka ligger du kanske i en gränd och ger handjob till vaktmästaren på närmsta skola för att ha råd att köpa en sil
Nästa vecka kanske du ligger på bårhuset efter att du kurat. Allt för att du skulle testa en proteindrink...

För ni vet väl att samma person som hävdar att Cannabis leder till tyngre droger, hävdar att kostillskott leder till steroider, baserat på samma princip.
Bönne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 21:31   #87
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av HerrArne
Jag. Iallafall om det befinner sig i mina barns närhet.
Hur är det med alkohol då? (antar iofs att du bryr dig om det med, men vad gör du åt det?)
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 21:41   #88
Jense
Jensefisken

Jenses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Naesetgrabb

nä men när folk jämnför brass med alkohol så är det genast en liter starksprit som joppen jämnförs med.. men ruset motsvarar nånna öl. så vad är farligast.

en joppe om dagen eller några öl om dagen?

ska man jämnföra med en liter starksprit får man ta till badrumsvågen för att väga upp brasset
Gammal 2006-01-20, 22:44   #89
Fatalist
TränaSäljaLiggaSpela

Fatalists avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av pdc9
Jag bor söderut och här regerar drogerna. Att röka Hasch och sniffa kokain är nästan lika vanligt som det i Sverige är att feströka cigaretter och dricka alkohol.

Det var någon som skrev att det i Sverige finns en viss dubbelmoral med att man avskräcker ungar från att använda droger men samtidigt inte är lika kritiska mot alkohol. Där håller jag med helt och hållet. Droger är, precis som allting annat, inte farligt så länge det används i små mängder och man inte blir beroende !

Jag har en kompis som nu närmar sig 30-sträcket och som sedan han var 14 rökt hasch, DAGLIGEN. Han röker inte cigaretter utan röker hasch, rullar upp ca 10 om dagen. Naturligtvis inga större mängder hasch per gång men tillräckligt för att någon som inte är van skulle bli lite hög. Han mår prima, sköter ett eget företag och tjänar stora pengar. Han röker hasch för att lugna ner sig en stund i ett annars väldigt stressigt liv. Jag ser inget fel med det, förutom att röken stör mig, precis som cigarettrök !

Har en annan polare som nu gift sig och därför lagt kokainet på hyllan men innan kunde vi gå ut och han sniffade ett halvt gram kokain för att bli lite hög och sen under natten tog han inte mer än ett par drinkar. Knappast värre än att förfesta med massa sprit som i Sverige. Tvärtom finns positiva effekter (om man nu vill vara "berusad/påverkad"), man blir pigg av kokain och inte hängig/trött/jobbig som av alkohol.

Själv föredrar jag att varken bli hög av droger eller berusad av alkohol... och till skillnad från i Sverige så accepteras det betydligt mer ju längre söderut man kommer i europa. Nu beror det ju så klart på vilka människor man umgås med men jag har ju sett även i andra trådar här på forumet att många känner att det kan vara jobbigt i Sverige att inte dricka alkohol, man får höra att man är en kärring, mes eller till och med att man är "tråkig och förstör stämningen"... sånt slipper jag iaf, även om övriga sällskapet kanske både dricker och drogar sig !

En grej som jag dock inte alls tycker om med drogade människor är att det i vissa fall kan vara svårt att bedöma om personen är hög. På de flesta ser jag det direkt, men vissa är svårare och ibland vill man undvika konflikter eller ens prata med någon som kan vara så kokainpåverkad att han är farlig !
Vad kostar kokst därnere om det är så vanligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Math
kanske inte bidrar så mkt till diskussionen men iaf..

Är bara 16 så har gått igenom all varning för droger och sånt ganska nyligen och jag tycker inte att jag kan känna igen mig i det ni säger om att det är "skräckpropaganda" mot droger utan när jag fick information om droger så likställde läraren droger med alkohol i både berusningsgrad och hur lätt man blir beroende

sen är det en annan sak att alkohol är mer accepterat. till exempel så dricker både jag och mina vänner ibland (inte alls ofta >1 / månad) och alla (läs: dom flesta) vet hur mkt dom pallar och man dricker inte mer än det.

Ganska löjligt eftersom det är just lulligt glad och mysig du blir av att "röka på lite".
Fatalist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 05:51   #90
Löjtnant Blank
AKA Kapten Klänning

Löjtnant Blanks avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift
Jag upplever iofs att jag (som kanske är några årgångar yngre?) har fått ganska bra anti-drog information från skolan. Bl.a. i form av föreläsningar av f.d. missbrukare. Det är nog det som har haft störst (avsckräckande) effekt på mig.

//Kristin
Problemet ar att skolorna bara tar in en massa fore detta pundare som har funnit Jesus och nu star och yrar om hur viktig familjen ar och om hur ett bloss kan fordarva ett ungt liv. Ingen tar de dar clownerna pa allvar. Nar jag gick i hogstadiet/gymnasiet var det i alla fall sa. Vi satt mest och garvade. "Kolla in den dar javla hippien och hans fula klader!" Ungefar sa. Det saknades nyanserad information om narkotika, och jag antar att det fortfarande ar sa idag.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:44.