Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-12, 21:31   #76
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Den gångna veckan har jag tränat hip hinge 6 av dagarna. Jag har hållt ett kvastskaft mot ryggen så det vidrör bakhuvudet, bröstryggen och svanskotan, och med det gjort "rump-put" och knäböj.

Här är dagens tre arbetsset.

50 kg 5 reps

60 kg 5 reps

70 kg 4 reps
Min bantning just nu!
Diomedea exulans är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-12, 21:57   #77
broman
Registered User

bromans avatar

Reg.datum: Nov 2012
Ser ut som att du nästan översvankar, försök att hålla ryggen neutral.
broman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-12, 22:15   #78
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Jag kan visst lägga upp en böj på mig själv men den är verkligen inte perfekt.

Här kan man se att jag (också) viker mig lite runt en axel under bröstkorgen. Utöver det vandrar skivstången framåt på väg ned. (Bjuder på att jag ser ut att ha svalt en boll.)

hahaha, fattade inte att instagram spelade om videon först så satt och jagade upp mig till halv extas över hur många reps du gjorde.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-13, 02:23   #79
Kalle40
Registered User

Reg.datum: Aug 2014
Det har blivit mkt bättre, men fortf. lång väg att gå.
Träna böj oftare och med ngt lättare vikter än du gör nu.
Koncentrera dig på formen försök inte göra många reps på en rel. tung vikt ex.vis.
Stretcha höfböjare, adduktorer, pressa fram knäet framför foten så att rörligheten i akilles-senan ökar.

Du måste sluta att svanka och sträva efter att lyfta med rak ryggkotpelare under vikten, detta gör du genom att spänna magen, skjuta fram höfen under lyftet och sluta puta ut med rumpan.
Du skall sträva efter att öka din rörlighet, att lyfta olympiskt med rak rygg EJ SVANkAD (svank är ej rak rygg utan maximalt extenderad position)

Bara titta på hur tyngdlyftare och ex.vis tom platz lyfter i knäböj.

Alltså träna knäböj mkt ofta 3 ggr/vecka. Var en bra bit ifrån ditt max. Lyft inte onödigt många reps utan koncentreara dig på formen, lyft få reps och många set. Fortsätt filma.
Stretcha , stretcha stretcha, , gunga utan vikt pressa fram knän och stretcha ut så du kommer ned i sitten till sist med lodrätt ryggposition.

Senast redigerad av Kalle40 den 2015-10-13 klockan 02:26.
Kalle40 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-13, 03:12   #80
Kalle40
Registered User

Reg.datum: Aug 2014
Om du tittar på "experter" styrkelyftare , folk som kört knäböj och så ser du- MEN han kör ju med svank och han driver igång vikten med rumpan och ryggen, gör han inte fel då?!

Jo! Du måste läsa all teori och sedan praktisera också.

När du kör knäböj så måste du veta vad en perfekt knäböj är och sträva efter denna perfekta knäböj under hela din träningstid.
Du vet vad Platons filosofi stod för, du vet vad en perfekt knäböj är
Det är att lyfta med lodrätt ryggposition och rak rygg spänd mage aktiv position så att arbetsbördan träffar ryggkotpelaren rakt ovanför med diskarna i neutral position.
att lyfat på detta sätt kräver stor rörlighet, ger alltså stor smidighet och styrka och kommer inte slita på din rygg el. dina leder diskar osv.
Men att lyfta perfekt är en vision och ngt av en utopi, men det innebär fortf. att det är av högsta vikt att du strävar dit hela tiden.

När du sedan börjar hantera tyngre och tyngre vikter, kommer du givetvis börja fuska lite grann, men det är oerhört viktigt att du förstår risken med detta, och att du förstår hur/vad ett snyggt lyft är varför det är det bästa sättet att lyfta på för kroppen etc.
titta på tyngdlyftarna titta på tom platz. Lyft high bar olympiskt.
Kalle40 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-13, 06:47   #81
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Alla kan inte lyfta på samma sätt som Platz. Har man andra proportioner på lårben, vadben och torso så kan man bli tvungen att ha mer framåtlutad position. Allt enligt Newton. Don't argue with Newton!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-13, 07:00   #82
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Allt enligt Newton. Don't argue with Newton!
Men Platon sa ju att man ska ha lodrät ryggposition!
Gammal 2015-10-13, 08:06   #83
ChipThaRipper
Registered User

ChipThaRippers avatar

Reg.datum: Jul 2013
Till TS: Slå en Youtube-sökning på "Chris Duffin Squat" och kolla in "How to Squat" -videon som finns där. Där förklarar han varför det inte lämpar sig att svanka när man böjer på ett ganska pedagogiskt sätt.

En fråga btw, hur rörlig är du i baksida lår?

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine

Senast redigerad av ChipThaRipper den 2015-10-13 klockan 08:09.
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-13, 08:20   #84
koncept
hopplös teoretiker

koncepts avatar

Reg.datum: Dec 2013
Citat:
Ursprungligen postat av ChipThaRipper Visa inlägg
Till TS: Slå en Youtube-sökning på "Chris Duffin Squat" och kolla in "How to Squat" -videon som finns där. Där förklarar han varför det inte lämpar sig att svanka när man böjer på ett ganska pedagogiskt sätt.

Chris Duffin har en del bra tips, men det är ganska avancerade och konstiga saker och "cues" som han håller på med. Av egen erfarenhet kan det mer förvirra än hjälpa någon i TS sits att kolla på sådana instruktionsvideor.

