Citat:
|
Ursprungligen postat av puppas
Haha, ska vi börja bråka om vem som har haft hårdast tjänst nu också ? Förstod att det skulle komma..Inte alls ovanligt 
|
Allan tog inte upp någon diskussion om vilket förband som är hårdast.
Läs om, läs rätt.
Citat:
|
Ursprungligen postat av Allan
Det förklenade skräp som utbildats efter NBO ger jag inte mycket för. En hög med morsgrisar som haft ständig helgpermis, hög dagpenning och som aldrig fått skära halsen av en katt....
allan
|
Allan syftar till en stor organisationsförändring kallad den nya befälsordningen, NBO, genomförd 1982. Med denna omorganisation skapades en ny organisationskultur med nya urvals- och undervisningsmetoder, nytt vitsordssystem och nytt befälssystem. Man rensade ut mycket av vad politiker såg som negativt i de gamla militärtraditionerna. Men det som till synes verkade brutalt och skrämde politikerna hade oftast ett väl utstuderat syfte som gick förlorat.
Vad jag tror Allan menar är inte att någon tjänst skulle vara hårdare än någon annan, utan att det överlag ställs lägre krav på den värnpliktige idag och att soldaten därmed blir vekare och sämre utbildad.
Och jag tycker själv att utbildningskvalitén sänkts något enormt, men det beror inte enbart på NBO utan har många anledningar.