Jag tror det är bättre att hålla det väldigt simpelt. TS ska sluta svanka och lära sig sätta sig ordentligt i en böj. Arbeta mer med höften utan att puta bak den. Jag har haft exakt samma problem som TS och för mig handlade det om att jag inte kunde initiera knäböjrörelsen utan att tippa fram bäckenet och sätta ländryggen i svank, dvs puta ut rumpan. Det blev så automatiskt vid bakböj.

Du böjer fortfarande ryggen bakåt genom att brösta upp. Om man ska använda Hurrils ord så tittar bröstkorgen inte ner i bäckenet i dina 3 senaste videor. Kolla igen så ser du det. Försök lära dig att starta knäböjsrörelsen utan att puta ut rumpan. Sänk vikterna igen.

Senast redigerad av koncept den 2015-10-13 klockan 08:22.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-13, 08:45   #85
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Nu har du många tränare så kanske borde man inte lägga sig i, men...

Där på 70 börjar det bli för tungt för dig tror jag, men om jag hade dig brevid mig och du gjorde knäböjar som i 60 och 50-klippen så skulle jag helt enkelt uppmana dig att försöka gå djupare. Det ser ärligt talat inte ens ut som att du försöker utmana djupet, du vänder så fort det blir svårt. Du har så svankig rygg att du kan tappa den en smula utan att världen rämnar.

Du får även gärna gå ner och stanna där i botten så mycket som möjligt. Man kan nästan tanka att rumpan ska ner i ett litet hål, och man får helt enkelt försöka sitta där nere och "leta efter hålet". Förslagsvis på typ 50 kg.
Gammal 2015-10-13, 08:52   #86
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Du minskar vinkeln (= lutar dig framåt) ju längre ned du kommer. Gör inte det.

Håll samma vinkel mellan ryggen och golvet genom hela knäböjen.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-13, 10:04   #87
svenbanan
Banned User

Ibland kan det vara svårt att "sätta sig ner" i böjpositionen, för att man liksom bara låter gravitationen göra jobbet, och så hamnar man där man hamnar. När jag höll på och meckade lite med pistol-squats/enbensböj för några år sedan så hittade jag ett tips att man ska "dra sig ner" till rätt position med höftböjarna. För att lättare få till detta så var rekomendationen att ligga på sidan på golvet med gummiband som motstånd fäst i fotleden, och dra upp knät mot bröstet tills man når nåt som liknar bottenpositionen i enbensböj. Nu var det ett tag sedan, men jag upplevde att det var rätt trevligt att få dessa muskler aktiverade i den rörelsen innan jag gjorde mina böjar. Tyckte jag hamnade i en stabilare bottenposition osv. Kan vara värt ett försök. Det tar ju inte mer än c:a 30s per ben inför varje set.
Gammal 2015-10-13, 10:12   #88
svenbanan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Men Platon sa ju att man ska ha lodrät ryggposition!
Svårt dilemma...
Vem ska man tro på, tro på, tro på när, tro på när allt är så här...

Senast redigerad av svenbanan den 2015-10-13 klockan 10:14.
Gammal 2015-10-13, 11:14   #89
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
Alltså träna knäböj mkt ofta 3 ggr/vecka. Var en bra bit ifrån ditt max. Lyft inte onödigt många reps utan koncentreara dig på formen, lyft få reps och många set. Fortsätt filma.
Stretcha , stretcha stretcha, , gunga utan vikt pressa fram knän och stretcha ut så du kommer ned i sitten till sist med lodrätt ryggposition.
Jag tränar just nu tungt 1 gång samt explosivt 1 gång per vecka. Sen kör jag utan vikt kanske 4 av 5 av de andra dagarna. Låter det bra? Jag vill helst inte behöva hoppa från schema till schema.

Jag brukar inte kunna stretcha insida lår utan att få ont i knäna. Framsida och baksida lår, säte och höftböjare går bra ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av ChipThaRipper Visa inlägg

Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
Chris Duffin har en del bra tips, men det är ganska avancerade och konstiga saker och "cues" som han håller på med. Av egen erfarenhet kan det mer förvirra än hjälpa någon i TS sits att kolla på sådana instruktionsvideor.
Jag använder Chris Duffin-cues för att spänna magen och latsen och att andas.

Min rörlighet i baksida lår: Om jag med rak rygg och raka ben försöker böja mig framåt i höften kommer jag så långt att jag kan nudda knäna med händerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
Det ser ärligt talat inte ens ut som att du försöker utmana djupet, du vänder så fort det blir svårt. Du har så svankig rygg att du kan tappa den en smula utan att världen rämnar.
Jag slutade gå ner när det började kännas stramt. Men nyss testade jag att knäböja utan vikt, och märkte att jag kan gå ner lite till, under parallell, även fast det stramar lite, så du har rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Du minskar vinkeln (= lutar dig framåt) ju längre ned du kommer. Gör inte det.

Håll samma vinkel mellan ryggen och golvet genom hela knäböjen.
Uppfattat.
Min bantning just nu!
Diomedea exulans är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-13, 11:30   #90
BobaFett
Registered User

BobaFetts avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag slutade gå ner när det började kännas stramt. Men nyss testade jag att knäböja utan vikt, och märkte att jag kan gå ner lite till, under parallell, även fast det stramar lite, så du har rätt.
Var är det stramt?

Du behöver någon som kan visa på plats vad du ska göra och ge dig feedback i realtid.

Spelar ingen roll hur mycket du frågar på internet, det ersätter aldrig en kunnig person på plats.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:04.